Průměrné stáří vozového parku v ČR je alarmující. Je však situace opravdu tak špatná?
18.11.2024
Podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) dosahuje letos už 16,41 let a auta neustále stárnou. Za posledních deset let se průměrné stáří registrovaných vozidel zvýšilo o 2,35 roku. Je však situace opravdu tak špatná?
„Položili jsme si zásadní otázku: Jaká auta skutečně potkáváme na silnicích? Abychom získali odpovědi, provedl náš tým datových odborníků rozsáhlé analýzy vozidel, která skutečně jezdí na STK. Zjistili jsme, že osobní auta, která svědomitě jezdí na STK každé 2 roky mají průměrné stáří 12,74 let (pozn. do výpočtu byla váženým průměrem zahrnuta i osobní auta do 4 let, která na technickou kontrolu ještě nemusí). Nicméně některá vozidla jsou nabízena k prodeji a aktuálně platnou STK nemají. Pro správnější pohled na vozidla v reálném provozu jsme také spočítali průměrné stáří těch osobních aut, která úspěšně absolvovala povinnou technickou kontrolu v posledních 4 letech. Vyšlo nám průměrné stáří 13,79 let. I tato hodnota je tedy o 2,62 roku méně než průměrné stáří všech registrovaných vozidel,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh a provádí odborné analýzy v oblasti automotive.
Ještě zajímavější pohled pak nabízí analýza průměrného stáří vozidel, která reálně jezdí po silnici. „Zjistili jsme, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do 8 let stáří,“ zdůrazňuje ředitel Cebia. Dodává, že ačkoli situace ohledně stáří vozidel není v České republice ideální, není ani tak špatná, jak se na první pohled zdá. Skutečné stáří provozovaných vozidel má vliv i na správný výpočet emisí. Česká republika je přitom v Evropě označována za nejtoxičtější zemi*. V rámci výpočtů pracovala Cebia s unikátními VIN, tedy reálnými vozidly a jejich skutečnými nájezdy. Jedná se tedy o dosud nejpřesnější analýzu.
Důvodem, proč český vozový park vykazuje tak vysoké číslo, tedy průměrné stáří 16,41 roku, je
skutečnost, že v České republice mají lidé více aut na osobu než ve většině zemí Evropy a každým rokem se posunujeme v tomto žebříčku nahoru. „Při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají stávající starší auta jako další auto do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují nebo s ním ani nejezdí na STK,“ vysvětluje Martin Pajer. Za posledních deset let přibylo v Česku v rámci registrací více než 1,76 milionů osobních aut, přičemž počty vyřazených aut – vozidla vyvezená i zrušená – se vyjma roků 2015 a 2016 nemění tak výrazně, jako narůstá vozový park. Tempo nárůstu počtu vozidel však zpomaluje – v roce 2014 činil meziroční nárůst 4,07 %, zatímco letos za první tři kvartály „jen“ 1,54 %.
Podle dat Eurostatu z roku 2023 se v rámci EU nacházíme na 10. pozici, co se týče podílu aut do 2 let stáří. V případě vozidel do 10 let stáří klesáme na 14. pozici a dostává se před nás Slovinsko, Itálie, Španělsko a Chorvatsko.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Klient stačí, klientka není nutná. Spořitelna smí dál užívat jen mužské oslovení
21.03.2018
Otázku genderové vyváženosti v oslovování zákazníků u spořitelny řešil v pondělí německý Spolkový soud. Podle něj je v pořádku, když instituce používá jen mužské oslovení „klient“, kterým tituluje i ženské zákaznice. Na údajnou diskriminaci si u soudu stěžovala seniorka z Dortmundu, informovala agentura DPA. Podle České spořitelny žádný český klient nikdy nic podobného neřešil.
Podnět soudu dala Marlies Kramerová (80), angažovaná bojovnice za práva žen ze spolkové republiky Sársko. Oslovení „klient“ a „majitel účtu“ je podle ní diskriminační, a požadovala, aby spořitelna používala i ženské formulace oslovení.
Soud ale její stížnosti nevyhověl. Podle něj nejde o zásah do osobnostních práv ani porušení zásad rovnosti, což je rozhodnutí, ke kterému dospěly už nižší soudy. Ty mimo jiné uvedly, že dvojí oslovení by komplikovalo už jinak obtížné texty. Užití mužské formy se navíc již „2000 let“ vztahuje na obě pohlaví, jak své rozhodnutí zdůvodnil sárský zemský soud. Pokud by soud dal stěžovatelce za pravdu, musela by spořitelna přetisknout zhruba 800 formulářů a problémy by mohlo mít i 1600 dalších finančních institucí. Podle profesorky práva z Dortmundu Marie Wersigové by se rozhodnutí soudu zřejmě muselo odrazit i v jazyce užívaném ve všech dalších právních úmluvách, citoval ji týdeník Der Spiegel.
