V Česku se objevily falešné exekuce
15.09.2023
Na českém trhu v minulých týdnech zesílil další typ podvodu, jak získat přístup k citlivým údajům. Na náhodně generovaná telefonní čísla byla zasílána SMS informující o neuhrazeném dluhu a vyzývající ke kontrole případné exekuce na velmi precizně připravených webových stránkách s platným certifikátem. Ty ale byly podvodné a jejich cílem bylo vylákat z netušících lidí pomocí bankovní identity či identity občana přístup k jejich účtům a dalším informacím. Vyplývá to z poznatků české společnosti Analytics Data Factory, která se zaměřuje na fraud management, tedy prevenci vzniku podvodů v reálném čase.
„Jednalo se o velmi sofistikovaný a dobře připravený podvod, jak získat přístup k těm nejcitlivějším údajům. Použitý jazyk i prostředky mohly občana velmi snadno zmást a přinutit, aby se na podvodné stránky přihlásil. Web, který byl podle dostupných údajů registrován v Rusku, navíc fungoval téměř dva dny, během kterých mohli útočníci informace sbírat. Podobných podvodů je přitom čím dál více a jsou stále propracovanější,“ říká Kamil Mahdal, zakladatel a CEO společnosti Analytics Data Factory, která je expertem na správu a využití firemních dat.
Celý podvod fungoval tak, že na telefonní číslo přišla SMS upozorňující na neuhrazený dluh a odkazující na web, kde bylo možné vše zkontrolovat. Jakmile dotyčný klikl na stránku, zobrazila se mu nabídka ověření exekucí pomocí identity českých bank, přes které mohl kontrolu provést. Přihlásit se mohl prostřednictvím bankovní identity nebo identity občana. Podvodníci se tak obratem mohli dostat k citlivým údajům občana a data různým způsobem zneužít.
Za povšimnutí stojí především fakt, že celé stránky byly dokonale redigované, s platným certifikátem, a navíc integrovaly podvodné přihlašovací obrazovky většiny bank na českém trhu. Jednalo se v podstatě o agregační podvodný portál, který přirozeně a efektivně obchází situaci, kdy útočníci neznají konkrétní banku návštěvníka,“ říká Jiří Mojžíš, expert na fraud management a technický ředitel společnosti Analytics Data Factory.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Nejstarší evropskou cenu pro sociální inovace poprvé vyhráli Češi
02.05.2017
Ctiboru Košťálovi doktoři v pětadvaceti letech našli schizofrenii. Krátce potom potom přišel o práci. "Můj zaměstnavatel z toho měl obavu. Ten strach z neznámého je ve společnosti stále, i po těch letech,” říká. Od té doby pomáhá v neziskové organizaci Fokus Praha, která se zaměřuje na duševní nemocí.
Před dvěma roky se rozhodl přiblížit pohled na svět lidí se schizofrenií a dalšími nemocemi široké veřejnosti. Založil Studio 27 “zaostřeno na duši”, kde společně s dalšími třemi kolegy nahrávají besedy s odborníky či točí reportáže o duševním zdraví. Videa následně umísťují na YouTube.
"V zásadě se nemusí stát nic dramatického. Znám případy, kdy se člověk v pubertě poprvé opije a rozjede se mu schizofrenie. Spustit ji však může i pozitivní emoce, jako je třeba velká radost z povýšení v práci,” vyjmenovává Košťál příčiny onemocnění. Jemu samotnému se schizofrenie rozjela poté, co experimentoval s meditacemi a půstem. V Česku podle statistik nějakou duševní chorobou trpí něco mezi jedním až dvěma procenty populace. Projekt Studio 27 “zaostřeno na duši” zaujal svým přínosem společnosti i vyhlašovatele nejstarší evropské ceny pro sociální inovace SozialMarie. Tu posledních třináct let vyhlašuje rakouská nezisková organizace Unruhe. Cena SozialMarie každoročně rozděluje sumu ve výši 54 tisíc eur, tedy v přepočtu přes 1,4 milionu korun. Jednotlivé projekty mohou získat peníze v rozmezí od dvou do patnácti tisíc eur. Český nápad vůbec poprvé v historii získal první cenu a výhru v hodně 15 tisíc eur, v přepočtu přes 400 tisíc korun. Myšlenka uspěla mezi 190 jinými projekty ze střední a východní Evropy. "Za peníze koupíme nové nahrávací zařízení, protože začneme dělat debaty i pro jiné neziskové organizace a chceme, aby se o nás víc vědělo," nastiňuje Košťál.
zdroj: ihned.cz
Dovolená v Česku až o 15 procent podraží
24.04.2017
Hoteliéři v Česku mají na léto tolik objednávek, že mnozí z nich nasadili vyšší ceny než loni. Není to ale proto, že by Češi kvůli bezpečnostním problémům v některých zemích nebo kvůli financím měnili moře za domácí dovolenou.
