Asociace českého obchodu vyzvala vládu, aby znovu zavedla EET
16.08.2023
Asociace českého tradičního obchodu vyzvala vládu, aby znovu zavedla elektronickou evidenci tržeb (EET). Podle ní by se tak narovnalo podnikatelské prostředí a zvýšily příjmy státu. Asociace tvrdí, že někteří obchodníci se mohou díky zrušení EET snáz vyhýbat placení daní, a to bez ohledu na to, zda umožňují platbu kartou či nikoliv.
Stát podle asociace po zrušení EET rezignoval na snahu řešit narůstající šedou ekonomiku a nepřišel s žádným jiným řešením tohoto problému. Aktuální debata vyvolaná rozhodnutím některých podnikatelů přijímat pouze hotovost se tak prý často stáčí k otázce poctivosti subjektů, kteří se rozhodli jít touto cestou.
Asociace připomíná, že se také objevují návrhy, aby pro zvýšení komfortu zákazníků byla uzákoněna povinnost karty přijímat. "Je bezpochyby pravdou, že subjekty, které platební karty nepřijímají, se mohou snadněji vyhnout placení daní z těchto transakcí. Pro mnoho podniků může být však příjímání platebních karet ekonomicky nevýhodné, protože je spojeno s provizemi bankám a kartovým společnostem. Může existovat i řada jiných důvodů, proč zavádění této možnosti nemusí dávat pro některé podnikatele smysl, typickým příkladem jsou různé formy sezónního podnikání," varují v tiskové zprávě, kterou obdržel server EuroZprávycz obchodníci.
Otázku plateb kartou by přitom měl podle asociace vyřešit především trh a samotné rozhodování podnikatelů a jejich zákazníků, a stát by se neměl v této otázce angažovat, naopak by měl být daleko důraznější v otázce omezování šedé ekonomiky.
"Podle naších statistik počet terminálů v maloobchodě roste a stejně tak počet zákazníků, kteří tuto platbu preferují. Umožnění plateb kartami je dnes pro obchodníka fakticky nutností pro udržení konkurenceschopnosti. Tento trend však bohužel nesouvisí s úbytkem šedé ekonomiky, u které nyní naopak předpokládáme další růst. V oblasti šedé ekonomiky se totiž může jednoduše pohybovat i podnikatel, který platební karty přijímá. Vždy totiž bude existovat část zákazníků, kteří budou hotovost preferovat a nepoctivým subjektům se tak vytváří prostor pro vytváření nezdaněných příjmů," tvrdí obchodníci.
Na nezájem státu podle nich doplácejí především podnikatelé, kteří daně poctivě platí, ačkoliv vytvořit černé peníze je například v oblasti maloobchodu velmi jednoduché. "Stačí za hotové nakoupit a za hotové prodat. Stát díky svému laxnímu přístupu tratí nejen v současnosti, ale hlavně si zadělává na ještě větší problémy v budoucnosti. Vzniká totiž nebezpečná situace, kdy reálně bude ubývat právě těch podnikatelů, kteří své daňové povinnosti plní a kteří nebudou schopni konkurovat těm, kteří se jim vyhýbají," tvrdí asociace.
Podle ní byl nástrojem, který celou situaci efektivně řešil, systém elektronické evidence (EET), který zavedla přechozí vláda, ale následně jej v době pandemie zastavila. Systémy elektronické evidence tržeb přitom v současnosti využívá 17 států EU a jejími přednostmi bylo narovnání podnikatelské prostředí a zajišťování konkurenceschopnosti subjektům řádně platících daně.
Elektronická evidence tržeb navíc podle obchodníků zajišťovala pro státní rozpočet dodatečný každoroční příjem až ve výši 13 miliard korun a poskytla státu nejen informaci o tom, že proběhla transakce, jejíž příjem je předmětem daňové povinnosti, ale též informace, které jsou předmětem nejrůznějších statistických zjišťování.
"Efektivní získávání informací o podnikatelských subjektech na základě EET se také promítlo ve snížení počtu daňových kontrol v důsledku jejich lepšího cílení na rizikové subjekty. Kontrolní orgány se mohly cíleně zaměřit na subjekty podezřelé z obcházení daňových předpisů a nemuselo tak docházet k náhodně zaměřeným daňovým kontrolám a zatěžujícímu kontrolování poctivých podnikatelů na úkor těch nepoctivých," upozornila asociace s tím, že podnikatelé našli v EET efektivní nástroj pro podporu svého podnikání, protože jeho využívání snižovalo administrativní zátěž podnikatelů.
B
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Cenu hypoték tlačí nahoru Česká národní banka
28.09.2018
Klíčová úroková sazba, od které se odvíjí úroky běžných úvěrů včetně hypoték, ve středu vzrostla už počtvrté za tento rok. Bankovní rada České národní banky rozhodla o zvýšení takzvané dvoutýdenní reposazby o 0,25 procentního bodu na 1,5 procenta.
