Senátoři schválili konsolidační balíček vlády, podepsat ho musí ještě prezident
13.11.2023
Vláda oproti původnímu plánu upravila například výnos obcí z daně z nemovitosti nebo zaměstnanecké benefity. Noviny se přesunuly do nižší 12% sazby DPH. Ozdravný balíček má letos do státního rozpočtu přinést úspory ve výši 94 miliard korun a po dvou letech pak 148 miliard korun. Konsolidační balíček zavádí pouze dvě sazby DPH, a to 12 a 21 procent. V nižší sazbě budou hlavně potraviny, do vyšší se přesunou některé služby nebo třeba točené pivo. Sazba daně firem se zvyšuje z 19 na 21 procent. Daň z nemovitostí se zvýší v průměru o 1,8 násobek. Balíček neobsahuje zdanění tichého vína.
Konsolidační balíček veřejných financí musí ještě schválit a podepsat prezident. Přehled nových změn:
Funkční měna – firmy budou moci vést účetnictví v cizí měně
• Možnost účtovat v EUR, USD, GBP od 1. 1. 2024
• Tato možnost se týká firem, které mají většinu transakcí v dané cizí měně
Zaměstnanecké benefity
• U vymezených daňových benefitů bude zavedeno souhrnné zastropování na úrovni poloviny průměrné mzdy
• V roce 2024 by měly benefity nepodléhat zdanění do částky 21 983 korun
• Při rozpočítání by tak na měsíc mohli mít s osvobozením od daně k platu či mzdě navíc nepeněžité bonusy maximálně za 1832 korun
Ponechání 100 procent výnosů daně z nemovitostí obcím
• Sazba daně se zvýší o 1,8 násobek
• Veškerý výnos daně z nemovitých věcí ale zůstane obcím, stát na ní nebude mít podíl
• Výměnou za navýšení daně z nemovitých věcí dojde v rámci rozpočtového určení daní k adekvátnímu přerozdělení příjmů u sdílených daní mezi státním rozpočtem a obcemi ve prospěch státu (10 mld. Kč)
Daň z nemovitých věcí u zemědělských pozemků
• Obcím se dává pravomoc, aby mohly pro zemědělské pozemky (orná půda, vinice, chmelnice, zahrady) zavést místní koeficient 0,5, tj. eliminovat u těchto pozemků zvýšení daně z nemovitých věcí
Přerozdělení výnosů daně z land-based hazardu
• Schéma: 55 procent státu, 22,5 procent obcím podle počtu povolených herních automatů na jejich území, 22,5 procent všem obcím podle počtu obyvatel
• Nemění se sazby zdanění hazardu navržené v balíčku – 35 procent loterie a herní automaty a 30 procent ostatní hazardní hry (např. kurzové sázky)
• Nadále platí, že stát obdrží 100 procent výnos z online hazardu
Valorizace minimální daně za herní automaty
• Zvýšení minimální daně za 1 herní automat na 13 400 Kč (z 9 200 Kč, kumulovaný index vs. poslední valorizace z r. 2016 činí 1,46)
Zjednodušení evidence dohod o provedení práce
• Návrh spočívá v odbourání některých administrativních povinností z původního návrhu na řešení dohod o provedení práce, které povedou k celkovému zjednodušení navrhovaného systému
• Podrobnosti připravuje MPSV
DPH
• Tištěné noviny budou daněny 12 procent sazbou DPH, stejně jako časopisy
• Menstruační potřeby, palivové dřevo, kojenecká voda, pleny nebo minerálka zůstávají ve vyšší sazbě DPH 21 procent
Změna postupného navyšování spotřebních daní z lihu
• Zkrácení období na 3 roky (2024 - 2026) z navrhovaných 4 let (2024 - 2027)
• Zvýšení daně ve schématu 10 + 10 + 5 procent (místo původního návrhu 10 + 5 + 5 + 5 procent)
Mírnější zavádění spotřební daně u alternativních nikotinových produktů (elektronických cigaret a nikotinových sáčků)
