Asociace českého obchodu vyzvala vládu, aby znovu zavedla EET
16.08.2023
Asociace českého tradičního obchodu vyzvala vládu, aby znovu zavedla elektronickou evidenci tržeb (EET). Podle ní by se tak narovnalo podnikatelské prostředí a zvýšily příjmy státu. Asociace tvrdí, že někteří obchodníci se mohou díky zrušení EET snáz vyhýbat placení daní, a to bez ohledu na to, zda umožňují platbu kartou či nikoliv.
Stát podle asociace po zrušení EET rezignoval na snahu řešit narůstající šedou ekonomiku a nepřišel s žádným jiným řešením tohoto problému. Aktuální debata vyvolaná rozhodnutím některých podnikatelů přijímat pouze hotovost se tak prý často stáčí k otázce poctivosti subjektů, kteří se rozhodli jít touto cestou.
Asociace připomíná, že se také objevují návrhy, aby pro zvýšení komfortu zákazníků byla uzákoněna povinnost karty přijímat. "Je bezpochyby pravdou, že subjekty, které platební karty nepřijímají, se mohou snadněji vyhnout placení daní z těchto transakcí. Pro mnoho podniků může být však příjímání platebních karet ekonomicky nevýhodné, protože je spojeno s provizemi bankám a kartovým společnostem. Může existovat i řada jiných důvodů, proč zavádění této možnosti nemusí dávat pro některé podnikatele smysl, typickým příkladem jsou různé formy sezónního podnikání," varují v tiskové zprávě, kterou obdržel server EuroZprávycz obchodníci.
Otázku plateb kartou by přitom měl podle asociace vyřešit především trh a samotné rozhodování podnikatelů a jejich zákazníků, a stát by se neměl v této otázce angažovat, naopak by měl být daleko důraznější v otázce omezování šedé ekonomiky.
"Podle naších statistik počet terminálů v maloobchodě roste a stejně tak počet zákazníků, kteří tuto platbu preferují. Umožnění plateb kartami je dnes pro obchodníka fakticky nutností pro udržení konkurenceschopnosti. Tento trend však bohužel nesouvisí s úbytkem šedé ekonomiky, u které nyní naopak předpokládáme další růst. V oblasti šedé ekonomiky se totiž může jednoduše pohybovat i podnikatel, který platební karty přijímá. Vždy totiž bude existovat část zákazníků, kteří budou hotovost preferovat a nepoctivým subjektům se tak vytváří prostor pro vytváření nezdaněných příjmů," tvrdí obchodníci.
Na nezájem státu podle nich doplácejí především podnikatelé, kteří daně poctivě platí, ačkoliv vytvořit černé peníze je například v oblasti maloobchodu velmi jednoduché. "Stačí za hotové nakoupit a za hotové prodat. Stát díky svému laxnímu přístupu tratí nejen v současnosti, ale hlavně si zadělává na ještě větší problémy v budoucnosti. Vzniká totiž nebezpečná situace, kdy reálně bude ubývat právě těch podnikatelů, kteří své daňové povinnosti plní a kteří nebudou schopni konkurovat těm, kteří se jim vyhýbají," tvrdí asociace.
Podle ní byl nástrojem, který celou situaci efektivně řešil, systém elektronické evidence (EET), který zavedla přechozí vláda, ale následně jej v době pandemie zastavila. Systémy elektronické evidence tržeb přitom v současnosti využívá 17 států EU a jejími přednostmi bylo narovnání podnikatelské prostředí a zajišťování konkurenceschopnosti subjektům řádně platících daně.
Elektronická evidence tržeb navíc podle obchodníků zajišťovala pro státní rozpočet dodatečný každoroční příjem až ve výši 13 miliard korun a poskytla státu nejen informaci o tom, že proběhla transakce, jejíž příjem je předmětem daňové povinnosti, ale též informace, které jsou předmětem nejrůznějších statistických zjišťování.
"Efektivní získávání informací o podnikatelských subjektech na základě EET se také promítlo ve snížení počtu daňových kontrol v důsledku jejich lepšího cílení na rizikové subjekty. Kontrolní orgány se mohly cíleně zaměřit na subjekty podezřelé z obcházení daňových předpisů a nemuselo tak docházet k náhodně zaměřeným daňovým kontrolám a zatěžujícímu kontrolování poctivých podnikatelů na úkor těch nepoctivých," upozornila asociace s tím, že podnikatelé našli v EET efektivní nástroj pro podporu svého podnikání, protože jeho využívání snižovalo administrativní zátěž podnikatelů.
