Em@ilové noviny

 

č. 18/2020

18.11.2020

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Kvůli koronaviru došlo ke snížení sazby silniční daně pro některá nákladní vozidla od 1. 1. 2020. Do 31. 1. 2021 bude třeba doplatit silniční daň neuhrazenou zálohami zaplacenými v roce 2020 a podat daňové přiznání k silniční dani za rok 2020. Potřebujete vědět více? Čtěte v rubrice Témata novin pod názvem Zákon o dani silniční - novela. Více již najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021 a v měsíčníku Poradce 8/2021 najdete zákon o dani silniční po novele s komentářem.

Jednou ze základních účetních zásad je účtovat o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí. Jak správně postupovat při časovém rozlišení? Čtěte v rubrice Témata novin pod názvem Časové rozlišení. Více již najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021.

Pravidlo 3R představuje základní a velmi účinnou prevenci, kterou dokážeme sebe a své okolí efektivně chránit a kterou přispíváme k zamezení šíření onemocnění COVID-19. Více o problematice čtěte v rubrice Témata novin v příspěvku Ruce, Roušky, Rozestupy (pravidlo 3R).

Jakou problematiku řeší aktuální tematické balíčky?: Vzory smluv po novelách, Obchodní korporace - novela, Rezervy, Daňové výdaje - Reklama, DPH po novele, Novela školského zákona, Zákoník práce - novela, Zákoník práce II. - novela.

Věříme, že Vás naše bohatá nabídka zaujala, přejeme Vám pevné zdraví a těšíme se na opětovné, brzké setkání u e-mailových novin.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


Z aktuální nabídky vybíráme:

Vzory smluv, žalob a podání
PaM č. 2 - Konec roku ve mzdové účtárně
DaÚ č. 2
100 otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby














TÉMATA ČÍSLA:

 

 
 
TÉMATA NOVIN

 
ZÁKON O DANI SILNIČNÍ - NOVELA

V návaznosti na přijatá opatření v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 na jaře roku 2020 nabyla účinnosti dnem 1. července 2020 poslední novela zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, která mění sazby daně silniční u silničních motorových vozidel a jejich přípojných vozidel s nejvyšší maximální povolenou hmotností převyšující 3,5 t, u kterých se základ daně stanoví podle největší povolené hmotnosti na nápravy a počtu náprava nebo se stanoví podle největší povolené hmotnosti v tunách a počtu náprav, a u těchto vozidel také mění podmínky pro platby záloh na dani za zdaňovací období roku 2020.

 

Jedná se o změnový zákon č. 299/2020 Sb., kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 a zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „změnový zákon“).

 

Snížení sazby daně

Jak již název změnového zákona napovídá, jedná se o zákon, který má souvislost s dopady pandemie koronaviru na daňové subjekty. Poplatníkům daně silniční[1] (dále jen „poplatník“) má změnový zákon přinést úsporu na dani u vozidel s nejvyšší maximální povolenou hmotností převyšující 3,5 t, která jsou předmětem daně[2]. Podle důvodové zprávy ke změnovému zákonu došlo ke snížení sazeb i s ohledem na skutečnost, že ČR měla poměrně vyšší sazby u této daně, než jsou sazby u obdobné daně v jiných členských státech, což naše poplatníky znevýhodňovalo v rámci konkurenčního prostředí v oblasti dopravy. Podle této důvodové zprávy se jedná o snížení daně cca o 25 %. Snížení sazeb se týká vozidel se základem daně podle § 5 písm. b) a c) zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani silniční“), to zn. týká se návěsů, u kterých je základem daně součet největších povolených hmotností na nápravy v tunách, a vozidel, u kterých je základem daně největší povolená hmotnost v tunách a počet náprav. Změna sazby daně se nevztahuje na osobní automobily, u kterých je základ daně zdvihový objem motoru v cm3, s výjimkou osobních automobilů na elektrický pohon.

V případě osobních automobilů na elektrický pohon se základ daně stanoví podle největší povolené hmotnost v tunách a počtu náprav s tím, že podle § 3 písm. f) zákona o dani silniční jsou tato vozidla od daně osvobozena. Nárok na osvobození od daně se uvede v daňovém přiznání.

 

Nové sazby daně

nejenom že jsou uvedeny ve změnovém zákoně, ale jsou součástí § 6 odst. 2 zákona o dani silniční, který po novele zní:

 

Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 písm. b) a c) činí při počtu náprav hmotnosti

1 náprava

do 1 tuny

1 800 Kč

nad 1 t do 2 t

2 700 Kč

nad 2 t do 3,5 t

3 900 Kč

nad 3,5 t do 5 t

4 500 Kč

nad 5 t do 6,5 t

5 200 Kč

nad 6,5 t do 8 t

6 300 Kč

nad 8 t

7 200 Kč

 

2 nápravy

do 1 tuny

1 800 Kč

nad 1 t do 2 t

2 400 Kč

nad 2 t do 3,5 t

3 600 Kč

nad 3,5 t do 5 t

4 100 Kč

nad 5 t do 6,5 t

4 500 Kč

nad 6,5 t do 8 t

5 400 Kč

nad 8 t do 9,5 t

6 300 Kč

nad 9,5 t do 11 t

7 200 Kč

nad 11 t do 12 t

8 100 Kč

nad 12 t do 13 t

9 500 Kč

nad 13 t do 14 t

11 000 Kč

nad 14 t do 15 t

12 400 Kč

nad 15 t do 18 t

17 800 Kč

nad 18 t do 21 t

21 800 Kč

nad 21 t do 24 t

26 300 Kč

nad 24 t do 27 t

30 400 Kč

nad 27 t

34 700 Kč

3 nápravy

do 1 t

1 800 Kč

nad 1 t do 3,5 t

2 400 Kč

nad 3,5 t do 6 t

2 700 Kč

nad 6 t do 8,5 t

4 500 Kč

nad 8,5 t do 11 t

5 400 Kč

nad 11 t do 13 t

6 300 Kč

nad 13 t do 15 t

7 900 Kč

nad 15 t do 17 t

9 900 Kč

nad 17 t do 19 t

11 900 Kč

nad 19 t do 21 t

13 100 Kč

nad 21 t do 23 t

16 000 Kč

nad 23 t do 26 t

20 500 Kč

nad 26 t do 31 t

27 500 Kč

nad 31 t do 36 t

32 600 Kč

nad 36 t

37 800 Kč

 

4 nápravy a více náprav

do 18 t

6 300 Kč

nad 18 t do 21 t

7 900 Kč

nad 21 t do 23 t

10 600 Kč

nad 23 t do 25 t

13 300 Kč

nad 25 t do 27 t

16 700 Kč

nad 27 t do 29 t

21 200 Kč

nad 29 t do 32 t

28 000 Kč

nad 32 t do 36 t

29 500 Kč

nad 36 t

33 100 Kč.“.

 

K uvedeným sazbám je třeba uvést, že se nemusí jednat o konečnou výši daňové povinnosti, neboť konečná daňová povinnost může vycházet z úpravy sazby daně podle § 6 nebo jiných ustanovení zákona o dani silniční. Samozřejmě přichází v úvahu i osvobození od daně podle § 3 či sleva na dani podle § 12 zákona o dani silniční.

 

Podle přechodných ustanovení změnového zákona

se pro daňové povinnosti u daně za zdaňovací období započatá před 1. lednem 2020, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související použije zákon č. 16/1993 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti změnového zákona. Pro účely výpočtu záloh na dani splatných od 1. ledna 2020 do 30. června 2020 platí, že se použijí sazby daně podle § 6 odst. 2 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti změnového zákona, tj. od 1. července 2020.

 

Povinnosti poplatníků při placení záloh

Podle § 10 zákona o dani silniční platí poplatníci zálohy na daň v termínech 15. dubna, 15. července, 15. září, vždy za kalendářní čtvrtletí předcházející měsíci úhrady zálohy a u platby do 15. prosince za kalendářní měsíce říjen a listopad. V případě platby záloh u nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností 12 a více tun, které nejsou provozovány za účelem podnikání, platí poplatníci pouze jednu zálohu na daň nejméně ve výši 70 % roční daňové povinnosti nejpozději do 15. prosince zdaňovacího období. Jedná se o případy, kdy tato vozidla jsou používána veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob pouze k činnosti, z níž plynoucí příjmy nejsou předmětem daně z příjmů, dále kdy tato vozidla jsou používána fyzickou osobou pouze k činnosti, ze které nebo v přímé souvislosti se kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti podle zákona upravujícího daně z příjmů, nebo se jedná o výcviková vozidla podle právního předpisu upravujícího získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, která nejsou používána k činnosti, z níž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů právnických osob, nebo plynou příjmy ze samostatné činnosti. Zálohy se neplatí v případě, že vozidlo splňuje podmínky pro osvobození od daně podle § 3 zákona o dani silniční. Před platbou záloh je poplatník povinen podat přihlášku k registraci k dani ve lhůtě splatnosti nejbližší zálohy na daň. Dále je poplatník povinen vést evidenci o zaplacených zálohách podle jednotlivých vozidel, u kterých vznikla daňová povinnost podle podmínek v § 8 odst. 1 zákona o dani silniční. Samotný výpočet záloh je upraven § 10 odst. 2 a 3 zákona o dani silniční.

