Krize evropského automobilového průmyslu
19.11.2024
V Německu se budou zavírat továrny.Mercedes zaznamenal pokles zisku v uplynulém čtvrtletí až o lovinu. Na vině má být slabá prodejnost v Číně. Výrobce z toho viní nepříznivé tržní prostředí. Čínská ekonomika bojuje se slabým hospodářským růstem, a to se odráží i na firmách, které se zemí obchodují. Německé továrny tak v Číně čelí větší konkurenci ze strany tamních automobilek.
Mercedes pro server DW uvedl, že „očekává, že roční prodeje v roce 2024 budou mírně nižší než v předchozím roce, přičemž výsledky za čtvrté čtvrtletí by měly být podobné jako ve třetím čtvrtletí“.
Mercedes ovšem není jediný, problémy má i Volkswagen. Jeho provozní zisk meziročně klesl o 42%. Provozní marže se snížila na 3,6%, což je nejmíň za poslední čtyři roky. V jeho případě je na vině slabý výkon stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady, včetně nákladů na modernizaci modelů. Firma uvedla tyto informace v tiskové zprávě. „Jedním z mála světlých bodů ve výsledcích byl zlepšující se příjem objednávek v západní Evropě v období od července do září. Na trh totiž postupně přicházely nové modely“, uvedl finanční ředitel Arno Antlitz.
Kvůli oslabující poptávce v Číně i Volkswagen musel přehodnocovat své výhledy stejně jako Mercedes či BMW. Zatímco Volkswagen zvažuje uzavření minimálně jedné z továren v Německu, Mercedesu a BMW bude stačit snížení prodejních předpovědí.
Šéfka závodní rady Volkswagenu Daniela Cavallová nedávno uvedla, že „podnik plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst“. Na celkovém poklesu prodejní marže má vinu také pokles prodeje nejziskovějších sportovních vozů značek Audi a Porsche. Celkový prodej všech vozů koncernu se propadl o 7 %.
Ačkoliv v Severní Americe prodeje rostou, nedokážou pokrýt ztráty v Číně. Ta se na odbytu Volkswagenu podílí cca třetinou. Volkswagen, který je v Německu jedním z největších zaměstnavatelů, proto dle deníku Handelsblatt plánuje i snížení mezd o deset procent.
I navzdory těmto informacím je Škoda v plusu. Od ledna do září dodala zákazníkům o 4,5 % více aut než před rokem a její zisky za první tři čtvrtletí vzrostly o více než třetinu. Škodovka v České republice zaměstnává asi 37 tisíc lidí a provozuje tři výrobní závody. „Volkswagen se nachází ve složité situaci, která si žádá razantní kroky. Pokud opatření spojená s redukcí nákladů v Německu nebudou úspěšná, mohou se snahy o restrukturalizaci v rámci koncernu posunout i za hranice Německa. Konečné slovo bude ale mít ziskovost jednotlivých výrobních závodů. V prospěch Škody hraje to, že díky její nabídce se jí daří udržovat silnou pozici na evropském trhu,“ uvedl pro web Hospodářských Novin analytik XTB Tomáš Cverna.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Růst evropských ekonomik nevyužívají země dostatečně k reformám
16.05.2018
Růst evropské ekonomiky je silný, hlavně díky domácí poptávce. Vlády však dostatečně nevyužívají této výhody ke snížení svých dluhů a zavádění reforem. Uvedl to ve své úterní zprávě Mezinárodní měnový fond.
Podle odhadu MMF má růst ve vyspělých evropských ekonomikách, hlavně v eurozóně, letos zpomalit na 2,3 procenta z 2,4 procenta loni. V roce 2019 dále klesne na dvě procenta. Stejné zpomalení čeká i Evropská komise. "Uprostřed dobrých časů však snahy o fiskální změny a strukturální reformy ochabují," uvedl MMF. "Vzhledem k tomu, že ekonomický výhled se v krátkodobém horizontu bude nadále zlepšovat, ale ve střednědobém je méně optimistický, politici by měli využít tento okamžik k obnovení prostoru pro fiskální manévry a prosadit reformy, které podpoří růstový potenciál," dodal fond. Navzdory celkovému silnému růstu je však výkon některých největších ekonomik eurozóny, jako Francie, Itálie, Španělska, slabý na to, aby se zemím dařilo snižovat jejich rozpočtové deficity. Jiné země, jako Belgie, pak schodek zvyšují. Politici by se měli snažit, aby se rozpočty jejich zemí dostaly do rovnováhy v příštích několika letech, doporučil MMF. Stabilizace rozpočtu a snížení dluhu by také pomohly ekonomikám lépe se vyrovnat s tlakem na růst výdajů na penze a zdravotní péči.
