|
ZÁKON O DANI SILNIČNÍ - NOVELA
V návaznosti na přijatá opatření
v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 na jaře roku 2020
nabyla účinnosti dnem 1. července 2020 poslední novela zákona
č. 16/1993 Sb., o dani silniční, která mění sazby daně silniční
u silničních motorových vozidel a jejich přípojných vozidel
s nejvyšší maximální povolenou hmotností převyšující 3,5 t, u kterých
se základ daně stanoví podle největší povolené hmotnosti na nápravy
a počtu náprava nebo se stanoví podle největší povolené hmotnosti
v tunách a počtu náprav, a u těchto vozidel také mění
podmínky pro platby záloh na dani za zdaňovací období roku 2020.
Jedná se o změnový zákon č. 299/2020 Sb., kterým se mění
některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru
SARS CoV-2 a zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním
bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti
s výskytem koronaviru SARS CoV-2, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen „změnový zákon“).
Snížení sazby daně
Jak již název změnového zákona napovídá, jedná se o zákon, který
má souvislost s dopady pandemie koronaviru na daňové subjekty. Poplatníkům
daně silniční
(dále jen „poplatník“) má změnový zákon přinést úsporu na dani u vozidel
s nejvyšší maximální povolenou hmotností převyšující 3,5 t, která jsou
předmětem daně.
Podle důvodové zprávy ke změnovému zákonu došlo ke snížení sazeb
i s ohledem na skutečnost, že ČR měla poměrně vyšší sazby u této
daně, než jsou sazby u obdobné daně v jiných členských státech, což
naše poplatníky znevýhodňovalo v rámci konkurenčního prostředí v oblasti
dopravy. Podle této důvodové zprávy se jedná o snížení daně cca
o 25 %. Snížení sazeb se týká vozidel se základem daně podle
§ 5 písm. b) a c) zákona č. 16/1993 Sb.,
o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani
silniční“), to zn. týká se návěsů, u kterých je základem daně součet
největších povolených hmotností na nápravy v tunách, a vozidel,
u kterých je základem daně největší povolená hmotnost v tunách
a počet náprav. Změna sazby daně se nevztahuje na osobní automobily,
u kterých je základ daně zdvihový objem motoru v cm3,
s výjimkou osobních automobilů na elektrický pohon.
V případě osobních automobilů na elektrický pohon se základ daně
stanoví podle největší povolené hmotnost v tunách a počtu náprav
s tím, že podle § 3 písm. f) zákona o dani silniční jsou
tato vozidla od daně osvobozena. Nárok na osvobození od daně se uvede
v daňovém přiznání.
Nové sazby daně
nejenom že jsou uvedeny ve změnovém zákoně, ale jsou součástí § 6
odst. 2 zákona o dani silniční, který po novele zní:
Roční sazba daně ze základu daně podle
§ 5 písm. b) a c) činí při počtu náprav hmotnosti
1 náprava
|
|
do 1 tuny
|
1 800 Kč
|
nad
1 t do 2 t
|
2 700 Kč
|
nad
2 t do 3,5 t
|
3 900 Kč
|
nad
3,5 t do 5 t
|
4 500 Kč
|
nad
5 t do 6,5 t
|
5 200 Kč
|
nad
6,5 t do 8 t
|
6 300 Kč
|
nad 8 t
|
7 200 Kč
|
2 nápravy
|
|
do 1 tuny
|
1 800 Kč
|
nad
1 t do 2 t
|
2 400 Kč
|
nad
2 t do 3,5 t
|
3 600 Kč
|
nad
3,5 t do 5 t
|
4 100 Kč
|
nad
5 t do 6,5 t
|
4 500 Kč
|
nad
6,5 t do 8 t
|
5 400 Kč
|
nad
8 t do 9,5 t
|
6 300 Kč
|
nad
9,5 t do 11 t
|
7 200 Kč
|
nad 11 t do 12
t
|
8 100 Kč
|
nad 12 t do
13 t
|
9 500 Kč
|
nad 13 t do
14 t
|
11 000 Kč
|
nad 14 t do
15 t
|
12 400 Kč
|
nad 15 t do
18 t
|
17 800 Kč
|
nad 18 t do
21 t
|
21 800 Kč
|
nad 21 t do
24 t
|
26 300 Kč
|
nad 24 t do
27 t
|
30 400 Kč
|
nad 27 t
|
34 700 Kč
|
|
3 nápravy
|
|
do 1 t
|
1 800 Kč
|
nad
1 t do 3,5 t
|
2 400 Kč
|
nad
3,5 t do 6 t
|
2 700 Kč
|
nad
6 t do 8,5 t
|
4 500 Kč
|
nad
8,5 t do 11 t
|
5 400 Kč
|
nad 11 t do
13 t
|
6 300 Kč
|
nad 13 t do
15 t
|
7 900 Kč
|
nad 15 t do
17 t
|
9 900 Kč
|
nad 17 t do
19 t
|
11 900 Kč
|
nad 19 t do
21 t
|
13 100 Kč
|
nad 21 t do
23 t
|
16 000 Kč
|
nad 23 t do
26 t
|
20 500 Kč
|
nad 26 t do
31 t
|
27 500 Kč
|
nad 31 t do
36 t
|
32 600 Kč
|
nad 36 t
|
37 800 Kč
|
4 nápravy
a více náprav
|
do 18 t
|
6 300 Kč
|
nad 18 t do
21 t
|
7 900 Kč
|
nad 21 t do
23 t
|
10 600 Kč
|
nad 23 t do
25 t
|
13 300 Kč
|
nad 25 t do
27 t
|
16 700 Kč
|
nad 27 t do
29 t
|
21 200 Kč
|
nad 29 t do
32 t
|
28 000 Kč
|
nad 32 t do
36 t
|
29 500 Kč
|
nad 36 t
|
33 100 Kč.“.
|
|
K uvedeným sazbám je třeba uvést, že se nemusí jednat
o konečnou výši daňové povinnosti, neboť konečná daňová povinnost může
vycházet z úpravy sazby daně podle § 6 nebo jiných ustanovení zákona
o dani silniční. Samozřejmě přichází v úvahu i osvobození od
daně podle § 3 či sleva na dani podle § 12 zákona o dani
silniční.
Podle přechodných ustanovení změnového zákona
se pro daňové povinnosti u daně za zdaňovací období započatá před
1. lednem 2020, jakož i pro práva a povinnosti s nimi
související použije zákon č. 16/1993 Sb., ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti změnového zákona. Pro účely výpočtu záloh na dani splatných od
1. ledna 2020 do 30. června 2020 platí, že se použijí sazby daně podle
§ 6 odst. 2 zákona č. 16/1993 Sb., o dani
silniční, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti změnového zákona, tj. od 1.
července 2020.
Povinnosti poplatníků při placení
záloh
Podle § 10 zákona o dani silniční platí poplatníci zálohy na daň
v termínech 15. dubna, 15. července, 15. září, vždy za kalendářní
čtvrtletí předcházející měsíci úhrady zálohy a u platby do 15.
prosince za kalendářní měsíce říjen a listopad. V případě platby
záloh u nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší
povolenou hmotností 12 a více tun, které nejsou provozovány za účelem
podnikání, platí poplatníci pouze jednu zálohu na daň nejméně ve výši 70 %
roční daňové povinnosti nejpozději do 15. prosince zdaňovacího období. Jedná se
o případy, kdy tato vozidla jsou používána veřejně prospěšným poplatníkem
daně z příjmů právnických osob pouze k činnosti, z níž plynoucí
příjmy nejsou předmětem daně z příjmů, dále kdy tato vozidla jsou
používána fyzickou osobou pouze k činnosti, ze které nebo v přímé
souvislosti se kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti podle zákona
upravujícího daně z příjmů, nebo se jedná o výcviková vozidla podle
právního předpisu upravujícího získávání a zdokonalování odborné způsobilosti
k řízení motorových vozidel, která nejsou používána k činnosti,
z níž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů právnických osob,
nebo plynou příjmy ze samostatné činnosti. Zálohy se neplatí v případě, že
vozidlo splňuje podmínky pro osvobození od daně podle § 3 zákona
o dani silniční. Před platbou záloh je poplatník povinen podat přihlášku
k registraci k dani ve lhůtě splatnosti nejbližší zálohy na daň. Dále
je poplatník povinen vést evidenci o zaplacených zálohách podle
jednotlivých vozidel, u kterých vznikla daňová povinnost podle podmínek
v § 8 odst. 1 zákona o dani silniční. Samotný výpočet záloh
je upraven § 10 odst. 2 a 3 zákona o dani silniční.