B
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Fúze obchodních společností
01.03.2012
Problematika fúzí obchodních společností byla od 1. ledna 2012 změněna. Změny se dotýkají zejména¨stanovení rozhodného dne, oceňování převáděného majetku a způsobu účtování oceňovacích rozdílů vzniklých z důvodu přecenění jmění znalcem pro účely fúze.
Právní úprava fúze se může uskutečnit formou sloučení nebo splynutí. Fúzí sloučením dochází k zániku obchodní společnosti nebo družstva nebo více obchodních společností nebo družstev a přechodu jmění zanikající společnosti nebo družstva na nástupnickou společnost nebo družstvo. Nástupnická společnost nebo družstvo vstupuje do právního postavení zanikající společnosti nebo družstva. Fúzí splynutím dochází k zániku dvou nebo více obchodních společností nebo družstev a přechodu jejich jmění na splynutím vzniklou nástupnickou společnost nebo družstvo. Nástupnická společnost nebo družstvo vstupuje do právního postavení zanikající společnosti nebo družstev. Zanikající i nástupnické obchodní společnosti musí mít při fúzi stejnou právní formu. Družstva se mohou zúčastnit fúze jen s družstvem. Právní účinky fúze nastávají podle ,,ZoPS“ dnem zápisu fúze do obchodního rejstříku. Podmínkou je, aby rozhodný den fúze nepředcházel o více než 12 měsíců den, v němž bude podán návrh na zápis fúze do obchodního rejstříku. Jako rozhodný den fúze může být stanoven nejpozději den jejího zápisu do obchodního rejstříku
Revoluční změna v zákoně o účetnictví
01.03.2012
Změny v zákoně o účetnictví zasahují hlavně účetní jednotky účastné procesu přeměny obchodních společnosti a družstev. Od 1. ledna 2012 se usnadňuje změna druhu účetního období, mění se postup při otevírání a uzavírání účetních knih, došlo ke změně postupu při podpisování účetní závěrky… a další změny.
Dnem 1. ledna 2012 nabyla účinnosti úprava, která umožňuje použití účetního období typu hospodářský rok také novým účetním jednotkám a účetním jednotkám při přeměně společnosti nebo družstva. Nově vzniklá účetní jednotka může přejít na účetní období typu hospodářský rok již do 30 dnů od svého vzniku. Tuto možnost nemohou využít účetní jednotky, které jsou organizační složkou státu, územním samosprávným celkem nebo účetní jednotkou vzniklou nebo zřízenou zvláštním zákonem.
Státní dluh
12.01.2012
Problematika státního dluhu se stává v poslední době značně frekventovaným tématem v souvislosti se zabezpečováním financování veřejné správy a veřejných služeb.
Po uplynutí prvního pololetí letošního roku Ministerstvo financí v rámci pravidelně vydávané čtvrtletní informace o řízení dluhového portfolia oznámilo, že výše státního dluhu k 30. červnu 2011 dosáhla výše 1 412,9 mld. Kč. V kvantifikacích na období let 2011 a 2012 se vychází z předpokládaných schodků státního rozpočtu za rok 2011 ve výši 135,0 mld. Kč a za rok 2012 ve výši 105,0 mld. Kč. Poslední vývoj ve finanční situaci státu z hlediska naplňování očekávaných příjmů není příliš uspokojivý a ani perspektivy ekonomického vývoje nejsou příliš růžové. Vedle opatření ke zlepšení příjmové stránky státního rozpočtu je třeba racionálně razantně omezit běžné výdaje s cílem zamezit další zadlužování, jehož následné řešení, jak bylo výše ukázáno, není ani jednoduché ani laciné a může přerůst do kritických situací.
Škoda Auto hlásí rekordní rok, prodala 875 tisíc aut
05.01.2012
O patnáct procent zvýšila Škodovka celosvětový prodej svých vozů v loňském roce.
Společnost informovala, že prodala celkem 875 tisíc automobilů. Právě zvýšení prodeje bylo pro Škodu v uplynulém roce jednou z hlavních priorit. Jde o součást plánu do roku 2018 zvýšit celosvětové prodeje značky minimálně na 1,5 milionu aut za rok. "K tomu podnik v roce 2011 položil výborné základy," uvedl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.