UniCredit má nejlepší výsledek za první čtvrtletí za posledních 11 let
11.05.2018
Italská bankovní skupina UniCredit vykázala nejlepší výsledek za první čtvrtletí od roku 2007. Čistý zisk největší italské bance meziročně stoupl o 22,6 procenta na 1,1 miliardy eur (něco přes 28 miliard korun) a překonal očekávání. Zásluhu na něm měly podle jejího čtvrtečního sdělení především nižší úvěrové ztráty, než se očekávalo.
Analytici čistý zisk za první tři měsíce roku v průměru odhadovali na 766 milionů eur. Tržby bance ve srovnání s předchozím kvartálem stouply o čtyři procenta na 5,1 miliardy eur. Táhly je především bankovní poplatky, čistý úrokový výnos se mírně snížil. Úvěrové ztráty ve čtvrtletí klesly na 496 milionů eur, více než se očekávalo. Bance se v uvedeném období podařilo získat téměř půl milionu nových klientů. UniCredit se výrazně angažuje v zemích střední a východní Evropy, včetně České republiky. Na českém trhu začala působit v listopadu 2007, její tuzemská pobočka vznikla spojením finančního ústavu HVB Bank a Živnostenské banky. V Česku a na Slovensku má téměř 700 tisíc klientů.
Díky Evropské unii začínají firmy zavádět pravidla na ochranu osobních dat
09.05.2018
V ochraně osobních údajů Česko léta zaostávalo za západní Evropou, shodují se právníci s Úřadem pro ochranu osobních údajů. Od 25. května se to s definitivní platností změní, protože začne být účinné nařízení na ochranu dat známé pod zkratkou GDPR. To sjednocuje pravidla ochrany osobních údajů napříč celou Evropskou unií.
Všichni zákazníci, zaměstnanci nebo pacienti získají od květnového termínu větší přehled o tom, jaké informace o nich firmy, úřady nebo nemocnice schraňují. Budou moci žádat výmaz svých dat z marketingových databází a bez jejich souhlasu nebudou smět firmy ani sledovat jejich chování na internetu a poskytovat zjištěná data dál. Tam, kde mohou podniky a instituce osobní údaje zpracovávat bez souhlasu − například proto, že je k tomu zavazuje smlouva nebo povinnost plynoucí ze zákona −, bude platit, že osobní data musí ze svých databází vymazat ihned poté, co pominul účel, pro který je potřebovaly.
Volkswagen zvýšil dividendu, prodá některé své firmy
07.05.2018
Z Herberta Diesse, nového šéfa koncernu Volkswagen, který 13. dubna ve funkci vystřídal Matthiase Müllera, včera na valné hromadě konané v berlínském City Cube vyzařovalo sebevědomí. Největší světová automobilka překonala důsledky neblahého emisního skandálu a dál přepisuje prodejní rekordy. Ani letošní rok by neměl být výjimkou.
Volkswagen během letošního prvního čtvrtletí zvýšil dodávky zákazníkům meziročně o 7,4 procenta na 2,7 milionu vozů, což je kvartální rekord. Podle Diesse tak lze očekávat, že celkový prodej v tomto roce proti loňsku, kdy přesáhl 10,7 milionu aut, dál mírně vzroste. Tržby stoupnou až o pět procent, loni dosáhly 230,7 miliardy eur. Akcionáři schválili návrh představenstva, aby se dividenda vyplácená za rok 2017 na jednu běžnou akcii zvýšila na 3,90 eura ve srovnání s předchozími dvěma eury. Proč také ne, když koncern loni více než zdvojnásobil čistý zisk na 11,6 miliardy eur. Diess současně akcionářům sdělil, že vedení vážně uvažuje o určitém "zeštíhlení" koncernu. Nevylučuje prodej motocyklové značky Ducati, jež je nyní propojena s dceřinou firmou Audi. K "neprofilovému byznysu", jehož by bylo účelné se zbavit, patří také výrobce převodovek Renk, kde VW drží většinový podíl, a rovněž firma Man Diesel & Turbo, dodávající hlavně naftové motory. Koncern mění svoji organizační strukturu. Její součástí bude i spojení 12 značek do několika skupin (podle zákaznických skupin), z nichž každá bude mít jednotné řízení. Do skupiny "běžných" značek (volume) patří vedle Volkswagenu či Seatu také česká Škoda Auto. V "prémiové" bude například Audi a v "superprémiové" Porsche, Bentley a Bugatti.