Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Evropané včetně Čechů kupují méně aut
19.07.2019
Evropa je na cestě v pořadí již k druhému roku za sebou, kdy se propadnou prodeje nových aut. V červnu registrace v EU meziročně klesly o 7,8 procenta na 1,46 milionu vozů. Jde o největší pokles od loňského prosince.
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které čísla zveřejňuje, je do značné míry na vině menší počet pracovních dní. Letos jich měl červen o dva méně než loni. Roli podle analytiků sehrálo na mnoha trzích i tropické počasí.
Prodeje nových aut se v Evropě za pololetí snížily o 3 procenta
17.07.2019
Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v červnu snížil o 7,8 procenta na 1,45 milionu vozů. Uvedlo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Na vině je především menší počet pracovních dní, kterých bylo v uplynulém měsíci letos jen devatenáct, zatímco v loňském roce 21. Pokles zaznamenalo všech pět největších trhů.
Za celé první pololetí se pak poptávka v EU meziročně snížila o 3,1 procenta na 8,2 milionu. Mírné snížení vykázaly všechny velké evropské trhy s výjimkou Německa. Na tomto největším automobilovém trhu v Evropě se počet registrací nových osobních vozidel zvýšil o 0,5 procenta. Prodej osobních vozidel klesá od zářijového zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Firmy, kterým se v některých případech dosud nepodařilo získat nová povolení, nejsou schopné dodávat tyto modely na trh a produkční výpadky automobilové odvětví v Evropě poškozují.
VW na Slovensku omylem rozdal vyšší odměny
15.07.2019
Slovenská divize německé automobilky Volkswagen, která je v zemi jedním z největších zaměstnavatelů, žádá po již bývalých pracovnících vrácení části odměn. Mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovičová Makayová to zdůvodnila softwarovou chybou při zúčtování prémií za loňský rok, kvůli které většina současných a bývalých zaměstnanců podniku dostala v květnu ve výplatě vyšší odměnu, než na jakou měli nárok.
Na případ upozornil nejčtenější slovenský list Nový čas. Tomu si bývalý zaměstnanec automobilky stěžoval, že má vrátit část odměny, byť v podniku již nepracuje. Celkovou výši chybně vyplacených odměn automobilka nezveřejnila. Uvedla, pouze, že jednotliví zaměstnanci dostali proti skutečnému nároku od několika eur až zhruba do 200 eur (5120 korun) navíc. Průměrná výše odměny za loňský hospodářský výsledek firmy, která v minulém roce na Slovensku zaměstnávala asi 14 800 pracovníků, dosáhla 1630 eur (41 740 korun). Firma chybu přiznala a omluvila se za ni. S odbory se dohodla, že současným zaměstnancům zjištěný rozdíl odečte ze zálohy na odměnu, kterou vyplácí na podzim. Bývalé zaměstnance zase písemně požádala o vrácení rozdílu.
České stavebnictví je mezi zeměmi EU až dvacáté
12.07.2019
České stavebnictví bylo v letošním prvním čtvrtletí s meziročním růstem o 2,4 procenta mezi 26 zeměmi EU na 20. místě, údaje z Itálie a Kypru nejsou k dispozici. Meziročně si Česko pohoršilo o 13 míst a v porovnání s koncem loňského roku kleslo o 11 příček. Vyplývá to z údajů evropského statistického úřadu Eurostat. V zemích EU stavebnictví v prvním čtvrtletí vzrostlo v průměru o pět procent.
Nejvíce, o 48,2 procenta, se zvýšila stavební výroba v Maďarsku. Následovaly Slovinsko s růstem o 23,1 procenta a Litva, kde stavebnictví meziročně stouplo o zhruba pětinu. Nad unijním průměrem bylo 15 zemí. Pokles zaznamenaly tři země unie. V Řecku stavebnictví meziročně kleslo o 18,5 procenta, ve Španělsku o 4,1 procenta a na Slovensku o 0,9 procenta. "Maďaři potvrzují, že mají dobře nastavenou koncepci výstavby. V uplynulých 20 letech stavěli dálnice v přepočtu na obyvatele násobně rychleji než Češi. Lépe dokážou využít evropské dotace, které u nich intenzivněji než u nás plynou na ekonomicky celkově přínosnější stavební projekty," sdělil ČTK analytik Czech Fund Lukáš Kovanda. Podle analytika ČSOB Petra Dufka české stavebnictví není rozhodně v tak tragické kondici, jak by mohlo z žebříčku EU vyplývat. "První kvartál zatížil především vysoký srovnávací základ z ledna 2018, kdy si stavebnictví připsalo meziročně skoro 40 procent. Proto bych vývoj v prvním čtvrtletí až tak nepřeceňoval," uvedl Dufek.