Teplomilné plodiny "migrují" na sever
Klimatická změna zásadně proměňuje podmínky pro zemědělskou produkci v Česku a globálně bude mít vliv na potravinovou bezpečnost. Podle odborníků se zemědělství...
Lex plyn prošel sněmovnou
Novela má Česku zajistit energetickou soběstačnost. Urychlit povolování nových paroplynových zdrojů energie má novela energetického zákona přezdívaná Lex plyn,...
Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují...
Cena zlata překonala další rekord
Cena zlata stoupla na nový rekord nad 3200 dolarů (71 140 korun) za troyskou unci (oz; 31,1 gramu). K růstu zlata přispívá slabší dolar a eskalace obchodní...
Hypotéky v březnu posílily
Banky a stavební spořitelny poskytly v březnu hypotéky za 32,8 miliardy korun, což je proti únoru nárůst o 29 procent. Nové úvěry bez refinancování stouply...

Murphy radí

Věci se kazí

Nezaměstnaný otec pěti dětí dá poslední peníze jasnovidke, aby mu vyveštila, jaká budoucnost ho čeká. Jasnovidka začne: Jste otcem tří dětí ... Ne tří, pěti - opravuje ji zákazník. To si myslíte vy.

Hlavní rozdíl mezi člověkem a strojem je v tom, že dobře namazaný stroj nedělá takový hluk.

Hlavní rozdíl mezi člověkem a strojem je v tom, že dobře namazaný stroj nedělá takový hluk.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho zákony a komentáře

O tom, jak věci vypadají, rozhoduje úhel pohledu. Co je dovoleno bohem, není dovoleno volům.

Když dva dělají totéž, výsledek je vždy jiný.

Nikdy není tak špatně, aby zítra nemohlo být hůř.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho vynálezy

Než si začnete stříhat nehty, natřete je na červeně - snadněji je pak najdete na koberci.

Pokud nemáte čas na sprchování, jednoduše se obalte izolepou a pak ji odmotejte - špína se na ni nalepí.

Lampičku na sluneční energii ocení každý, kdo hledá pod lampou tmu.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho rady

Pokud si myslíš, že už máš dost peněz, poraď se o tom s advokátem.

Pokud vás někdo upozorní, že se určitá věc kazí, nemá smysl měnit věc. Třeba se zbavit donašeče. Vyměnit lidí je přece mnohem snazší, než vyměnit věc.

Pokud si myslíš, že už máš dost peněz, poraď se o tom s advokátem.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho zákoník

Nic netrvá věčně. Ale to neznamená, že se to nemůže opakovat. Proto nevyskakujte a nejásejte od radosti, že se něco skončilo. Mohla by vám chybět pára právě když to vypukne nanovo.

Výhodně vyměním falešnou pětistovku za dvě pravé dvěstěkorunáčky. Zn..: Berte, dokud je v akci!

Příroda fandí skrytým chybám.

(Murphyho zrnká II)