Speciální zákonné ustanovení pro
platbu záloh v roce 2020
Podle přechodných ustanovení změnového zákona platí, že pro rok 2020 se
pro výpočet záloh na daň na zdaňovací období roku 2020 splatných přede dnem
nabytí účinnosti změnového zákona (do 30. června 2020) použijí sazby daně podle
§ 6 odst. 2 zákona č. 16/1993 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti změnového zákona, tj. sazby platné od 1.
července 2020. Přitom se část zaplacených záloh na daň za zdaňovací období roku
2020 splatných přede dnem nabytí účinnosti změnového zákona odpovídající
kladnému rozdílu mezi zaplacenou zálohou a výší zálohy vypočtené
s použitím sazeb daně platných od 1. července 2020 použije postupně na
úhradu záloh ve zdaňovacím období roku 2020 splatných ode dne nabytí účinnosti
změnového zákona a případně daně za zdaňovací období roku 2020.
Zálohy u vozidel s nejvyšší maximální povolenou hmotností
převyšující 3,5 t, které byly splatné do 15. dubna 2020 budou zpětně stanoveny
podle nových sazeb a vzniklý kladný rozdíl mezi částkou u původně
uhrazené zálohy a částkou nově stanovené zálohy bude použit k pokrytí
dalších záloh. Pokud po podání daňového přiznání k dani vznikne při
vyměření daně vratitelný přeplatek, bude moci poplatník požádat o jeho
vrácení nebo jej bude moci využít k zaplacení záloh na zdaňovací období
roku 2021.
Speciální úprava záloh podle
rozhodnutí ministryně financí
Nad rámec zákona o dani silniční upravují platby záloh v roce
2020 ještě rozhodnutí ministryně financí ČR, která byla vydána ve spojitosti
s krizovými opatřeními přijatými v souvislosti s výskytem
koronaviru SARS CoV-2. Do konce října 2020 byla vydána celkem tři
rozhodnutí ministryně financí:
• Rozhodnutí ministryně financí
č. 8/2020 o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu
mimořádné události vyhlášené ve Finančním zpravodaji v částce
č. 6/2020 dne 31. března 2020
Podle tohoto rozhodnutí byly ministryní financí ČR podle § 260
odst. 1 písm. b) daňového řádu prominuty poplatníkům úroky z prodlení
podle § 252 daňového řádu a úroky z posečkané částky podle
§ 157 daňového řádu vzniklé na zálohách na daň ve zdaňovacím období 2020
splatných do 15. dubna 2020 a do 15. července 2020, pokud k jejich
úhradě došlo nejpozději do 15. října 2020. Uvedené prominutí se vztahovalo
i na případy, kdy bylo povoleno posečkání s placením těchto záloh na
delší období než do dne 15. 10. 2020 a poplatník přesto zálohy na dani do
15. 10. 2020 uhradil.
• Rozhodnutí ministryně financí
č. 31/2020 o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu
mimořádné události vyhlášené ve Finančním zpravodaji v částce
č. 22/2020 dne 14. října 2020
V souvislosti s Usnesením vlády České republiky
o přijetí krizového opatření ze dne 12. 10. 2020 č. 1021 ministryně
financí ČR podle § 260 odst. 1 písm. b) daňového řádu promíjí
poplatníkům, u nichž převažující část příjmů bezprostředně pocházela v období
od 1. 6. 2020 do 30. 9. 2020 z jedné nebo více z následujících
činností, které byly od 14. 10. 2020 zakázány nebo omezeny zálohy na daň na
zdaňovací období roku 2020 splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10. 2020
a 15. 12. 2020.
Jedná se tedy o činnosti: provozování restauračních zařízení
a barů, provozování hudebních, tanečních, herních a podobných
společenských klubů a diskoték pořádání koncertů a jiných hudebních,
divadelních, filmových představení, pořádání svatebních oslav, oslav vstupu do
registrovaného partnerství a smutečních hostin, provozování cirkusů
a varieté, pořádání poutí a podobných tradičních akcí, pořádání
kongresů a jiných vzdělávacích akcí, pořádání veletrhů, provozování
vnitřních sportovišť, posiloven a fitness center, umělých koupališť, wellness
zařízení, provozování zoologických zahrad a botanických zahrad,
provozování muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných
historických nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií.
Účelem tohoto prominutí je především ulevit postiženým podnikatelským
i nepodnikatelským subjektům, u nichž nadpoloviční část příjmů
pochází ze zakázaných nebo omezených činností, jako např.
u provozovatelů restauračních zařízení a barů, pořadatelů koncertů,
provozovatelů vnitřních sportovišť, umělých koupališť apod. Prominutí je
podmíněno tím, že poplatník oznámí příslušnému finančnímu úřadu skutečnost, že
převažující část jeho příjmů v rozhodném období pocházela z činností
zakázaných nebo omezených z citovaného usnesení vlády č. 1021 ze dne
12. 10. 2020.
Oznámení může být zasláno i prostým emailem. Předmětným
rozhodnutím bude dotčeným poplatníkům prominut úrok z prodlení související
s pozdní úhradou zálohy na daň splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10.
2020 a 15. 12. 2020. Prominutím záloh na dani nedochází k prominutí
samotné daně.
• Rozhodnutí ministryně financí
č. 34/2020 o prominutí příslušenství daně a zálohy na daň
z důvodu mimořádné události o prominutí daně a příslušenství
daně z důvodu mimořádné události, vyhlášené ve Finančním zpravodaji v částce
č. 25/2020 dne 26. října 2020
Uvedeným rozhodnutím ministryně financí promíjí podle § 260
odst. 1 písm. b) daňového řádu poplatníkům daně zálohy na daň na
zdaňovací období roku 2020 splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10. 2020
a 15. 12. 2020, a to v případě, že na ně nedopadá prominutí
příslušenství daně a zálohy na daň rozhodnutí ministryně financí
č. 31/2020 zveřejněného ve Finančním zpravodaji 22/2020
a u nichž převažující část příjmů bezprostředně pocházela
v období od 1. 6. 2020 do 30. 9. 2020 z maloobchodního prodeje a prodeje
a poskytování služeb v provozovnách, s výjimkou činností, které
podle Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření ze dne
21. 10. 2020 č. 1079 zůstávají dovoleny i v období od 22. 10.
2020.
