Lex plyn prošel sněmovnou
Novela má Česku zajistit energetickou soběstačnost. Urychlit povolování nových paroplynových zdrojů energie má novela energetického zákona přezdívaná Lex plyn,...
Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují...
Cena zlata překonala další rekord
Cena zlata stoupla na nový rekord nad 3200 dolarů (71 140 korun) za troyskou unci (oz; 31,1 gramu). K růstu zlata přispívá slabší dolar a eskalace obchodní...
Hypotéky v březnu posílily
Banky a stavební spořitelny poskytly v březnu hypotéky za 32,8 miliardy korun, což je proti únoru nárůst o 29 procent. Nové úvěry bez refinancování stouply...
Češi vybrali na pomoc Barmě 1,2 milionu, další peníze...
Týden po ničivém zemětřesení v Barmě a Thajsku se ve veřejných sbírkách, které na pomoc lidem v postižených oblastech vyhlásily české neziskové organizace,...

Murphy radí

Murphyho rady

Pokud si myslíš, že už máš dost peněz, poraď se o tom s advokátem.

Pokud vás někdo upozorní, že se určitá věc kazí, nemá smysl měnit věc. Třeba se zbavit donašeče. Vyměnit lidí je přece mnohem snazší, než vyměnit věc.

Pokud si myslíš, že už máš dost peněz, poraď se o tom s advokátem.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho zákoník

Výhodně vyměním falešnou pětistovku za dvě pravé dvěstěkorunáčky. Zn..: Berte, dokud je v akci!

Dvě za sebou jdoucí rány osudu jsou vždy jen předzvěstí začátku.

Co se v životě podaří, o chvíli se obrátí naruby.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho vynálezy

Lampičku na sluneční energii ocení každý, kdo hledá pod lampou tmu.

Než si začnete stříhat nehty, natřete je na červeně - snadněji je pak najdete na koberci.

Pokud nemáte čas na sprchování, jednoduše se obalte izolepou a pak ji odmotejte - špína se na ni nalepí.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho zákony a komentáře

Když dva dělají totéž, výsledek je vždy jiný.

Nikdy není tak špatně, aby zítra nemohlo být hůř.

O tom, jak věci vypadají, rozhoduje úhel pohledu. Co je dovoleno bohem, není dovoleno volům.

(Murphyho zrnká II)
Věci se kazí

Nezaměstnaný otec pěti dětí dá poslední peníze jasnovidke, aby mu vyveštila, jaká budoucnost ho čeká. Jasnovidka začne: Jste otcem tří dětí ... Ne tří, pěti - opravuje ji zákazník. To si myslíte vy.

Hlavní rozdíl mezi člověkem a strojem je v tom, že dobře namazaný stroj nedělá takový hluk.

Hlavní rozdíl mezi člověkem a strojem je v tom, že dobře namazaný stroj nedělá takový hluk.

(Murphyho zrnká II)

Průměrné stáří vozového parku v ČR je alarmující. Je však situace opravdu tak špatná?

