Senátoři schválili konsolidační balíček vlády, podepsat ho musí ještě prezident
13.11.2023
Vláda oproti původnímu plánu upravila například výnos obcí z daně z nemovitosti nebo zaměstnanecké benefity. Noviny se přesunuly do nižší 12% sazby DPH. Ozdravný balíček má letos do státního rozpočtu přinést úspory ve výši 94 miliard korun a po dvou letech pak 148 miliard korun. Konsolidační balíček zavádí pouze dvě sazby DPH, a to 12 a 21 procent. V nižší sazbě budou hlavně potraviny, do vyšší se přesunou některé služby nebo třeba točené pivo. Sazba daně firem se zvyšuje z 19 na 21 procent. Daň z nemovitostí se zvýší v průměru o 1,8 násobek. Balíček neobsahuje zdanění tichého vína.
Konsolidační balíček veřejných financí musí ještě schválit a podepsat prezident. Přehled nových změn:
Funkční měna – firmy budou moci vést účetnictví v cizí měně
• Možnost účtovat v EUR, USD, GBP od 1. 1. 2024
• Tato možnost se týká firem, které mají většinu transakcí v dané cizí měně
Zaměstnanecké benefity
• U vymezených daňových benefitů bude zavedeno souhrnné zastropování na úrovni poloviny průměrné mzdy
• V roce 2024 by měly benefity nepodléhat zdanění do částky 21 983 korun
• Při rozpočítání by tak na měsíc mohli mít s osvobozením od daně k platu či mzdě navíc nepeněžité bonusy maximálně za 1832 korun
Ponechání 100 procent výnosů daně z nemovitostí obcím
• Sazba daně se zvýší o 1,8 násobek
• Veškerý výnos daně z nemovitých věcí ale zůstane obcím, stát na ní nebude mít podíl
• Výměnou za navýšení daně z nemovitých věcí dojde v rámci rozpočtového určení daní k adekvátnímu přerozdělení příjmů u sdílených daní mezi státním rozpočtem a obcemi ve prospěch státu (10 mld. Kč)
Daň z nemovitých věcí u zemědělských pozemků
• Obcím se dává pravomoc, aby mohly pro zemědělské pozemky (orná půda, vinice, chmelnice, zahrady) zavést místní koeficient 0,5, tj. eliminovat u těchto pozemků zvýšení daně z nemovitých věcí
Přerozdělení výnosů daně z land-based hazardu
• Schéma: 55 procent státu, 22,5 procent obcím podle počtu povolených herních automatů na jejich území, 22,5 procent všem obcím podle počtu obyvatel
• Nemění se sazby zdanění hazardu navržené v balíčku – 35 procent loterie a herní automaty a 30 procent ostatní hazardní hry (např. kurzové sázky)
• Nadále platí, že stát obdrží 100 procent výnos z online hazardu
Valorizace minimální daně za herní automaty
• Zvýšení minimální daně za 1 herní automat na 13 400 Kč (z 9 200 Kč, kumulovaný index vs. poslední valorizace z r. 2016 činí 1,46)
Zjednodušení evidence dohod o provedení práce
• Návrh spočívá v odbourání některých administrativních povinností z původního návrhu na řešení dohod o provedení práce, které povedou k celkovému zjednodušení navrhovaného systému
• Podrobnosti připravuje MPSV
DPH
• Tištěné noviny budou daněny 12 procent sazbou DPH, stejně jako časopisy
• Menstruační potřeby, palivové dřevo, kojenecká voda, pleny nebo minerálka zůstávají ve vyšší sazbě DPH 21 procent
Změna postupného navyšování spotřebních daní z lihu
• Zkrácení období na 3 roky (2024 - 2026) z navrhovaných 4 let (2024 - 2027)
• Zvýšení daně ve schématu 10 + 10 + 5 procent (místo původního návrhu 10 + 5 + 5 + 5 procent)
Mírnější zavádění spotřební daně u alternativních nikotinových produktů (elektronických cigaret a nikotinových sáčků)
• Navrhuje se mírnější přístup u zdanění alternativních produktů
• Zavádí se 4letý postupný růst zdanění
• E-cigarety ve 4 letech: 2,5 + 5,0 + 7,5 + 10 Kč/1 ml náplně (místo zvýšení na 10 Kč/1 ml náplně v původním návrhu)
• U nikotinových sáčků se kromě 4letého časového plánu snižuje i cílová částka daně na 0,4 + 0,8 + 1,2 +1,7 Kč/g (namísto u 3,45 Kč/g v původním návrhu)
DPPO – Zdanění pouze realizovaných kurzových operací
• Týká se tzv. nerealizovaných kurzových rozdílů, které dnes firmy musí dodaňovat, například má-li firma pohledávku v eurech, pak při posílení eura vzniká kurzový zisk, který se dnes zdaňuje, nově bude tento nerealizovaný příjem daňově neúčinný
DPFO – včelaři
• Zůstane osvobození od daně z příjmu, který plyne z chovu včel (do 50 včelstev) v rozsahu 1000 Kč na 1 včelstvo
Zrušení osvobození zvýhodnění u manažerských bytů
• Zrušení výjimky pro odměňování vybraným pracovníkům přechodné ustanovení zajistí, že se zrušení nedotkne osob, které v daných bytech měly bydliště před účinností zákona
Méně významná opatření
• Zvýšení renty pro prezidenta po skončení funkce nebude navrhováno
• Blokové pokuty budou moci ukládat v elektronické podobě všechny správní orgány včetně obecní policie, nejen republikoví policisté a celníci
Ustanovení konsolidačního balíčku, která zůstávají:
Snížení národních dotací
• Podle vlády se z národních dotačních titulů stal byznys, který pokřivuje tržní prostředí ve prospěch velkých firem
• Dojde ke snížení dotací průřezově na většině ministerstev v celkové výši 54,4 miliardy korun
• Největší snížení čeká ministerstvo průmyslu a obchodu (20 miliard korun)
Změna podmínek vyplácení podpory v nezaměstnanosti
• Kvůli minimální nezaměstnanosti v České republice se změní systém podpory v nezaměstnanosti prodloužením doby důchodového pojištění nezbytného pro přiznání nároku na podporu
Snížení státní podpory u stavebního spoření
• Státní podpora stavebního spoření se sníží na maximálně 1000 korun za rok
• Změna platí u stávajících i nových smluv
Zdražení dálniční známky
• Dojde ke zvýšení ceny dálniční známky ze stávajících 1500 korun na rok na 2300 korun za rok
• Cena dálniční známky bude pravidelně valorizována
• Nově se zavádí možnost jednodenní známky
• Obce dostanou víc peněz z pokut za přetížení kamionů, místo dosavadních 15 procent budou mít 30 procent. Mýtné taky bude nově zohledňovat emisní třídu vozu
Zvýšení daně z příjmů právnických osob
• Vláda navrhuje zvýšení daně z příjmů právnických osob ze stávajících 19 % na 21 %
• Současná sazba patří v EU mezi ty nižší, zvýšením dojde k přiblížení unijnímu průměru
(Zdroj: e.15.cz)
Zákoník práce – připravovaná novela
23.09.2016
Zákoník práce č. 262/2006 Sb., čekají zásadní změny.