Krize evropského automobilového průmyslu

19.11.2024 V Německu se budou zavírat továrny.Mercedes zaznamenal pokles zisku v uplynulém čtvrtletí až o lovinu. Na vině má být slabá prodejnost v Číně. Výrobce z toho viní nepříznivé tržní prostředí. Čínská ekonomika bojuje se slabým hospodářským růstem, a to se odráží i na firmách, které se zemí obchodují. Německé továrny tak v Číně čelí větší konkurenci ze strany tamních automobilek. Mercedes pro server DW uvedl, že „očekává, že roční prodeje v roce 2024 budou mírně nižší než v předchozím roce, přičemž výsledky za čtvrté čtvrtletí by měly být podobné jako ve třetím čtvrtletí“. Mercedes ovšem není jediný, problémy má i Volkswagen. Jeho provozní zisk meziročně klesl o 42%. Provozní marže se snížila na 3,6%, což je nejmíň za poslední čtyři roky. V jeho případě je na vině slabý výkon stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady, včetně nákladů na modernizaci modelů. Firma uvedla tyto informace v tiskové zprávě. „Jedním z mála světlých bodů ve výsledcích byl zlepšující se příjem objednávek v západní Evropě v období od července do září. Na trh totiž postupně přicházely nové modely“, uvedl finanční ředitel Arno Antlitz.
Kvůli oslabující poptávce v Číně i Volkswagen musel přehodnocovat své výhledy stejně jako Mercedes či BMW. Zatímco Volkswagen zvažuje uzavření minimálně jedné z továren v Německu, Mercedesu a BMW bude stačit snížení prodejních předpovědí.
Šéfka závodní rady Volkswagenu Daniela Cavallová nedávno uvedla, že „podnik plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst“. Na celkovém poklesu prodejní marže má vinu také pokles prodeje nejziskovějších sportovních vozů značek Audi a Porsche. Celkový prodej všech vozů koncernu se propadl o 7 %.
Ačkoliv v Severní Americe prodeje rostou, nedokážou pokrýt ztráty v Číně. Ta se na odbytu Volkswagenu podílí cca třetinou. Volkswagen, který je v Německu jedním z největších zaměstnavatelů, proto dle deníku Handelsblatt plánuje i snížení mezd o deset procent.
I navzdory těmto informacím je Škoda v plusu. Od ledna do září dodala zákazníkům o 4,5 % více aut než před rokem a její zisky za první tři čtvrtletí vzrostly o více než třetinu. Škodovka v České republice zaměstnává asi 37 tisíc lidí a provozuje tři výrobní závody. „Volkswagen se nachází ve složité situaci, která si žádá razantní kroky. Pokud opatření spojená s redukcí nákladů v Německu nebudou úspěšná, mohou se snahy o restrukturalizaci v rámci koncernu posunout i za hranice Německa. Konečné slovo bude ale mít ziskovost jednotlivých výrobních závodů. V prospěch Škody hraje to, že díky její nabídce se jí daří udržovat silnou pozici na evropském trhu,“ uvedl pro web Hospodářských Novin analytik XTB Tomáš Cverna.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)

Miliony zaměstnanců v EU ohrožuje rakovina

21.12.2018 Jen v Česku je při své práci ohroženo rakovinou půl milionu lidí. Evropský parlament proto schválil nová pravidla, která mají za úkol lépe ochránit pracovníky v EU před látkami, které toto onemocnění způsobují.
Se škodlivými látkami v zemích EU přichází v rámci svého povolání běžně do styku přibližně 20 milionů pracovníků. Větší ochranu by jim měla poskytnout upravená směrnice, kterou v prosinci schválil Evropský parlament. Nově legislativa zahrnuje limity pro osm látek, které způsobují rakovinu po vdechnutí nebo při styku s kůží. Řadí se mezi ně také naftové výpary a zplodiny nebo vyjetý motorový olej. Už loni přidali europoslanci ke směrnici z roku 2004 omezující množství škodlivin na pracovištích jedenáct karcinogenů a stanovili jejich maximální limity. Zároveň se vyslovili pro větší kontrolu látek s vlivem na plodnost a rozmnožovací funkce. Vyzvali také zaměstnavatele ve členských zemích EU, aby více dbali na rizika pro své zaměstnance a zavedli preventivní opatření.
(Zdroj: aktualne.cz)

