Elektromobily ztrácí po třech letech téměř 50 % hodnoty

24.03.2025 Elektromobily americké Tesly patří mezi nejhůře zhodnocené vozy na českém trhu, ukazuje analýza cen ojetin na portálu TipCars. Modely Y a 3 ztratily za tři roky téměř polovinu své původní hodnoty – konkrétně 47 %. Naopak Škoda Enyaq vychází lépe, její cena klesla „jen“ o 31 % a průměrně ji prodejci nabízejí za 1,07 milionu korun. Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní.
Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. Motoristický portál TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou na portálu aktuálně nejčastěji v nabídce. Zjistil, které z populárních elektromobilů přišly za 3 roky o největší část původní hodnoty1. Zdaleka nejhůře ze srovnání vyšly vozy americké Tesly – Model Y a Model 3. U obou došlo během tří let od výroby k poklesu hodnoty o 47 %. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun. To je o 811 tisíc korun méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety.
Společným jmenovatelem obou modelů je, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 tisíc kilometrů, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 a 40 tisíci kilometry.
V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice modelů Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 tisíc korun. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 %, v případě BMW i3 o 43 %.
S
(Zdroj: moneymag.cz)

Škody způsobené největším IT výpadkem v historii dosahují 600 miliard korun

25.07.2024 Z podstatné části ale nebudou odškodněny. Škody se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další. Jejich klienti a zákazníci se na ně nyní budou obracet s žádostí o finanční kompenzaci. Vítězem celého IT výpadku tak nepochybně budou právníci, advokáti a právní firmy. Globálně lze čekat vlnu žalob a soudních sporů vztažených k IT výpadku, z nichž mnohé se mohou vléci roky.
Jenže například aerolinky mohou nárok klienta, případně jeho cestovní kanceláře smést snadno ze stolu poukazem na to, že IT výpadek je události, na niž neměly a nemohly mít vliv. Že je to něco, jako když se let zruší kvůli špatnému počasí nebo bezpečnostní hrozbě. Klient pak bude muset u soudu dokázat, že za výpadek mohou tím, jakého si zvolili dodavatele IT služeb. Což bude tedy především Microsoft. Ale ten se zase odvolá na firmu CrowdStrike, jejíž chybná aktualizace vlastního kyberbezpečnostního softwaru jej dostala do kolize se systémem Microsoftu, která pak – v duchu efektu motýlích křídel a kvůli enormnímu rozšíření produktů Microsoftu – celosvětový výpadek způsobila. Společnost CrowdStrike je logicky stěžejním viníkem celého výpadku. Ačkoli Microsoft také nemusí mýt fakticky zcela bez viny. Někteří IT experti upozorňují, že měl svůj operační systém lépe koncipovat tak, aby jej jedná chybná aktualizace softwaru třetí strany nemohla takto „rozhodit“. Například operační systémy Applu nebo Linuxu IT výpadek nepostihl. V případě applovských systému se tak stalo proto, že Apple, resp. jeho operační systém si důsledněji „hlídá“, koho do něj ze softwarových dodavatelů a za jakých podmínek vůbec pustí, zatímco systémy Microsoftu jsou v tomto ohledu otevřenější. Tedy, jak se nyní ukazuje, také zranitelnější. Microsoft ale zase může odkázat na to, že například daná aerolinka, jež jeho služeb využívá, měla také zvýšit svoji odolnost vůči IT výpadku. Například tak, že by měla zrcadlové IT řešení, postavené na úplně jiném dodavateli – třeba právě Applu –, které by fungovalo jako záloha. Samotná texaská společnost CrowdStrike se navíc ze svých dodavatelských podmínek ze širší odpovědnosti za škody vyvléká. Omezuje ji totiž jen do výše již uhrazených poplatků. Pokud tedy nakonec aerolinka nebo banka či provozovatel rychlého občerstvení zažaluje samotnou CrowdStrike, maximálně z ní může vymoci to, co jí již zaplatil. Takže uživatelé softwaru od CrowdStriku, kteří podepsali (či „odklikli“) standardní podmínky jeho využívání, mají nárok nejvýše na prostou refundaci daných poplatků. Která samozřejmě zdaleka nemusí pokrývat škody, jež výpadek reálně způsobil.
S
(Zdroj: moneymag.cz)

Vláda schválila nový zákon o kybernetické bezpečnosti, novelu nyní projedná Parlament

19.07.2024 Nový zákon o kybernetické bezpečnosti vláda na zasedání po odkladu z minulého týdne schválila. Novináře o tom informoval vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Předpis do českého práva zavádí evropskou bezpečnostní směrnici NIS2 a zároveň obsahuje možnost prověřit a vyloučit dodavatele, kteří představují pro stát bezpečnostní riziko. Novelu nyní projedná Parlament. K novele měl připomínky podnikatelský sektor. Podle vyjádření premiéra Petra Fialy (ODS) z minulého týdne byly nutné drobné legislativní změny. Předpis vypracoval Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), výhrady k němu původně měli operátoři a další firmy zastoupené Asociací provozovatelů mobilních sítí (APMS) či Hospodářská komora.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)

Alternativní a smluvní taxislužby nebudou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci

19.07.2024 Ta se bude nadále vztahovat pouze na klasické taxi s taxametry, u kterých zákazníci před zahájením cesty neznají konečnou cenu. Příslušnou změnu vydalo ministerstvo financí v cenovém věstníku. V tiskové zprávě ministerstvo uvedlo, že rozhodlo na základě sledování trhu, kdy alternativní i smluvní taxislužby nabízejí nižší než regulované ceny.
U klasické taxislužby se konečná cena za přepravu stanovuje až na základě ujeté vzdálenosti podle údajů naměřených taxametrem. Naproti tomu alternativní taxislužba informuje zákazníka o konečné ceně už v okamžiku objednání služby prostřednictvím mobilní aplikace. Také u smluvní taxislužby se cena za přepravu stanovuje předem v uzavřené smlouvě." Již nyní jezdí alternativní taxi za ceny, které jsou v běžném provozu výrazně nižší, než ceny regulované," uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). "Předpokládáme, že po zrušení možnosti cenové regulace alternativní a smluvní taxislužby nedojde k nárůstu cen z důvodů velké konkurence," dodal.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)

Pražská burza poprvé po 16 letech překonala hranici 1600 bodů

16.07.2024 Index PX pražské burzy poprvé od června 2008 uzavřel nad 1600 body. K nárůstu o 0,62 procenta na závěrečných 1600,23 bodu mu pomohla většina hlavních titulů.
Nejvýrazněji posílily akcie metalurgické společnosti Gevorkyan. Vyplývá to z údajů na webu burzy. Se ziskem uzavřelo pondělní obchodování devět z 11 titulů ovlivňujících hodnotu indexu. Ztrácely pouze akcie výrobce dronů Primoco UAV SE a společnosti Photon Energy.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
květen 2025
T po út st čt so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
1
Důležitý termín
1
Svátek
cardpay
martinus
náš partner