Škody způsobené největším IT výpadkem v historii dosahují 600 miliard korun
25.07.2024
Z podstatné části ale nebudou odškodněny. Škody se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další. Jejich klienti a zákazníci se na ně nyní budou obracet s žádostí o finanční kompenzaci. Vítězem celého IT výpadku tak nepochybně budou právníci, advokáti a právní firmy. Globálně lze čekat vlnu žalob a soudních sporů vztažených k IT výpadku, z nichž mnohé se mohou vléci roky.
Jenže například aerolinky mohou nárok klienta, případně jeho cestovní kanceláře smést snadno ze stolu poukazem na to, že IT výpadek je události, na niž neměly a nemohly mít vliv. Že je to něco, jako když se let zruší kvůli špatnému počasí nebo bezpečnostní hrozbě.
Klient pak bude muset u soudu dokázat, že za výpadek mohou tím, jakého si zvolili dodavatele IT služeb. Což bude tedy především Microsoft. Ale ten se zase odvolá na firmu CrowdStrike, jejíž chybná aktualizace vlastního kyberbezpečnostního softwaru jej dostala do kolize se systémem Microsoftu, která pak – v duchu efektu motýlích křídel a kvůli enormnímu rozšíření produktů Microsoftu – celosvětový výpadek způsobila. Společnost CrowdStrike je logicky stěžejním viníkem celého výpadku. Ačkoli Microsoft také nemusí mýt fakticky zcela bez viny. Někteří IT experti upozorňují, že měl svůj operační systém lépe koncipovat tak, aby jej jedná chybná aktualizace softwaru třetí strany nemohla takto „rozhodit“. Například operační systémy Applu nebo Linuxu IT výpadek nepostihl. V případě applovských systému se tak stalo proto, že Apple, resp. jeho operační systém si důsledněji „hlídá“, koho do něj ze softwarových dodavatelů a za jakých podmínek vůbec pustí, zatímco systémy Microsoftu jsou v tomto ohledu otevřenější. Tedy, jak se nyní ukazuje, také zranitelnější.
Microsoft ale zase může odkázat na to, že například daná aerolinka, jež jeho služeb využívá, měla také zvýšit svoji odolnost vůči IT výpadku. Například tak, že by měla zrcadlové IT řešení, postavené na úplně jiném dodavateli – třeba právě Applu –, které by fungovalo jako záloha. Samotná texaská společnost CrowdStrike se navíc ze svých dodavatelských podmínek ze širší odpovědnosti za škody vyvléká. Omezuje ji totiž jen do výše již uhrazených poplatků. Pokud tedy nakonec aerolinka nebo banka či provozovatel rychlého občerstvení zažaluje samotnou CrowdStrike, maximálně z ní může vymoci to, co jí již zaplatil. Takže uživatelé softwaru od CrowdStriku, kteří podepsali (či „odklikli“) standardní podmínky jeho využívání, mají nárok nejvýše na prostou refundaci daných poplatků. Která samozřejmě zdaleka nemusí pokrývat škody, jež výpadek reálně způsobil.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Pozor na skryté pasti “zlevňovacích” dopisů od dodavatelů energií
21.11.2023
S koncem roku 2023 se očekává, že většina dodavatelů elektřiny a plynu pošle svým stávajícím zákazníkům informaci o tom, že jim od 1. 1. 2024 upraví ceny. Máte-li smlouvu, kde není cena garantována, půjde pravděpodobně jen o oznámení. Pokud však máte podepsanou smlouvu, kde je cena pro zákazníka fixně stanovena, pak bude dopis obsahovat informaci s návrhem na uzavření nové smlouvy za “výhodnějších” podmínek. Zákazníci tedy budou dostávat jakési “zlevňovací dopisy”.
Poslal vám váš dodavatel “zlevňovací” dopis? Zbystřete a začněte jednat.
Zákazník by neměl nikdy čekat, že se o něj jeho stávající dodavatel postará tak dobře, jako by to dokázal zákazník sám. Dodavatel svým klientům zlevňuje, jinak by mu všichni utekli jinam, ale nikdy nebude zlevňovat více, než je to nezbytně nutné. A toto ”nezbytně nutné” je moc důležité právě pro toho, komu takový “zlevňovací dopis” přišel.
„Pokud je to i váš případ, zjistěte si, za jakých podmínek můžete odebírat elektřinu nebo plyn u jiného dodavatele, jaké produkty v současné době nabízejí ostatní dodavatelé, kteří chtějí získat nové zákazníky. Vytěžte z toho pro sebe maximum. Když totiž zjistíte, že ona “nejvíc nejlepší cena na trhu” je vlastně oproti konkurenci pořád hodně drahá, tak se možná nakonec rozhodnete pro změnu,“ doporučuje Lukáš Kaňok, ředitel sekce energo společnosti Kalkulátor.cz.
B
(Zdroj: https://moneymag.cz/ekonomika/)
Sbírka potravin vynesla 624 tun zboží. Jde o rekord
14.11.2023
V sobotní podzimní sbírce potravin v Česku lidé v obchodech darovali 624 tun zboží, z toho 562 tun potravin a 62 tun základní drogerie a hygienických potřeb. Je to dosud nejvíc v této akci. Z vybraných potravin lze připravit až 1,124 milionu porcí jídla. Uvedl to zástupce Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Miroslav Dinga. Sbírka přitom pokračuje v e-shopech až do 21. listopadu.
