Populace ČR v roce 2023 překročila 10,9 milionu, výrazně klesl počet sňatků i narozených dětí
07.10.2024
Populace Česka se v průběhu roku 2023 rozrostla o 73,0 tisíce obyvatel díky kladnému migračnímu saldu, čímž překročila hranici 10,9 milionu. Rok 2023 se dále vyznačoval výrazným dvanáctiprocentním poklesem počtu sňatků. Poprvé od roku 2005 se živě narodilo méně než 100 tisíc dětí (91,1 tis.). Naděje dožití při narození již druhým rokem rostla a navázala na pozitivní vývoj před pandemií onemocnění covid-19, uvádí ČSÚ.
Na konci roku 2023 mělo Česko poprvé od konce druhé světové války více než 10,9 milionu obyvatel. Přírůstek stěhováním 94,7 tisíce osob byl, po přírůstku v roce 2022, druhý nejvyšší v poválečné historii Česka. V migračním saldu převládali občané Ukrajiny (75,2 tis.), následovaní občany Slovenska (5,6 tis.) a vůbec poprvé se na třetím místě objevili Filipínci (2,1 tis.). Oproti tomu přirozená měna snížila celkový přírůstek obyvatel v roce 2023 o 21,6 tisíce.
Manželství v roce 2023 uzavřelo 48,3 tisíce párů. Po výrazném meziročním nárůstu počtu sňatků v roce 2022 (o 17 %) došlo opět k jeho poklesu. Snížila se rovněž intenzita sňatečnosti, když při setrvání měr sňatečnosti z roku 2023 by před 50. rokem věku vstoupilo do prvního manželství 56 % mužů a 65 % žen. Průměrný věk mužů při prvním sňatku vzrostl na 32,7 roku a žen na 30,6 roku. Rozvedlo se 19,5 tisíce manželství, o 2 % méně než v roce 2022. Při udržení měr rozvodovosti z roku 2023 by v dalších letech skončilo rozvodem 37,1 % manželství, nejméně od počátku století. Průměrná délka trvání manželství do jeho ukončení rozvodem činila 13,5 roku.
Pokles počtu živě narozených v roce 2023 představoval již druhé desetitisícové meziroční snížení v řadě. Úhrnná plodnost poklesla z 1,62 na 1,45 dítěte na jednu ženu, zatímco průměrný věk žen při narození prvního dítěte se mírně zvýšil na 28,9 roku. Počet zemřelých se v roce 2023 meziročně snížil o 6 % na 112,8 tisíce. Naděje dožití při narození meziročně výrazně vzrostla, u mužů na 76,9 let (o 0,7 roku) a u žen na 82,8 let (o 0,8 roku).
Podrobné informace o strukturách a intenzitách demografických událostí a jevů v loňském roce přináší analytická publikace Vývoj obyvatelstva České republiky, dostupná na webu ČSÚ.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Technologie inspirovaná přírodou. Berušky možná ovlivní skládaní deštníků nebo solárních panelů
02.06.2017
Slunéčko sedmitečné by mohlo inspirovat technologické inovace v robotice, lékařství nebo třeba při výrobě satelitních antén. Jinak by se jednou mohl skládat i obyčejný deštník, který od dob svého vzniku funguje prakticky stejně. Může za to výzkum vědců Tokijské univerzity, kteří zkoumali, jak přesně slunéčka skládají křídla pod své červené, tečkované krovky.
Tým profesora Kazuye Saita by rád našel lepší způsob, jak skládat a rozkládat solární panely nebo třeba antény, které na palubách raketoplánů putují do vesmíru. I když vědci mají skládání křídel hmyzu poměrně dobře zmapované, prozkoumání celého procesu umožnila až moderní technologie. aponští vědci vyzkoušeli řadu technik, než se jim povedlo najít tu správnou. Z tvrzené pryskyřice, která se jinak hojně používá v kosmetických salonech na umělé nehty, ručně vytvořili tenkou, průhlednou a dostatečně pružnou umělou krovku.