Podmínkou prominutí záloh je oznámení poplatníka příslušnému finančnímu
úřadu o tom, že převažující část jeho příjmů v rozhodném období
pocházela z činností zakázaných nebo omezených citovaným Usnesením vlády
České republiky č. 1079 ze dne 21. 10. 2020 příslušnému správci daně,
přičemž toto oznámení může být zasláno i e-mailem, který bude podán dle
podmínek uvedených v § 7 odst. 4 zákona
č. 159/2020 Sb. o kompenzačním bonusu v souvislosti
s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru
SARS CoV-2, ve znění pozdějších předpisů. Finanční správa na svých
internetových stránkách
zveřejnila vzor oznámení a uvedla, že oznámení lze podat i e-mailem
stejně jako v případě kompenzačního bonusu, tj. vytištěné oznámení je
potřeba podepsat, naskenovat a poslat na emailovou adresu územního
pracoviště, kde má poplatník uložený daňový spis. Poplatník může podat oznámení
i prostřednictvím webové aplikace (https://ouc.financnisprava.cz/oznameni/form/danovySubjekt). Vady
podání a jejich odstranění se řídí § 74 daňového řádu. Podle tohoto
ustanovení může být poplatník vyzván finančním úřadem k odstranění
označených vad s příslušným poučením o následcích spojených s jejich
neodstraněním. Nelze vyloučit, že v zájmu urychlení odstranění nějaké vady
bude poplatník neformálně kontaktován (např. telefonicky) pracovníky finančního
úřadu, kteří s ním záležitost vyřídí.
Je potřeba také dodat, že i zde prominutím záloh na dani nedochází
k prominutí samotné daně a že předmětným rozhodnutím bude dotčeným
poplatníkům prominut úrok z prodlení související s pozdní úhradou
zálohy na daň splatné 15. 4. 2020, 15. 7. 2020, 15. 10. 2020 a 15. 12.
2020.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021.
ČASOVÉ ROZLIŠENÍ
Jednou ze
základních účetních zásad je účtovat o skutečnostech, které jsou předmětem
účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně
souvisí. V této souvislosti se v účetnictví běžně používají tzv.
přechodné účty aktiv a pasiv, které zahrnují časové rozlišení nákladů
a výnosů a také dohadné účty.
Časovou korekci
nákladů a výnosů k příslušnému účetnímu období používáme
i v dalších souvislostech, i když je pojmem časové rozlišení
nenazýváme, například časové rozlišení výdajů na pořízení dlouhodobého majetku
zprostředkovaně formou odpisů a oprávek, věcnou a časovou korekci
nákladů při účtování o změně
stavu zásob či aktivaci apod.
Náklady příštích
období
Příklad
1
Zaplacení nájemného předem
Firma
(nájemce) zaplatila v posledním měsíci běžného účetního období nájemné na
první měsíc následujícího účetního období ve výši 25 000 Kč:
Účetní případ
– nájemce
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období – platba
nájemného
|
25 000
|
381
|
221
|
Následující
účetní období –
zúčtování nákladů
|
25 000
|
518.1
|
381
|
Účty:
381-Náklady
příštích období, 221-Peněžní prostředky na účtech, 518.1-Ostatní
služby-nájemné.
Dále uvedeme
obdobný příklad „předplaceného nájemného“ v cizí měně.
Nájemné
placené předem v cizí měně:
Účetní případ
– nájemce
|
EUR
|
Kurs
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období – platba
nájemného
|
1 000
|
27,000
|
27 000
|
381
|
221
|
Následující
účetní období –
zúčtování nákladů
|
|
|
27 000
|
518.1
|
381
|
Poznámka
Dle interpretace
Národní účetní rady (NÚR) I-37 Časové rozlišování a cizí měna:
„V případě
předplacených nákladů týkajících se nákladů následujícího účetního období
a zaúčtovaných na účtu Náklady příštích období peněžní tok (výdaj) již
proběhl. Zůstatek tohoto účtu se k datu účetní závěrky nepřepočítává.“
Dalším příkladem kromě časového rozlišení nájemného či
pachtovného je časové rozlišení předplatného nebo nákladů na zařazení většího
rozsahu drobného nehmotného nebo hmotného majetku do používání.
Komplexní náklady
příštích období
Prostřednictvím komplexních nákladů se účtuje v případě, kdy různé
druhy nákladů se souhrnně vztahují k danému účelu (projektu)
a souvisí s příštími obdobími. Konkrétním příkladem jsou náklady na
dlouhodobou propagaci.
Příklad
2
Firma
v průběhu běžného období vynaložila náklady na dlouhodobou propagaci
(mzdové náklady, materiálové náklady, externí služby atd.) v celkové výši
3 000 000 Kč. Propagace bude probíhat v následujících dvou
letech:
Účetní případ
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období:
|
|
|
|
Vznik různých
druhů nákladů na dlouhodobou propagaci
|
3 000 000
|
5xx
|
*)
|
Zúčtování
komplexních nákladů příštích období
|
3 000 000
|
382
|
555
|
První rok
propagace:Vyúčtování
podílu na nákladech
|
1 500 000
|
555
|
382
|
Druhý rok
propagace:Vyúčtování
podílu na nákladech
|
1 500 000
|
555
|
382
|
Účty: *) = aktiva,
dluhy
382-Komplexní náklady příštích období, 555-Tvorba
a zúčtování komplexních nákladů příštích období.
Dalším příkladem (kromě časového rozlišení nákladů na dlouhodobou
propagaci) je časové rozlišení nákladů na přípravu a záběh výkonů, nákladů
na výzkum a vývoj, nákladů na předzásobení. Vyúčtování komplexních nákladů
příštích období i jejich rozpouštění se účtuje podle vnitřních účetních
dokladů; vhodné je odkazovat na příslušnou dokumentaci akce (projekt, rozpočet,
plnění rozpočtu apod.).
Výdaje příštích období
Prostřednictvím výdajů příštích období se účtují náklady, které
souvisejí s běžným účetním obdobím, avšak výdaj na ně nebyl dosud
uskutečněn. Konkrétním příkladem je nájemné či pachtovné placené pozadu nebo
prémie a odměny placené po uplynutí roku (pokud na tyto prémie vznikl právní nárok již v běžném
období, a představují tak nárokovou složku mzdy vázanou na dosažení
konkrétních výsledků vypočtenou až v následujícím období).
Příklad 3
Firma vyplácí prémie
a odměny za běžný rok až po uplynutí roku.
Na tyto prémie vznikl právní
nárok již v běžném období, představuje nárokovou složku mzdy
vázanou na dosažení konkrétních výsledků vypočtenou až v následujícím
období:
Účetní případ
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období:
|
|
|
|
Předpis odměn
souvisejících s běžným účetním obdobím
|
800 000
|
521
|
383
|
Předpis
souvisejícího sociálního a zdravotního pojištění
|
272 000
|
524
|
383
|
Následující
účetní období:
|
|
|
|
Zúčtování
časového rozlišení odměn
|
800 000
|
383
|
521
|
Zúčtování
časového rozlišení pojistného z odměn
|
272 000
|
383
|
524
|
Odměny
a odvody z odměn budou účtovány klasickým způsobem
|
|
|
|
Účty:
383-Výdaje
příštích období, 521-Mzdové náklady, 524-Zákonné sociální a zdravotní
pojištění.
V případě
pojistného z mezd je vhodnější tvořit rezervu místo účtu časového
rozlišení. Z pohledu zákona o daních z příjmů je třeba
respektovat ustanovení, které vymezuje daňovou účinnost nákladů na pojistné
v souvislosti s jejich platbou.