 

Speciální zákonné ustanovení pro platbu záloh v roce 2020

Podle přechodných ustanovení změnového zákona platí, že pro rok 2020 se pro výpočet záloh na daň na zdaňovací období roku 2020 splatných přede dnem nabytí účinnosti změnového zákona (do 30. června 2020) použijí sazby daně podle § 6 odst. 2 zákona č. 16/1993 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti změnového zákona, tj. sazby platné od 1. července 2020. Přitom se část zaplacených záloh na daň za zdaňovací období roku 2020 splatných přede dnem nabytí účinnosti změnového zákona odpovídající kladnému rozdílu mezi zaplacenou zálohou a výší zálohy vypočtené s použitím sazeb daně platných od 1. července 2020 použije postupně na úhradu záloh ve zdaňovacím období roku 2020 splatných ode dne nabytí účinnosti změnového zákona a případně daně za zdaňovací období roku 2020.

Zálohy u vozidel s nejvyšší maximální povolenou hmotností převyšující 3,5 t, které byly splatné do 15. dubna 2020 budou zpětně stanoveny podle nových sazeb a vzniklý kladný rozdíl mezi částkou u původně uhrazené zálohy a částkou nově stanovené zálohy bude použit k pokrytí dalších záloh. Pokud po podání daňového přiznání k dani vznikne při vyměření daně vratitelný přeplatek, bude moci poplatník požádat o jeho vrácení nebo jej bude moci využít k zaplacení záloh na zdaňovací období roku 2021.

 

Speciální úprava záloh podle rozhodnutí ministryně financí

Nad rámec zákona o dani silniční upravují platby záloh v roce 2020 ještě rozhodnutí ministryně financí ČR, která byla vydána ve spojitosti s krizovými opatřeními přijatými v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2. Do konce října 2020 byla vydána celkem tři rozhodnutí ministryně financí:

• Rozhodnutí ministryně financí č. 8/2020 o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události vyhlášené ve Finančním zpravodaji v částce č. 6/2020 dne 31. března 2020

Podle tohoto rozhodnutí byly ministryní financí ČR podle § 260 odst. 1 písm. b) daňového řádu prominuty poplatníkům[3] úroky z prodlení podle § 252 daňového řádu a úroky z posečkané částky podle § 157 daňového řádu vzniklé na zálohách na daň ve zdaňovacím období 2020 splatných do 15. dubna 2020 a do 15. července 2020, pokud k jejich úhradě došlo nejpozději do 15. října 2020. Uvedené prominutí se vztahovalo i na případy, kdy bylo povoleno posečkání s placením těchto záloh na delší období než do dne 15. 10. 2020 a poplatník přesto zálohy na dani do 15. 10. 2020 uhradil.

 

• Rozhodnutí ministryně financí č. 31/2020 o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události vyhlášené ve Finančním zpravodaji v částce č. 22/2020 dne 14. října 2020

V souvislosti s Usnesením vlády České republiky o přijetí krizového opatření ze dne 12. 10. 2020 č. 1021 ministryně financí ČR podle § 260 odst. 1 písm. b) daňového řádu promíjí poplatníkům, u nichž převažující část příjmů bezprostředně pocházela v období od 1. 6. 2020 do 30. 9. 2020 z jedné nebo více z následujících činností, které byly od 14. 10. 2020 zakázány nebo omezeny zálohy na daň na zdaňovací období roku 2020 splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10. 2020 a 15. 12. 2020.

Jedná se tedy o činnosti: provozování restauračních zařízení a barů, provozování hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték pořádání koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových představení, pořádání svatebních oslav, oslav vstupu do registrovaného partnerství a smutečních hostin, provozování cirkusů a varieté, pořádání poutí a podobných tradičních akcí, pořádání kongresů a jiných vzdělávacích akcí, pořádání veletrhů, provozování vnitřních sportovišť, posiloven a fitness center, umělých koupališť, wellness zařízení, provozování zoologických zahrad a botanických zahrad, provozování muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií.

 

Účelem tohoto prominutí je především ulevit postiženým podnikatelským i nepodnikatelským subjektům, u nichž nadpoloviční část příjmů pochází ze zakázaných nebo omezených činností, jako např. u provozovatelů restauračních zařízení a barů, pořadatelů koncertů, provozovatelů vnitřních sportovišť, umělých koupališť apod. Prominutí je podmíněno tím, že poplatník oznámí příslušnému finančnímu úřadu skutečnost, že převažující část jeho příjmů v rozhodném období pocházela z činností zakázaných nebo omezených z citovaného usnesení vlády č. 1021 ze dne 12. 10. 2020.

 

Oznámení může být zasláno i prostým emailem. Předmětným rozhodnutím bude dotčeným poplatníkům prominut úrok z prodlení související s pozdní úhradou zálohy na daň splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10. 2020 a 15. 12. 2020. Prominutím záloh na dani nedochází k prominutí samotné daně.

• Rozhodnutí ministryně financí č. 34/2020 o prominutí příslušenství daně a zálohy na daň z důvodu mimořádné události o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události, vyhlášené ve Finančním zpravodaji v částce č. 25/2020 dne 26. října 2020

Uvedeným rozhodnutím ministryně financí promíjí podle § 260 odst. 1 písm. b) daňového řádu poplatníkům daně zálohy na daň na zdaňovací období roku 2020 splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10. 2020 a 15. 12. 2020, a to v případě, že na ně nedopadá prominutí příslušenství daně a zálohy na daň rozhodnutí ministryně financí č. 31/2020 zveřejněného ve Finančním zpravodaji 22/2020 a u nichž převažující část příjmů bezprostředně pocházela v období od 1. 6. 2020 do 30. 9. 2020 z maloobchodního prodeje a prodeje a poskytování služeb v provozovnách, s výjimkou činností, které podle Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření ze dne 21. 10. 2020 č. 1079 zůstávají dovoleny i v období od 22. 10. 2020.

Podmínkou prominutí záloh je oznámení poplatníka příslušnému finančnímu úřadu o tom, že převažující část jeho příjmů v rozhodném období pocházela z činností zakázaných nebo omezených citovaným Usnesením vlády České republiky č. 1079 ze dne 21. 10. 2020 příslušnému správci daně, přičemž toto oznámení může být zasláno i e-mailem, který bude podán dle podmínek uvedených v § 7 odst. 4 zákona č. 159/2020 Sb. o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2, ve znění pozdějších předpisů. Finanční správa na svých internetových stránkách[4] zveřejnila vzor oznámení a uvedla, že oznámení lze podat i e-mailem stejně jako v případě kompenzačního bonusu, tj. vytištěné oznámení je potřeba podepsat, naskenovat a poslat na emailovou adresu územního pracoviště, kde má poplatník uložený daňový spis. Poplatník může podat oznámení i prostřednictvím webové aplikace (https://ouc.financnisprava.cz/oznameni/form/danovySubjekt). Vady podání a jejich odstranění se řídí § 74 daňového řádu. Podle tohoto ustanovení může být poplatník vyzván finančním úřadem k odstranění označených vad s příslušným poučením o následcích spojených s jejich neodstraněním. Nelze vyloučit, že v zájmu urychlení odstranění nějaké vady bude poplatník neformálně kontaktován (např. telefonicky) pracovníky finančního úřadu, kteří s ním záležitost vyřídí.

Je potřeba také dodat, že i zde prominutím záloh na dani nedochází k prominutí samotné daně a že předmětným rozhodnutím bude dotčeným poplatníkům prominut úrok z prodlení související s pozdní úhradou zálohy na daň splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10. 2020 a 15. 12. 2020.

 

Více již najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021.

 



[1] § 4 zákona o dani silniční

[2] § 2 zákona o dani silniční

[3] Pozn. autora: V rozhodnutí je uvedeno daňovým subjektům, kterým se myslí podle § 20 daňového řádu i poplatník.

