Přísnější pravidla pro e-maily snížila jejich doručitelnost o třetinu
06.03.2025
Doručitelnost v Česku v roce 2024 klesla zhruba o 30 procent, ukázala analýza. Rok 2025 má přinést další zpřísnění zabezpečení e-mailové komunikace a dá se předpokládat, že podíl doručených mailů se meziročně sníží až o polovinu. Vyplývá to z analýzy společnosti Creative Dock. Loňský rok podle datového ředitele společnosti Creative Dock Adama Hanky přinesl v e-mailové komunikaci zásadní zlom označovaný jako YahooGle. Společnosti Yahoo a Google zavedly přísná pravidla pro doručování e-mailů. Bez autentifikace už nemá zpráva šanci na doručení. To způsobilo značné komplikace zejména menším odesílatelům a firmám bez vlastních technických týmů. Pro firmy to znamená nutnost přizpůsobit se novým pravidlům, nebo riskovat ztrátu tohoto komunikačního kanálu.
"Tento krok byl nevyhnutelný a dlouhodobě očekávaný. Problém je, že mnoho firem stále podceňuje důležitost správného nastavení e-mailové autentifikace a s tím spojených DNS záznamů," dodal Jakub Olexa ze společnosti Mailkit, která se zabývá rozesíláním marketingových sdělení elektronickou poštou.
I přes opakované posunutí termínu implementace mnoho firem podcenilo přípravu a následně čelilo problémům s doručováním. Experti předpovídají, že po vzoru Yahoo a Googlu se budou přidávat další poskytovatelé. Pro firmy to znamená nutnost komplexního řešení e-mailové autentifikace napříč všemi komunikačními kanály od marketingových sdělení až po běžnou firemní korespondenci.
Druhou velkou výzvou jsou takzvané robotické interakce. Jde o automatizované procesy, které simulují otevření e-mailu či kliknutí na odkazy. "Kvalitní data jsou pro firmy klíčová. Bez správné detekce robotických interakcí pracují marketéři se zkreslenými statistikami a následně tvoří špatné marketingové strategie. V roce 2025 očekáváme, že toto téma bude jednou z hlavních priorit," doplnil Olexa. Podle něj je situace ještě vážnější v oborech, kde e-maily slouží jako zdroj příjmů z kliknutí. "Podvodníci vytvářejí rozsáhlé sítě botů, které vytvářejí falešná kliknutí za účelem získání finančního obohacení. To jsou již jasně měřitelné náklady a návratnost investice do pokročilé detekce je obrovská," dodal.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
MMF snížil odhad růstu světové ekonomiky na rok 2024
11.10.2023
Mezinárodní měnový fond (MMF) mírně snížil odhad růstu globální ekonomiky na příští rok, výhled na letošek nechal beze změny. Předpokládá, že hrubý domácí produkt (HDP) se letos zvýší o tři procenta a příští rok o 2,9 procenta. Výhled na rok 2024 MMF snížil o 0,1 procentního bodu. Organizace to uvedla ve své podzimní prognóze.
Celosvětové zotavení z pandemie nemoci covid-19 a dopadů ruské invaze na Ukrajinu zůstává pomalé a nerovnoměrné. Hospodářská aktivita stále nedosahuje úrovně před pandemií, a to zejména v rozvíjejících se a rozvinutých ekonomikách. Rozdíly mezi regiony se zvětšují. Oživení brzdí i zpřísňování měnové politiky nutné ke snížení inflace. Negativní vliv mají také krajní projevy počasí. "Celosvětová inflace by měla postupně klesat z 8,7 procenta v letošním roce na 6,9 procenta v příštím roce 2023 a na 5,8 procenta v roce 2024," uvádí zpráva. Výhled inflace na roky 2023 a 2024 MMF zvedla o 0,1 a 0,6 procentního bodu. Organizace očekává, že inflace se ve většině případů vrátí k cíli až v roce 2025. Tříprocentní růst měnový fond označuje za slabý, když se vezme v úvahu dlouhodobý průměr. Ten v letech 2000 až 2019 činil 3,8 procenta.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Vláda odsouhlasila digitalizaci přijímacího řízení na střední školy
10.10.2023
Navýšení počtu přihlášek, prioritní seřazení škol na přihlášce a snazší přístup k informaci o přijetí – to vše by měla přinést chystaná digitalizace přijímacího řízení na střední školy. Umožnit to má novela školského zákona, kterou připravilo ministerstvo školství a s níž vyjádřila souhlas vláda. Novela má být účinná od 1. 1. 2024, uchazeči by tak měli mít možnost přihlašovat se elektronicky na SŠ už v příštím roce.
Hlavním cílem digitalizace přijímacího řízení na střední školy je zjednodušení procesů u všech zainteresovaných stran (uchazeči a zákonní zástupci, školy, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání). Významnou výhodou pak bude skutečnost, že v okamžiku vydání rozhodnutí o přijetí bude eliminována doba nejistoty, která souvisela s možností podání zápisových lístků v desetidenní lhůtě.
