Škody způsobené největším IT výpadkem v historii dosahují 600 miliard korun
25.07.2024
Z podstatné části ale nebudou odškodněny. Škody se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další. Jejich klienti a zákazníci se na ně nyní budou obracet s žádostí o finanční kompenzaci. Vítězem celého IT výpadku tak nepochybně budou právníci, advokáti a právní firmy. Globálně lze čekat vlnu žalob a soudních sporů vztažených k IT výpadku, z nichž mnohé se mohou vléci roky.
Jenže například aerolinky mohou nárok klienta, případně jeho cestovní kanceláře smést snadno ze stolu poukazem na to, že IT výpadek je události, na niž neměly a nemohly mít vliv. Že je to něco, jako když se let zruší kvůli špatnému počasí nebo bezpečnostní hrozbě.
Klient pak bude muset u soudu dokázat, že za výpadek mohou tím, jakého si zvolili dodavatele IT služeb. Což bude tedy především Microsoft. Ale ten se zase odvolá na firmu CrowdStrike, jejíž chybná aktualizace vlastního kyberbezpečnostního softwaru jej dostala do kolize se systémem Microsoftu, která pak – v duchu efektu motýlích křídel a kvůli enormnímu rozšíření produktů Microsoftu – celosvětový výpadek způsobila. Společnost CrowdStrike je logicky stěžejním viníkem celého výpadku. Ačkoli Microsoft také nemusí mýt fakticky zcela bez viny. Někteří IT experti upozorňují, že měl svůj operační systém lépe koncipovat tak, aby jej jedná chybná aktualizace softwaru třetí strany nemohla takto „rozhodit“. Například operační systémy Applu nebo Linuxu IT výpadek nepostihl. V případě applovských systému se tak stalo proto, že Apple, resp. jeho operační systém si důsledněji „hlídá“, koho do něj ze softwarových dodavatelů a za jakých podmínek vůbec pustí, zatímco systémy Microsoftu jsou v tomto ohledu otevřenější. Tedy, jak se nyní ukazuje, také zranitelnější.
Microsoft ale zase může odkázat na to, že například daná aerolinka, jež jeho služeb využívá, měla také zvýšit svoji odolnost vůči IT výpadku. Například tak, že by měla zrcadlové IT řešení, postavené na úplně jiném dodavateli – třeba právě Applu –, které by fungovalo jako záloha. Samotná texaská společnost CrowdStrike se navíc ze svých dodavatelských podmínek ze širší odpovědnosti za škody vyvléká. Omezuje ji totiž jen do výše již uhrazených poplatků. Pokud tedy nakonec aerolinka nebo banka či provozovatel rychlého občerstvení zažaluje samotnou CrowdStrike, maximálně z ní může vymoci to, co jí již zaplatil. Takže uživatelé softwaru od CrowdStriku, kteří podepsali (či „odklikli“) standardní podmínky jeho využívání, mají nárok nejvýše na prostou refundaci daných poplatků. Která samozřejmě zdaleka nemusí pokrývat škody, jež výpadek reálně způsobil.
S
Vláda schválila nový zákon o kybernetické bezpečnosti, novelu nyní projedná Parlament
19.07.2024
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti vláda na zasedání po odkladu z minulého týdne schválila. Novináře o tom informoval vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Předpis do českého práva zavádí evropskou bezpečnostní směrnici NIS2 a zároveň obsahuje možnost prověřit a vyloučit dodavatele, kteří představují pro stát bezpečnostní riziko. Novelu nyní projedná Parlament. K novele měl připomínky podnikatelský sektor. Podle vyjádření premiéra Petra Fialy (ODS) z minulého týdne byly nutné drobné legislativní změny. Předpis vypracoval Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), výhrady k němu původně měli operátoři a další firmy zastoupené Asociací provozovatelů mobilních sítí (APMS) či Hospodářská komora.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Alternativní a smluvní taxislužby nebudou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci
19.07.2024
Ta se bude nadále vztahovat pouze na klasické taxi s taxametry, u kterých zákazníci před zahájením cesty neznají konečnou cenu. Příslušnou změnu vydalo ministerstvo financí v cenovém věstníku. V tiskové zprávě ministerstvo uvedlo, že rozhodlo na základě sledování trhu, kdy alternativní i smluvní taxislužby nabízejí nižší než regulované ceny.
U klasické taxislužby se konečná cena za přepravu stanovuje až na základě ujeté vzdálenosti podle údajů naměřených taxametrem. Naproti tomu alternativní taxislužba informuje zákazníka o konečné ceně už v okamžiku objednání služby prostřednictvím mobilní aplikace. Také u smluvní taxislužby se cena za přepravu stanovuje předem v uzavřené smlouvě." Již nyní jezdí alternativní taxi za ceny, které jsou v běžném provozu výrazně nižší, než ceny regulované," uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). "Předpokládáme, že po zrušení možnosti cenové regulace alternativní a smluvní taxislužby nedojde k nárůstu cen z důvodů velké konkurence," dodal.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)