 

[4] https://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/media-a-verejnost/nouzovy-stav/danove-informace/info-pro-verejnost/Informace-FS-k-prominuti-dane-10969



ČASOVÉ ROZLIŠENÍ

Jednou ze základních účetních zásad je účtovat o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí. V této souvislosti se v účetnictví běžně používají tzv. přechodné účty aktiv a pasiv, které zahrnují časové rozlišení nákladů a výnosů a také dohadné účty.

 

Časovou korekci nákladů a výnosů k příslušnému účetnímu období používáme i v dalších souvislostech, i když je pojmem časové rozlišení nenazýváme, například časové rozlišení výdajů na pořízení dlouhodobého majetku zprostředkovaně formou odpisů a oprávek, věcnou a časovou korekci nákladů při účtování o změně stavu zásob či aktivaci apod.

 

Náklady příštích období

 

Příklad 1

Zaplacení nájemného předem

Firma (nájemce) zaplatila v posledním měsíci běžného účetního období nájemné na první měsíc následujícího účetního období ve výši 25 000 Kč:

 

Účetní případ – nájemce

 Kč

MD

 D

Běžné účetní období – platba nájemného

25 000

381

221

Následující účetní období – zúčtování nákladů

25 000

518.1

381

 

Účty:

381-Náklady příštích období, 221-Peněžní prostředky na účtech, 518.1-Ostatní služby-nájemné.

 

Dále uvedeme obdobný příklad „předplaceného nájemného“ v cizí měně.

 

Nájemné placené předem v cizí měně:

Účetní případ – nájemce

EUR

Kurs

 Kč

MD

 D

Běžné účetní období – platba nájemného

1 000

27,000

27 000

381

221

Následující účetní období – zúčtování nákladů

 

 

27 000

518.1

381

 

Poznámka

Dle interpretace Národní účetní rady (NÚR) I-37 Časové rozlišování a cizí měna:

„V případě předplacených nákladů týkajících se nákladů následujícího účetního období a zaúčtovaných na účtu Náklady příštích období peněžní tok (výdaj) již proběhl. Zůstatek tohoto účtu se k datu účetní závěrky nepřepočítává.“

 

Dalším příkladem kromě časového rozlišení nájemného či pachtovného je časové rozlišení předplatného nebo nákladů na zařazení většího rozsahu drobného nehmotného nebo hmotného majetku do používání.

 

Komplexní náklady příštích období

Prostřednictvím komplexních nákladů se účtuje v případě, kdy různé druhy nákladů se souhrnně vztahují k danému účelu (projektu) a souvisí s příštími obdobími. Konkrétním příkladem jsou náklady na dlouhodobou propagaci.

 

Příklad 2

Firma v průběhu běžného období vynaložila náklady na dlouhodobou propagaci (mzdové náklady, materiálové náklady, externí služby atd.) v celkové výši 3 000 000 Kč. Propagace bude probíhat v následujících dvou letech:

 

Účetní případ

MD

 D

Běžné účetní období:

 

 

 

Vznik různých druhů nákladů na dlouhodobou propagaci

3 000 000

5xx

*)

Zúčtování komplexních nákladů příštích období

3 000 000

382

555

První rok propagace:Vyúčtování podílu na nákladech

1 500 000

555

382

Druhý rok propagace:Vyúčtování podílu na nákladech

1 500 000

555

382

 

Účty: *) = aktiva, dluhy

382-Komplexní náklady příštích období, 555-Tvorba a zúčtování komplexních nákladů příštích období.

 

Dalším příkladem (kromě časového rozlišení nákladů na dlouhodobou propagaci) je časové rozlišení nákladů na přípravu a záběh výkonů, nákladů na výzkum a vývoj, nákladů na předzásobení. Vyúčtování komplexních nákladů příštích období i jejich rozpouštění se účtuje podle vnitřních účetních dokladů; vhodné je odkazovat na příslušnou dokumentaci akce (projekt, rozpočet, plnění rozpočtu apod.).

 

Výdaje příštích období

Prostřednictvím výdajů příštích období se účtují náklady, které souvisejí s běžným účetním obdobím, avšak výdaj na ně nebyl dosud uskutečněn. Konkrétním příkladem je nájemné či pachtovné placené pozadu nebo prémie a odměny placené po uplynutí roku (pokud na tyto prémie vznikl právní nárok již v běžném období, a představují tak nárokovou složku mzdy vázanou na dosažení konkrétních výsledků vypočtenou až v následujícím období).

 

Příklad 3

Firma vyplácí prémie a odměny za běžný rok až po uplynutí roku.

Na tyto prémie vznikl právní nárok již v běžném období, představuje nárokovou složku mzdy vázanou na dosažení konkrétních výsledků vypočtenou až v následujícím období:

 

Účetní případ

MD

 D

Běžné účetní období:

 

 

 

Předpis odměn souvisejících s běžným účetním obdobím

800 000

521

383

Předpis souvisejícího sociálního a zdravotního pojištění

272 000

524

383

Následující účetní období:

 

 

 

Zúčtování časového rozlišení odměn

800 000

383

521

Zúčtování časového rozlišení pojistného z odměn

272 000

383

524

Odměny a odvody z odměn budou účtovány klasickým způsobem

 

 

 

 

Účty:

383-Výdaje příštích období, 521-Mzdové náklady, 524-Zákonné sociální a zdravotní pojištění.

 

V případě pojistného z mezd je vhodnější tvořit rezervu místo účtu časového rozlišení. Z pohledu zákona o daních z příjmů je třeba respektovat ustanovení, které vymezuje daňovou účinnost nákladů na pojistné v souvislosti s jejich platbou.

 

Příklad 4

Nájemné placené pozadu v cizí měně

Nájemné placené v cizí měně (z účtu EUR) čtvrtletně pozadu, tj. do 15 dnů po skončení čtvrtletí. Nájemce (v souladu s vnitřním předpisem) používá pro přepočet cizí měny na českou pevný kurs ČNB k prvnímu dni konkrétního čtvrtletí:

 

Účetní případ – nájemce

EUR

Kurs

 Kč

MD

 D

Běžné účetní období:

 

 

 

 

 

Čtvrté čtvrtletí – předpis nájemného

1 000

27,250

27250

518.1

383

Kursový rozdíl (kurs k rozvahovému dni)

 

27,000

250

383

663

Následující účetní období:

 

 

 

 

 

Platba za čtvrté čtvrtletí (15.1.)

1 000

27,100

27 100

383

221

Kursový rozdíl

 

 

100

563

383

 

Poznámka

Dle interpretace NÚRI-37 Časové rozlišování a cizí měna:

„V případě nedoplacených nákladů běžného období, kdy výdaj v cizí měně bude uskutečněn až v následujícím účetním období, se jedná o cizoměnový závazek, který bude souvztažně s nákladovým účtem zaúčtován ve prospěch účtu časového rozlišení Výdaje příštích období. Zůstatek tohoto účtu je třeba k datu účetní závěrky přepočítat kursem ČNB platným k tomuto datu.“

 

Tímto způsobem lze vyúčtovat pouze částky, u nichž je známo, že se v budoucích obdobích vynaloží na příslušný účel a v určité výši. Pokud není známa přesná částka, místo výdajů příštích období se účtují dohadné účty pasivní.

 

Dohadné účty pasivní

Konkrétními příklady jsou zejména nevyfakturované dodávky například zásob nebo služeb.

 

Příklad 5

Firma přijímá poradenské služby; konkrétní služba ještě není na přelomu účetního období dokončena. Odhadem jsou provedené práce stanoveny na částku 500 000 Kč. V následujícím období firma obdržela vyúčtování za kompletně poskytnutou službu celkem 900 000 Kč:

 

Účetní případ

MD

 D

Běžné účetní období:

 

 

 

Část služby provedené v běžném roce (odhad)

500 000

518

389

Následující účetní období:

 

 

 

Vyúčtování celkové služby

900 000

518

321

Storno dohadné položky

500 000

389

518

 

Účet: 389-Dohadné účty pasivní.

 

Dalším příkladem je například náhrada mzdy nebo platu za nevyčerpanou dovolenou, pokud na ni vznikne zaměstnanci nárok podle jiného právního předpisu, pouze však za předpokladu, že bude proplacena v příštím účetním období.

V případech účtování o dohadných účtech (nejen pasivních, ale i aktivních) v cizí měně je vhodné se seznámit s názory odborníků uvedené v interpretaci NÚR I-18 Dohadné položky v cizí měně (www.nur.cz).

