Nová pravidla pro dobíjecí stanice elektroaut
16.05.2024
Od letošního dubna musí každá nová dobíječka elektroaut přijímat bezhotovostní platby. Již stojící dobíjecí stanice pak budou přijímat platby kartou či QR kódem nejpozději od roku 2027. Cílem má být zpřístupnění „ad hoc“ nabíjení pro každého. Tyto a další změny na poli elektromobility řešili zástupci společností i státních institucí na akci EV Experience, která proběhla na závodním okruhu v Brně.
„Z nově platného evropského nařízení AFIR vyplývá, že každá dobíjecí stanice bude nejpozději v roce 2027 přijímat bezhotovostní platby. To stejné platí například i pro vodíkové čerpací stanice,“ uvádí Lukáš Svoboda z KB SmartPay, který se eventu EV Experience zúčastnil.
Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva vydané Evropskou komisí rovněž zavádí povinnost instalovat rychlé dobíjecí stanice o výkonu nejméně 150 kW každých 60 km podél hlavních dopravních koridorů EU, tzv. transevropské dopravní sítě (TEN-T). I to znamená, že počet míst k dobití elektromobilů nadále poroste. Množství veřejných dobíjecích stanic je dnes v Česku vůči počtu elektroaut dostatečné. Konkrétně je v ČR registrováno 31 418 plně elektrických vozidel, veřejných dobíjecích stanic je nyní 2 392. Tahounem elektromobility jsou firmy – průzkum společnosti Schneider Electric však ukázal, že i ve firmách byste elektromobily našli jen v necelé třetině z nich (32 %). Ceny těch nejlevnějších elektromobilů u nás začínají na vyšších statisících, což stále pro velkou část firem představuje značnou vstupní investici. Jako nejčastější překážku v jejich pořízení tak firmy v 55 % označily právě vysoké pořizovací náklady. Se stále rostoucím počtem elektroaut nadále poroste i počet dobíječek. Každou jednu z nich bude třeba dle AFIR vybavit systémem pro příjem bezhotovostních plateb.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Nejen potraviny. Zdražuje i základní drogerie
19.09.2022
Domácnosti neřeší jen výrazné zdražování jídla, pravidelné výdaje jim navyšuje také růst cen základní drogerie. A nemálo, kuchyňské rolky meziročně zdražily o téměř 100 procent, papírové kapesníky skoro o polovinu, cena toaletního papíru stoupla o čtvrtinu. Vyplývá to z dat srovnávače Heureka, který zmapoval ceny tuzemských e-shopů. Inflace tak Čechy přiměla změnit své nákupní zvyklosti.
"Meziroční zvyšování cen sledujeme napříč téměř všemi kategoriemi, které na Heurece máme. I když se v některých případech jedná o nárazové zdražení, v mnoha kategoriích jde o postupný, ale dlouhodobý trend, který začal začátkem letošního roku," říká k vývoji cen na internetu Michal Buzek, šéf analytiků Heureky. Za prudkým zdražováním základní drogerie, do které patří právě toaletní papír, kapesníky či kuchyňské utěrky, je především růst cen papírů ve světě. "Kromě toho je však papírenský průmysl energeticky velmi náročný, a to hlavně na zemní plyn, což je podle mě hlavní důvod toho, že tak zdražují papírové hygienické výrobky," podotýká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. "V neposlední řadě zde máme poměrně silnou poptávku po tomto typu zboží, což nyní na podzim bude umocněno i sezonností, tedy nárůstem respiračních onemocnění a zvýšeným zájmem o papírové kapesníky," pokračuje analytik.
V
Na českém trhu působí asi 12 velkých řetězců s módou
12.09.2022
Funguje pod nimi zhruba 20 značek. ČTK to řekl partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Mezi nejvýznamnější sítě patří podle něj švédská H&M. Ta svůj první obchod otevřela 13. září 1947 ve městě Västeraas ve středním Švédsku, tehdy pod názvem Hennes.
Do skupiny H&M, která je druhým největším prodejcem módy na světě, spadají kromě H&M značky COS, Monki, & Other Stories či Arket, většina jich ale podle Kotrbáčka zatím není v České republice zastoupena. Největším světovým prodejcem oblečení je španělská Inditex Group se značkami Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull and Bear. "Dále v ČR působí polská LPP Group se značkami jako Reserved, House, Cropp , Mohito a Sinsay, dalšími řetězci jsou C&A; Marks & Spencer, který je mimo Spojené království pouze v ČR a Řecku, New Yorker, Primark, Terranova, Lindex, Mango, Takko a prémiovější řetězce jako Peek & Cloppenburg či Van Graaf," uvedl.
S
V Německu začaly jezdit první vodíkové vlaky na pravidelných linkách
12.09.2022
Nebýt modré barvy vlaku, běžný cestující by si té změny možná ani nevšiml. Jezdí podobně, snad jen o trochu tišeji, jako kdyby byl elektrický, ale nad střechou sběrač proudu není. Přitom na málokteré vlaky je teď upřeno tolik světové pozornosti jako na čtrnáct jednotek, které postupně nahrazují dieselové předchůdce v okolí Brém.
Dveře se zavřou a vlak se dává do pohybu. Ne že by byl úplně nehlučný, pořád je slyšet bzukot elektromotorů, oproti klasickému dieselelektrickému přenosu ale chybí ta podstatnější a hlučnější část – hukot spalovacího motoru, který vyrábí trakční elektřinu. Místo něj je tu jednotka rozkládající vodík. A taky, stranou očím cestujících, zásobníky na vodík na střeše. Přesně takto to mohli zažít letos na jaře i cestující v Česku při jeho předváděcích jízdách.
Na konci srpna se v Německu právě tyto jednotky typu Coradia iLint dostaly do pravidelného provozu. „Jako země obnovitelných zdrojů energie nastavujeme laťku na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy,“ řekl tehdy předseda vlády spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil. Výrobce, francouzský koncern Alstom, mluví o velkých úsporách nafty – 1,6 milionu litrů ročně, tedy přes 100 tisíc litrů na jednotku. A to při relativně nízkých nákladech. Uvádí se cena v přepočtu 2,3 miliardy korun. Ve srovnání se stejnými jednotkami poháněnými spalovacím motorem je cena včetně plnicích stanic a dalšího zázemí zhruba o polovinu vyšší.
V
Prodloužit chod jaderných elektráren v Německu kvůli úspoře plynu se nevyplatí
22.08.2022
Prodloužit životnost posledních tří německých jaderných elektráren kvůli úsporám plynu by bylo špatné rozhodnutí, uvedl v neděli německý ministr hospodářství za Zelené Robert Habeck během dne otevřených dveří sídla vlády. Provozem elektráren by se ušetřila nanejvýš dvě procenta spotřeby plynu, což není dostatečný důvod pro odklon od ekologického směřování německé energetiky, dodal Habeck podle agentury Reuters.
Habeck nicméně uvedl, že je otevřený prodloužení životnosti jaderné elektrárny v Bavorsku, pokud zátěžový test ukáže, že je to nutné pro zajištění stability a dodávek do sítě během zimy. Výsledky testu má vláda dostat v řádu týdnů, píše Reuters.
Bavorsko je v jiné situaci než zbytek Německa, protože dodává elektřinu do francouzské sítě. Francie aktuálně odstavila několik jaderných elektráren kvůli údržbě a výpadky má nahradit zásobování z Německa. Habeck v neděli francouzskou závislost na jádru kritizoval, píše agentura DPA.
V