Příklad
4
Nájemné placené
pozadu v cizí měně
Nájemné
placené v cizí měně (z účtu EUR) čtvrtletně pozadu, tj. do 15
dnů po skončení čtvrtletí. Nájemce (v souladu s vnitřním předpisem)
používá pro přepočet cizí měny na českou pevný kurs ČNB k prvnímu dni
konkrétního čtvrtletí:
Účetní případ
– nájemce
|
EUR
|
Kurs
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období:
|
|
|
|
|
|
Čtvrté čtvrtletí
– předpis nájemného
|
1 000
|
27,250
|
27250
|
518.1
|
383
|
Kursový rozdíl
(kurs k rozvahovému dni)
|
|
27,000
|
250
|
383
|
663
|
Následující
účetní období:
|
|
|
|
|
|
Platba za čtvrté
čtvrtletí (15.1.)
|
1 000
|
27,100
|
27 100
|
383
|
221
|
Kursový rozdíl
|
|
|
100
|
563
|
383
|
Poznámka
Dle interpretace
NÚRI-37 Časové rozlišování a cizí měna:
„V případě
nedoplacených nákladů běžného období, kdy výdaj v cizí měně bude
uskutečněn až v následujícím účetním období, se jedná o cizoměnový
závazek, který bude souvztažně s nákladovým účtem zaúčtován ve prospěch
účtu časového rozlišení Výdaje příštích období. Zůstatek tohoto účtu je třeba
k datu účetní závěrky přepočítat kursem ČNB platným k tomuto datu.“
Tímto způsobem lze
vyúčtovat pouze částky, u nichž je známo, že se v budoucích obdobích
vynaloží na příslušný účel a v určité výši. Pokud není známa přesná částka, místo výdajů příštích
období se účtují dohadné účty pasivní.
Dohadné účty
pasivní
Konkrétními příklady
jsou zejména nevyfakturované dodávky například zásob nebo služeb.
Příklad
5
Firma
přijímá poradenské služby; konkrétní služba ještě není na přelomu účetního
období dokončena. Odhadem jsou provedené práce stanoveny na částku
500 000 Kč. V následujícím období firma obdržela vyúčtování za
kompletně poskytnutou službu celkem 900 000 Kč:
Účetní případ
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období:
|
|
|
|
Část služby
provedené v běžném roce (odhad)
|
500 000
|
518
|
389
|
Následující
účetní období:
|
|
|
|
Vyúčtování
celkové služby
|
900 000
|
518
|
321
|
Storno dohadné
položky
|
500 000
|
389
|
518
|
Účet: 389-Dohadné
účty pasivní.
Dalším příkladem je
například náhrada mzdy nebo platu za nevyčerpanou dovolenou, pokud na
ni vznikne zaměstnanci nárok podle jiného právního předpisu, pouze však za
předpokladu, že bude proplacena v příštím účetním období.
V případech
účtování o dohadných účtech (nejen pasivních, ale i aktivních)
v cizí měně je vhodné se seznámit s názory odborníků uvedené
v interpretaci NÚR I-18
Dohadné položky v cizí měně (www.nur.cz).
Výnosy příštích
období
Příklad
6
Nájemné přijaté předem
Firma
(pronajímatel) přijala v posledním měsíci běžného účetního období nájemné
na první měsíc následujícího účetního období ve výši 25 000 Kč:
Účetní případ
– pronajímatel
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období – příjem
nájemného
|
25 000
|
221
|
384
|
Následující
účetní období –
zúčtování výnosů
|
25 000
|
384
|
602
|
Účty: 384-Výnosy příštích období, 602-Tržby
z prodeje služeb.
Příklad 7
Nájemné přijaté
předem v cizí měně
Čtvrtletní nájemné placené předem do 15. dne předchozího
měsíce:
Účetní případ
– pronajímatel
|
EUR
|
Kurs
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní období:
|
|
|
|
|
|
Příjem platby za
nájem předem (15.12.)
|
1 000
|
27,250
|
27 250
|
221
|
384
|
Následující
účetní období:
|
|
|
|
|
|
Vyúčtování
nájemného placeného předem
|
|
|
27 250
|
384
|
602
|
Poznámka
Dle interpretace
NÚR I-37 Časové rozlišování a cizí měna:
„V případě
předplacených výnosů týkajících se výnosů následujícího účetního období
a zaúčtovaných na účtu Výnosy příštích období peněžní tok (příjem) již
proběhl. Zůstatek tohoto účtu se k datu účetní závěrky nepřepočítává.“
Dalším příkladem kromě časového rozlišení nájemného či
pachtovného jsou částky přijatých paušálů předem na zajištění servisních služeb
nebo přijaté předplatné.
Příjmy příštích
období
Tato položka obsahuje částky účetní jednotkou nepřijaté, které
časově a věcně souvisejí s výnosy běžného účetního období
a neúčtují se přímo na účtech pohledávek. Příkladem jsou provedené
a odebrané dosud nevyúčtované práce a služby.
Příklad 8
Firma
poskytuje poradenské služby; konkrétní služba ještě není na přelomu účetního
období dokončena. Smluvně jsou dohodnuté částky za určité etapy prací; podle
smlouvy jsou provedené práce ve výši 400 000 Kč. V následujícím
období firma fakturuje za kompletně poskytnutou službu celkem
700 000 Kč:
Účetní případ
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období:
|
|
|
|
Část provedené
služby
|
400 000
|
385
|
602
|
Následující
účetní období:
|
|
|
|
Vyúčtování
celkové služby
|
700 000
|
311
|
602
|
Storno příjmů
příštích období
|
400 000
|
602
|
385
|
Účty: 385-Příjmy příštích období, 311-Pohledávky z obchodních
vztahů.
Dalším příkladem je účtování výnosových provizí.
Příklad 9
Nájemné v cizí měně (pozadu) na straně
pronajímatele
Nájemné placené v cizí měně
(z účtu EUR) čtvrtletně pozadu, tj. do 15 dnů po skončení čtvrtletí.
Pronajímatel (v souladu s vnitřním předpisem) používá pro přepočet
cizí měny na českou pevný kurs ČNB k prvnímu dni konkrétního čtvrtletí:
Účetní případ
– pronajímatel
|
EUR
|
Kurs
|
Kč
|
MD
|
D
|
Běžné účetní
období:
|
|
|
|
|
|
Čtvrté čtvrtletí
– předpis nájemného
|
1 000
|
27,250
|
27250
|
385
|
602
|
Kursový rozdíl
(kurs k rozvahovému dni)
|
|
27,000
|
250
|
563
|
385
|
Následující
účetní období:
|
|
|
|
|
|
Příjem platby za
čtvrté čtvrtletí (15.1.)
|
1 000
|
27,100
|
27 100
|
221
|
385
|
Kursový rozdíl
|
|
|
100
|
385
|
663
|
Poznámka
Dle interpretace
NÚR I-37 Časové rozlišování a cizí měna:
„V případě
nedoplacených výnosů běžného období, kdy příjem v cizí měně bude obdržen
až v následujícím účetním období, se jedná o cizoměnovou pohledávku,
která bude souvztažně s výnosovým účtem zaúčtovánana vrub účtu časového
rozlišení Příjmy příštích období. Zůstatek tohoto účtu je třeba k datu
účetní závěrky přepočítat kursem ČNB platným k tomuto datu.“
Tímto způsobem lze vyúčtovat pouze částky, u nichž je známo, že
budou v příštím období přijaty na příslušný účel a v určité
výši. Pokud není známa přesná
částka, místo příjmů příštích období se účtují dohadné účty aktivní.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021.
|
|
|
Částka 190, rozeslaná dne 16. listopadu 2020
462.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
463.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
464.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
465.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
Částka 189, rozeslaná dne 13. listopadu 2020
460.
Zákon, kterým se mění zákon č. 191/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského soudního řádu, a zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů
461.
Zákon o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
Částka 183, rozeslaná dne 9. listopadu 2020
453.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 172/2020 Sb., o použití Armády České republiky k záchranným pracím v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2, ve znění nařízení vlády č. 212/2020 Sb.
|
|
|
Daňový kalendář - DUBEN 2003
Termíny pro
praxi v listopadu 2020
Termín
zákonné povinnosti
|
Charakteristika
zákonné povinnosti
|
Povinná
osoba a zákon v platném znění
|
Sankce
za nesplnění povinnosti
|
2.
listopad
Pondělí
(za
sobotu 31. 10.)
