Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Itálie dluží už milion korun. Ohrožujete euro, volá EU
22.11.2018
Z analýzy rozpočtových dopadů podle místopředsedy komise pro euro a sociální dialog Valdise Dombrovskise plyne, že Itálie svým vysokým zadlužením porušuje unijní pravidla a Komise má důvod zahájit s Římem řízení pro nadměrný deficit. Komisař pro hospodářské a měnové záležitosti, daně a cla Pierre Moscovici zdůraznil, že řízení nyní ještě přímo nezačíná.
"Strukturální deficit Itálie se příští rok zvýší asi o procento hrubého domácího produktu. Čísla hovoří sama za sebe," poznamenal Dombrovskis. Italský premiér Giuseppe Conte nicméně uvedl, že je i nadále přesvědčen o opodstatněnosti rozpočtových plánů své vlády. Potvrdil, že bude v sobotu o situaci hovořit s předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem. Po aktuálním stanovisku Komise mají členské země dva týdny na vlastní posouzení situace. "Pokud budou souhlasit se závěrem Komise - a na rovinu: bylo by to logické - připravíme samotné řízení pro nadměrný schodek i nová doporučení pro Itálii, jak by mohla svůj schodek i dluh napravit," vysvětlil komisař. Na konci řízení mohou zemi hrozit i finanční sankce.
Co obnášejí nová pravidla EU pro e-shopy?
19.11.2018
Nařízení zakazuje dosavadní praktiky prodejců, jako je blokace zákazníků z jiných zemí či automatické přesměrování spotřebitele na stránky v jeho jazyce, kde jsou ale často vyšší ceny.
To však podle asociace neznamená, že by e-shop musel doručit zboží kamkoli v rámci EU či že by pro jednotlivé státy v rámci lokálních verzí nemohl nabízet odlišné služby či ceny zboží. "Nařízení o tzv. geo-blockingu se věnuje třem oblastem. Tou první je otázka samotného přístupu k internetovému obchodu ze všech států EU. Druhou je zákaz odlišných podmínek pro nákup v e-shopu z různých států společenství, třetí pak nepřípustnost diskriminace v souvislosti se samotnou platbou za objednané zboží," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Každý z těchto bodů má za cíl usnadnit spotřebitelům přeshraniční nákup a odstranit tak bariéry na vnitřním trhu EU. Současně ale podle APEK nepřináší povinnost obchodníkům dodávat zboží po celé Evropě.
Volkswagen vyčlenil továrny pouze pro elektromobily
16.11.2018
Německá automobilka Volkswagen hodlá začít vyrábět elektromobily ve třech svých německých závodech. Firma ve středu oznámila, že kromě továrny v saském Cvikově (Zwickau) k výrobě elektromobilů vyčlenila rovněž závody v Emdenu a Hannoveru.
Automobilka již dříve uvedla, že ve Cvikově hodlá zahájit produkci elektromobilů v příštím roce. Výroba elektromobilů v Emdenu a Hannoveru by podle středeční zprávy měla začít v roce 2022. "Společně s Cvikovem vytvoří (Emden a Hannover) největší síť pro výrobu elektromobilů v Evropě," uvedl člen představenstva Volkswagenu Gunnar Kilian. Automobilka zaměstnancům továren v Emdenu a Hannoveru zaručila jejich pracovní místa do roku 2028. Upozornila však, že ve finále bude v těchto závodech potřebovat nižší počet zaměstnanců. Výroba elektromobilů je totiž méně náročná na práci než produkce automobilů s tradičním pohonem.
Volkswagen se chystá na elektromobily ve velkém
14.11.2018
Masová výroba elektromobilů, které už na silnicích přestávají být raritou, získává velmi konkrétní obrysy. S novou vizí přichází Volkswagen, který chce oproti konkurenční Tesle či BMW nabídnout vůz pohaněný elektřinou za poloviční cenu. Výkonný ředitel Herbert Diess se v pondělí představil novou strategii německého koncernu. Vedle investic do baterií, stavby nové továrny či spolupráce s Fordem se změny mohou týkat i výroby v Česku.
"Koupili jsme baterie pro 50 milionů vozidel," uvedl Diess pro německý list Automobilwoche. Na nákup, který by měl zajistit produkci nových modelů poháněných elektřinou na několik dalších let, vyčlenila 50 miliard eur (1,3 bilionu korun). Koncern zároveň začal budovat elektromobilovou továrnu v Číně. Přesný časový úsek, za který by mělo 50 milionů nových elektromobilů sjet z výrobní linky, Volkswagen neuvedl.