Nejsme proti Euru 7, ale ať platí později
28.04.2023
Průmyslové a zaměstnavatelské svazy žádají o odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7 o čtyři roky pro nové typy vozidel a o pět let pro již existující modely. Uvádí to společná deklarace, kterou v pondělí pod taktovkou Hospodářské komory ČR podepsaly také Svaz průmyslu a dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů.
Organizace zároveň požadují zrušení či úpravy některých technických požadavků, jako je palubní monitorování emisí stanovených znečisťujících látek. Argumentují i tím, že například požadovaná čidla pro emise amoniaku či oxidu dusnatého či dusičitého doposud neexistují a ani v blízké budoucnosti na trhu nemají být k dispozici.
„Není to tak, že bychom Euro 7 nechtěli vůbec. Je to o tom, jak normu naopak zlepšit, případně rozvolnit některé zbytečně napjaté termíny tak, abychom všichni mohli směřovat tam, kam chceme – tedy k dlouhodobému zlepšení klimatické situace nejen v Evropě,“...
J
(Zdroj: zpravy.cz)
Babiše evropská debata o migraci zklamala
21.09.2018
Česko podporuje plán na uspořádání summitu Evropské unie s africkými státy, o němž se jednalo na středeční pracovní večeři lídrů zemí EU. Ve čtvrtek to řekl český premiér Andrej Babiš, který dal zároveň najevo zklamání z průběhu debaty. Někteří politici podle něho trvají na přerozdělování migrantů připlouvajících do Evropy na lodích, zatímco Česko nechce nelegálně přicházející migranty přijímat vůbec.
"Debata byla spíše o tom, že my se smíříme s tím, že přicházejí ti ilegální migranti a že se mají redistribuovat ty lodě, což je samozřejmě další pozvánka pro ty pašeráky," komentoval průběh večerního jednání český premiér, podle něhož se tím diskuse prakticky vrátila tam, kde byla před několika lety, kdy mezi jednotlivými zeměmi panovaly ostré rozpory v názoru na přijímání migrantů. Návrhy na přerozdělování migrantů prosazoval podle něho italský premiér Giuseppe Conte, jehož protiimigrační vláda se snaží vyjednat pro svou zemi přetíženou přistěhovalci unijní solidaritu. Šéf Evropské rady Donald Tusk lídry členských zemí ve středu vyzval, aby vzhledem ke klesajícímu počtu přicházejících migrantů přestali se vzájemnými útoky kvůli tomuto politicky žhavému tématu, které v mnoha zemích výrazně promlouvá do voličských preferencí. Pozitivní byla naopak podle Babiše debata o potřebě investovat více finančních prostředků do regionů severní Afriky, kudy do Evropy proudí největší počet přistěhovalců.
Západ EU válcuje východ v podílu lidí pracujících na zkrácený úvazek
20.09.2018
Nizozemsko dominuje mezi zeměmi Evropské unie v podílu lidí zaměstnaných na částečný úvazek. Východní členské země ve srovnání zaostávají. Česko skončilo mezi posledními, z tuzemských regionů dopadla nejlépe Praha. Vyplývá to z výroční knihy evropského statistického úřadu Eurostat.
V Nizozemsku pracuje na zkrácený úvazek více než polovina lidí. Všech dvanáct nizozemských provincií obsadilo v žebříčku prvních dvanáct pozic mezi unijními regiony. Vůbec nejvyšší podíl zkrácených úvazků (56,4 procenta) má univerzitní provincie Groningen na severu země. Mimo Nizozemí evropští statistici zjistili, že podstatná část ekonomicky aktivní populace pracuje na kratší úvazek také v Rakousku (28,8 procenta), Německu (28,2 procenta) a ve Velké Británii (26,4 procenta). Česko se společně s dalšími státy z východní části EU umístilo na opačném pólu žebříčku. V tuzemsku využívá kratší pracovní hodiny pouze 7,3 procenta lidí. Podobně jako Češi jsou na tom Poláci. Kratší pracovní týden má u našeho severního souseda rovněž zhruba každý čtrnáctý. Vůbec nejhůře v tomto ohledu dopadlo Bulharsko (2,4 procenta). Podobně ze srovnání vyšlo také Maďarsko (4,8 procenta), Chorvatsko (5,6 procenta), Slovensko (6,2 procenta) nebo Rumunsko (7,9 procenta). Průměrně v celé Evropské unii pracuje na zkrácený úvazek přibližně každý pátý vydělávající člověk.
Brusel začíná prošetřovat automobilky BMW
19.09.2018
Evropská komise (EK) zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BMW, Daimler a Volkswagen v rozporu s pravidly Evropské unie neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut. Výsledkem takové dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si méně znečišťující auta, přestože tuto technologii měli výrobci k dispozici. Uvedla to komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.
Zahájení formálního vyšetřování ještě nepředjímá výsledek. V tuto chvíli také EK nemá informace o tom, že by se firmy domlouvaly na používání nelegálních zařízení, která měla pomoci při podvádění při emisních testech. Ze skupiny Volkswagen se vyšetřování týká hlavních značek Volkswagen, Audi a Porsche. "Komise vyšetřuje, zda se BMW, Daimler a VW dohodly, že si nebudou navzájem konkurovat při vývoji a zavádění důležitých systémů pro snížení škodlivých emisí benzinových a naftových osobních vozů. Cílem těchto technologií je, aby osobní auta byla méně škodlivá pro životní prostředí," uvedla v prohlášení Vestagerová. Evropská komise již v souvislosti s podezřením loni v říjnu prohledala kanceláře automobilek BMW, Daimler, Volkswagen a Audi v Německu. Šetření má zjistit, zda se automobilky zúčastnily jednání, na kterém hovořily o vývoji a zavádění technologií pro omezení škodlivých výfukových emisí aut. Zvláště pak chce EK zjistit, zda se dohodly, že omezí vývoj a zavádění některých systémů pro kontrolu emisí v EU a zda svým chováním mohly porušit pravidla EU, která zakazují kartelové dohody a omezující obchodní praktiky, včetně dohod o omezení či kontrole technického vývoje. Zákonem není určený termín, kdy by mělo být vyšetřování ukončeno. Doba vyšetřování bude záviset na množství faktorů, včetně složitosti případu, míře spolupráce firem a uplatnění jejich práva na obhajobu, uvedla EK v prohlášení.
EU hodlá dál omezovat zplodiny z výfuků
18.09.2018
Za dva roky přijde pro automobilový průmysl zásadní přelom. V celé Evropě se výrazně zpřísní pravidla, kolik budou vozy smět vypouštět škodlivin. Už za dva týdny se ale v Bruselu rozjede jednání, které automobilkám nejspíš přinese ještě nepříjemnější zprávy. Europoslanci začnou projednávat návrh, aby se požadavky na vypouštění zplodin v další dekádě ještě více zostřily.
Zjednodušeně řečeno: v roce 2030 budou muset automobilky oproti současnosti snížit škodliviny na méně než polovinu. Aby toho docílily, budou muset vedle aut na benzin a naftu začít vyrábět ve velkém vozy na elektřinu, protože emise se zprůměrují na každé vyrobené auto. Když výrobce "emisní strop" poruší, čekají ho vysoké pokuty. Nová pravidla pro škodliviny tak zcela změní autoprůmysl, který je například v Česku páteří celé ekonomiky. Výroba aut se podílí na zdejším hrubém domácím produktu téměř jednou desetinou.