Umožnila jim vidět, co se děje s křídlem pod ní. Počítačová tomografie pak odhalila, že se křídla slunéčka rozkládají podobným způsobem jako klasický krejčovský metr. Nemají žádný kloub, křídlo se roztáhne díky tlaku žilek na jejich povrchu.
Zdroj:www.irozhlas.cz
Je marketing zlo? Ne, když je autentický a vtipný.
29.05.2017
Před deseti lety jen málokdo tušil, jak výrazně mohou do marketingu zasáhnout Facebook a Twitter.
Pokud chtěly firmy sdělit něco nového, sázely na tiskové konference s bohatým pohoštěním a dárky. Dnes se trend obrátil: snad neexistuje inzertní web, kde by společnosti nehledaly specialistu na sociální sítě. Přesto bychom podle experta na marketing Karla Křivana neměli slepě podléhat jen on-line světu. Není všemocný a může se velmi rychle obrátit proti firmě samotné. A za druhé: stále je řada lidí, kteří na webu nežijí, a firmy potřebují oslovit i je. "Jen už to není klasickou tiskovou konferencí, ta doba je pryč," říká šéf agentury MouseHouse a vysokoškolský pedagog.
Mrazy zničily úrodu za téměř půl miliardy Kč
23.05.2017
Pojišťovny vyplatí zemědělcům desítky milionů korun za škody způsobené mrazem. Mrazy zničily ovocnářům čtvrtinu úrody za téměř půl miliardy Kč.
Letošní jarní mrazy zničily českým ovocnářům přibližně čtvrtinu úrody v odhadované hodnotě 478 milionů korun. Nejvíce mrazy poškodily sady na Moravě. Největší propad sklizně se čeká u meruněk a broskví, a to kolem 80 procent. Finančně se největší ztráty odhadují u jablek jako hlavního ovocného druhu v Česku, měly by se pohybovat kolem 270 milionů korun. Nejvíce poškozeny byly jahody a vinná réva.
Firmy si stěžují na nedostatek lidí. Neumí je ale zaujmout
17.05.2017
Nezaměstnanost je nízká a počet volných pozic nahlášených na pracovní úřady zlomil v dubnu rekord. Na první pohled to vypadá, že situace je zoufalá, protože firmy nemají šanci nové lidí najít. Dubnový průzkum JobsIndex, který provedla firma LMC, však naznačuje, že to může být i jinak.
Lidí ochotných změnit práci je totiž dostatek, firmy by tak měly naslouchat, co potřebují, a snažit se jim vyjít vstříc. Na smlouvu je nyní zaměstnáno 4,3 milionu lidí. Téměř 40 procent z nich však není se svou prací spokojeno. Důvodů je hodně - vedle nízké mzdy, která pětině lidí nestačí na uživení rodiny, jsou to i psychologické aspekty, jako je nedostatek respektu a ocenění, přetěžování prací, nedostatečná motivace či rutina. V absolutních číslech to představuje 1,7 milionu lidí, kteří by byli ochotni změnit práci, kdyby objevili lepší nabídku. Dvanáct procent zaměstnanců je přitom podle průzkumu znechuceno v práci natolik, že v současnosti aktivně hledají nové místo. Většina z nich (82 procent) hledá nové zaměstnání proto, aby si finančně polepšila - nejčastěji minimálně o dvacet až třicet procent. Pro třetinu lidí je stěžejní to, aby měli větší flexibilitu v práci, tedy mohli si rozvrhnout pracovní dobu podle svých potřeb či pracovat na částečný úvazek. Pro třicet procent lidí je důležitá také dostupnost nového zaměstnavatele, tedy jak dlouho a případně jak k němu budou muset dojíždět. Pro devět z deseti lidí je důležité, aby cesta do práce trvala maximálně 45 minut.
zdroj: ihned.cz