"To množství je úžasné, těch 624 tun nás překvapilo. A ještě to není konec, probíhá ještě ta forma sbírky online, takže čekáme, že to bude celkově přes 700 tun," řekl předseda České federace potravinových bank Aleš Slavíček. Podle Slavíčka tak Češi prokázali, že jim není lhostejný osud druhých, kteří se ocitli v těžké životní situaci. Dobrovolníků se nakonec zapojilo přes 5000.
Lidé mohli v sobotu ve 2051 prodejnách nakoupené zboží odevzdat dobrovolníkům v zelených zástěrách ve všech obchodních řetězcích nebo v síti drogerií Rossmann, dm drogerie markt a Teta. Akce se zúčastnily také internetové supermarkety Rohlík a Košík a e-shopy řetězců Tesco a Billa, které připravily elektronické vouchery či různé balíčky pomoci. Například zákazníci více než 180 prodejen Tesco darovali do podzimní sbírky potravin podle Ivy Pavlouskové z tiskového oddělení Tesco Stores ČR 100 tun potravin a drogérie, což je o 25 tun více než v jarním kole sbírky.
V kamenných obchodech mohli lidé koupit a pak darovat základní trvanlivé potraviny, jako jsou mouka, cukr, těstoviny, rýže, luštěniny, olej, trvanlivé mléko, přesnídávky pro děti, masové i jiné konzervy, instantní polévky a drogistické výrobky jako šampony, mýdla, dětské pleny, vložky, toaletní papír, kartáčky na zuby či zubní pasty. Darované zboží se nyní převeze do skladů potravinových bank, odkud se následně bude distribuovat přes jednotlivé charitativní organizace i města a obce všem potřebným.
Sbírka potravin je jednou z největších materiálních charitativních akcí v České republice a jsou do ní po celé zemi zapojeny tisíce lidí z řad dobrovolníků, zaměstnanců prodejen a neziskových organizací. V předchozích sbírkách se doposud vybralo 4659 tun potravin, tedy asi 9,32 milionu porcí jídla, a 595 tun základních hygienických potřeb. Provoz potravinových bank finančně podporuje ministerstvo zemědělství.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Elektrárna Dukovany poprvé použije palivo nové generace
13.10.2023
Jaderná elektrárna Dukovany použije poprvé palivo nové generace, které je efektivnější. Nové palivo energetici zavezou do reaktoru čtvrtého dukovanského bloku, jehož plánovaná odstávka začne v pátek. Kvůli výměně části paliva za čerstvé, pravidelným kontrolám a modernizaci zařízení bude blok mimo provoz do konce tohoto roku.
Sdělil to mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. Zbývající tři bloky Dukovan budou dál vyrábět elektřinu. Kvůli plánovaným pracím energetici z reaktoru vyvezou všech 349 palivových kazet. Po dokončení servisu a provedení všech kontrol vrátí do reaktoru část použitého paliva a 78 čerstvých palivových kazet. Poprvé to bude palivo s označením PK3+, jehož konstrukce podle mluvčího umožňuje efektivnější využití uranu v palivu. "Nový typ paliva je jedním z výsledků naší snahy o neustálé zvyšování bezpečnosti, spolehlivosti a efektivnosti provozu obou našich jaderných zdrojů," uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika. Připomněl, že se firmě podařilo diverzifikovat dodavatele paliva. Rozšiřuje také kapacity pro jeho skladování, aby mohla mít elektrárna palivo v zásobě skoro na pět let.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Pošta nabídla k prodeji nemovitosti za čtvrt miliardy korun
12.10.2023
Česká pošta nabídla k prodeji nepotřebné nemovitosti za přibližně čtvrt miliardy korun. Jde o 18 nabídek, některé opakuje po několikáté. Nejvyšší vyvolávací cenu má dům s pozemkem na Poděbradově náměstí v Prostějově za 39 milionů Kč. Pošta zároveň spustila informační kampaň, která má odprodej majetku podpořit. Vyplývá to z informací na webu České pošty (ČP).
Podnik formou elektronické aukce nabízí také budovy ve Vlašimi, Šenově u Nového Jičína, Kraslicích nebo Českých Budějovicích. Prodat chce i pozemky v pražských Strašnicích. Opakovaně je na prodej budova pošty ve Chřibské na Děčínsku. Důvodem prodeje nemovitostí je snaha o stabilizaci hospodaření podniku před jeho transformací.
Pokud Česká pošta vyhodnotí, že je konkrétní nemovitost pro její další provoz nepotřebná, nechá vypracovat znalecký posudek akreditovaným znalcem. Posudek určí i nejnižší nabídkovou cenu, za kterou bude objekt nabízen k prodeji, a to formou výběrového řízení. Následně vedení pošty schválí záměr prodeje, který má být poté zveřejněný na portálu veřejné správy po dobu 30 dnů. V této lhůtě se mohou přihlásit státní organizace a podniky s žádostí o převod majetku. Česká pošta v tom případě převede majetek za cenu obvyklou podle znaleckého posudku. Pokud o majetek při zveřejnění nabídky na portále veřejné správy neprojeví nikdo zájem, je možno jej prodat formou aukce.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)