Škody způsobené největším IT výpadkem v historii dosahují 600 miliard korun
25.07.2024
Z podstatné části ale nebudou odškodněny. Škody se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další. Jejich klienti a zákazníci se na ně nyní budou obracet s žádostí o finanční kompenzaci. Vítězem celého IT výpadku tak nepochybně budou právníci, advokáti a právní firmy. Globálně lze čekat vlnu žalob a soudních sporů vztažených k IT výpadku, z nichž mnohé se mohou vléci roky.
Jenže například aerolinky mohou nárok klienta, případně jeho cestovní kanceláře smést snadno ze stolu poukazem na to, že IT výpadek je události, na niž neměly a nemohly mít vliv. Že je to něco, jako když se let zruší kvůli špatnému počasí nebo bezpečnostní hrozbě.
Klient pak bude muset u soudu dokázat, že za výpadek mohou tím, jakého si zvolili dodavatele IT služeb. Což bude tedy především Microsoft. Ale ten se zase odvolá na firmu CrowdStrike, jejíž chybná aktualizace vlastního kyberbezpečnostního softwaru jej dostala do kolize se systémem Microsoftu, která pak – v duchu efektu motýlích křídel a kvůli enormnímu rozšíření produktů Microsoftu – celosvětový výpadek způsobila. Společnost CrowdStrike je logicky stěžejním viníkem celého výpadku. Ačkoli Microsoft také nemusí mýt fakticky zcela bez viny. Někteří IT experti upozorňují, že měl svůj operační systém lépe koncipovat tak, aby jej jedná chybná aktualizace softwaru třetí strany nemohla takto „rozhodit“. Například operační systémy Applu nebo Linuxu IT výpadek nepostihl. V případě applovských systému se tak stalo proto, že Apple, resp. jeho operační systém si důsledněji „hlídá“, koho do něj ze softwarových dodavatelů a za jakých podmínek vůbec pustí, zatímco systémy Microsoftu jsou v tomto ohledu otevřenější. Tedy, jak se nyní ukazuje, také zranitelnější.
Microsoft ale zase může odkázat na to, že například daná aerolinka, jež jeho služeb využívá, měla také zvýšit svoji odolnost vůči IT výpadku. Například tak, že by měla zrcadlové IT řešení, postavené na úplně jiném dodavateli – třeba právě Applu –, které by fungovalo jako záloha. Samotná texaská společnost CrowdStrike se navíc ze svých dodavatelských podmínek ze širší odpovědnosti za škody vyvléká. Omezuje ji totiž jen do výše již uhrazených poplatků. Pokud tedy nakonec aerolinka nebo banka či provozovatel rychlého občerstvení zažaluje samotnou CrowdStrike, maximálně z ní může vymoci to, co jí již zaplatil. Takže uživatelé softwaru od CrowdStriku, kteří podepsali (či „odklikli“) standardní podmínky jeho využívání, mají nárok nejvýše na prostou refundaci daných poplatků. Která samozřejmě zdaleka nemusí pokrývat škody, jež výpadek reálně způsobil.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Levné skládky nám škodí
30.07.2018
Zvedneme poplatek za skládkování, aby lidé a firmy o odpadech více přemýšleli, říká Jaromír Manhart, ředitel odboru odpadů na ministerstvu životního prostředí.
Podle evropské směrnice musí Češi do roku 2025 zvýšit objem recyklovaného odpadu téměř o polovinu.
(Zdroj: ekonomika.idnes.cz)
Výroba tzv. zelené elektřiny v ČR stoupla
26.07.2018
Česko prošlo za 100 let překotným vývojem, prioritu měla vltavská kaskáda.
Výroba takzvané zelené elektřiny v ČR stoupla za posledních sto let 125krát. Mluvčí společnosti ČEZ Martin Schreier řekl, že v době vzniku republiky v roce 1918 disponovalo Československo jako průmyslový pilíř bývalé monarchie v podstatě jediným typem obnovitelného zdroje, a to vodními elektrárnami.
(Zdroj: ekonomika.eurozpravy.cz)
Praha od září zkrátí víkendové intervaly metra, posílí hlavně linka C
20.07.2018
Víkendové intervaly na lince B Praha zkrátí na šest minut a na lince C dokonce na pět. Opatření vyjdou metropoli na zhruba 130 milionů korun. Hlavní město zkrátí víkendové intervaly metra.
Na třech linkách se budou lišit podle toho, kolik jimi cestuje lidí a jak na ně navazují povrchové spoje. Praha zároveň zruší takzvaný pásmový provoz na lince C, kdy každá druhá souprava mezi 9:00 a 19:00 nejezdí na konečnou stanici Letňany, ale končí už ve stanici Ládví. Obě opatření, která mají začít platit od září, schválili radní. Ročně mají městskou pokladnu stát dohromady zhruba 130 milionů korun.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Praha chce automatizovaný provoz nové linky metra
25.06.2018
Automatizovaný provoz metra si podle náměstka primátorky vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Na chystané lince pražského metra D možná budou moci jezdit vlaky bez strojvůdců.
Poslanec ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek nyní předložil novelu drážního zákona, která by automatický provoz podzemní dráhy umožnila. Podle nyní platného zákona musí dopravce zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh by pro metro s automatickým provozem stanovil výjimku. "Novela je připravena z toho důvodu, že se očekává, že metro bez strojvedoucího by mělo jezdit na trase D," řekl Dolínek. Praha podle něho potřebuje mít zákonnou jistotu, že bude moci vypsat výběrové řízení na vlaky metra, bezpečnostní systém a dispečink pro automatický provoz na této lince. "Je klíčové vědět, zda to bude moci být touto formou, nebo ne," dodal. Automatizovaný provoz speciální dráhy, tedy metra, si sice podle důvodové zprávy vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Vyšší by byl podle zdůvodnění provozní standard dráhy.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)