EU prodloužila do roku 2032 zrušení roamingových poplatků
01.07.2022
Zákazníci evropských telekomunikačních operátorů budou moci dalších deset let volat, posílat textové zprávy a připojit se k internetu ve všech zemích Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru (EHP) za stejné ceny jako doma. V tiskové zprávě to dnes uvedla Evropská komise (EK), která tak prodloužila bezplatný roaming do roku 2032. Zároveň oznámila s platností od 1. července další pravidla. Ta mají zaručit stejně kvalitní internet jako v domovské zemi, upozorňování na jinou než pozemní síť či zlepšený přístup k tísňovému volání v celé EU.
"Díky nařízení o roamingu jsme mohli všichni začít používat v zahraničí svůj mobilní telefon tak, jak jsme byli zvyklí z domova," uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. "Při svých cestách po EU proto můžeme bez příplatků telefonovat, posílat textové zprávy a používat internet. To je velmi hmatatelná výhoda, kterou nám přinesl náš jednotný evropský trh. Prodloužení platnosti těchto pravidel zachová konkurenceschopnost cen mezi operátory a umožní spotřebitelům využívat bezplatné roamingové služby dalších deset let," dodala.
Podle nových pravidel mají operátoři poskytující mobilní služby zajistit, aby spotřebitelé měli přístup k síti čtvrté generace (4G) nebo k pokročilejší 5G.
V
(Zdroj: aktualne.cz)
Ekonomická nálada v eurozóně je nejlepší téměř za šest let
30.01.2017
Ekonomická nálada v eurozóně se v lednu překvapivě zlepšila. Její index se tak nyní nachází na nejvyšší úrovni od března 2011. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnila Evropská komise. Nálada se zlepšila v průmyslu, ve službách, ve finančním sektoru i mezi spotřebiteli.
Souhrnný index ekonomické nálady stoupl na 108,2 bodu z prosincových 107,8 bodu. Analytici přitom podle průzkumu agentury předpokládali, že index vykáže pokles na 107,7 bodu. "Příznivý vývoj nálady v eurozóně je důsledkem zlepšení důvěry v průmyslu, službách a mezi spotřebiteli, které kompenzovalo nižší důvěru v maloobchodě a stavebnictví," uvedla komise. Samostatný index podnikatelského klimatu v eurozóně podle komise v lednu zůstal na 0,77 bodu, nejvýše od června 2011. Evropská komise v listopadu předpověděla, že růst ekonomiky eurozóny v letošním roce zpomalí na 1,5 procenta z loňských 1,7 procenta. Evropská centrální banka (ECB) se snaží hospodářský růst v eurozóně podporovat nízkými úrokovými sazbami a rozsáhlými nákupy dluhopisů.
zdroj: ihned.cz
Německá vláda schválila zavedení mýtného pro osobní auta
25.01.2017
Řidiči by měli platit za jízdu na německých dálnicích. Návrh ve středu schválila německá vláda. Sousední země, na čele s Rakouskem, ale kvůli tomu nejspíš podají žalobu. Německé mýto považují za diskriminační vůči svým občanům.
Česko se zúčastní společné koordinační schůzky německých sousedů, která bude ve středu odpoledne v Bruselu. Zatím se ale nerozhodlo, jestli žalobu proti Německu podpoří. Desetidenní dálniční známka by měla v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 680 korun v závislosti na výši emisí auta. Roční známka bude stát maximálně 130 eur, tedy 3500 korun. Němečtí řidiči ale platbu za dálniční známku dostanou v plné výši zpět díky tomu, že jim stát o stejnou částku sníží silniční daň. Majitelé těch nejekologičtějších aut na opatření dokonce vydělají, protože se jim silniční daň sníží ještě víc. Rakousko proto v Bruselu organizuje schůzku zástupců sousedních zemí Německa a několika dalších států, například Slovenska a Maďarska. Tyto země se nejspíš dohodnou, že si udělají analýzu přijatého německého zákona o zpoplatnění dálnic. Pokud se potvrdí podezření, že je vůči cizincům diskriminační, dají ho k evropskému soudu. Mluvčí rakouského ministerstva dopravy Sophie Lamplová HN potvrdila, že Rakousko v případě diskriminace žalobu určitě podá. Totéž už dřív sdělily i Nizozemsko, Belgie nebo Lucembursko.