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce daně o příjmu plynoucím
v září 2020 ze zdroje na území ČR daňovému
nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i
když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá zdanění v ČR, ale s výjimkou „mezd“ podle § 6 odst. 4, a příjmů osvobozených nebo
nezdaňovaných do 100 000 Kč)
|
Plátce příjmu plynoucího do zahraničí
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do
výše 500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v září 2020 ze stanovených druhů příjmů
nerezidentů ČR odjinud z EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy
na sociální pojištění OSVČ za říjen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za říjen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Odvod pojistného
na zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu
nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2020
|
Zaměstnavatel
§ 365 zákona č. 262/2006 Sb., „nový“ zákoník
práce,
§ 205d zákona č. 65/1965 Sb., „starý“
zákoník práce, ve znění do 31. 12. 2006,
§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb.,
kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti
zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání
|
Nebylo-li pojistné zaplaceno řádně a včas,
zvyšuje se o 10 % dlužné částky za každý započatý měsíc.
|
Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH jako plátce od 1. 1. 2021, anebo podání
žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace, obdobně ohledně
přistoupení či odstoupení jednotlivých členů skupiny
|
§ 95a odst. 2 a
3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
|
K požadované změně statusu DPH dojde
nejdříve až za rok, od 1. 1. 2022.
|
9.
listopad
Pondělí
(za
neděli 8. 11.)
|
Odvod zálohy
na zdravotní pojištění OSVČ za říjen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
20.
listopad
Pátek
|
Odvod úhrnu sražených
záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za říjen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
říjen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 1
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního
pojištění za říjen
2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné
nepředložení přehledu příslušné správě sociálního zabezpečení.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za říjen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za říjen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné
nepředložení tiskopisu přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.
|
25.
listopad
Středa
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za říjen 2020 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
|
Plátce DPH
§ 99, § 99a, § 101 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za
každý den prodlení. Úrok z prodlení 14,25 % p.a. (ročně) za prodlení úhrady,
od 5. pracovního dne po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za říjen
2020 - u všech právnických osob, zatímco u osob
fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí
na druhu, závažnosti a četnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za říjen 2020, o
intrakomunitárních plněních (přes hranici ČR, ale v rámci EU): dodání
zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného
obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby podle § 9 odst.
1, kterou má zdanit příjemce
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
hlášení činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové daně, kterou byla
povinnost v hlášení uvést, za každý další den prodlení.
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za říjen 2020, pokud jí vznikla daňová
povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)
§ 99, § 101 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za
každý den prodlení. Úrok z prodlení 14,25 % p.a. (ročně) za prodlení počínaje
5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení identifikované
osoby za říjen 2020, o
intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má
zdanit příjemce, nebo dodání zboží formou třístranného obchodu (jde-li o prostřední
osobu)
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)
§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
hlášení činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové daně, kterou byla
povinnost v hlášení uvést, za každý další den prodlení.
|
30.
listopad
Pondělí
|
Úhrada druhé
ze dvou splátek (á 50 %) daně z nemovitých věcí na rok 2020, pokud daň
přesáhla 5 000 Kč (týká se všech poplatníků, kteří
nechtějí daň zaplatit najednou)
|
Poplatník daně z nemovitých věcí
§ 15 odst. 1 písm. a) nebo b) zákona č.
338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v říjnu 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce daně, který je plátcem
příjmu plynoucího v říjnu 2020 ze zdroje na
území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je osvobozen od daně či nepodléhá zdanění v ČR, ale kromě „mezd“ dle § 6 odst. 4, a příjmů osvobozených nebo
nezdaňovaných do 100 000 Kč)
|
Plátce příjmu plynoucího do zahraničí
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do
výše 500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v říjnu 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů ČR odjinud z EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy
na sociální pojištění OSVČ za listopad 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za listopad 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
* * *
KONTROLA NA PRACOVIŠTI PO NOVELE ZÁKONÍKU PRÁCE
Zákon
o inspekci práce (dále „ZIP“) patří vedle zákoníku práce (dále „ZP“)
k nejdůležitějším pracovněprávním předpisům. Upravuje postup orgánů
inspekce práce při kontrole dodržování ustanovení ZP a stanoví pravidla
pro ukládání sankcí při porušení pracovněprávních předpisů. V ZIP došlo
souhrnným zákonem č. 285/2020 Sb., jímž se novelizoval zákoník práce,
k legislativně-technickým změnám. Co všechno mohou kontrolovat orgány
inspekce práce a jaké sankce mohou zaměstnavatelům uložit?
Zrušení povinnosti
Dřívější úprava 5
odst. 1 písm. d) ZIP ukládala orgánům inspekce práce povinnost, aby
na pracovišti kontrolovaly závady a opatření, které jim po kontrole
nahlásila odborová organizace. Toto ustanovení bylo zrušeno nálezem Ústavního
soudu (zveřejněno ve Sbírce zákonů pod č. 116/2008) s účinností od 14.
4. 2008. Jako neaplikovatelné bylo tedy nutno příslušné ustanovení
v zákoně o inspekci práce zrušit. Orgány inspekce práce tuto
povinnost již teď nemají.
Bez správních
deliktů
Dne 1. 7. 2017 nabyl účinnosti zákon č. 250/2016 Sb.,
o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, který upustil od
formálního označení „správní delikty“ pro skutkové podstaty přestupků
právnických osob a podnikajících fyzických osob. Jedná se
o terminologickou úpravu, kdy se vypustil termín „správní delikt“. Zákon
č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o
nich obsahuje obdobná ustanovení o určení výše pokuty právnické osobě,
popř. podnikající fyzické osobě, za přestupek a ustanovení upravující
zánik odpovědnosti právnické osoby, popř. podnikající fyzické osoby, za přestupek,
jako dřívější § 35 odst. 2 a 3 a § 36 zákona
o inspekci práce. Zvláštní úprava obsažená v § 35
odst. 2 a 3 a § 36 se tak stala nadbytečnou a byla
novelou č. 28/5/2020 Sb., zrušena.
Výše pokuty
ZIP obsahuje
v řadě ustanovení (např. § 22, § 24, § 33) formulaci „lze
uložit pokutu.“ Změna po novele vychází z judikatury Nejvyššího správního
soudu. Z toho (např. rozsudek sp. zn. 3 Ads 53/2011, ze dne 1.
2. 2012) také plyne, že formulace „lze uložit“ neznamená možnost zvážení, zda
pokuta uložena bude, či nikoli, ale pouze to, že správní orgán je oprávněn při
ukládání sankce postupovat v mezích zákonného rozsahu pokuty. Nejvyšší
správní soud uvedl, že výraz „lze“ se tedy vztahuje nikoli k možnosti
uložit či neuložit pokutu za spáchaný správní delikt, ale toliko
k možnosti uložit pokutu do určité výše.“ Tato změna má tak pouze
legislativně technický charakter, aby se předcházelo případným výkladovým
nejasnostem.
KONTROLA ZÁKONÍKU
PRÁCE -
Z pracovněprávních předpisů, které inspektoráty kontrolují, je
nejdůležitější ZP, antidiskriminační zákon, nařízení vlády
č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných
důležitých osobních překážek v práci. Na úseku vzniku, změn
a skončení pracovního poměru přichází v úvahu zejména, zda
zaměstnavatel seznamuje zaměstnance před uzavřením pracovní smlouvy
s právy a povinnostmi, které by pro ně vyplynuly z pracovní
smlouvy a s pracovními a mzdovými podmínkami, za nichž mají
práci konat (§ 31 ZP), uzavírá pracovní smlouvy a dohody konané mimo
pracovní poměr písemně a zda předává zaměstnancům jedno vyhotovení této
smlouvy apod.