Cestovní kanceláře letos naopak hlásí vyšší prodeje zahraničních zájezdů. Pro Čechy je ale stále populárnější strávit alespoň část letní dovolené v tuzemském letovisku a rok od roku do nich jezdí také víc zahraničních turistů. Meziroční zdražení může být až 15 procent. "Letos zaznamenáváme zvýšenou poptávku. Hlavně na letní měsíce a na vyšší kvalitu ubytování. Zdražují zařízení, která bývají plná, a mohou si to proto dovolit. Nárůst cen je do 10 procent," říká Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR. Podobně odhaduje sezonu Viliam Sivek, předseda Fóra cestovního ruchu, které sdružuje nejvýznamnější profesní organizace v tomto oboru. "Letošní nárůst poptávky na léto je desetiprocentní. Předpokládám, že před prázdninami může dojít až k 15procentnímu navýšení ceny, a to u všech typů ubytovacích zařízení," říká Sivek. Zájem o dovolené v Česku výrazně roste poslední dva roky. "Česko je jednou z mála dovolenkových zemí, kde je klid. A také paleta možností, jak atraktivně strávit dovolenou, je rok od roku širší. Od dobře vybavených kempů po wellness hotely nebo třeba pobyt na farmě či statku," vypočítává Sivek. Už loni v červenci a srpnu přitom hotely, penziony, kempy a další typy ubytování pro turisty využilo celkem 2,7 milionu Čechů a dva miliony cizinců. Během dvou let tak do nich v tomto období přijelo o 555 tisíc českých dovolenkářů a 300 tisíc cizinců víc.
zdroj: ihned.cz
Hotovost vytlačují platební karty a další technologie
04.04.2017
Vejdete do prodejny a do košíku naskládáte svůj nákup. Obchod je zaplněný lidmi, vy se ale nemusíte bát velkých front před pokladnou. Žádné tu nejsou − a nejsou tady ani kasy, ani žádné pokladní. Prostě jen projdete elektronickým rámem u východu, vložíte své zboží do tašky a můžete v klidu domů. Černé svědomí mít nemusíte. Pokud jste předtím u vchodu ke čtečce přiložili svůj mobilní telefon, máte už dávno zaplaceno.
Nebo přijedete se svým autem na čerpací stanici, natankujete a místo cesty k pokladně prostě zase odjedete. Tentokrát za vás zaplatí váš vůz. Podobně může platit vaše lednice, prsten, televize, a dokonce i běžecké boty, které předtím včas upozorní, že jsou už sešlapané. Doporučí proto fitness náramku na vašem zápěstí koupi nového páru a rovnou vás nasměrují k platbě. Podobné platební zlepšováky nejsou dílem science fiction. Globální technologičtí a platební lídři jako Amazon, IBM, Visa či Mastercard už tyto metody placení testují. Některé z takových novinek se nejspíš v běžném životě neuchytí. Jiné ale mají slušnou šanci prosadit se mezi způsoby, jakými dnes lidé utrácejí své peníze. Celé toto digitální hnutí, tažené rozvojem počítačových technologií, přitom může zasadit citelnou ránu klasickým papírovým a kovovým penězům. Už nyní je v západním světě válcuje placení kartou nebo mobilním telefonem, které po jediném pípnutí platebního terminálu či kliknutí na displej telefonu obratem zasílají peníze obchodníkovi. Znamená to tedy, že české koruny nebo americké dolary zcela zmizí z oběhu a nahradí je nová digitální e-platidla? Jak si potom lidé ohlídají své útraty, když budou místo papírových bankovek hlídat digitální zůstatky ve svých mobilních peněženkách?
Nejbezpečnější mince světa vstupuje do oběhu
28.03.2017
Britové od úterý platí novými jednolibrovými mincemi. Britská vláda se rozhodla změnit tradiční podobu libry poprvé po třiceti letech. Může za to velké množství padělků, které obíhají britskou ekonomikou. Podle průzkumů královské mincovny je falešná každá třicátá kovová libra, to je dohromady asi padesát milionů kusů falešných mincí. Revoluční platidlo má velké množství nových bezpečnostních prvků, které mají jeho padělání znemožnit. Mincovna uvádí, že se jedná o nejbezpečnější kovovou minci na světě, její životnost má být až 25 let.
Libra změnila svoji podobu i tvar. Poprvé není kulatá, ale má dvanáct hran. Nově je také lehčí, tenčí a větší. Obchodníci ve Velké Británii se na její zavedení chystají už od začátku roku 2014, kdy o tom informovala královská mincovna. Jsou s tím spojené vysoké náklady, které britská vláda už před třemi lety odhadla na sto milionů liber (více než tři miliardy korun). Britové kvůli tomu musí vyměnit všechny stroje na mince, jako jsou automatické pokladny, parkovací hodiny, automaty i vozíky v supermarketech. Někteří obchodníci na to stále nejsou připraveni. Například obchodní dům Tesco nestihl připravit zámky na nákupních vozících tak, aby přijímaly starou i novou minci. "Zámky na nákupních vozících vyměňujeme, zatím je necháme pro zákazníky volně odemčené," uvádí obchodní dům Tesco v tiskové zprávě. Provozovatelé automatů mají úpravy naplánované ještě na několik dalších měsíců. Britská asociace pro parkování uvádí, že upravit systém, který ověřuje platnost mincí v automatech, stojí od 90 do 130 liber u každého přístroje (až čtyři tisíce korun). Pokud jsou automaty zastaralé, je předělání ještě dražší. Provozovatelé je raději mění úplně, to ale zatím nestihli. "Nové mince nebude přijímat zatím asi čtvrtina parkovacích automatů v Británii. V některých oblastech se lidé budou muset připravit na problémy s parkováním," řekl mluvčí asociace David Smith v rozhovoru pro BBC.
zdroj: ihned.cz