 

Výnosy příštích období

 

Příklad 6

Nájemné přijaté předem

Firma (pronajímatel) přijala v posledním měsíci běžného účetního období nájemné na první měsíc následujícího účetního období ve výši 25 000 Kč:

 

Účetní případ – pronajímatel

 Kč

MD

 D

Běžné účetní období – příjem nájemného

25 000

221

384

Následující účetní období – zúčtování výnosů

25 000

384

602

 

Účty: 384-Výnosy příštích období, 602-Tržby z prodeje služeb.

 

Příklad 7

Nájemné přijaté předem v cizí měně

Čtvrtletní nájemné placené předem do 15. dne předchozího měsíce:

 

Účetní případ – pronajímatel

EUR

Kurs

 Kč

MD

 D

Běžné účetní období:

 

 

 

 

 

Příjem platby za nájem předem (15.12.)

1 000

27,250

27 250

221

384

Následující účetní období:

 

 

 

 

 

Vyúčtování nájemného placeného předem

 

 

27 250

384

602

 

Poznámka

Dle interpretace NÚR I-37 Časové rozlišování a cizí měna:

„V případě předplacených výnosů týkajících se výnosů následujícího účetního období a zaúčtovaných na účtu Výnosy příštích období peněžní tok (příjem) již proběhl. Zůstatek tohoto účtu se k datu účetní závěrky nepřepočítává.“

 

Dalším příkladem kromě časového rozlišení nájemného či pachtovného jsou částky přijatých paušálů předem na zajištění servisních služeb nebo přijaté předplatné.

 

Příjmy příštích období

Tato položka obsahuje částky účetní jednotkou nepřijaté, které časově a věcně souvisejí s výnosy běžného účetního období a neúčtují se přímo na účtech pohledávek. Příkladem jsou provedené a odebrané dosud nevyúčtované práce a služby.

 

Příklad 8

Firma poskytuje poradenské služby; konkrétní služba ještě není na přelomu účetního období dokončena. Smluvně jsou dohodnuté částky za určité etapy prací; podle smlouvy jsou provedené práce ve výši 400 000 Kč. V následujícím období firma fakturuje za kompletně poskytnutou službu celkem 700 000 Kč:

 

Účetní případ

MD

 D

Běžné účetní období:

 

 

 

Část provedené služby

400 000

385

602

Následující účetní období:

 

 

 

Vyúčtování celkové služby

700 000

311

602

Storno příjmů příštích období

400 000

602

385

 

Účty: 385-Příjmy příštích období, 311-Pohledávky z obchodních vztahů.

 

Dalším příkladem je účtování výnosových provizí.

 

Příklad 9

Nájemné v cizí měně (pozadu) na straně pronajímatele

Nájemné placené v cizí měně (z účtu EUR) čtvrtletně pozadu, tj. do 15 dnů po skončení čtvrtletí. Pronajímatel (v souladu s vnitřním předpisem) používá pro přepočet cizí měny na českou pevný kurs ČNB k prvnímu dni konkrétního čtvrtletí:

 

Účetní případ – pronajímatel

EUR

Kurs

 Kč

MD

 D

Běžné účetní období:

 

 

 

 

 

Čtvrté čtvrtletí – předpis nájemného

1 000

27,250

27250

385

602

Kursový rozdíl (kurs k rozvahovému dni)

 

27,000

250

563

385

Následující účetní období:

 

 

 

 

 

Příjem platby za čtvrté čtvrtletí (15.1.)

1 000

27,100

27 100

221

385

Kursový rozdíl

 

 

100

385

663

 

Poznámka

Dle interpretace NÚR I-37 Časové rozlišování a cizí měna:

„V případě nedoplacených výnosů běžného období, kdy příjem v cizí měně bude obdržen až v následujícím účetním období, se jedná o cizoměnovou pohledávku, která bude souvztažně s výnosovým účtem zaúčtovánana vrub účtu časového rozlišení Příjmy příštích období. Zůstatek tohoto účtu je třeba k datu účetní závěrky přepočítat kursem ČNB platným k tomuto datu.“

 

Tímto způsobem lze vyúčtovat pouze částky, u nichž je známo, že budou v příštím období přijaty na příslušný účel a v určité výši. Pokud není známa přesná částka, místo příjmů příštích období se účtují dohadné účty aktivní.

 

Více již najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021.

 



 

 
 
P6 V LEGISLATIVĚ




Částka 190, rozeslaná dne 16. listopadu 2020
462. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
463. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
464. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
465. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 189, rozeslaná dne 13. listopadu 2020
460. Zákon, kterým se mění zákon č. 191/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského soudního řádu, a zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů
461. Zákon o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2

Částka 183, rozeslaná dne 9. listopadu 2020
453. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 172/2020 Sb., o použití Armády České republiky k záchranným pracím v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2, ve znění nařízení vlády č. 212/2020 Sb.




 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT



Daňový kalendář - DUBEN 2003

Termíny pro praxi v listopadu 2020


Termín zákonné povinnosti

Charakteristika zákonné povinnosti

Povinná osoba a zákon v platném znění

Sankce za nesplnění povinnosti

2. listopad

Pondělí

(za sobotu 31. 10.)

 

Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2020

Plátce daně z příjmů vybírané srážkou

§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Oznámení plátce daně o příjmu plynoucím v září 2020 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá zdanění v ČR, ale s výjimkou „mezd“ podle § 6 odst. 4, a příjmů osvobozených nebo nezdaňovaných do 100 000 Kč)

Plátce příjmu plynoucího do zahraničí

§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše 500 000 Kč.

Odvod zajištění daně sraženého v září 2020 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů ČR odjinud z EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění daně

Plátce zajišťující daň z příjmů

§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za říjen 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za říjen 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Odvod pojistného na zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2020

Zaměstnavatel

§ 365 zákona č. 262/2006 Sb., „nový“ zákoník práce,

§ 205d zákona č. 65/1965 Sb., „starý“ zákoník práce, ve znění do 31. 12. 2006,

§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání

Nebylo-li pojistné zaplaceno řádně a včas, zvyšuje se o 10 % dlužné částky za každý započatý měsíc.

Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH jako plátce od 1. 1. 2021, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace, obdobně ohledně přistoupení či odstoupení jednotlivých členů skupiny

§ 95a odst. 2 a 3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

K požadované změně statusu DPH dojde nejdříve až za rok, od 1. 1. 2022.

9. listopad

Pondělí

(za neděli 8. 11.)

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za říjen 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

20. listopad

Pátek

 

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za říjen 2020

Zaměstnavatel

§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za říjen 2020

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za říjen 2020

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení přehledu příslušné správě sociálního zabezpečení.

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za říjen 2020

Zaměstnavatel

§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za říjen 2020

Zaměstnavatel

§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení tiskopisu přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.

25. listopad

Středa

Podání přiznání k DPH a její zaplacení za říjen 2020 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím

Plátce DPH

§ 99, § 99a, § 101 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý den prodlení. Úrok z prodlení 14,25 % p.a. (ročně) za prodlení úhrady, od 5. pracovního dne po splatnosti.

Podání kontrolního hlášení plátce za říjen 2020 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období

Plátce DPH

§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na druhu, závažnosti a četnosti provinění.

Podání souhrnného hlášení plátce za říjen 2020, o intrakomunitárních plněních (přes hranici ČR, ale v rámci EU): dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce

Plátce DPH

§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

 

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné hlášení činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové daně, kterou byla povinnost v hlášení uvést, za každý další den prodlení.

Podání přiznání k DPH identifikované osoby za říjen 2020, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)

§ 99, § 101 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý den prodlení. Úrok z prodlení 14,25 % p.a. (ročně) za prodlení počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za říjen 2020, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce, nebo dodání zboží formou třístranného obchodu (jde-li o prostřední osobu)

Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)

§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné hlášení činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové daně, kterou byla povinnost v hlášení uvést, za každý další den prodlení.

30. listopad

Pondělí

 

 

Úhrada druhé ze dvou splátek (á 50 %) daně z nemovitých věcí na rok 2020, pokud daň přesáhla 5 000 Kč (týká se všech poplatníků, kteří nechtějí daň zaplatit najednou)

Poplatník daně z nemovitých věcí

§ 15 odst. 1 písm. a) nebo b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí

Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod „srážkové“ daně sražené v říjnu 2020

Plátce daně z příjmů vybírané srážkou

§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Oznámení plátce daně, který je plátcem příjmu plynoucího v říjnu 2020 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je osvobozen od daně či nepodléhá zdanění v ČR, ale kromě „mezd“ dle § 6 odst. 4, a příjmů osvobozených nebo nezdaňovaných do 100 000 Kč)

Plátce příjmu plynoucího do zahraničí

§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše 500 000 Kč.