Šmejdi nabízí žárovky zdarma, pak si účtují tisíce
21.03.2018
Senioři, maminky na dovolené i další lidé, kteří přes den zůstávají doma, by se měli mít na pozoru před „žárovkovou“ taktikou šmejdů. Nabízejí úsporné žárovky, které naoko rozdávají zadarmo, ale za jediným podpisem se ukrývají horentní sankce v řádu tisícovek korun. Česká obchodí inspekce radí jakékoliv výhodné žárovky nekompromisně odmítat.
„Dobrý den, ukažte mi váš účet za elektřinu.“ I takto může začít nečekaná návštěva, která zazvoní u bytu nebo domu. Lidem, nejčastěji seniorům nebo matkám na mateřské, se snaží vnutit změnu dodavatele energií.
Nabízejí nejen úsporu peněz, ale také hodnotný dárek v podobě drahých žárovek. „A tady máte ještě dárek – úsporné žárovky zdarma, jen nám to tady podepište a já půjdu,“ zní další z typických prohlášení.
Případně pochválí dobrou spolupráci. Mnozí lidé v radosti podepíšou a výměnou za to získají žárovky za drobný poplatek nebo dokonce úplně zadarmo. Problém je ovšem v tom, že si ani nevšimnou, že zároveň podepsali jak smlouvu na změnu dodavatele, tak nepřiměřené sankce pro případ, že od této smlouvy odstoupí.
Sankce 2000 korun
„Jakmile spotřebitel zjistí, že změna dodavatele energií je pro něj vlastně nevýhodná a chce odstoupit, firma začne upozorňovat na kupní smlouvu na žárovky a často nepřiměřeně tlačit na jejich uhrazení,“ upozornil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich s tím, že jde obvykle o částky ve výši až 2000 korun.
Střetů aut s lesní zvěří loni přibylo o patnáct procent
16.03.2018
Nehody se zvířaty jsou čtvrtým nejčastějším typem nehody.
Počet střetů vozidel s lesní zvěří se loni podle policejních statistik zvýšil o 15 procent na 12 043 případů. Jde tak o čtvrtý nejčastější typ nehody, i když s minimální lidskou úmrtností. I když roste počet srážek i s přemnoženými divočáky, podle proděkana pro vědu a výzkum Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity v Praze Tomáše Kušty je většina hlášených srážek se srnčí zvěří.
"Jde o 80 až 90 procent," řekl ČTK Kušta. Skutečné počty sražených zvířat jsou podle něj vyšší, než uvádějí policejní statistiky, kam se incident dostane jen v případě, že řidič chce nahlásit pojistnou událost. Nejčastěji podle něj řidiči přejedou zajíce. Dotace na lesy byly nehospodárné, tvrdí NKÚ. Postavily se i posedy za 300 tisícčíst článek
Kušta dodal, že v následujících pěti letech se vzhledem k narůstající hustotě dopravy, rychlosti jedoucích vozidel a velikosti populace zvěře v Česku počty srážek nesníží.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Proč kávě zvoní hrana: Bude jí méně a bude méně kvalitní
16.03.2018
Za několik let již nebude ranní šálek kávy takovou samozřejmostí, jakou je dnes. Jak předvídá celá řada alarmujících studií, drahocenná kávová zrna ohrožují klimatické změny.
Ustralský klimatický ústav předpovídá, že by se plocha půdy, jež je pokládána za vhodnou pro pěstování kávy, mohla do roku 2050 zmenšit o polovinu, a do roku 2080 by mohla vyhynout divoká káva. Podle studie Královských botanických zahrad v anglickém Kew by mohlo být v Etiopii, která je pátým největším producentem kávy na světě a rodištěm slavné arabiky, do konce století téměř 60 procent nynějších kávovníkových oblastí nekultivovatelných. Pokud zmizí rostliny divokého kávovníku, ztratí se genetická diverzita potřebná především pro vývoj nových variet. Kávovník je citlivá rostlina. Stačí trocha nerovnováhy a jak kvalita, tak kvantita úrody může být značně postižená. Káva arabica, která pochází z etiopské vrchoviny, nejlépe roste v nadmořské výšce od 800 do 2 100 metrů, při teplotě od 18 do 22 stupňů Celsia s jistým střídáním suchého a deštivého počasí. Robusta, která je - jak název napovídá - odolnější, roste v tropických oblastech do výšky 800 metrů. Lépe než arabica snáší vysoké teploty, ale je citlivější vůči suchu. Stoupající teploty a sucho ovlivňují nejen kvalitu kávy, ale podle vědců také usnadňují šíření některých chorob do oblastí, které jich byly do té doby ušetřeny. V Kostarice se takzvaná kávová rez, při níž jsou listy napadeny plísní Hemileia vastatrix, posunula do výšky až 1 400 metrů nad mořem. Brazílie, která je největším světovým producentem a vývozcem kávy, byla postižena suchem a hmyzem, a v letošním roce dokonce musela dočasně povolit dovoz vietnamské kávy robusta. S teplejším klimatem budou kávovníky nuceny přesunout se do výše položených oblastí, což by mohlo za jistých klimatických podmínek vést k lepší chuti kávy.