Inspektoři orgánů
inspekce práce mohou kontrolovat
zaměstnavatele
a jejich zaměstnance, právnické osoby, u kterých jsou vykonávány
veřejné funkce (např. územní samosprávné celky, jako jsou obce, kraje, městské
části apod.), právnické osoby zřízené územními samosprávnými celky, státní
i nestátní zdravotnická zařízení, školská zařízení, fyzické osoby, které
jsou zaměstnavateli a samy též pracují nebo podnikají podle zvláštního
právního předpisu, např. podle živnostenského zákona a nikoho
nezaměstnávají.
Kontrola se vztahuje i na spolupracujícího
manžela, kterého zaměstnává fyzická osoba nebo dítě fyzické osoby, která je
zaměstnavatelem a na právnické osoby, které vykonávají činnost školy nebo
školského zařízení nebo u nichž se uskutečňuje praktické vyučování žáků.
Kontrola se rovněž může uskutečňovat u právnických a fyzických osob
(např. umělecké agentury), u kterých děti do 15 let vykonávají uměleckou,
kulturní, sportovní a reklamní činnost.
Kontrola
pracovněprávních předpisů
Pro účely kontroly
se za pracovněprávní předpisy považují právní předpisy o zaměstnanosti,
zákoník práce a právní předpisy o ochraně zaměstnanců při platební
neschopnosti zaměstnavatele (zákon č. 118/2000 Sb.).
Tyto předpisy se
týkají zejména:
-
odměňování zaměstnanců,
-
náhrady mzdy nebo platu
a náhrady výdajů zaměstnancům,
-
pracovní doby a doby
odpočinku (např. dovolená),
-
zajištění bezpečnosti
práce, provozu technických zařízení,
-
zaměstnávání zaměstnankyň,
mladistvých zaměstnanců, zaměstnanců pečujících o děti, jakož
i zaměstnanců, kteří prokázali, že převážně sami dlouhodobě pečují
o převážně nebo úplně bezmocnou osobu,
-
výkonu umělecké, kulturní,
sportovní a reklamní činnosti dětí.
Kontrolují se i kolektivní
smlouvy v částech, ve kterých jsou upraveny individuální
pracovněprávní nároky zaměstnanců vyplývající z právních předpisů, jakož
i vnitřních předpisů firmy. Jedná se např. o:
-
zvýšení odstupného
o další násobky průměrného výdělku nad zákonem stanovenou hranici,
-
nároky vyplývající
z dalšího zkrácení pracovní doby bez snížení mzdy, např. ze zdravotních
důvodů,
-
nárok zaměstnance na
prodloužení dovolené u podnikatelských subjektů o další týdny nad
výměru stanovenou v ZP.
Prodloužení
dovolené není limitováno jedním týdnem, ale může být prodloužena o další
týdny. Délka takto určené dovolené je závislá na rozhodnutí vedení
zaměstnavatele:
-
o poskytnutí náhrady za
opotřebení vlastního nářadí zaměstnance, zařízení a předmětů potřebných
pro výkon práce, pokud jich používá se souhlasem zaměstnavatele,
-
o nároky zaměstnanců
na pracovní volno v obecném zájmu a stanovení příznivějších podmínek
poskytování tohoto volna a náhrady mzdy.
SPRÁVNÍ DELIKTY A
PŘESTUPKY - ZIP upravuje
skutkové podstaty přestupků pro fyzické osoby jako zaměstnavatelů
a správních deliktů pro právnické osoby, které vycházejí
z příslušných předpisů. Za jejich porušení jsou inspektoráty oprávněny
uložit stanovené postihy, které jsou v zákoně přesně a taxativně
uvedeny.
Skutkové podstaty
přestupků a správních deliktů jsou rozděleny na přestupky fyzických
osob a správní delikty právnických osob na úseku:
-
součinnosti zaměstnavatelů
a orgánů jednajících za zaměstnance (např. odbory, rady zaměstnanců),
-
rovného zacházení,
-
pracovního poměru
a dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,
-
odměňování zaměstnanců,
-
náhrad (např. náhrady
mzdy, případně platu nebo náhradu výdajů spojených s výkonem práce),
-
pracovních podmínek (např.
pracovní doba, doba odpočinku, dovolená, bezpečnost práce, zvláštní pracovní
podmínky některých zaměstnanců, bezpečnost technických zařízení se zvýšenou
mírou ohrožení života a zdraví a bezpečnost vyhrazených technických
zařízení).
Inspektor na
pracovišti
Inspektor musí informovat orgán zástupce
zaměstnanců (odborový orgán nebo radu zaměstnanců) o zahájení kontroly,
zjistit při kontrole skutečný stav a doložit kontrolní zjištění, pořídit
o výsledku kontroly dílčí protokol a seznámit kontrolovanou osobu
s obsahem protokolu a předat jí stejnopis. Odmítne -li kontrolovaná
osoba seznámit se s protokolem nebo seznámení s ním potvrdit, vyznačí
se tyto skutečnosti v protokolu. Samozřejmou povinností inspektora je
ochrana práv a chráněných zájmů kontrolované osoby, zachování mlčenlivosti
o osobních údajích a vrácení zajištěných dokladů. Kontrolu
inspektoři provádějí na pracovišti kontrolované osoby. Pracovištěm jsou místa
určená a obvyklá pro výkon činnosti této osoby.
Součinnost
zaměstnavatele
Inspektor je oprávněn
vstupovat na pracoviště a do objektů, zařízení a výrobních prostorů
kontrolovaných osob, požadovat od kontrolovaných osob pravdivé a úplné
informace o zjišťovaných skutečnostech, předložení potřebných dokladů,
informací a vysvětlení. Jedná se např. o pracovní smlouvy,
dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, dohody o odpovědnosti,
způsob vedení personální a mzdové agendy, včetně účtování
cestovních náhrad apod.
Inspektoři jsou dále
oprávněni vyžadovat účast kontrolovaných osob při projednávání výsledků
kontroly a další součinnost potřebnou k vytvoření podmínek
k nerušenému a rychlému provedení kontroly. Kontrolované osoby
jsou povinny umožnit provedení kontroly a poskytnout inspektorům potřebnou
součinnost, případně materiální a technické zabezpečení pro výkon
kontroly. Oprávnění zaměstnanci nebo zástupci kontrolované osoby jsou
povinni na žádost inspektorů se dostavit v určeném termínu
k projednání výsledků kontroly.
Povinnosti bez
sankce
Přestupků se mohou
dopustit fyzické osoby zaměstnávající občany a správních deliktů právnické
osoby. V řízení o uložení sankcí za porušení pracovněprávních
předpisů aplikují inspektoráty zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. Inspektoráty
zjišťují stav věci objektivně a všechny důkazy hodnotí ve vzájemné
souvislosti a podle své úvahy. Podklady pro vydání rozhodnutí mohou
být zejména listinné dokumenty, jako např. pracovní smlouva, nebo i výslechy
účastníků, jakož i skutečnosti obecně známé. Inspektoráty mohou
kontrolovat dodržování povinností v pracovněprávních vztazích, i když
za jejich porušení ZIP neumožňuje ukládat sankce. Inspektorát např. může
kontrolovat důvodnost skončení pracovního poměru, ale sankci za nesprávné
použití výpovědního důvodu uložit nemůže. V těchto případech jde
o jedinečnou působnost soudů. Rovněž může kontrolovat, zda jsou splněny
podmínky pro sjednání pracovního poměru na dobu určitou apod.