Pro rozhodnutí hlasovalo šest ze sedmi členů bankovní rady. Ještě letos přitom může dojít k dalšímu zvýšení sazeb. "Podle prognózy vychází, že by sazby měly jít do budoucna ještě nahoru k 2,5 až třem procentům," řekl novinářům guvernér ČNB Jiří Rusnok. "Ale neříkáme, že to musí být do konce roku. V listopadu bude nová prognóza a ta nám to ukáže. Vyloučit se to tedy nedá," uvedl Rusnok. Z dlouhodobého hlediska se růst sazeb ČNB promítá do cen úvěrů včetně těch na bydlení. Bezprostředně po rozhodnutí však banky své úvěry nezdražily, a dopad tak bude spíše postupný. Ostatně i v průběhu roku se úroky hypoték zvyšovaly pomaleji, než jak šla nahoru reposazba ČNB. Průměrný úrok úvěru na bydlení vzrostl podle ukazatele Fincentrum Hypoindex od začátku roku z 2,28 procenta na srpnových 2,53 procenta. Reposazba ČNB za toto období přitom vzrostla z 0,5 procenta na 1,25 procenta.
České firmy podceňují inovace
27.09.2018
České firmy zaostávají za Evropou o 20 procent v přijímání nových technologií. Buď je vůbec nemají, nebo mají, ale nepoužívají. Čtvrtina tuzemských podniků pak nemá žádnou ucelenou koncepci pro digitální transformaci. Na setkání s novináři to uvedl generální ředitel Microsoftu Česká republika a Slovensko Rudolf Urbánek.
Podle studie Microsoftu osm z deseti podniků vidí v nástupu nových technologií prostor pro růst, ale jen 51 procent má strategii, jak tuto příležitost opravdu využít. Sotva desetina českých firem pak vytvořila specializovaný tým pro digitální transformaci. "Překvapilo mě, jak málo českých firem vnímá, že jejich trh se dramaticky mění. Jen 12 procent českých manažerů očekává během nadcházejících dvou let výraznou změnu v jejich odvětví a dvě pětiny si myslí, že se nic zásadního nestane. Těmto firmám může velmi rychle ujet inovační vlak," podotkl Urbánek. Téměř čtvrtina českých firem se vůbec nezabývá tím, jak technologie mění jejich podnikání. V regionu střední a východní Evropy má čtvrtina firem zvláštní tým na digitální transformaci a jen desetina ji ještě neřeší. Jen jeden z deseti českých respondentů vnímá svou firmu jako tahouna změn oproti 23 procentům v regionu střední a východní Evropy. Jen osm procent českých firem se obává zcela nových hráčů, v regionu má tyto obavy 17 procent firem.
Hotely v Praze jsou jedny z nejplnějších v Evropě
26.09.2018
Ceny v regionu dosáhly rekordu. Hoteliéři ve střední a východní Evropě zažívají rekordní měsíce z hlediska průměrné denní ceny pokojů, ukázal nový průzkum zveřejněný společností Cushman & Wakefield. Hotely ve střední a východní Evropě zdražují, průměrné ceny pokojů dosahují historického maxima. A stoupá také obsazenost hotelů - Praha je pátou hlavní turistickou destinací s nejvyšší obsazeností v Evropě. Informovala o tom společnost Cushman & Wakefield s odvoláním na údaje z 35 hlavních hotelových trhů podle publikace European Hotel Review agentury STR.
"Míra obsazenosti na mnoha trzích střední Evropy dosahuje vrcholu a ceny pokojů se blíží cenám v západní Evropě," potvrzuje David Nath, vedoucí hotelového týmu společnosti pro střední a východní Evropu. Zároveň ale podotýká, že na některých trzích již hoteliéři poukazují na rostoucí konkurenci ze strany platforem sdíleného ubytování jako například Airbnb.
Důvěra v českou ekonomiku roste u podnikatelů i spotřebitelů
25.09.2018
Důvěra v českou ekonomiku v září dále rostla. Souhrnný indikátor důvěry stoupl oproti srpnu o 0,5 na 99,6 bodu. Zvýšila se důvěra podnikatelů i spotřebitelů. Oznámil to v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ). Také v meziročním srovnání stoupl souhrnný indikátor důvěry v tuzemské hospodářství o 0,5 bodu.
Celková důvěra v českou ekonomiku od začátku tohoto roku meziměsíčně střídavě klesala a stoupala. Až v srpnu a září zaznamenala dva nárůsty v řadě. Meziročně rostla důvěra v každém měsíci tohoto roku. Indikátor důvěry podnikatelů se v září oproti srpnu zvýšil o 0,4 bodu na hodnotu 97,3. U spotřebitelů stoupl o 0,7 bodu na hodnotu 111,0. Jak u podnikatelů, tak u spotřebitelů vzrostla důvěra i ve srovnání s loňským zářím. Z jednotlivých odvětví podnikání zaznamenali statistici meziměsíční růst důvěry v obchodu a také ve službách. "Zvýšení důvěry ovlivnila zejména optimistická očekávání obchodníků z vývoje celkové ekonomické situace. Naproti tomu mírné snížení důvěry jsme zaznamenali u stavebních podniků. Jejich kapacity jsou sice vytížené na maximum, brzdí je ale nedostatek zaměstnanců," sdělil vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. V průmyslu důvěra podnikatelů v ekonomiku stagnovala.