Odvod zajištění daně sraženého v říjnu 2020 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů ČR odjinud z EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění daně

Plátce zajišťující daň z příjmů

§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za listopad 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za listopad 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

* * *



KONTROLA NA PRACOVIŠTI PO NOVELE ZÁKONÍKU PRÁCE

Zákon o inspekci práce (dále „ZIP“) patří vedle zákoníku práce (dále „ZP“) k nejdůležitějším pracovněprávním předpisům. Upravuje postup orgánů inspekce práce při kontrole dodržování ustanovení ZP a stanoví pravidla pro ukládání sankcí při porušení pracovněprávních předpisů. V ZIP došlo souhrnným zákonem č. 285/2020 Sb., jímž se novelizoval zákoník práce, k legislativně-technickým změnám. Co všechno mohou kontrolovat orgány inspekce práce a jaké sankce mohou zaměstnavatelům uložit?

 

Zrušení povinnosti

Dřívější úprava 5 odst. 1 písm. d) ZIP ukládala orgánům inspekce práce povinnost, aby na pracovišti kontrolovaly závady a opatření, které jim po kontrole nahlásila odborová organizace. Toto ustanovení bylo zrušeno nálezem Ústavního soudu (zveřejněno ve Sbírce zákonů pod č. 116/2008) s účinností od 14. 4. 2008. Jako neaplikovatelné bylo tedy nutno příslušné ustanovení v zákoně o inspekci práce zrušit. Orgány inspekce práce tuto povinnost již teď nemají.

 

Bez správních deliktů

Dne 1. 7. 2017 nabyl účinnosti zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, který upustil od formálního označení „správní delikty“ pro skutkové podstaty přestupků právnických osob a podnikajících fyzických osob. Jedná se o terminologickou úpravu, kdy se vypustil termín „správní delikt“. Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich obsahuje obdobná ustanovení o určení výše pokuty právnické osobě, popř. podnikající fyzické osobě, za přestupek a ustanovení upravující zánik odpovědnosti právnické osoby, popř. podnikající fyzické osoby, za přestupek, jako dřívější § 35 odst. 2 a 3 a § 36 zákona o inspekci práce. Zvláštní úprava obsažená v § 35 odst. 2 a 3 a § 36 se tak stala nadbytečnou a byla novelou č. 28/5/2020 Sb., zrušena.

 

Výše pokuty

ZIP obsahuje v řadě ustanovení (např. § 22, § 24, § 33) formulaci „lze uložit pokutu.“ Změna po novele vychází z judikatury Nejvyššího správního soudu. Z toho (např. rozsudek sp. zn. 3 Ads 53/2011, ze dne 1. 2. 2012) také plyne, že formulace „lze uložit“ neznamená možnost zvážení, zda pokuta uložena bude, či nikoli, ale pouze to, že správní orgán je oprávněn při ukládání sankce postupovat v mezích zákonného rozsahu pokuty. Nejvyšší správní soud uvedl, že výraz „lze“ se tedy vztahuje nikoli k možnosti uložit či neuložit pokutu za spáchaný správní delikt, ale toliko k možnosti uložit pokutu do určité výše.“ Tato změna má tak pouze legislativně technický charakter, aby se předcházelo případným výkladovým nejasnostem.

 

KONTROLA ZÁKONÍKU PRÁCE - Z pracovněprávních předpisů, které inspektoráty kontrolují, je nejdůležitější ZP, antidiskriminační zákon, nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci. Na úseku vzniku, změn a skončení pracovního poměru přichází v úvahu zejména, zda zaměstnavatel seznamuje zaměstnance před uzavřením pracovní smlouvy s právy a povinnostmi, které by pro ně vyplynuly z pracovní smlouvy a s pracovními a mzdovými podmínkami, za nichž mají práci konat (§ 31 ZP), uzavírá pracovní smlouvy a dohody konané mimo pracovní poměr písemně a zda předává zaměstnancům jedno vyhotovení této smlouvy apod.

 

Inspektoři orgánů inspekce práce mohou kontrolovat

zaměstnavatele a jejich zaměstnance, právnické osoby, u kterých jsou vykonávány veřejné funkce (např. územní samosprávné celky, jako jsou obce, kraje, městské části apod.), právnické osoby zřízené územními samosprávnými celky, státní i nestátní zdravotnická zařízení, školská zařízení, fyzické osoby, které jsou zaměstnavateli a samy též pracují nebo podnikají podle zvláštního právního předpisu, např. podle živnostenského zákona a nikoho nezaměstnávají.

 

Kontrola se vztahuje i na spolupracujícího manžela, kterého zaměstnává fyzická osoba nebo dítě fyzické osoby, která je zaměstnavatelem a na právnické osoby, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení nebo u nichž se uskutečňuje praktické vyučování žáků. Kontrola se rovněž může uskutečňovat u právnických a fyzických osob (např. umělecké agentury), u kterých děti do 15 let vykonávají uměleckou, kulturní, sportovní a reklamní činnost.

 

Kontrola pracovněprávních předpisů

Pro účely kontroly se za pracovněprávní předpisy považují právní předpisy o zaměstnanosti, zákoník práce a právní předpisy o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele (zákon č. 118/2000 Sb.).

 

Tyto předpisy se týkají zejména:

-        odměňování zaměstnanců,

-        náhrady mzdy nebo platu a náhrady výdajů zaměstnancům,

-        pracovní doby a doby odpočinku (např. dovolená),

-        zajištění bezpečnosti práce, provozu technických zařízení,

-        zaměstnávání zaměstnankyň, mladistvých zaměstnanců, zaměstnanců pečujících o děti, jakož i zaměstnanců, kteří prokázali, že převážně sami dlouhodobě pečují o převážně nebo úplně bezmocnou osobu,

-        výkonu umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti dětí.

 

Kontrolují se i kolektivní smlouvy v částech, ve kterých jsou upraveny individuální pracovněprávní nároky zaměstnanců vyplývající z právních předpisů, jakož i vnitřních předpisů firmy. Jedná se např. o:

-        zvýšení odstupného o další násobky průměrného výdělku nad zákonem stanovenou hranici,

-        nároky vyplývající z dalšího zkrácení pracovní doby bez snížení mzdy, např. ze zdravotních důvodů,

-        nárok zaměstnance na prodloužení dovolené u podnikatelských subjektů o další týdny nad výměru stanovenou v ZP.

 

Prodloužení dovolené není limitováno jedním týdnem, ale může být prodloužena o další týdny. Délka takto určené dovolené je závislá na rozhodnutí vedení zaměstnavatele:

-        o poskytnutí náhrady za opotřebení vlastního nářadí zaměstnance, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce, pokud jich používá se souhlasem zaměstnavatele,

-        o nároky zaměstnanců na pracovní volno v obecném zájmu a stanovení příznivějších podmínek poskytování tohoto volna a náhrady mzdy.

 

SPRÁVNÍ DELIKTY A PŘESTUPKY - ZIP upravuje skutkové podstaty přestupků pro fyzické osoby jako zaměstnavatelů a správních deliktů pro právnické osoby, které vycházejí z příslušných předpisů. Za jejich porušení jsou inspektoráty oprávněny uložit stanovené postihy, které jsou v zákoně přesně a taxativně uvedeny.

 

Skutkové podstaty přestupků a správních deliktů jsou rozděleny na přestupky fyzických osobsprávní delikty právnických osob na úseku:

-        součinnosti zaměstnavatelů a orgánů jednajících za zaměstnance (např. odbory, rady zaměstnanců),

-        rovného zacházení,

-        pracovního poměru a dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,

-        odměňování zaměstnanců,

-        náhrad (např. náhrady mzdy, případně platu nebo náhradu výdajů spojených s výkonem práce),

-        pracovních podmínek (např. pracovní doba, doba odpočinku, dovolená, bezpečnost práce, zvláštní pracovní podmínky některých zaměstnanců, bezpečnost technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a bezpečnost vyhrazených technických zařízení).

 

Inspektor na pracovišti

Inspektor musí informovat orgán zástupce zaměstnanců (odborový orgán nebo radu zaměstnanců) o zahájení kontroly, zjistit při kontrole skutečný stav a doložit kontrolní zjištění, pořídit o výsledku kontroly dílčí protokol a seznámit kontrolovanou osobu s obsahem protokolu a předat jí stejnopis. Odmítne -li kontrolovaná osoba seznámit se s protokolem nebo seznámení s ním potvrdit, vyznačí se tyto skutečnosti v protokolu. Samozřejmou povinností inspektora je ochrana práv a chráněných zájmů kontrolované osoby, zachování mlčenlivosti o osobních údajích a vrácení zajištěných dokladů. Kontrolu inspektoři provádějí na pracovišti kontrolované osoby. Pracovištěm jsou místa určená a obvyklá pro výkon činnosti této osoby.