Je připravena jeho novela, která zasahuje do několika oblastí:prohlubuje flexibilitu základních pracovněprávních vztahů, aniž by oslabovala ochranu postavení zaměstnance, reaguje na požadavky praxe, zejména sociálních partnerů. Dále vytváří předpoklady ke snížení administrativní náročnosti kladené na zaměstnavatele a vychází z judikatury českých soudů i Soudního dvora Evropské unie. Vláda novelu schválila 24. srpna 2016 a v současnosti probíhá v orgánech Poslanecké sněmovny a senátu legislativní proces. Novela by měla nabýt účinnosti 1. července 2017 s výjimkou ustanovení o dovolené, která by měla nabýt účinnosti od 1. ledna 2018. Důvodem je skutečnost, že právní otázky kolem dovolené se mohou posuzovat za celý kalendářní rok.
Zákon o spotřebitelském úvěru – nový zákon
23.09.2016
Spotřebitelský úvěr se v posledních letech stal běžnou součástí života lidí, co vede k tomu, že se lidé více zadlužují, a to i v případech, kdy nejsou fakticky schopni úvěr splácet.
S tím souvisí nutnost právní regulace poskytování spotřebitelských úvěrů. Dne 1. 12. 2016 vstupuje v účinnost nový zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru. Nový zákon ruší předchozí zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru. Zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru definuje spotřebitelský úvěr. Spotřebitelským úvěrem je odložená platba, peněžitá zápůjčka, úvěr nebo obdobná finanční služba poskytovaná nebo zprostředkovaná spotřebiteli. Zákon také nově definuje tzv. spotřebitelský úvěr na bydlení.
Nový zákon o hazardních hrách – změny i v zákoně o daních z příjmů
23.09.2016
Počínaje r. 2017 nabývá účinnosti zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách a zákon č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her.
Hazardní hrou podle nového zákona o hazardních hrách se rozumí hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.Spotřebitelské loterie, které upravuje zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách nebudou počínaje r. 2017 hazardní hrou. Z toho důvodu je v rámci zákona o daních z příjmů sjednocen režim zdaňování cen ze spotřebitelských loterií s režimem cen reklamních soutěží a reklamních slosování. Osvobozeny od daně budou výhry z hazardních her provozovaných provozovatelem, který hazardní hru provozuje podle zákona o hazardních hrách, tak, aby osvobození odpovídalo dosavadnímu osvobození výher z loterií a jiných podobných her provozovaných na základě povolení vydaného podle zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů. Osvobozeny od daně z příjmů jsou nadále i výhry z hazardní hry provozované na základě právních předpisů obdobných zákonu o hazardních hrách, které jsou vydané v členském státě EU nebo státě tvořícím EHP.
Zákon o evidenci tržeb
10.06.2016
Od 1. prosince 2016 nabude účinnosti zákon o evidenci tržeb.
Tento zákon upravuje práva, povinnosti a postupy uplatňované při evidenci tržeb a postupy s nimi související. Povinnosti podle zákona o evidenci tržeb se vztahují na poplatníka daně z příjmů fyzických osoba poplatníka daně z příjmů právnických osob. Předmětem evidence tržeb jsou evidované tržby uskutečňované poplatníky daní z příjmů. Evidovanou tržbou je platba, která musí splňovat formální náležitosti pro evidovanou tržbu a současně která zakládá rozhodný příjem. Na transakce, které nejsou pro účely zákona o evidenci tržeb považovány za evidované tržby, se povinnost evidence nevztahuje, a to bez ohledu na to, zda v souvislosti s nimi vzniká předmět daně, či nikoliv. Evidovanou tržbou je také platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a je určena k následnému čerpání nebo zúčtování, které zakládají rozhodný příjem, nebo následným čerpáním nebo zúčtováním té platby, která zakládá rozhodný příjem, jako jsou například různé typy elektronických peněženek, čipových karet a obdobných institutů, v rámci kterých dochází nejdříve k jejich „nabití“ a následně k čerpání kreditu, který byl takto nabit. Evidenci tržeb podléhají obě tyto transakce, jak nabíjení daného kreditu, tak i čerpání nabitého kreditu.