Škody způsobené největším IT výpadkem v historii dosahují 600 miliard korun
25.07.2024
Z podstatné části ale nebudou odškodněny. Škody se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další. Jejich klienti a zákazníci se na ně nyní budou obracet s žádostí o finanční kompenzaci. Vítězem celého IT výpadku tak nepochybně budou právníci, advokáti a právní firmy. Globálně lze čekat vlnu žalob a soudních sporů vztažených k IT výpadku, z nichž mnohé se mohou vléci roky.
Jenže například aerolinky mohou nárok klienta, případně jeho cestovní kanceláře smést snadno ze stolu poukazem na to, že IT výpadek je události, na niž neměly a nemohly mít vliv. Že je to něco, jako když se let zruší kvůli špatnému počasí nebo bezpečnostní hrozbě.
Klient pak bude muset u soudu dokázat, že za výpadek mohou tím, jakého si zvolili dodavatele IT služeb. Což bude tedy především Microsoft. Ale ten se zase odvolá na firmu CrowdStrike, jejíž chybná aktualizace vlastního kyberbezpečnostního softwaru jej dostala do kolize se systémem Microsoftu, která pak – v duchu efektu motýlích křídel a kvůli enormnímu rozšíření produktů Microsoftu – celosvětový výpadek způsobila. Společnost CrowdStrike je logicky stěžejním viníkem celého výpadku. Ačkoli Microsoft také nemusí mýt fakticky zcela bez viny. Někteří IT experti upozorňují, že měl svůj operační systém lépe koncipovat tak, aby jej jedná chybná aktualizace softwaru třetí strany nemohla takto „rozhodit“. Například operační systémy Applu nebo Linuxu IT výpadek nepostihl. V případě applovských systému se tak stalo proto, že Apple, resp. jeho operační systém si důsledněji „hlídá“, koho do něj ze softwarových dodavatelů a za jakých podmínek vůbec pustí, zatímco systémy Microsoftu jsou v tomto ohledu otevřenější. Tedy, jak se nyní ukazuje, také zranitelnější.
Microsoft ale zase může odkázat na to, že například daná aerolinka, jež jeho služeb využívá, měla také zvýšit svoji odolnost vůči IT výpadku. Například tak, že by měla zrcadlové IT řešení, postavené na úplně jiném dodavateli – třeba právě Applu –, které by fungovalo jako záloha. Samotná texaská společnost CrowdStrike se navíc ze svých dodavatelských podmínek ze širší odpovědnosti za škody vyvléká. Omezuje ji totiž jen do výše již uhrazených poplatků. Pokud tedy nakonec aerolinka nebo banka či provozovatel rychlého občerstvení zažaluje samotnou CrowdStrike, maximálně z ní může vymoci to, co jí již zaplatil. Takže uživatelé softwaru od CrowdStriku, kteří podepsali (či „odklikli“) standardní podmínky jeho využívání, mají nárok nejvýše na prostou refundaci daných poplatků. Která samozřejmě zdaleka nemusí pokrývat škody, jež výpadek reálně způsobil.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Dětské skupiny se přejmenují na jesle
24.09.2019
V Česku by od roku 2021 mohly znovu začít fungovat jesle, na jejichž provoz by přispíval stát. Podle plánů ministerstva práce by se na ně měly změnit nynější dětské skupiny. Na místo pro dítě pracujících či studujících rodičů, jemuž by ještě nebyly čtyři roky, by pak zařízení mohlo z rozpočtu dostávat měsíčně pět tisíc korun.
Rodina by za pobyt dítěte v jeslích zaplatila za měsíc nejvýš třetinu. Přejmenování dětských skupin na jesle a jejich financování státem má zajistit novela. Její první verzi ministerstvo zveřejnilo před rokem. Vláda předlohu ale dosud neprojednala. Ministerstvo teď přišlo s levnější variantou s nižším příspěvkem na místo a bez podpory na zřízení nových zařízení. Nyní eviduje tisíc dětských skupin se 14 tisíci místy, o něž se dělí na 16 tisíc dětí. Služba se platí převážně z peněz z fondů EU. Jejich čerpání ale skončí v polovině roku 2022.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Jaký je dnes počet bank v ČR?
10.09.2019
V roce 1990 bylo v ČR pět bank. Počet bank v Česku vzrostl z pěti na počátku roku 1990 na současných 50.
Nejvíce jich bylo v letech 1994 až 1995, kdy jejich počet dosáhl 55. Vyplývá to ze statistiky České bankovní asociace. Vyšší počet bank v zemi podle expertů nutně neznamená jejich větší konkurenci.
Lesy ČR nedostatečně bojovaly s kůrovcem
10.09.2019
Státní podnik Lesy České republiky (LČR) dostal od jihočeského inspektorátu České inspekce životního prostředí (ČIŽP) pokutu půl milionu korun za nedostatečnou asanaci dříví napadeného kůrovcem. Podnik se proti pokutě odvolal k ministerstvu životního prostředí, které jeho odvolání zamítlo.
Pokuta 15. srpna nabyla právní moci. Informovala mluvčí ČIŽP Radka Nastoupilová. Lesy ČR se sankcí nesouhlasí a chtějí se obrátit na soud. Mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová uvedla, že proti pokutě se bude podnik bránit správní žalobou. "Lesy ČR s rozhodnutím ČIŽP a potažmo ani s rozhodnutím ministerstva životního prostředí zásadně nesouhlasí," uvedla mluvčí.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Pošta kvůli nedostatku zaměstnanců zavede příští rok samoobslužné kiosky
06.09.2019
Česká pošta chystá od příštího roku na svých pobočkách zavádění samoobslužných míst. Automatizované kiosky nahradí chybějící pracovníky při poskytování vybraných služeb.
Pošta to uvedla v tiskové zprávě. V první fázi umožní samoobslužné zóny podat listovní zásilku či balík, požádat o vydání Zákaznické karty České pošty nebo podat žádost o zřízení služby SIPO bez toho, aby klienta obsluhoval přepážkový pracovník. V současnosti má podnik k dispozici modelový prototyp kiosku. Je vybaven dotykovou obrazovkou, kamerou, skenerem a tiskárnou. Interaktivní softwarové rozhraní umožní klientům, aby se obsloužili sami, zároveň ale nabídne i možnost spojení se vzdáleným zaměstnancem pošty, který zákazníkům v rámci videohovoru poradí s vyřízením poštovní služby.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)