Kontroly provádějí úřad
a inspektoráty u právnické nebo fyzické osoby v místě jejího
sídla. K řízení o přestupcích a správních deliktech jsou
příslušné inspektoráty. Úřad může být příslušným v případě, kdy mají být
uloženy tresty na základě kontrolních zjištění z kontrolních akcí, které
vykonal.
Bezplatné
informace
Do působnosti
inspektorátů např. patří: vykonávat kontrolu v rozsahu vymezeném zákonem, ukládat
opatření k odstranění nedostatků a kontrolovat jejich plnění,
vyjadřovat se a uplatňovat požadavky k vybraným projektovým
dokumentacím staveb určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště
fyzických osob, zda splňují požadavky právních předpisů k zajištění
bezpečnosti práce a technických zařízení.
Inspektorát je
oprávněn ukládat sankce právnickým a fyzickým osobám za porušení
povinností stanovených pracovněprávními předpisy, zejména ZP. Proti uložené
pokutě má zaměstnavatel možnost se odvolat a s konečnou platností
rozhoduje úřad.
Do působnosti
inspektorátu rovněž patří poskytování bezúplatných základních informací
a poradenství zaměstnavatelům a zaměstnancům ohledně ochrany
pracovních vztahů a pracovních podmínek. Provede -li inspektorát
kontrolu na základě písemného podnětu, např. občana, musí písemně informovat
o výsledku toho, kdo podnět podal.
Kdy bez pokuty?
Při ukládání pokuty
zaměstnavateli přihlédne inspektorát k jeho poměrům, závažnosti správního
deliktu, zejména ke způsobu spáchání, následkům a k okolnostem, které
byly příčinou porušení zákona. Jinak se bude posuzovat např. opakované úmyslné
zaviněné porušení povinností, jinak se bude hodnotit porušení předpisu mzdovou
účetní, která se teprve zapracovává. Výše pokut je v zákoně stanovena
v rámci rozmezí a to od částky 200 tisíc korun až po deset milionů.
Nejvyšší pokutu – až do částky 10 milionů korun – může dostat právnická osoba
(zaměstnavatel), který neuzavřel pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní
činnosti nebo dohodu o provedení práce písemně. Pro uložení pokut jsou
stanoveny lhůty. Při jejich nedodržení odpovědnost právnické osoby zaniká: do
jednoho roku od zahájení řízení, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl
správní delikt spáchán (§ 36 odst. 2 ZIP).
Příklad
Jestliže např.
inspektorát zahájí v listopadu 2020 řízení o správním deliktu, který
byl spáchán v srpnu 2020, odpovědnost právnické osoby zaniká uplynutím
listopadu 2021. Pokud by inspektorát řízení o přestupku ze srpna 2020
zahájil později např. proto, že se o něm dozvěděl v únoru 2021, může
být pokuta uložena nejpozději do února 2022, maximálně však do srpna 2023, kdy
by uplynula tříletá objektivní lhůta k uložení pokuty.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 2/2021.
|
|
RUCE - ROUŠKY - ROZESTUPY (PRAVIDLO 3R)
Ochranná
rouška není magické brnění. Nepředstavuje vstupenku do rizikových oblastí
a negarantuje totální imunitu před šířící se infekcí. Poskytne jen
částečnou ochranu, a to bez ohledu na to, zda se bojíme koronaviru, nebo
mnohem pravděpodobnější nákazy chřipkou. Účinnost přitom závisí nejen na typu
ochranné masky, ale i na tom, zda dodržujeme doporučené postupy
a návody k použití. V nabídce obchodů jsou rozmanité druhy
ochranných masek. Nejrozšířenější jsou chirurgické roušky a respirátory.
Mají odlišné výhody či nevýhody a hodí se při různých okolnostech.
Jednoduchá
filtrační rouška slouží
v první řadě jako primitivní bariéra. Stojí v cestě nákazám, které se
z těla nemocného přenášejí vzduchem pomocí drobných kapének při kašlání,
kýchání, a dokonce při obyčejném dýchání. Chrání však jen takzvané
sterilní pole. To znamená, že je v první řadě určena k bezprostřední
ochraně pacienta před mikroorganismy vydechovanými lékaři a sestřičkami.
Jednoduchý design nejlacinějších typů filtračních roušek však zpravidla
neumožňuje nastavit je tak, aby těsně přiléhaly k pokožce v okolí
nosu a úst. Jejich účinnost se tím snižuje.
Respirátory zpravidla musejí splňovat náročnější
požadavky zdravotnických agentur. Jsou navrženy tak, aby garantovaly bezpečné
utěsnění mezi tváří a respirátorem. Člověk by díky nim měl být vystaven
podstatně nižšímu množství potenciálně škodlivých částeček a patogenů,
které jsou rozptýleny v ovzduší. Respirátor se tedy vyplatí nasadit
v případě, kdy se chystáte na místo, kde se zdržuje mnoho lidí, respektive
pokud víte, že se budete nacházet v těsné blízkosti potenciálně infekčních
lidí. Všechny typy roušek a respirátorů poskytují kromě ochrany
zranitelných sliznic i druhý benefit. Brání tomu, abyste se zbytečně
dotýkali obličeje. Lidé se dotýkají obličeje přibližně 23x za hodinu. Díky
masce klesá riziko, že si virus přeneseme z kontaminovaného povrchu, jako
jsou třeba kliky nebo tlačítka výtahů, bezprostředně do oblasti úst
a nosu.
Jak používat
ochrannou masku:
·
Dřív,
než se dotkneme masky, umyjeme si ruce vodou a mýdlem.
·
Masku
rozbalíme a prohlédneme si ji, zda není poškozená a nemá trhliny.
·
Horní
okraj masky by měl mít modelovatelný proužek, který zajistí co nejtěsnější
kontakt s pokožkou. Přiložíme tuto část na obličej, upravíme okraje, aby
neodstávaly, a zajistíme masku gumičkou (popruhem).
·
Správně
nasazená maska má zakrývat ústa, nos i bradu.
·
Při
snímání masky se dotýkáme jen popruhů, ne části, která filtrovala vzduch.
·
Maska
je jednorázová, po použití ji vyhodíme.
DŮKLADNÁ HYGIENA
RUKOU je účinná prevence
proti velké části infekčních onemocnění, včetně COVID-19. V současnosti,
když celý svět bojuje s pandemií koronaviru, je mimořádně důležité, aby
hygienu rukou dodržoval každý, včetně malých dětí.
Hygienu rukou je
možné vykonat dvěma způsoby: umýváním rukou tekutým mýdlem a vodou nebo
alkoholovým dezinfekčním prostředkem. Hygienou rukou chráníme nejen sebe, ale
i ostatní. Na účinnost takové prevence upozorňuje Světový den hygieny
rukou, který každoročně připadá na 5. května.
Až 80 %
infekcí se šíří neumytýma rukama. Původci onemocnění se totiž mohou nacházet na běžně používaných
předmětech, jako jsou držadla ve veřejné dopravě, držadla nákupních košíků,
tlačítka zvonků a výtahů či vodovodní baterie. Mechanickým umýváním rukou
pomocí mýdla a vody odstraňujeme choroboplodné zárodky, a tím
omezujeme jejich šíření. Proto je hygiena rukou prvním předpokladem zabránění
infekčních onemocnění.
-
Pravidla pro umývání
rukou vodou a mýdlem
K tomu, abychom
si důkladně umyli ruce, nestačí pouze opláchnout je teplou vodou, to je jen
začátek. Po opláchnutí si ruce pořádně namydlíme – očistě rukou věnujeme vždy
minimálně čtyřicet sekund až minutu. Napěněným mýdlem si umyjeme dlaně, hřbet
rukou, místa mezi prsty i pod nehty. Až potom ruce opláchneme
a důkladně utřeme jednorázovou utěrkou nebo čistým ručníkem. Ruce si
umýváme bez prstenů, hodinek a náramků.