18.11.2024 Podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) dosahuje letos už 16,41 let a auta neustále stárnou. Za posledních deset let se průměrné stáří registrovaných vozidel zvýšilo o 2,35 roku. Je však situace opravdu tak špatná? „Položili jsme si zásadní otázku: Jaká auta skutečně potkáváme na silnicích? Abychom získali odpovědi, provedl náš tým datových odborníků rozsáhlé analýzy vozidel, která skutečně jezdí na STK. Zjistili jsme, že osobní auta, která svědomitě jezdí na STK každé 2 roky mají průměrné stáří 12,74 let (pozn. do výpočtu byla váženým průměrem zahrnuta i osobní auta do 4 let, která na technickou kontrolu ještě nemusí). Nicméně některá vozidla jsou nabízena k prodeji a aktuálně platnou STK nemají. Pro správnější pohled na vozidla v reálném provozu jsme také spočítali průměrné stáří těch osobních aut, která úspěšně absolvovala povinnou technickou kontrolu v posledních 4 letech. Vyšlo nám průměrné stáří 13,79 let. I tato hodnota je tedy o 2,62 roku méně než průměrné stáří všech registrovaných vozidel,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh a provádí odborné analýzy v oblasti automotive.
Ještě zajímavější pohled pak nabízí analýza průměrného stáří vozidel, která reálně jezdí po silnici. „Zjistili jsme, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do 8 let stáří,“ zdůrazňuje ředitel Cebia. Dodává, že ačkoli situace ohledně stáří vozidel není v České republice ideální, není ani tak špatná, jak se na první pohled zdá. Skutečné stáří provozovaných vozidel má vliv i na správný výpočet emisí. Česká republika je přitom v Evropě označována za nejtoxičtější zemi*. V rámci výpočtů pracovala Cebia s unikátními VIN, tedy reálnými vozidly a jejich skutečnými nájezdy. Jedná se tedy o dosud nejpřesnější analýzu.
Důvodem, proč český vozový park vykazuje tak vysoké číslo, tedy průměrné stáří 16,41 roku, je
skutečnost, že v České republice mají lidé více aut na osobu než ve většině zemí Evropy a každým rokem se posunujeme v tomto žebříčku nahoru. „Při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají stávající starší auta jako další auto do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují nebo s ním ani nejezdí na STK,“ vysvětluje Martin Pajer. Za posledních deset let přibylo v Česku v rámci registrací více než 1,76 milionů osobních aut, přičemž počty vyřazených aut – vozidla vyvezená i zrušená – se vyjma roků 2015 a 2016 nemění tak výrazně, jako narůstá vozový park. Tempo nárůstu počtu vozidel však zpomaluje – v roce 2014 činil meziroční nárůst 4,07 %, zatímco letos za první tři kvartály „jen“ 1,54 %.
Podle dat Eurostatu z roku 2023 se v rámci EU nacházíme na 10. pozici, co se týče podílu aut do 2 let stáří. V případě vozidel do 10 let stáří klesáme na 14. pozici a dostává se před nás Slovinsko, Itálie, Španělsko a Chorvatsko.
S
(Zdroj: moneymag.cz)

Češi chtějí kratší pracovní týden.

29.03.2023 Hned 70 procent Čechů by si přálo mít kratší pracovní týden. Praktickou zkušeností s ním ale disponuje pouze pětina. Vyplývá to dle ekonoma Kovandy z průzkumu agentury Ipsos a společnosti Welcome to the Jungle, který zveřejnila ČTK.
Česká ekonomika si zatím plošné zkrácení pracovní doby nemůže dovolit. Naopak, debata o prodloužení věku do důchodu je dokladem, že Češi musí v souhrnu pracovat více – déle –, aby stát vůbec měl na svůj provoz, resp. aby se nemusel ještě notně hlouběji zadlužovat vinou až přílišného deficitu penzijního systému. Odbory či někteří politici, například sociální demokraté, žádali zkrácení pracovního týdne už v letech před válkou a pandemií, circa 2018. Tehdy se Česku dařilo snižovat své veřejné zadlužení v poměru k HDP, nakonec až pod úroveň třiceti procent. To je dnes naprosté sci-fi. Daný poměr narůstá nad úroveň 45 procent a vláda zatím nepředložila recept, jak tento nárůst zastavit. Nicméně ani kolem rok 2018 nebyl nápad na plošné zkrácení pracovního týdne šťastný. Důkaz pro to nabízí nejen současný neutěšený stav veřejných financí, který by byl při kratší pracovní době ještě neutěšenější. Důkaz totiž nabízejí také plameny a haldy odpadků v ulicích Paříže a dalších francouzských měst. Tamní lid se bouří proti právě navýšení věku odchodu do důchodu, a to z 62 na 64 let...
J
(Zdroj: eurozpravy.cz)

Do několika měsíců bude možné vyzvedávat léky na e-recept i v zahraničí

24.03.2023 Do několika měsíců bude možné vyzvedávat léky na český e-recept v některých zemích EU, například Chorvatsku, Polsku nebo Španělsku. Přesný termín musí stanovit Evropská komise na základě testování systému. Na dnešní tiskové konferenci to řekla ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Podobně si budou moci léky vyzvednout v ČR i cizinci z těchto zemí. V současné době je možné vyzvednout léky v EU s papírovým receptem.
"Pokud si své léky zapomeneme zabalit, nebo se nám třeba pobyt v zahraničí nečekaně protáhne a s léky nevystačíme, bude stačit kontaktovat svého lékaře, který běžným způsobem vystaví e-recept a pacient si jej v daném místě vyzvedne." Informace se zapíše i do lékového záznamu českého pacienta. Systém už funguje mezi Finskem, Estonskem, Chorvatskem a Portugalskem. Spolu s Českem by se do měsíce či dvou měly zapojit Švédsko, Polsko či Španělsko. Připravují se také Itálie, Řecko, Maďarsko, Irsko, Lotyšsko, Litva a Kypr. V létě tato možnost k dispozici v nejčastějších dovolenkových destinacích. Zachovaná však zůstane dál i možnost přijít do zahraniční lékárny s papírovým receptem, nová možnost je pro lékárny dobrovolná. Seznam zařízení v ČR i cizích zemích bude SÚKL zveřejňovat. Jako dosud si bude pacient v lékárně lék platit a zdravotní pojišťovna mu zpětně uhradí jeho cenu na českém trhu. "Do budoucna předpokládáme nějakou automatizovanou formu tohoto procesu."
B
(Zdroj: eurozpravy.cz)

