Máslo zdražilo nejvíce ze všech potravin
13.09.2024
Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) k srpnové inflaci. Zatímco meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny o tři desetiny procenta, meziročně stouply o 2,2 procenta.
Již zmíněné máslo v srpnu zdražilo oproti červenci o 4,8 procenta. V meziročním srovnání zrychlila jeho cena svůj růst na 22,4 procenta z červencových 15,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu o tři desetiny procenta. V oddíle alkoholických nápojů a tabáku se zvýšily ceny tabákových výrobků o 1,3 %, lihovin o 1,7 % a vína o 1,8 %. U potravin a nealkoholických nápojů rostly ceny uzenin o 2,1 %, ovoce o 2,2 %, polotučného trvanlivého mléka o 8,8 %, olejů a tuků o 3,1 %, nealkoholických nápojů o 1,0 %, čokoládových výrobků o 4,7 %, másla o 4,8 % a vepřového masa o 1,0 %.
Z potravin byly nižší zejména ceny zeleniny o 4,0 %, přičemž ceny brambor klesly o 21,2 %, drůbežího masa o 5,0 % a vajec o 6,2 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu - stejně jako v červenci - o 2,2 %. Zpomalení meziročního růstu cen v oddíle doprava bylo kompenzováno zmírněním cenového poklesu v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje většina sledovaných položek zmírnila svůj meziroční pokles.
Ceny mouky byly v srpnu nižší o 10,6 % (v červenci pokles o 15,4 %), uzenin o 2,8 % (v červenci pokles o 4,4 %). Ceny položek ve skupině mléko, sýry, vejce v srpnu klesly o 3,7 % (v červenci pokles o 7,1 %), ovoce o 2,4 % (v červenci pokles o 4,2 %), zeleniny o 2,0 % (v červenci pokles o 4,8 %). Ceny másla zrychlily svůj meziroční růst na 22,4 % (v červenci růst o 15,2 %), čokoládových výrobků na 18,6 % (v červenci růst o 16,0 %), nealkoholických nápojů na 4,2 % (v červenci růst o 3,4 %).
S
(Zdroj: globe24.cz)
Práce z domova se osvědčuje
22.04.2020
Práce na dálku nebo, jak se nyní populárně říká, "home office", byla ještě donedávna v Česku řazena mezi nejoblíbenější benefity. Firmy ji sice umožňovaly, ale − až na pár vybraných oborů − z ní nebyly nijak zvlášť nadšené. Společností, kde platilo, že kdo není v kanceláři, ten nepracuje, bylo pořád více než dost.
A tak zaměstnanci museli o možnost pracovat i jinde než na židli v kanceláři obtížně bojovat. Aktuální krizová situace ale ukázala, jak velmi krátkozraký tento přístup byl. Po vyhlášení nouzového stavu bylo nutné umožnit práci z domova téměř všem, u nichž to povaha práce dovoluje.
Velké obchody smí otevřít už koncem dubna
20.04.2020
Prodejci s obchody nad 200 metrů čtverečních, které nejsou součástí obchodních center nad 5000 metrů čtverečních, budou moci otevřít už 27. dubna. Prodejní plochu si totiž budou moci zmenšit vytýčením, například páskou.
V dokumentu pro uvolňování opatření to na svém webu uvedlo ministerstvo zdravotnictví. "Je umožněno prodejní plochu zmenšit na požadovanou velikost vytýčením (postačují například ohraničovací - bezpečnostní - pásky)," upřesnil úřad. Do prodejní plochy by se neměly počítat prostory, kam nemá zákazník přístup, tedy kanceláře, sklady či šatny, ale ani plocha za pokladnami. Vyplývá to z loňského rozhodnutí Krajského soudu v Brně k případu zákazu prodeje o vybraných svátcích v prodejnách nad 200 metrů čtverečních. Zákon o prodejní době totiž nestanovuje způsob výpočtu velikosti prodejní plochy. Podle soudního rozhodnutí však naopak není možné prostor přehradit páskou nebo jinými zátarasy.
Řemeslníci znovu otevřou své provozovny
20.04.2020
Zlatnictví očekává nával, krejčí se bojí nezájmu. Řemeslníci se připravují na otevření provozoven, jejich očekávání se přitom liší.
Zatímco krejčí Ivona Rozsypalová, která má prostory v Brně a v Brumovicích na Břeclavsku, se obává, že kvůli ekonomickým problémům bude mít méně zákazníků, v Českém zlatnictví v Brně - Králově Poli očekávají, že v prvních dnech bude zájem zákazníků obrovský.
(Zdroj: zpravyaktualne.cz)
Kvůli koronaviru má vážné problémy více než čtvrtina podnikatelů
17.04.2020
Deset procent podnikatelů už zastavilo své podnikání nebo to udělají v nejbližší době. Dalších 18 procent firem má vážné finanční problémy. Vyplývá to z průzkumu agentury SC&C. Dvě třetiny veřejnosti předpokládají, že Česká republika bude krizí způsobenou koronavirem oslabená. Zároveň ale klesá například ochota nosit roušky a mezi lidmi se snižuje pocit ohrožení.
"Podnikatelé jsou na tom výrazně hůře než průměr populace, kde opravdu velké finanční problémy ohrožují tři procenta populace," uvedla agentura. Podle průzkumu zatím 58 procent domácností nemá žádné finanční problémy, 28 procent domácností už trochu šetří a 11 procent uvedlo, že šetří hodně. Naproti tomu pouze čtvrtina podnikatelů uvedla, že žádné finanční problémy nemá. Stejný podíl podnikatelů pak už trochu šetří a 22 procent šetří hodně. Z vládních opatření má největší podporu takzvaná chytrá karanténa. "S tím, že vláda by měla postupně otevírat obchody a zaměřit se na chytrou karanténu, souhlasí 44 procent respondentů. Není to podpora většinová, ale je to varianta, která je nejrovnoměrněji zastoupena u všech sociodemografických skupin," uvedla ředitelka výzkumu Jana Hamanová.