Díky prioritnímu seřazení škol na přihlášce budou mít všichni zainteresovaní okamžitou informaci o své škole, a tedy zmizí problém s tzv. velkým počtem neumístěných uchazečů v první fázi přijímacího řízení. Pro první i druhé kolo přijímací řízení už nebudou aplikovány zápisové lístky. Úpravy procesu přijímacího řízení do středních škol se neobejdou bez novelizace školského zákona a prováděcího právního předpisu, tedy vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání. Podle časového harmonogramu by během ledna 2024 měly být vyřešeny legislativní úpravy a připraven funkční systém tak, aby mohla začít jeho pilotáž.
Digitalizace procesu přihlášek bude zajištěna informačním systémem, který v souladu s připravenou novelizací školského zákona, spustí Cermat ve spolupráci s MŠMT nejpozději k 15. 1. 2024. Protože z legislativních a časových důvodů není možné stihnout řádné dokončení procesu v červenci zahájené veřejné zakázky, byla tato veřejná zakázka zrušena a Cermat zajistí vývoj systému tzv. „in-house“, tedy vlastními zaměstnanci. Celkové náklady na vlastní vývoj budou výrazně nižší než nejlevnější nabídka ve výběrovém řízení, která nesplňovala podmínky zadávací dokumentace a musela být vyloučena.
S
Sáhneme si kvůli éře elektromobilů hlouběji do peněženek?
25.09.2023
Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem?
„Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v České republice je s postupně odeznívajícími překážkami v dodavatelských řetězcích na ústupu,“ konstatovala nedávno ve své studii poradenská společnost EY. Podle této zprávy dnes můžeme na trhu s novými vozidly pozorovat stagnaci cen a vzrůstající nabídku akčních modelů, které jsou pro zákazníky cenově příznivější.
Cenový index EY tak konstatuje, že při zohlednění vývoje inflace, lze v porovnání s předchozím obdobím pozorovat snížení reálných cen aut, které poklesly o procento. „Vývoj reálných cen automobilů se tak ubírá jiným směrem, než je tomu v případě řady jiných produktů, a to přesto, že výrobci a jejich dodavatelé čelí rostoucím cenám vstupů včetně materiálů, práce a energií,“ konstatuje studie.
Zpráva dále říká, že v současné době lze obecně největší nárůst cen pozorovat u plug-in hybridních vozů, dále u vozů s pohonem na LPG a méně znatelného růstu cen se dočkaly i vozy s naftovým pohonem. To ceny automobilů s benzinovými motory podle EY stagnovaly, u vozů s hybridním pohonem došlo k poklesu cen...
B
V Česku se objevily falešné exekuce
15.09.2023
Na českém trhu v minulých týdnech zesílil další typ podvodu, jak získat přístup k citlivým údajům. Na náhodně generovaná telefonní čísla byla zasílána SMS informující o neuhrazeném dluhu a vyzývající ke kontrole případné exekuce na velmi precizně připravených webových stránkách s platným certifikátem. Ty ale byly podvodné a jejich cílem bylo vylákat z netušících lidí pomocí bankovní identity či identity občana přístup k jejich účtům a dalším informacím. Vyplývá to z poznatků české společnosti Analytics Data Factory, která se zaměřuje na fraud management, tedy prevenci vzniku podvodů v reálném čase.
„Jednalo se o velmi sofistikovaný a dobře připravený podvod, jak získat přístup k těm nejcitlivějším údajům. Použitý jazyk i prostředky mohly občana velmi snadno zmást a přinutit, aby se na podvodné stránky přihlásil. Web, který byl podle dostupných údajů registrován v Rusku, navíc fungoval téměř dva dny, během kterých mohli útočníci informace sbírat. Podobných podvodů je přitom čím dál více a jsou stále propracovanější,“ říká Kamil Mahdal, zakladatel a CEO společnosti Analytics Data Factory, která je expertem na správu a využití firemních dat.
Celý podvod fungoval tak, že na telefonní číslo přišla SMS upozorňující na neuhrazený dluh a odkazující na web, kde bylo možné vše zkontrolovat. Jakmile dotyčný klikl na stránku, zobrazila se mu nabídka ověření exekucí pomocí identity českých bank, přes které mohl kontrolu provést. Přihlásit se mohl prostřednictvím bankovní identity nebo identity občana. Podvodníci se tak obratem mohli dostat k citlivým údajům občana a data různým způsobem zneužít.
Za povšimnutí stojí především fakt, že celé stránky byly dokonale redigované, s platným certifikátem, a navíc integrovaly podvodné přihlašovací obrazovky většiny bank na českém trhu. Jednalo se v podstatě o agregační podvodný portál, který přirozeně a efektivně obchází situaci, kdy útočníci neznají konkrétní banku návštěvníka,“ říká Jiří Mojžíš, expert na fraud management a technický ředitel společnosti Analytics Data Factory.
S