Na sociální služby půjde příští rok 28,5 miliardy korun
05.12.2024
Ministerstvo práce a sociálních věcí plánuje na příští rok poskytnout 28,5 miliardy korun na dotace pro financování sociálních služeb. Tato částka opět meziročně narůstá, což odráží zvyšující se náklady na jejich provoz. Většina prostředků je alokována krajům, které je následně přerozdělují jednotlivým poskytovatelům. Financování sociálních služeb v ČR vychází z více zdrojů, přičemž dotace ze státního rozpočtu dlouhodobě pokrývají přibližně 40 % celkových nákladů. Další financování mohou poskytovatelé získávat například z evropských fondů. „Celková dotace od MPSV bude v příštím roce opět vyšší než letos. Je to trend, který se nám daří udržet. Sociální služby však nejsou odkázány pouze na tento zdroj financování. Část příjmů pochází také z plateb klientů, prostředků samospráv a z evropských fondů, které poskytují významné prostředky například na zajištění dostupnosti sociálních služeb,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
V červenci letošního roku navíc výrazně vzrostl příspěvek na péči ve stupních závislosti II, III a IV. Zároveň také došlo k navýšení hodinové sazby k zajištění úkonů péče o 10 Kč z původních 155 kč na 165 Kč. Pokud se pak služba osobě poskytuje v rozsahu vyšším než 80 hodin měsíčně dochází k navýšení ze 135 Kč na 145 Kč. Maximální celkový přínos tohoto navýšení pro systém sociálních služeb znamená 2,35 miliardy korun.
V minulém roce také došlo k navýšení úhrad za stravu o 20 Kč za poskytnutí celodenní stravy, nově je to tedy 255 Kč. U oběda jde o navýšení o 10 Kč na 115 Kč. U ubytování pak došlo k navýšení o 25 Kč, z 280 Kč na 305 Kč. Maximální celkový přínos byl kalkulován na částku 1,135 miliardy korun za rok. Od 1. ledna 2025 dojde k navýšení o inflaci cca 3 %.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Příjmy a výdaje spolupracujících osob
14.08.2018
Podle § 13 ZDP příjmy a výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení (s výjimkou podílu společníka veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti) mohou být rozděleny mezi poplatníka a spolupracující osoby.
Spolupracujícími osobami se rozumí
a) spolupracující manžel
pozn.: Podle § 21e odst. 3 ZDP se manželem (manželkou) pro účely daní z příjmů rozumí také partner podle zákona upravujícího registrované partnerství.
b) spolupracující osoba žijící s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti
pozn.: Vzhledem k tomu, že NOZ společnou domácnost žádným způsobem nedefinuje, obsahuje ZDP v již zmíněném § 21e v odst. 4 definici vlastní. Společně hospodařící domácností se pro účely daní z příjmů rozumí společenství fyzických osob, které spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby.
c) člen zúčastněný na provozu rodinného závodu.
U spolupracujících osob musí být výše podílu na příjmech a výdajích stejná. Není tedy možné, aby příjmy spolupracující osoby A činily 50 % a výdaje 10 % a u osoby B aby příjmy činily 50 % a výdaje 90 %. Vždy je nutno příjmy i výdaje dělit ve stejném poměru (je tedy možné, že u osoby A budou příjmy i výdaje činit 10 % a u osoby B budou příjmy i výdaje ve výši 90 %).
Vše o sociálním bydlení přehledně na jednom místě
08.08.2018
Sociální bydlení patří mezi klíčové priority vlády a chce jej co nejdříve vyřešit. Jelikož je téma sociálního bydlení často diskutovaným tématem nejen mezi občany, zřídilo Ministerstvo práce a sociálních věcí, ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem vnitra, internetové stránky www.socialnibydleni.mpsv.cz.
„Je důležité, aby se měli občané v případě životních a existenčních problémů kam obrátit a získat potřebné informace. Řešení situace sociálního bydlení, z pohledu právního ukotvení, řadím mezi své hlavní priority. V této věci již konám potřebné kroky a jsem ráda, že se nám nyní podařilo ve spolupráci s příslušnými resorty spustit internetové stránky, kde jsou potřebné informace k dispozici,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
Internetové stránky www.socialnibydleni.mpsv.cz jsou určeny pro občany, obce a neziskové organizace a poskytuje fakta spojená s finanční podporou v bydlení, sociálními dávkami na bydlení, sociální prací, sociálními službami či s investiční podporou sociálního bydlení v ČR.
Jsou zde také sdíleny zkušenosti ze šestnácti obcí ČR a jejich rozdílným přístupem k sociálnímu bydlení. Kromě zveřejňovaných aktualit, výzkumů a řady dalších dokumentů je zde také poskytována přímá pomoc prostřednictvím odpovědí na tzv. „často kladené dotazy“.
Stránky vznikly díky projektu „Podpora sociálního bydlení“, v rámci kterého MPSV spolupracuje se šestnácti obcemi. Těm téměř dva roky poskytuje intenzivní podporu v oblasti sociálního bydlení a sociální práce a jejich zkušenosti slouží jako věcná inspirace pro ostatní města a obce z celé ČR. V případě jakékoliv potřeby a dotazů je možné se skrze stránky spojit s Kontaktním centrem Sociálního bydlení a získat tak další užitečné informace.
Nezaměstnanost v červenci podle odhadů dočasně mírně stoupla
07.08.2018
Nezaměstnanost v červenci stoupla na tři procenta z červnových 2,9 procenta. Vyplývá to z odhadů analytiků. Důvodem nárůstu jsou sezonní faktory související s příchodem nových absolventů na úřady práce. Nárůst tak bude podle ekonomů jen dočasný. Úřad práce ČR zveřejní údaje o nezaměstnanosti za červenec ve středu 8. srpna.
„Trh práce sice nabízí největší počet pracovních míst v historii, v červenci však výrazně působí sezónní efekt příchodu čerstvých absolventů na trh práce, a proto očekáváme nárůst. V dalších měsících však míra nezaměstnanosti opět poklesne pod tříprocentní hranici,“ uvedl analytik Raiffeisenbank Milan Frydrych. Tradičně se také podle hlavního ekonoma ING Jakuba Seidlera projevuje období dovolených v pomalejším přijímání nových zaměstnanců. „Menší nárůst nezaměstnanosti je tak pro červenec typický, pokud bychom tento sezónní výkyv očistili, míra nezaměstnanosti by setrvala na obdobné úrovni, případně ještě nepatrně klesla,“ uvedl.
(Zdroj: byznys.lidovky.cz)
Pokuty dle daňového řádu
31.07.2018
Dle příslušného ustanovení daňového řádu vzniká daňovému subjektu povinnost uhradit pokutu, pokud:
• nepodá-li daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo
• učiní-li tak po stanovené lhůtě, a toto zpoždění je delší než 5 pracovních dnů.
A jakou výši pokuty daňový řád předepisuje?
Jedná se o výši:
a) 0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně,
b) 0,05 % stanoveného daňového odpočtu za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanoveného daňového odpočtu, nebo c) 0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty.
Plátci daně vzniká povinnost uhradit pokutu, nepodá-li hlášení, vyúčtování, následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo učiní-li tak po stanovené lhůtě, a toto zpoždění je delší než 5 pracovních dnů, ve výši 0,05 % z celkové částky daně, kterou byl povinen v hlášení nebo vyúčtování uvést za každý následující den prodlení, nejvýše však 0,5 % z celkové částky daně, kterou byl povinen v hlášení nebo vyúčtování uvést.