Pojišťovny zaznamenávají kvůli bouřkám škody zemědělských klientů za stovky milionů
19.07.2024
Bouřky doprovázené přívalovými dešti a krupobitím komplikovaly v posledních dvou týdnech sklizeň po celém Česku, podle oslovených pojišťoven způsobily zemědělcům škody za stovky milionů korun. Vyplývá to z ankety České tiskové kanceláře. Poškozená je především řepka, pšenice a kukuřice.
"Škody krupobitím ve fázi zralosti znamenají na obilninách a řepce prakticky nechtěnou sklizeň, tedy vytlučená zrna a semena, která skončí na zemi. Bouřka s lijákem a větrem navíc porost často položí a ztíží sklizeň zbývajícího výnosu stroji," řekla Petra Martinková, ředitelka Agra pojišťovny, která se na pojištění zemědělců zaměřuje. Od 30. června zaznamenala Agra pojišťovna 270 oznámených škod po bouřkách nebo krupobití, škody dosahují podle Martinkové stovek milionů korun. Generali Česká pojišťovna za uplynulé dva týdny eviduje 191 pojistných událostí v souvislosti se zemědělskými klienty.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Stav silnic je v Česku tristní, statistiky zlepšuje síť železnic
20.07.2022
Nejnovější Index prosperity Česka, který zkoumá na základě dostupných mezinárodních dat kvalitu života ve státech Evropské unie, se zaměřil na infrastrukturu. Česko se podle něj může pochlubit nejhustší železniční sítí, v hodnocení stavu silnic se však propadá do poslední pětky. Má také nízké pokrytí vysokorychlostním internetem a nižší úroveň digitalizace státní správy. V infrastruktuře a digitalizaci se Česko umístilo lehce nad evropským průměrem.
Index prosperity, který zpracovává portál Evropa v datech s analytiky České spořitelny, mu přisoudil dvanáctou příčku z 27 zemí Evropské unie. „Příčinou jsou především kvalita silnic, relativně nízké pokrytí vysokorychlostním internetem a nízká úroveň digitalizace státní správy. Česko ale patří k zemím, které do dopravy investují nejvyšší podíl svého HDP a které mají nejhustší železniční síť,“ uvádí Milan Mařík z portálu Evropa v datech. Infrastruktura je přitom nezbytná pro každodenní fungování ekonomiky. „Obecně platí, že každá miliarda investovaná do infrastruktury má pro ekonomiku dodatečný pozitivní efekt okolo 300 milionů korun. Investice do infrastruktury tak mohou výrazně zvyšovat potenciál ekonomiky a tím i životní úroveň,“ vysvětluje David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.
V
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Přestřelené ceny bytů začnou padat
19.07.2022
Trh s nemovitostmi v Česku by se po letech, která se nesla ve znamení prudkého zdražování, mohl konečně ochladit. Rostoucí ceny může zarazit zejména klesající poptávka po vlastním bydlení, experti ale v tvrzeních o zlevňování bytů zůstávají opatrní. Jedno je však jisté: v současné době jsou nemovitosti v tuzemsku extrémně nadhodnocené, dokládají to i data České národní banky. Evropský statistický úřad Eurostat minulý týden zveřejnil údaje, podle kterých zaznamenalo Česko v letošním prvním čtvrtletí nejvyšší růst cen nemovitostí ze zemí unijního svazku. Ceny se meziročně zvedly o 24,7 procenta.
se strmým zdražováním, které bylo pro nemovitosti v tuzemsku příznačné v posledních letech, by ale brzy mohl být konec. Analytik banky Creditas Petr Dufek se domnívá, že ceny mohou přestat růst ještě letos.
"Část trhu - zvlášť starší byty mimo velká centra - může zažít i pokles cen. Jak moc, je ale nemožné předem odhadovat," uvedl pro Aktuálně.cz Dufek. Šéf realitního portálu Bezrealitky Jan Škrabánek se nebojí mluvit dokonce o propadu cen. Jedním dechem ale dodává, že zlevnění se rozhodně nebude týkat veškerých typů nemovitostí a všech měst.
"Jako první budou klesat ceny nemovitostí, které byly prokazatelně přestřelené - domy ve špatném stavu, ruiny a nemovitosti, které se nachází ve špatné lokalitě a ještě jsou zralé na generální rekonstrukci. Týkat se to bude i některých chat, chalup a možná i luxusnějšího bydlení," vyjmenoval Škrabánek.
Ceny podle něj naopak s jistotou neklesnou u bytů s dispozicemi 2+kk a 3+1 na dobrých adresách ve velkých městech, jako je Praha, Brno nebo třeba Olomouc a Plzeň.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Platební morálka v Česku je nyní špatná
19.07.2022
Téměř každá společnost má za poslední rok negativní zkušenost s opožděnými platbami. Polovina firem je na tom hůře než před pandemií koronaviru. Téměř 80 procent akceptuje stále delší odklady splatností. Vyplývá to ze zprávy společnosti Intrum Czech sestavené na základě průzkumu z 29 evropských zemí. kterého se zúčastnilo víc než 11.000 společností z 15 odvětví.
Co se týče tržeb, efektivity a schopnosti zvládat problémy, udává polovina českých firem, že jejich kondice je slabší než před propuknutím epidemie koronaviru v Česku v březnu 2020. Čtvrtina společností je na tom zhruba stejně, zbývající čtvrtina vnímá svou pozici jako silnější. Problém vycházet vstříc požadavkům svých zaměstnanců na vyšší plat má 54 procent firem z průzkumu, což odpovídá situaci napříč celou Evropou, kde to je 55 procent. Nadpolovičních 55 procent českých firem také uvedlo, že jejich zaměstnanci nemají dostatečné interní odborné znalosti na to, aby podnik zvládl dopady inflace. Na celoevropské úrovni takto odpovědělo 58 procent firem.
S
Škodě Auto klesl odbyt o 30 procent
18.07.2022
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Ve své zprávě to v pátek uvedla mateřská skupina Volkswagen. Propad odbytu vozidel české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje. Skupině Volkswagen celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 procent na 3,88 milionu aut.
Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem o 26,4 procenta a společnost Scania s propadem o 25,2 procenta.
Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem o 26,4 procenta a společnost Scania s propadem o 25,2 procenta.