• Navrhuje se mírnější přístup u zdanění alternativních produktů
• Zavádí se 4letý postupný růst zdanění
• E-cigarety ve 4 letech: 2,5 + 5,0 + 7,5 + 10 Kč/1 ml náplně (místo zvýšení na 10 Kč/1 ml náplně v původním návrhu)
• U nikotinových sáčků se kromě 4letého časového plánu snižuje i cílová částka daně na 0,4 + 0,8 + 1,2 +1,7 Kč/g (namísto u 3,45 Kč/g v původním návrhu)
DPPO – Zdanění pouze realizovaných kurzových operací
• Týká se tzv. nerealizovaných kurzových rozdílů, které dnes firmy musí dodaňovat, například má-li firma pohledávku v eurech, pak při posílení eura vzniká kurzový zisk, který se dnes zdaňuje, nově bude tento nerealizovaný příjem daňově neúčinný
DPFO – včelaři
• Zůstane osvobození od daně z příjmu, který plyne z chovu včel (do 50 včelstev) v rozsahu 1000 Kč na 1 včelstvo
Zrušení osvobození zvýhodnění u manažerských bytů
• Zrušení výjimky pro odměňování vybraným pracovníkům přechodné ustanovení zajistí, že se zrušení nedotkne osob, které v daných bytech měly bydliště před účinností zákona
Méně významná opatření
• Zvýšení renty pro prezidenta po skončení funkce nebude navrhováno
• Blokové pokuty budou moci ukládat v elektronické podobě všechny správní orgány včetně obecní policie, nejen republikoví policisté a celníci
Ustanovení konsolidačního balíčku, která zůstávají:
Snížení národních dotací
• Podle vlády se z národních dotačních titulů stal byznys, který pokřivuje tržní prostředí ve prospěch velkých firem
• Dojde ke snížení dotací průřezově na většině ministerstev v celkové výši 54,4 miliardy korun
• Největší snížení čeká ministerstvo průmyslu a obchodu (20 miliard korun)
Změna podmínek vyplácení podpory v nezaměstnanosti
• Kvůli minimální nezaměstnanosti v České republice se změní systém podpory v nezaměstnanosti prodloužením doby důchodového pojištění nezbytného pro přiznání nároku na podporu
Snížení státní podpory u stavebního spoření
• Státní podpora stavebního spoření se sníží na maximálně 1000 korun za rok
• Změna platí u stávajících i nových smluv
Zdražení dálniční známky
• Dojde ke zvýšení ceny dálniční známky ze stávajících 1500 korun na rok na 2300 korun za rok
• Cena dálniční známky bude pravidelně valorizována
• Nově se zavádí možnost jednodenní známky
• Obce dostanou víc peněz z pokut za přetížení kamionů, místo dosavadních 15 procent budou mít 30 procent. Mýtné taky bude nově zohledňovat emisní třídu vozu
Zvýšení daně z příjmů právnických osob
• Vláda navrhuje zvýšení daně z příjmů právnických osob ze stávajících 19 % na 21 %
• Současná sazba patří v EU mezi ty nižší, zvýšením dojde k přiblížení unijnímu průměru
(Zdroj: e.15.cz)
Princip záloh na daň z příjmů FO
16.08.2018
Zdaňovacím obdobím daně z příjmů FO včetně zaměstnanců je kalendářní rok. Pro zajištění plynulého
inkasa veřejných rozpočtů je u mezd zaměstnanců nastaven režim měsíčního zálohového zdanění. Za poplatníky – zaměstnance – přitom vše obstará zaměstnavatel, coby plátce daně. V ostatních případech – s výjimkou příjmů podléhajících samostatnému zdanění tzv. srážkovou daní – jsou daňové povinnosti plně na bedrech poplatníků. Ani v tomto případě ovšem stát nechce čekat až na daňová přiznání a stanoví povinnost placení záloh na daň.