 

Součinnost zaměstnavatele

Inspektor je oprávněn vstupovat na pracoviště a do objektů, zařízení a výrobních prostorů kontrolovaných osob, požadovat od kontrolovaných osob pravdivé a úplné informace o zjišťovaných skutečnostech, předložení potřebných dokladů, informací a vysvětlení. Jedná se např. o pracovní smlouvy, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, dohody o odpovědnosti, způsob vedení personální a mzdové agendy, včetně účtování cestovních náhrad apod.

Inspektoři jsou dále oprávněni vyžadovat účast kontrolovaných osob při projednávání výsledků kontroly a další součinnost potřebnou k vytvoření podmínek k nerušenému a rychlému provedení kontroly. Kontrolované osoby jsou povinny umožnit provedení kontroly a poskytnout inspektorům potřebnou součinnost, případně materiální a technické zabezpečení pro výkon kontroly. Oprávnění zaměstnanci nebo zástupci kontrolované osoby jsou povinni na žádost inspektorů se dostavit v určeném termínu k projednání výsledků kontroly.

 

Povinnosti bez sankce

Přestupků se mohou dopustit fyzické osoby zaměstnávající občany a správních deliktů právnické osoby. V řízení o uložení sankcí za porušení pracovněprávních předpisů aplikují inspektoráty zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. Inspektoráty zjišťují stav věci objektivně a všechny důkazy hodnotí ve vzájemné souvislosti a podle své úvahy. Podklady pro vydání rozhodnutí mohou být zejména listinné dokumenty, jako např. pracovní smlouva, nebo i výslechy účastníků, jakož i skutečnosti obecně známé. Inspektoráty mohou kontrolovat dodržování povinností v pracovněprávních vztazích, i když za jejich porušení ZIP neumožňuje ukládat sankce. Inspektorát např. může kontrolovat důvodnost skončení pracovního poměru, ale sankci za nesprávné použití výpovědního důvodu uložit nemůže. V těchto případech jde o jedinečnou působnost soudů. Rovněž může kontrolovat, zda jsou splněny podmínky pro sjednání pracovního poměru na dobu určitou apod.

Kontroly provádějí úřad a inspektoráty u právnické nebo fyzické osoby v místě jejího sídla. K řízení o přestupcích a správních deliktech jsou příslušné inspektoráty. Úřad může být příslušným v případě, kdy mají být uloženy tresty na základě kontrolních zjištění z kontrolních akcí, které vykonal.

 

Bezplatné informace

Do působnosti inspektorátů např. patří: vykonávat kontrolu v rozsahu vymezeném zákonem, ukládat opatření k odstranění nedostatků a kontrolovat jejich plnění, vyjadřovat se a uplatňovat požadavky k vybraným projektovým dokumentacím staveb určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, zda splňují požadavky právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení.

 

Inspektorát je oprávněn ukládat sankce právnickým a fyzickým osobám za porušení povinností stanovených pracovněprávními předpisy, zejména ZP. Proti uložené pokutě má zaměstnavatel možnost se odvolat a s konečnou platností rozhoduje úřad.

 

Do působnosti inspektorátu rovněž patří poskytování bezúplatných základních informací a poradenství zaměstnavatelům a zaměstnancům ohledně ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek. Provede -li inspektorát kontrolu na základě písemného podnětu, např. občana, musí písemně informovat o výsledku toho, kdo podnět podal.

 

Kdy bez pokuty?

Při ukládání pokuty zaměstnavateli přihlédne inspektorát k jeho poměrům, závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu spáchání, následkům a k okolnostem, které byly příčinou porušení zákona. Jinak se bude posuzovat např. opakované úmyslné zaviněné porušení povinností, jinak se bude hodnotit porušení předpisu mzdovou účetní, která se teprve zapracovává. Výše pokut je v zákoně stanovena v rámci rozmezí a to od částky 200 tisíc korun až po deset milionů. Nejvyšší pokutu – až do částky 10 milionů korun – může dostat právnická osoba (zaměstnavatel), který neuzavřel pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce písemně. Pro uložení pokut jsou stanoveny lhůty. Při jejich nedodržení odpovědnost právnické osoby zaniká: do jednoho roku od zahájení řízení, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl správní delikt spáchán (§ 36 odst. 2 ZIP).

 

Příklad

Jestliže např. inspektorát zahájí v listopadu 2020 řízení o správním deliktu, který byl spáchán v srpnu 2020, odpovědnost právnické osoby zaniká uplynutím listopadu 2021. Pokud by inspektorát řízení o přestupku ze srpna 2020 zahájil později např. proto, že se o něm dozvěděl v únoru 2021, může být pokuta uložena nejpozději do února 2022, maximálně však do srpna 2023, kdy by uplynula tříletá objektivní lhůta k uložení pokuty.

 

Více již najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 2/2021.

 

 
BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

 
RUCE - ROUŠKY - ROZESTUPY (PRAVIDLO 3R)

Ochranná rouška není magické brnění. Nepředstavuje vstupenku do rizikových oblastí a negarantuje totální imunitu před šířící se infekcí. Poskytne jen částečnou ochranu, a to bez ohledu na to, zda se bojíme koronaviru, nebo mnohem pravděpodobnější nákazy chřipkou. Účinnost přitom závisí nejen na typu ochranné masky, ale i na tom, zda dodržujeme doporučené postupy a návody k použití. V nabídce obchodů jsou rozmanité druhy ochranných masek. Nejrozšířenější jsou chirurgické roušky a respirátory. Mají odlišné výhody či nevýhody a hodí se při různých okolnostech.

 

Jednoduchá filtrační rouška slouží v první řadě jako primitivní bariéra. Stojí v cestě nákazám, které se z těla nemocného přenášejí vzduchem pomocí drobných kapének při kašlání, kýchání, a dokonce při obyčejném dýchání. Chrání však jen takzvané sterilní pole. To znamená, že je v první řadě určena k bezprostřední ochraně pacienta před mikroorganismy vydechovanými lékaři a sestřičkami. Jednoduchý design nejlacinějších typů filtračních roušek však zpravidla neumožňuje nastavit je tak, aby těsně přiléhaly k pokožce v okolí nosu a úst. Jejich účinnost se tím snižuje.

 

Respirátory zpravidla musejí splňovat náročnější požadavky zdravotnických agentur. Jsou navrženy tak, aby garantovaly bezpečné utěsnění mezi tváří a respirátorem. Člověk by díky nim měl být vystaven podstatně nižšímu množství potenciálně škodlivých částeček a patogenů, které jsou rozptýleny v ovzduší. Respirátor se tedy vyplatí nasadit v případě, kdy se chystáte na místo, kde se zdržuje mnoho lidí, respektive pokud víte, že se budete nacházet v těsné blízkosti potenciálně infekčních lidí. Všechny typy roušek a respirátorů poskytují kromě ochrany zranitelných sliznic i druhý benefit. Brání tomu, abyste se zbytečně dotýkali obličeje. Lidé se dotýkají obličeje přibližně 23x za hodinu. Díky masce klesá riziko, že si virus přeneseme z kontaminovaného povrchu, jako jsou třeba kliky nebo tlačítka výtahů, bezprostředně do oblasti úst a nosu.

 

Jak používat ochrannou masku:

·         Dřív, než se dotkneme masky, umyjeme si ruce vodou a mýdlem.

·         Masku rozbalíme a prohlédneme si ji, zda není poškozená a nemá trhliny.

·         Horní okraj masky by měl mít modelovatelný proužek, který zajistí co nejtěsnější kontakt s pokožkou. Přiložíme tuto část na obličej, upravíme okraje, aby neodstávaly, a zajistíme masku gumičkou (popruhem).

·         Správně nasazená maska má zakrývat ústa, nos i bradu.

·         Při snímání masky se dotýkáme jen popruhů, ne části, která filtrovala vzduch.

·         Maska je jednorázová, po použití ji vyhodíme.

 

DŮKLADNÁ HYGIENA RUKOU je účinná prevence proti velké části infekčních onemocnění, včetně COVID-19. V současnosti, když celý svět bojuje s pandemií koronaviru, je mimořádně důležité, aby hygienu rukou dodržoval každý, včetně malých dětí.

