Český průmysl v říjnu meziročně vzrostl o skoro dvě procenta, hlavně díky výrobě automobilů
11.12.2023
Průmyslová výroba v Česku v říjnu meziročně reálně stoupla o 1,9 procenta, předtím tři měsíce v řadě klesala. Meziměsíčně byla průmyslová produkce vyšší o 2,8 procenta. Hodnota nových zakázek meziročně klesla o čtyři procenta, informoval dnes Český statistický úřad (ČSÚ). "Říjnový dvouprocentní růst průmyslové produkce ovlivnila zejména nízká srovnávací základna ve výrobě automobilů. K růstu přispěla i výroba ostatních dopravních prostředků, zejména kolejových vozidel," uvedl ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ Radek Matějka.
Příspěvek výroby motorových vozidel k růstu průmyslu činil 4,3 procentního bodu. Kvůli výpadkům v zásobování dílů v předchozím roce produkce tohoto odvětví vzrostla o více než pětinu. K růstu podle statistiků přispěla i výroba ostatních dopravních prostředků a zařízení, a to zejména díky dokončení dlouhodobých zakázek na výrobu kolejových vozidel.
Naopak pokles výroby zaznamenala výroba strojů a zařízení, počítačů, elektronických a optických přístrojů. Dlouhodobě klesá produkce ostatních nekovových minerálních výrobků nebo chemický průmysl, konstatoval ČSÚ.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Automobilce Škoda klesl ve čtvrtletí zisk o čtvrtinu
01.05.2020
Automobilce Škoda Auto v prvním čtvrtletí klesl provozní zisk o 25,1 procenta na 307 milionů eur (8,3 miliardy Kč). Příčinou je nižší objem prodeje, vývoj směnných kurzů a také výdaje související s emisemi. Tržby Škody se ve čtvrtletí snížily o dvě procenta na 4,8 miliardy eur (130,5 miliardy Kč). V tiskové zprávě o hospodářských výsledcích koncernu to ve středu uvedla mateřská společnost Volkswagen. Samotný koncern pak hlásí propad až o 81 procent.
Vysoká poptávka byla po modelech Scala a Kamiq. Mladoboleslavská Škoda prodala od ledna do března 237 000 aut, což je o 13,7 procenta méně než ve stejném období loni.
Automobilka Škoda obnovila v pondělí výrobu ve svých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Odstávka kvůli pandemii způsobené koronavirem trvala téměř šest týdnů.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.
Firma loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut a má téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v Česku téměř 34 000 lidí. Škoda je nejprodávanější značkou na českém trhu, kde se její podíl blíží 40 procentům.
Solárním elektrárnám bere vláda miliardy
29.04.2020
V době, kdy rostou náklady na zmírnění dopadů koronavirové krize, se stát pokouší výrazně omezit peníze pro majitele solárních elektráren a další výrobce zelené energie. Déle než rok chystaná novela zákona o podporovaných zdrojích, kterou v pondělí schválila vláda, umožní státu poprvé kontrolovat, na jaké projekty peníze šly.
Pokud se ukáže, že byla podpora nepřiměřeně vysoká, ušetří stát každý rok několik miliard korun. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) mluví o částce mezi sedmi a 10 miliardami. Méně by zaplatili i spotřebitelé, kteří na obnovitelné zdroje přispívají vyšší cenou elektřiny. "Jsme přesvědčeni, že fotovoltaický boom z let 2009 a 2010 byl jedním z největších tunelů v Česku. Jen ve fotovoltaice nás bude stát 500 miliard korun, přičemž v jednu chvíli se tam až zdesetinásobily výkupní ceny," řekl Havlíček.
Důvěra v českou ekonomiku rekordně klesla.
27.04.2020
Důvěra v českou ekonomiku zaznamenala v dubnu největší pokles od začátku sledování Českým statistickým úřadem (ČSÚ). Klesla o 19,6 bodu na 74,8 bodu. Pod osmdesátibodovou hranici spadl indikátor důvěry naposledy v březnu 2009, tedy v době vrcholící finanční krize. Důvěra v dubnu rekordně poklesla mezi podnikateli i spotřebiteli. Důvodem je strach z pandemie koronaviru, uvedli statistici.
Důvěra mezi podnikateli klesla o 19,3 bodu na hodnotu 73,8 bodu, snížila se ve všech odvětvích. Ve službách je na úrovni 70,5 bodu, což je nejníže od počátku sledování. V průmyslu byla naposledy nižší v březnu 2009. "Podnikatelé čelí obrovskému poklesu poptávky a ani z odpovědí na očekávaný vývoj v příštích třech měsících nevyplývá, že by se mohla v krátkodobém horizontu vrátit na úroveň před zavedením mimořádných opatření," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. Například mezi podnikateli v průmyslu zhruba 45 procent dotázaných uvedlo, že hlavní překážkou růstu je nedostatečná poptávka. Ve stavebnictví si více než třetina podnikatelů stěžovala na nedostatek zaměstnanců, zhruba pětina pak na nízkou poptávku. Asi třetina podnikatelů ve službách uvedla jako největší bariéru růstu skupinu blíže nespecifikovaných překážek, podle komentářů se jednalo ve většině případů o mimořádná opatření v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu. Podnikatelská nálada v Německu se v dubnu kvůli koronavirové krizi propadla nejvýrazněji za dobu sledování. Její index klesl na dosavadní minimum 74,3 z březnových 85,9 bodu, uvedl dnes institut Ifo.
ekonomický on-line Škoda Auto obnovila výrobu ve svých závodech
27.04.2020
Automobilka Škoda Auto obnovila v pondělí v šest hodin ráno výrobu ve všech třech svých výrobních závodech v České republice. ČTK to řekl. Škoda Auto zastavila kvůli koronaviru výrobu 18. března večer. Odstávku několikrát prodloužila. Nyní tedy výrobu rozjíždí téměř po šesti týdnech.
"Mohu potvrdit, že veškeré činnosti, které byly naplánované na 6:00 ráno, úspěšně začaly a výroba je obnovena," řekl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera. Zaměstnanci se ráno vrátili do výrobních závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Odbory Škody Auto již dříve uvedly, že náběh výroby bude náročný a bude odlišný od situace například po celozávodní dovolené. Standardně Škoda funguje ve třísměnném provozu, jak bude provoz fungovat po obnovení výroby, zatím není jasné. Odbory dříve avizovaly, že se pravděpodobně odřekne noční směna. Mladá Boleslav připravila pro zaměstnance Škody Auto svozový systém autobusy, pracovníky k branám automobilky svážely ze sedmi míst po městě, odkud vyjížděly po páté hodině ranní. V Mladé Boleslavi nejezdí kvůli pandemii městská doprava. Zájem o svozové autobusy byl minimální, některé odjely k závodu prázdné.