Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Evropští dopravci plánují velký návrat nočních vlaků
26.04.2021
Přijít večer na nádraží, ulehnout do kupé a ráno se probudit v Bruselu, Amsterdamu či Haagu už brzy bude opět realitou. Železniční dopravci plánují v příštích letech velký návrat nočních spojení. Kdysi oblíbený způsob přepravy v minulých letech kvůli konkurenci letadel přišel o část cestujících.
Společnosti ukazují, že byznys nočních vlaků může fungovat i dnes, jen se musí dělat jinak. A zatímco český RegioJet plánuje ve spolupráci s nizozemským start-upem European Sleeper noční vlak z Prahy do Bruselu, z Německa má jezdit zase přímý vlak třeba do Paříže.
V
Europoslanci a státy potvrdili zelené cíle
23.04.2021
Státy Evropské unie se vracejí k tlaku na ekologičtější provoz svých ekonomik, který utlumila pandemie koronaviru a odchod USA od mezinárodní klimatické dohody. S ústupem pandemie a „zelenou otočkou“ nového amerického prezidenta Joea Bidena zrychlili tempo tímto směrem i Evropané. Před čtvrtečním virtuálním klimatickým summitem se Spojenými státy, který inicioval Biden, se tak EU stane prvním velkým znečišťovatelem na světě, který si hodlá klimatickou neutralitu vtělit do své legislativy.
Zástupci členských států EU a Evropského parlamentu se ve středu nad ránem dohodli na základních parametrech nového klimatického zákona. Ten bude páteřní normou pro to, aby země sedmadvacítky dospěly v roce 2050 do stadia, kdy budou vypouštět do ovzduší jen tolik oxidu uhličitého, kolik ho zachytí technologiemi nebo pohltí lesy.
V
Na podporu výzkumu z evropských dotací zbylo pro firmy 4,5 miliardy
16.04.2021
České firmy mají letos poslední větší možnost získat evropské dotace na svůj výzkum a vývoj. V původně 80miliardovém průmyslovém programu OPPIK, který spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), zbylo 4,5 miliardy z předchozích nedokončených nebo levněji realizovaných projektů. Ministerstvo nyní tyto peníze ještě hodlá na poslední chvíli využít, aby se nemusely vracet do Bruselu.
„Na květen máme naplánovanou výzvu v programu Aplikace, kde je vůbec nejvyšší alokace 2,5 miliardy korun, po miliardě potom zbylo pro programy Inovace a Potenciál,“ potvrdil HN Marian Piecha, náměstek na MPO pro evropské fondy. Pokud si firmy podají projekty, mohou mít podle Piechy jistotu o tom, zda dotaci získaly, během října.
Kromě těchto prostředků už letos MPO na podporu výzkumu a vývoje bude mít pouze 300 milionů korun pro digitalizaci podniků.
V
Vytlačit spalovací motory z Evropy by byla chyba ekonomická i sociální
13.04.2021
Výrobci dieselových motorů si minulý týden oddechli. Do německého tisku totiž unikly informace o tom, jak by do budoucna měla vypadat regulace emisí pro nová dieselová auta. Návrh, který chce Evropská komise předložit během léta, připravila pracovní skupina CLOVE (Consortium for ultra Low Vehicle Emissions). Její loňská předběžná studie pro normu Euro 7 vyvolala mezi automobilkami zděšení, protože prakticky znamenala úplný konec spalovacích motorů. Podle těch, kdo zprávu viděli, ale finální verze už k výrobcům tak přísná není.
„Obávali jsme se, že nově nastavené parametry mohou být takové, že za několik let vytlačí spalovací motory z trhu,“ říká v rozhovoru pro HN ředitel českého Bosche Milan Šlachta. Jeho závody v Jihlavě a Českých Budějovicích by na přísnější limity doplatily, protože dodávají klíčové automobilové systémy a komponenty. Podle Šlachty je moderní spalovací motor důležitou součástí řešení bezemisní dopravy, nikoli problémem.
V