Hygienu rukou je možné vykonat dvěma způsoby: umýváním rukou tekutým mýdlem a vodou nebo alkoholovým dezinfekčním prostředkem. Hygienou rukou chráníme nejen sebe, ale i ostatní. Na účinnost takové prevence upozorňuje Světový den hygieny rukou, který každoročně připadá na 5. května.

 

Až 80 % infekcí se šíří neumytýma rukama. Původci onemocnění se totiž mohou nacházet na běžně používaných předmětech, jako jsou držadla ve veřejné dopravě, držadla nákupních košíků, tlačítka zvonků a výtahů či vodovodní baterie. Mechanickým umýváním rukou pomocí mýdla a vody odstraňujeme choroboplodné zárodky, a tím omezujeme jejich šíření. Proto je hygiena rukou prvním předpokladem zabránění infekčních onemocnění.

 

-        Pravidla pro umývání rukou vodou a mýdlem

K tomu, abychom si důkladně umyli ruce, nestačí pouze opláchnout je teplou vodou, to je jen začátek. Po opláchnutí si ruce pořádně namydlíme – očistě rukou věnujeme vždy minimálně čtyřicet sekund až minutu. Napěněným mýdlem si umyjeme dlaně, hřbet rukou, místa mezi prsty i pod nehty. Až potom ruce opláchneme a důkladně utřeme jednorázovou utěrkou nebo čistým ručníkem. Ruce si umýváme bez prstenů, hodinek a náramků.

 

Pravidelné a důkladné hygieně rukou naučíme i svoje děti. Myslíme na to, že svět poznáváme rukama. Kromě umývání nebo dezinfekce rukou je třeba dbát i na pravidelnou dezinfekci povrchů pracovních ploch a pomůcek doma i na pracovišti.

 

MUDr. Pavel Malovič

 

 

* * *

 



 
 
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

 

Poradce, měsíčník č. 7/2021 (X/2020)

·         Zákon o obchodních korporacích s komentářem – JUDr. Jiří Nesnídal

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM) – měsíčník, č. 2/2021 (XI/2020)

·         Konec roku ve mzdové účtárně

·         Archivace mzdové agendy

·         Zvýšení rozhodné částky a další změny ve zdravotním pojištění od 1. ledna 2021

·         Změny parametrů nemocenského pojištění zaměstnanců pro rok 2021

·         Pozor na solidární zvýšení daně za rok 2020 - stále platí

·         Účetní závěrka u vybraných účetních jednotek

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2021 (XI/2020)

·         Časové rozlišení v účetnictví

·         Zákon o dani silniční – novela

·         OSVČ a zdravotní pojištění od 1. 1. 2021

·         Daňový problém záloh OSVČ zaplacených její s.r.o.

·         Změna sazeb DPH kulturní a sportovní činnosti

·         Novela zákona o DPH – daňový balíček (2.) 

·         Příspěvky od úřadu práce pro zaměstnavatele

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 1-2/2021 (XI/2020)

·         Konec roku v účetnictví – harmonogram účetní závěrky

·         Komunikace a korespondence se správcem daně

·         Alkohol na pracovišti a BOZP

 

1000 řešení – měsíčník č. 11-12/2020 (X/2020)

·         Cizí měny a kurzové rozdíly

·         Zaměstnávání osob ze zahraničí

·         Daň z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Účetnictví

·         Odvody

 

Poradce Veřejné Správy č. 11-12/2020 (X/2020)

·         Vyhláška č. 264/2020 Sb. o energetické náročnosti budov

·         Nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek…

·         Vyloučení z bytového družstva

·         Vyloučení ze spolku a obrana proti němu

·         Podnájem bytu a souhlas pronajímatele

·         podle NOZ

·         Novela školského zákona

·         Zákon č. 335/2020 Sb. o mezinárodní spolupráci při řešení daňových sporů v Evropské unii

 

 

Aktualizace V/4 (X/2020)

  • Zákon o vysokých školách
  • Vyhláška o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou
  • Školský zákon

 

Aktualizace IV/3 (X/2020)

·         Zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)

·         Zákon o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění)

 

Aktualizace VI/3 (X/2020)

·         Zákon o ochraně přírody a krajiny

·         Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu

·         Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)

 

Aktualizace I/8 (X/2020)

·         Zákon o daních z příjmů

·         Zákon o Finanční správě České republiky

·         Zákonné opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí

 

Aktualizace I/7 (VIII/2020)

·         Zákon o daních z příjmů

·         Zákon o DPH

·         Zákon o spotřebních daních

·         Živnostenský zákon

 

Aktualizace I/6 (VIII/2020)

·         Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v z.n.p., pro některé vybrané účetní jednotky

 

Aktualizace II/5 (VIII/2020)

  • Trestní zákoník
  • Trestní řád
  • Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich

 

Aktualizace V/3 (VIII/2020)

  • Školský zákon
  • Zákon o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu v roce 2020

 

Aktualizace V/2 (VII/2020)

  • Školský zákon
  • Zákon o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem
  • Zákon o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání
    a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020

 

Aktualizace III/4 (VII/2020)

  • Zákoník práce
  • Zákon o zaměstnanosti
  • Vyhláška o zdravotnické dokumentaci

 

Aktualizace I/5 (VII/2020)

·         Zákon o daních z příjmů

·         Zákon o dani silniční

·         Zákon o spotřebních daních

 

Aktualizace I/4 (VII/2020)

·         Daňový řád

·         Zákon o DPH

·         Zákon o dani z nemovitosti

·         Zákon o hazardních hrách

·         Celní zákon

·         Zákon o finanční správě ČR

·         Zákon o oceňování majetku

 

Aktualizace VI/2 (VI/2020)

·         Vyhláška o energetické náročnosti budov

 

Aktualizace III/3 (VI/2020)

·         Zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení

·         Zákon o pojistném na sociální zabezpečení

·         Zákon o nemocenském pojištění

 

TAKÉ TYTO ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE

 

 


PŘIPRAVUJEME


Poradce, měsíčník č. 8/2021 (XII/2020)

·         Celní zákon s komentářem – Mgr. Petr Taranda

·         Zákon o dani silniční s komentářemMgr. Petr Taranda

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM) – měsíčník, č. 1/2021 (I/2021)

  • Zvýšení minimální mzdy
  • Archivace mzdové agendy
  • Pozor na solidární zvýšení daně za rok 2020 - stále platí
  • Podmínky ochrany zdraví při práci – novela
  • Ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou - změny

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2021 (I/2021)

  • Zákon o daních z příjmů po novele
  • Zákoník práce od 1. 1. 2021
  • Vzory smluv - tiskopisy

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3/2021 (XII/2020)

·         Odpočty a slevy na dani PO v DP za rok 2020

·         Silniční daň v roce 2021

  • Odpočty a slevy na dani FO v DP rok 2020

 

1000 řešení – měsíčník č. 1/2021 (XI/2020)

·         Konec roka v účetnictví

·         Zaměstnání poživatele důchodu a zdravotním pojištění

·         Daň z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Účetnictví

·         Odvody

 

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE

 

 

Vzory smluv, žalob a podání

Vzory smluv, žalob a podání (XII/2020)

·         Občanský zákoník

·         Rodinné právo

·         Zákoník práce

·         Občanský soudní řád

·         Trestní právo

·         Exekuční řád

·         Daňové řízení

·         Správní řízení

·         Stavební právo

 

100 otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby

100 otázek a odpovědí DPH po novele, Zásoby (XI/2020)

·         DPH nově

·         Zásoby

 





Účetní závěrka

Účetní závěrka podnikatelů za rok 2020 bez chyb, pokut a penále (I/2021)

·         Účetní zásady a principy

·         Druhy účetních závěrek

·         Účetní období

·         Účetní uzávěrka

·         Účetní závěrka

·         Opravy účetních zápisů

·         Nové účetní období

 

Daňová přiznání

Daňová přiznání za rok 2020, Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění bez chyb, pokut a penále (I/2021)

·         Přiznání k dani z příjmů právnických osob

·         Přiznání k dani z příjmů fyzických osob

·         Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění

 




Pomocník mzdové účetní bez chyb, pokut a penále (I/2021)

·         Pomocník mzdové účetní

·         Povinnosti zaměstnavatele a mzdové účetní

 

Příručka mzdové účetní bez chyb, pokut a penále (I/2021)

·         Mzda a plat

·         Zdravotní pojištění

·         Sociální pojištění

·         Daň z příjmů ze závislé činnosti

 

ZÁKONY 2021

 

Zákony IA/2021 (I/2021)

·         Správa daní

·         Daně z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Silniční daň

·         Spotřební daně

·         Daň z nemovitosti

·         Rozpočtová pravidla

Zákony IB/2021 (I/2021)