zdroj: hnonline.sk
Za peníze z kontokorentů platí Češi skoro nejvyšší úrok v Evropě
23.01.2017
Equa bank spustila tento měsíc kontokorenty se sazbou, o níž inzeruje, že patří mezi nejnižší na trhu. Je to ale v situaci, kdy banky si za tuto možnost jít do minusu účtují jedny z nejvyšších úroků v historii. Za peníze z kontokorentů Češi podle statistiky ČNB platí v průměru úrok 17,63 procenta ročně.
Data Evropské centrální banky ukazují, že domácnosti v Česku za tento typ úvěrů platí skoro nejvíc v Evropě. Podle poslední statistiky ECB ke konci listopadu to bylo víc jen v Lotyšsku a Estonsku. Drahé kontokorenty pro lidi v Česku přetrvávají, i když banky mají přebytek levných peněz z vkladů a sazby na mezibankovním trhu jsou nejníže v historii. Úrok za toto povolené přečerpání účtu se v některých bankách už blíží úrokům na kreditních kartách. U kreditek ale lidé mají bezúročné období až 55 dní, zatímco z kontokorentu musí platit za každý den čerpání. Podle statistiky ČNB, která vývoj sazeb na kontokorentech sleduje od roku 2004, nejnižší průměrná sazba byla právě před sedmnácti lety. Lidé si půjčovali za úrok 13,5 procenta ročně. A to za situace, kdy sazby na mezibankovním trhu byly vyšší než nyní. Například roční mezibankovní sazba je nyní 0,44 procenta, v roce 2004 byla kolem 2,5 procenta.
zdroj: ihned.cz
Škoda loni v Evropě obhájila desátou příčku mezi nejprodávanějšími značkami nových aut
17.01.2017
Zájem o nová osobní auta loni v Evropě rostl třetím rokem v řadě. Podle Asociace evropských výrobců aut (ACEA) se loni v zemích Evropské unie a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) v roce 2016 zaregistrovalo 15 131 719 nových vozů, tedy o 6,5 % a téměř milion kusů více než v roce 2015.
íce než dvě třetiny aut se zobchodovaly na pěti největších trzích v Německu, Británii, Francii, Itálii a Španělsku. Český trh je s necelými 260 tisíci registracemi dvanáctý největší v Evropě. Vedoucí pozici na trhu obhájil koncern VW, i když jeho podíl klesl z 24,8 na 24,1 %. Meziroční pokles postihl jeho největší značku Volkswagen, která přesto s velkým náskokem obhájila první místo. Na druhou příčku vyskočil s meziročním růstem o třináct procent Renault, který z ní sesadil Ford. Mezi roky 2014 a 2016 si Renault polepšil ze čtvrtého místa o dvě pozice. Druhou a poslední změnou v jinak stabilním rozložení sil jednotlivých značek v Evropě je postup Mercedesu z osmého místa na šesté, když překonal oba své největší rivaly Audi a BMW. Meziročně si polepšil téměř o 14 procent a stal se mezi velkými značkami skokanem roku. Škoda Auto loni slavila historický průnik do první desítky. Letos 10. příčku mezi značkami zopakovala, když rostla o 7,4 % na 663 230 registrovaných vozů. Největšího meziročního nárůstu v roce 2016 dosáhl mezi sledovanými značkami Jaguar (o 71 procent) následovaný Hondou (+21 %) a Jeepem (+19 %). Nejvíce si pohoršilo DS (-13 %), Mitsubishi (-12 %) a Citroën (-1,4 %).
zdroj: ihned.cz