V Česku jsou tisíce mladých uprchlíků z Ukrajiny, kteří nestudují střední školu

22.03.2023 V Česku je podle odhadů asi 4500 uprchlíků z Ukrajiny mezi 15 a 19 lety, kteří nestudují žádnou střední školu. Část z nich se snaží ukrajinské vzdělání dokončit na dálku. Asi 3500 uprchlíků české střední školy už studuje, dalších více než 2500 se podle ministerstva školství (MŠMT) na střední školy hlásí letos. Informace dnes zazněly na tiskové konferenci společnosti Meta, která spouští kampaň, která má za cíl aktivizovat mladé Ukrajince.
Zatímco účast na základním vzdělání je v Česku pro všechny děti pobývající v zemi povinná, studovat střední školy je dobrovolné. Podle údajů MŠMT z loňského září základní školy studuje téměř 39.500 ukrajinských dětí. "Bojíme se, že z devátých tříd budou odcházet mladí lidé s uprchlickou zkušeností a nedostanou se na střední školy. Protože chybí kapacity nebo jim chybí jazyk," uvedla programová ředitelka Mety. Například v Praze podle ředitelky společnosti proto šest středních škol otevřelo pro mladé ukrajinské uprchlíky nulté ročníky, projekty by se měly rozšiřovat do Plzeňského a Jihomoravského kraje. Podle náměstkyně MŠMT se různých adaptačních skupin a jazykových kurzů účastní tisíce dětí. Ministerstvo se podílí i na jejich financování. "Saturuje to především nedostatečnou kapacitu mateřských škol. Mohou z toho být financované i nulté ročníky,". Přihlášky na střední školy v letošním roce podle ní podalo 2580 teenagerů z Ukrajiny, kteří mají statut uprchlíka. Zhruba 1100 podaných přihlášek směřovalo podle ní na technické střední odborné školy, zhruba 600 na gymnázia a kolem 400 na ekonomické a a zdravotní obory.
B
(Zdroj: www.eurozpravy.cz)

Nákup dálničních známek v Česku roste. Ročně se prodají miliony

21.03.2023 V Česku se od počátku loňského prosince do konce letošního února prodalo 2,22 milionu elektronických dálničních známek, o rok dříve si jich lidé v tomto období, kdy je o známky nejvyšší zájem, koupili 2,16 milionu. ČTK to dnes sdělil státní podnik CENDIS, který systém elektronických známek provozuje. Za celý rok 2022 se podle něj prodalo 7,4 milionu e-známek za zhruba 5,9 miliardy korun, zatímco v roce 2021 jich bylo 6,1 milionu za 5,5 miliardy korun.
Podle podniku si až 98 procent řidičů kupuje elektronickou dálniční známku ve zmíněné prodejní špičce přes web edalnice.cz. Vedle toho je možné ji koupit v pobočkách České pošty, čerpacích stanicích EuroOil a kioscích na hranicích. Při elektronickém nákupu si řidiči mohou nastavit upozornění na končící platnost e-známky. Ředitel CENDIS uvedl, že od prosince do února se prodávají zejména roční e-známky, což souvisí s dřívějšími papírovými kupony, které platily vždy do konce ledna a většina řidičů na jejich platnost plynule navázala s elektronickou verzí známek. Ve zbytku roku se ve větší míře prodávají desetidenní a třicetidenní známky, důvodem je především cestování turistů v létě. Prodej elektronických kuponů začal 1. prosince 2020. Ceny dálničních známek jsou jedenáct let stejné. Roční stojí 1500 korun, třicetidenní 440 korun a desetidenní 310 korun. Ministr dopravy v polovině února uvedl, že jejich cena stoupne. Podle něj je to nezbytné pro další investice. O kolik známky zdraží a kdy, zatím není jasné, Ministr dopravy v minulosti připustil možnost každoročního zdražování o inflaci. Spolu s tím resort připravuje také vznik jednodenní dálniční známky.
B
(Zdroj: eurozpravy.cz)
květen 2025
T po út st čt so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má svátek Zikmund
1
Důležitý termín
1
Svátek
cardpay
martinus
náš partner