·         Účetnictví

·         Související předpisy

 

Zákony IIA/2021 (I/2021)

·         Občanský zákoník

·         Obchodní korporace

·         Občanský soudní řád

·         Živnostenské podnikání

 

Zákony IIB/2021 (I/2021)

·         Trestní právo

·         Právní pomoc

·         Policie ČR

·         Střelné zbraně

·         Správní právo

 

Zákony IIC/2021 (I/2021)

·         Exekuce

·         Insolvenční řízení

·         Ochrana spotřebitele

·         Notářský řád

·         Advokacie

·         Související předpisy

 

Zákony IIIA/2021 (I/2021)

·         Zákoník práce

·         Mzdové a platové předpisy

·         Předpisy k zaměstnanosti

·         Požární ochrana a BOZP

 

Zákony IIIB/2021 (I/2021)

·         Sociální zabezpečení

·         Důchodové pojištění

·         Nemocenské pojištění

·         Zdravotní pojištění

 

Zákony IV/2021 (I/2021)

·         Stavební zákon

·         Katastr nemovitostí

·         Bydlení

·         Požární bezpečnost

·         Pozemkové úpravy

·         Související předpisy

 

Zákony V/2021 (I/2021)

·         Územní celky a členění státu

·         Organizace veřejné správy

·         Veřejná správa ve vztahu k občanům

·         Školy a školská zařízení

 

Zákony VIA/2021 (I/2021)

·         Životní prostředí

·         Ochrana vod

·         Ochrana přírody a krajiny

·         Ochrana ovzduší

·         Integrovaná prevence

·         Ekologické zemědělství

·         Ochrana půdy a rostlin

·         Kontrola znečištění

 

Zákony VIB/2021 (I/2021)

·         Odpady a obaly

·         Katalog odpadů, evidence

·         Hospodaření s odpady

·         Energetická náročnost budov

·         Podnikání v energetice

·         Podporované zdroje energie

·         Průmyslové havárie

 

 

 

PODZIMNÍ AKCE

 

PUBLIKACE

PŮVODNÍ CENA

CENA PO SLEVĚ

UŠETŘÍTE

Podnikání a koronavirusodborná tematická publikace

250 Kč

150 Kč

100 Kč

 

 

 
 
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích

 
1. VZORY SMLUV PO NOVELÁCH (Občanský zákoník, Zákoník práce, Občanský soudní řád, Trestní zákoník, Exekuční řád, Daňový řád, Stavební zákon)

Potřebujete ke své práci nejpoužívanější vzory smluv, žalob a podání z oblasti pracovněprávních vztahů, občanského a obchodního práva, rodinného práva, trestního práva, exekucí, daňového a správního řízení a stavebního práva?
Vzory smluv urychlí a ulehčí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti.
Doprovodný komentář poskytuje informace a pomoc při realizování smluvních vztahů s odvolávkou na příslušný právní předpis.
Balíček je určen podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, daňovým poradcům, auditorům, ekonomům, manažerům, pracovníkům veřejné správy, obcím, stavebníkům, všem občanům ...



1. Vzory smluv, žalob a podání - komentované vzory smluv + editovatelné CD - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 528/

2. s.r.o. - Průvodce - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 240/

3. 100 otázek Zákoník práce po novele, Reklama - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/

4. Daňové a nedaňové výdaje 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 344/

5. Ekonomický a personalistický slovník - slovník odborných pojmů - ZDARMA
/A5, str. 272/


Cena balíčku je 1300 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 650 Kč.
Ušetříte 650 Kč.

2. OBCHODNÍ KORPORACE - NOVELA

Rozsáhlá novela zákona o obchodních korporacích nabývá účinnosti 1. ledna 2021. Novela se snaží o novou úpravu monistického systému akciové společnosti. Dotýká se také problému mnoha "neaktivních" společností, zpřísňuje se odpovědnost členů statutárních orgánů v případě způsobení úpadku obchodní korporace; změny se týkají i konání valných hromad, některé změny se týkají výplaty podílu na zisku. Potřebujete podrobné informace?
Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …


BR>1. Poradce 7/2021 - Zákon o obchodních korporacích s komentářem - komentář
/A5, cca str. 288/

2. DÚVaP 12/2020 - Obchodní korporace - přeměny - příspěvek
/A5, cca str. 192/

3. Aktualizace II/2 - Zákon o obchodních korporacích a družstvech, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 400/

4. Poradce 1/2021 - Novela zákona o obchodních korporacích z pohledu účetnictví - příspěvek
/A5, str. 240/

5. Podnikání a koronavirus - odborná tematická publikace - ZDARMA

/A5, str. 176/

Cena balíčku je 620 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 310 Kč.
Ušetříte 310 Kč.

3. REZERVY


Blíží se čas, kdy budou účetní jednotky uzavírat svá účetnictví za rok 2020. Součástí práce při účetní uzávěrce je sestavení předběžné kalkulace stanovující výši daně z příjmů. To vyústí v odhad daně z příjmů a následné zaúčtování tvorby rezervy na daň z příjmů. Jaká jsou aktuálně platná pravidla při vytváření rezerv?

Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …

1. Poradce 6/2021 - Zákon o rezervách s kometnářem
/A5, str. 256/

2. Zákony IB/2020 - Zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů -
úplné znění zákona
/A5, str. 528/

3. Účetní Souvztažnosti
/A5, str. 448/

4. Poradce 9-10/2020 - Zákon o daních z příjmů s komentářem

/A5, str. 480/
Cena balíčku je 995 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 398 Kč.
Ušetříte 597 Kč.

4. DPH PO NOVELE

DPH tvoří jeden z nejdůležitějších příjmů státního rozpočtu. Platí ji všichni při nákupu většiny zboží a služeb. Novela zákona promítá do zákona o dani z přidané hodnoty směrnici Rady (EU). Směrnice zavádí opatření ke zlepšení stávajícího systému daně z přidané hodnoty v oblastech osvobození dodání zboží do jiného členského státu, přeshraničních dodání zboží v řetězci a přeshraničních skladů zboží (typu call-off stock). Jste plátci DPH? Potřebujete vědět, jaké změny přinese novela?
Odpovědi najdete v našich publikacích, které jsou určeny plátcům daně, podnikatelům, účetním, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům …


1. Poradce 4-5/2021 - DPH s komentářem po novele - komentář - Ing. Václav Benda
/A5, str. 320/

2. Aktualizace I/7 - Zákon o dani z přidané hodnoty, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 256/

3. DaÚ 9/2020 - Souhrnné hlášení podávání v roce 2020 - příspěvek
/A4, str. 80/

4. DÚVaP 9/2020 - DPH po novele v příkladech - příspěvek
/A5, str. 192/

5. Daňové a mzdové zákony 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 272/

Cena balíčku je 728 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 510 Kč.
Ušetříte 218 Kč.



Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.

Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).

RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
AKTIVITY A JEJICH RIZIKA

Vysoké riziko:
Návštěva baru
Návštěva hudebních klubů, tanečních párty, diskotéka
Sportovní soustředění
Účast na velkých koncertech a hudebních událostech
Jízda městskou hromadnou dopravou
Návštěva poutí nebo městských slavností
Cvičení a posilování v uzavřených tělocvičnách
Jídlo v restauraci (švédské stoly, bufety)

Středně vysoké riziko:
Objímání nebo podání si ruky s přáteli
Velké pracovní porady
Větší rodinné oslavy
Účast na svatbě/pohřbu
Jídlo v restauraci (uvnitř)
Návštěva domova seniorů, alzheimer center

Střední riziko:
Návštěva divadla nebo kina
Návštěva kadeřníka nebo holiče
Kolektivní sporty (fotbal, hokej, basketbal)
Návštěva krytých bazénů a aquaparků
Práce ve velkých kancelářských budovách (týden)
Děti ve škole, na internátě nebo škole v přírodě
Nakupování v obchodním centru
Pobyt na venkovním koupališti
Grilování se známými na zahradě
Návštěva úřadu
Večeře na návštěvě u známých

Středně nízké riziko
Hodina na dětském hřišti
Procházka centrem města
Jídlo v restauraci na zahrádce
Návštěva knihovny nebo muzea
Pobyt v čekárně u doktora
Pobyt v hotelu na dvě noci
Hraní golfu
Procházka, běh nebo jízda na kole ve více lidech
Nákup potravin v malém a středním obchodě

Nízké riziko
Trampování/pobyt v kempu
Hraní tenisu
Čerpání pohonných hmot
Objednání jídla s sebou v restauraci
Venčení psa
Sledování televize doma
Práce na počítači

Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví České republiky



KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page