Máslo zdražilo nejvíce ze všech potravin
13.09.2024
Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) k srpnové inflaci. Zatímco meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny o tři desetiny procenta, meziročně stouply o 2,2 procenta.
Již zmíněné máslo v srpnu zdražilo oproti červenci o 4,8 procenta. V meziročním srovnání zrychlila jeho cena svůj růst na 22,4 procenta z červencových 15,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu o tři desetiny procenta. V oddíle alkoholických nápojů a tabáku se zvýšily ceny tabákových výrobků o 1,3 %, lihovin o 1,7 % a vína o 1,8 %. U potravin a nealkoholických nápojů rostly ceny uzenin o 2,1 %, ovoce o 2,2 %, polotučného trvanlivého mléka o 8,8 %, olejů a tuků o 3,1 %, nealkoholických nápojů o 1,0 %, čokoládových výrobků o 4,7 %, másla o 4,8 % a vepřového masa o 1,0 %.
Z potravin byly nižší zejména ceny zeleniny o 4,0 %, přičemž ceny brambor klesly o 21,2 %, drůbežího masa o 5,0 % a vajec o 6,2 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu - stejně jako v červenci - o 2,2 %. Zpomalení meziročního růstu cen v oddíle doprava bylo kompenzováno zmírněním cenového poklesu v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje většina sledovaných položek zmírnila svůj meziroční pokles.
Ceny mouky byly v srpnu nižší o 10,6 % (v červenci pokles o 15,4 %), uzenin o 2,8 % (v červenci pokles o 4,4 %). Ceny položek ve skupině mléko, sýry, vejce v srpnu klesly o 3,7 % (v červenci pokles o 7,1 %), ovoce o 2,4 % (v červenci pokles o 4,2 %), zeleniny o 2,0 % (v červenci pokles o 4,8 %). Ceny másla zrychlily svůj meziroční růst na 22,4 % (v červenci růst o 15,2 %), čokoládových výrobků na 18,6 % (v červenci růst o 16,0 %), nealkoholických nápojů na 4,2 % (v červenci růst o 3,4 %).
S
(Zdroj: globe24.cz)
Rychlá móda už tak netáhne
13.01.2020
Hrozivé pracovní podmínky v továrnách, pálení neprodaného zboží, velké množství odpadu i emisí CO2, plýtvání pitnou vodou. Ne nadarmo bývá módní průmysl kritiky označován za jednoho z největších znečišťovatelů planety. Jak se však ukazuje, přehlížení obav svých zákazníků ze změn klimatu se už ovšem nemusí módním značkám finančně vyplatit.
„Nálada vedení v módním průmyslu zůstává plná úzkostí a starostí," uvádí nejnovější studie The State of Fashion 2020, kterou každoročně sestavuje poradenská společnost McKinsey & Company ve spolupráci s platformou Business of Fashion. Upozorňuje na to, že na jednu stranu je trh s módou plný příležitostí k ziskům a radikálním inovacím, na stranu druhou ale globální ekonomický růst zpomaluje a konkurence je intenzivnější než kdy dřív. Cílem číslo jedna přitom přestává být pro řadu módních firem hon za růstem prodejů, nyní jde spíše o snižování nákladů spojených s investicemi z minulých let.
Ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila růst na 2,5 procenta
10.01.2020
Česká ekonomika v loňském třetím čtvrtletí zpomalila meziroční růst na 2,5 procenta, ve druhém čtvrtletí rostla o 2,8 procenta. Mezičtvrtletní růst hrubého domácího produktu také zpomalil na 0,4 procenta z 0,6 procenta ve druhém čtvrtletí. Čísla za třetí čtvrtletí zveřejněná na konci listopadu v pátek potvrdil Český statistický úřad.
Předchozí čísla o vývoji ekonomiky ve třetím čtvrtletí statistici zveřejnili na konci listopadu. V pátek publikovali zpřesněné údaje. "Toto zpřesnění bylo bez vlivu na celková tempa růstu hrubého domácího produktu ve třetím čtvrtletí," uvedl ČSÚ. Sezonně očištěný úhrn příjmů domácností proti předchozímu čtvrtletí reálně vzrostl o 1,6 procenta. Spotřeba domácností na obyvatele zpomalila mezičtvrtletní růst na 1,2 procenta, meziročně se zvýšila o 3,9 procenta. "Výsledkem rychlejšího růstu příjmů domácností než jejich výdajů proti předchozímu čtvrtletí byla vyšší míra úspor, a to 11 procent," uvedl ČSÚ. Vzrostla o půl procentního bodu. Investice domácností zrychlily mezičtvrtletní růst na 8,8 procenta. "Míra investic nefinančních podniků se zvýšila proti předchozímu čtvrtletí o 0,3 procentního bodu," napsali statistici. Dostala se tak na 28 procent, což ale meziročně představuje pokles o 1,2 procentního bodu. Mzdové náklady nefinančních podniků vzrostly meziročně o 6,2 procenta.
Češi loni utratili v e-shopech rekordních 155 miliard korun
07.01.2020
Každým rokem Češi utratí v e-shopech větší objem peněz. Loni na internetu nakoupili zboží a služby za 155 miliard korun, což je o 20 miliard více než v předchozím roce.
Podle Jana Vetyšky, šéfa Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jež sdružuje e-shopy, on-line nákupy v roce 2019 předčily očekávání: "Růst potvrdil dlouhodobou úspěšnost a vysokou kvalitu českých e-shopů. Díky zlepšujícím se službám a široké nabídce doručení objednávají nakupující po internetu stále víc zboží."
Poslední vlna EET zasáhne zbylé živnostníky
02.01.2020
Elektronická evidence tržeb fungovala jen několik hodin a už se díky ní stihl proslavit starosta malé obce Pohleď na Vysočině Jindřich Holub.
Když tehdejší ministr financí a současný premiér Andrej Babiš vyrazil v prosinci 2016 na obhlídku, jak se české hospody vypořádaly s novou povinností odesílat každou účtenku elektronickou cestou, dostalo se mu od Holuba rezolutního prohlášení: "Žádnou EET si pořizovat nebudu."