Huawei v Evropě dále naráží

20.12.2018 Vztahy mezi Pekingem a Západem se dále kalí. Tentokrát kvůli čínskému nadnárodnímu koncernu Huawei Technologies, jehož zařízení pro mobilní telekomunikace se používá prakticky po celém světě. Společnost má rozsáhlé plány v dodávkách pro superrychlou mobilní síť páté generace (5G). Významně pokročila ve vývoji špičkových technologií, bez nichž není její výstavba myslitelná. Je velice vážným konkurentem švédského Ericssonu i finské Nokie.
Západní země, především USA, ale varují, že vyspělá čínská technologie může posloužit jako "zadní vrátka" pro kybernetickou špionáž ve prospěch Pekingu. Huawei to odmítá. Zdůrazňuje, že je soukromá firma, jež se do politiky nemíchá. Ale jak poznamenává list Wall Street Journal, nelze přehlédnout, že vláda v Pekingu naléhá na firmy, aby jí byly nápomocny v jejím úsilí o posilování čínského vlivu ve světě. USA už na počátku letošního roku vyzvaly své spojence, aby ze svých plánů na výstavbu sítě 5G jako dodavatele vyloučili Huawei. Bez váhání je podpořily Austrálie, Nový Zéland a Japonsko. Jeho konglomerát Softbank hodlá nahradit čínské zařízení používané pro stávající síť 4G hardwarem od švédského Ericssonu a finské Nokie.
(Zdroj: ihned.cz)

EU má dohodu ke snížení emisí u aut

19.12.2018 Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé emise v případně osobních automobilů bude nutné snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent. Oznámila to dnes Evropská komise (EK). Za základ k výpočtu snížení emisí se považuje rok 2021.
Evropský parlament (EP) a Rada EU tak odstranily názorové rozdíly mezi zeměmi s výrazným podílem výroby aut, a zákonodárci, kteří myslí na větší ochranu životního prostředí. O výsledku jednání informoval eurokomisař pro energetiku a ochranu klimatu Miguel Arias Caňete. Evropská unie byla po celé měsíce rozdělena v názoru, jak přísně se postavit k emisím CO2 z osobních a dodávkových aut. Německo, které má největší automobilový sektor v unii, například varovalo, že tvrdé cíle by mohly poškodit odvětví a vést ke ztrátě pracovních míst. Představitelé Evropského parlamentu a Evropské komise se snažili v několika kolech jednání nalézt společný postoj. Exekutiva EU původně navrhovala snížit do roku 2030 emise o 30 procent z úrovní roku 2021. Plán podpořilo Německo, několik unijních zemí včetně Nizozemska a Francie ale bylo pro zvýšení limitu pro osobní vozy na 35 procent. Evropský parlament v říjnu hlasoval ve prospěch 40procentního snížení emisí do roku 2030 s tím, že pro rok 2025 by měl platit přechodný cíl 20 procent, což se automobilovému průmyslu nelíbilo.
(Zdroj: aktualne.cz)

Kvůli zdržení na hranicích může brexit Česku zdražit přepravu zboží

17.12.2018 Brexit může pro Česko znamenat zdražení přepravy zboží nebo oslabení pozice zastánců jaderné energie v Evropské unii. Tuzemští vývozci mají z odchodu Velké Británie z EU obavy a vývoz z Česka do Spojeného království letos poprvé po letech meziročně klesá. U českých firem zaměřených na export také podle odborníků stoupl v souvislosti s brexitem zájem o zakládání společností přímo v Británii, která je pátým největším obchodním partnerem Česka.
Británie oznámila záměr opustit Evropskou unii před dvěma roky. Lhůta pro vyjednávání vyprší 29. března, ve středu 19. prosince tak bude do plánovaného odchodu zbývat sto dnů. Se samotným vstupem na britský trh by čeští kamionoví ani autobusoví dopravci problémy mít neměli. To zajišťuje dřívější dohoda Česka s Británií, sdělil mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Problémem ale může být situace s celním odbavováním, pokud Británie nezůstane členem celní unie. Z dlouhodobého hlediska lze podle Felixe očekávat prodloužení čekacích dob na hranicích, a tím tedy i růst doby a ceny přepravy. "Zákazníci se tak musí připravit na citelné zdražení přeprav," dodal Felix. Podle statistik ministerstva dopravy se loni převezlo po silnici mezi oběma zeměmi přes 331 000 tun zboží.
(Zdroj: ihned.cz)
květen 2025
T po út st čt so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má svátek Bonifác
1
Důležitý termín
1
Svátek
cardpay
martinus
náš partner