Platit zálohy na daň je povinností, pouze když tak stanoví daňový zákon, případně rozhodnutí správce daně. V případě daní z příjmů takto činí zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) dvěma ustanoveními:
• § 38h ZDP – týkající se pouze zaměstnanců,
které za ně – jak jsme u zdanění mezd zvyklí – zajišťuje jejich zaměstnavatel, slangově se hovoří o „zálohách na daň ze mzdy“, těmi se zabývat nebudeme,
• § 38a ZDP – dopadá obecně na všechny poplatníky z řad fyzických i právnických osob, ovšem s řadou výjimek, v praxi se hovoří o „zálohách placených poplatníky“, a na ty se blíže podíváme.
Vypořádání spoluvlastnictví z hlediska daně z příjmů
16.08.2018
Předmětem daně z příjmů není vypořádání spoluvlastnictví dojde-li k rozdělení věci ve spoluvlastnictví přesně podle velikosti spoluvlastnických podílů, aniž by docházelo mezi spoluvlastníky k finančnímu vyrovnání.
Dojde-li k vypořádání spoluvlastnictví nerozdělením věci podle velikosti spoluvlastnických podílů, ani nejde o příjem od daně osvobozený, ustanovení § 3 odst. 4 písm. g) bod 1 a § 4 odst. 1 písm. b) ZDP nelze uplatnit, a příjem jednotlivých spoluvlastníků z daného vypořádání je předmětem daně z příjmů.
Pokud spoluvlastníci spoluvlastnické podíly na nemovitých věcech vlastnili déle než 5 let, příjem z vypořádání spoluvlastnictví k těmto nemovitým věcem je počínaje r. 2018 od daně z příjmů fyzických osob osvobozen i v případě, že nedojde k vypořádání rozdělením podle velikosti spoluvlastnických podílů.
Zdanění příjmů z nájmu nemovité věci
14.08.2018
Z pohledu zdanění je nutné nejprve uvést, že v souladu s § 21c odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“) se ustanovení tohoto zákona upravující nájem použijí i pro pacht, pokud ZDP výslovně nestanoví, že tomu tak není, resp. ZDP obsahuje speciální úpravu, což je například u pachtu obchodního závodu.
Pokud se jedná o pronajímatele, který je fyzickou osobou, potom příjem z nájemného představuje příjem:
- ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP, pokud předmět tohoto nájmu je součástí obchodního majetku poplatníka ve smyslu § 4 odst. 4 ZDP, případně se jedná o provozování živnosti,
- z nájmu podle § 9 ZDP, pokud předmět nájmu není součástí obchodního majetku poplatníka.
Příjem z nájmu nemovitých věcí nemůže nikdy představovat ostatní příjem podle § 10 ZDP, i když by se jednalo o příležitostný nájem, protože tato možnost se týká pouze příležitostného nájmu movitých věcí.
Příjmy a výdaje spolupracujících osob
14.08.2018
Podle § 13 ZDP příjmy a výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení (s výjimkou podílu společníka veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti) mohou být rozděleny mezi poplatníka a spolupracující osoby.
Spolupracujícími osobami se rozumí
a) spolupracující manžel
pozn.: Podle § 21e odst. 3 ZDP se manželem (manželkou) pro účely daní z příjmů rozumí také partner podle zákona upravujícího registrované partnerství.
b) spolupracující osoba žijící s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti
pozn.: Vzhledem k tomu, že NOZ společnou domácnost žádným způsobem nedefinuje, obsahuje ZDP v již zmíněném § 21e v odst. 4 definici vlastní. Společně hospodařící domácností se pro účely daní z příjmů rozumí společenství fyzických osob, které spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby.
c) člen zúčastněný na provozu rodinného závodu.
U spolupracujících osob musí být výše podílu na příjmech a výdajích stejná. Není tedy možné, aby příjmy spolupracující osoby A činily 50 % a výdaje 10 % a u osoby B aby příjmy činily 50 % a výdaje 90 %. Vždy je nutno příjmy i výdaje dělit ve stejném poměru (je tedy možné, že u osoby A budou příjmy i výdaje činit 10 % a u osoby B budou příjmy i výdaje ve výši 90 %).