Pravidelné
a důkladné hygieně rukou naučíme i svoje děti. Myslíme na to, že svět
poznáváme rukama. Kromě umývání nebo dezinfekce rukou je třeba dbát i na
pravidelnou dezinfekci povrchů pracovních ploch a pomůcek doma i na
pracovišti.
MUDr. Pavel
Malovič
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 7/2021 (X/2020)
·
Zákon o obchodních korporacích s komentářem – JUDr. Jiří
Nesnídal
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník,
č. 2/2021 (XI/2020)
·
Konec roku ve mzdové účtárně
·
Archivace mzdové agendy
·
Zvýšení rozhodné částky a další změny ve zdravotním
pojištění od 1. ledna 2021
·
Změny parametrů nemocenského pojištění zaměstnanců pro rok
2021
·
Pozor na solidární zvýšení daně za rok 2020 - stále platí
·
Účetní závěrka u vybraných účetních jednotek
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2021 (XI/2020)
·
Časové rozlišení v účetnictví
·
Zákon o dani silniční – novela
·
OSVČ a zdravotní pojištění od 1. 1. 2021
·
Daňový problém záloh OSVČ zaplacených její s.r.o.
·
Změna sazeb DPH kulturní a sportovní činnosti
·
Novela zákona o DPH – daňový
balíček (2.)
·
Příspěvky od úřadu práce pro zaměstnavatele
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č.
1-2/2021 (XI/2020)
·
Konec roku v účetnictví – harmonogram účetní závěrky
·
Komunikace a korespondence se správcem daně
·
Alkohol na pracovišti a BOZP
1000
řešení – měsíčník č. 11-12/2020 (X/2020)
·
Cizí měny a kurzové rozdíly
·
Zaměstnávání osob ze zahraničí
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
Poradce
Veřejné Správy č. 11-12/2020 (X/2020)
·
Vyhláška č. 264/2020 Sb. o energetické náročnosti budov
·
Nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam
znečišťujících látek…
·
Vyloučení z bytového družstva
·
Vyloučení ze spolku a obrana proti němu
·
Podnájem bytu a souhlas pronajímatele
·
podle NOZ
·
Novela školského zákona
·
Zákon č. 335/2020 Sb. o mezinárodní spolupráci při řešení
daňových sporů v Evropské unii
Aktualizace
V/4 (X/2020)
- Zákon o vysokých
školách
- Vyhláška o bližších
podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou
- Školský zákon
Aktualizace
IV/3 (X/2020)
·
Zákon o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)
·
Zákon o odnětí nebo omezení vlastnického práva k
pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění)
Aktualizace
VI/3 (X/2020)
·
Zákon o ochraně přírody a krajiny
·
Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu
·
Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v
energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
Aktualizace
I/8 (X/2020)
·
Zákon o daních z příjmů
·
Zákon o Finanční správě České republiky
·
Zákonné opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí
Aktualizace
I/7 (VIII/2020)
·
Zákon o daních
z příjmů
·
Zákon o DPH
·
Zákon
o spotřebních daních
·
Živnostenský zákon
Aktualizace
I/6 (VIII/2020)
·
Vyhláška č. 410/2009
Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, v z.n.p., pro některé vybrané účetní jednotky
Aktualizace
II/5 (VIII/2020)
- Trestní zákoník
- Trestní řád
- Zákon o
odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
Aktualizace
V/3 (VIII/2020)
- Školský zákon
- Zákon
o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do zastupitelstev krajů
a do Senátu v roce 2020
Aktualizace
V/2 (VII/2020)
- Školský zákon
- Zákon o
stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem
- Zákon o
zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání
a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020
Aktualizace
III/4 (VII/2020)
- Zákoník práce
- Zákon o
zaměstnanosti
- Vyhláška o
zdravotnické dokumentaci
Aktualizace
I/5 (VII/2020)
·
Zákon o daních
z příjmů
·
Zákon o dani
silniční
·
Zákon
o spotřebních daních
Aktualizace
I/4 (VII/2020)
·
Daňový řád
·
Zákon o DPH
·
Zákon o dani
z nemovitosti
·
Zákon o hazardních
hrách
·
Celní zákon
·
Zákon o finanční správě
ČR
·
Zákon o oceňování
majetku
Aktualizace
VI/2 (VI/2020)
·
Vyhláška o energetické
náročnosti budov
Aktualizace
III/3 (VI/2020)
·
Zákon o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení
·
Zákon o pojistném na
sociální zabezpečení
·
Zákon o nemocenském
pojištění
TAKÉ TYTO
ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
- Příručka mzdové účetní 2020 (příručka mzdové účetní s příklady)
- 100 otázek Mzdy nově, Archivace (praktická řešení týkající se zpracování
a zdaňování mezd a archivace)
- Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2020 (výdaje, které lze uplatnit do daňových
výdajů a výdaje nedaňové v abecedním pořadí)
- 100 otázek Daňové výdaje, Odpisy (praktická řešení z praxe týkající
se daňových výdajů a odpisů)
- Podnikání a koronavirus (komplexní přehled opatření a jejich podrobný
popis týkající se daňového řádu, daně z příjmů, DPH, EET, zákoníku
práce, mezd)
- 100
otázek Zaměstnávání, Nemovitosti (praktická řešení týkající se pracovněprávních
opatření v období pandemie koronaviru a praktická řešení týkající se
nájmu, odpisů a prodeje nemovitostí)
- s.r.o.
– Průvodce bez chyb, pokut a penále (komplexní a přehledné zpracování problematiky
společnosti s ručením omezeným od jejího založení, vzniku až po
možnosti zrušení)
- 100
otázek a odpovědí Zaměstnanecké benefity, Obchodování (praktická řešení týkající se poskytování
zaměstnaneckých benefitů a obchodování)
- Zaměstnávání
v období pandemie
(řešení pracovněprávních otázek po pandemii koronaviru)
- 100
otázek a odpovědí Zákoník práce po novele, Reklama, propagace (praktická řešení týkající se změn
v zákoníku práce a reklamy z daňového a účetního hlediska)
- 100
otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby (praktická řešení týkající se dani z přidané
hodnoty po novelách a zásob z hlediska účetnictví a daní)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník
č. 8/2021 (XII/2020)
·
Celní zákon s komentářem – Mgr. Petr Taranda
·
Zákon o dani silniční s komentářem – Mgr.
Petr Taranda
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2021 (I/2021)
- Zvýšení
minimální mzdy
- Archivace mzdové
agendy
- Pozor na
solidární zvýšení daně za rok 2020 - stále platí
- Podmínky ochrany
zdraví při práci – novela
- Ukončování
vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou - změny
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2021 (I/2021)
- Zákon o daních z
příjmů po novele
- Zákoník práce od
1. 1. 2021
- Vzory smluv -
tiskopisy
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3/2021 (XII/2020)
·
Odpočty a slevy na dani PO v DP za rok 2020
·
Silniční daň v roce 2021
- Odpočty a slevy
na dani FO v DP rok 2020
1000 řešení – měsíčník č. 1/2021 (XI/2020)
·
Konec roka v účetnictví
·
Zaměstnání poživatele důchodu a zdravotním pojištění
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE
Vzory
smluv, žalob a podání (XII/2020)
·
Občanský zákoník
·
Rodinné právo
·
Zákoník práce
·
Občanský soudní řád
·
Trestní právo
·
Exekuční řád
·
Daňové řízení
·
Správní řízení
·
Stavební právo
100
otázek a odpovědí DPH po novele, Zásoby (XI/2020)
·
DPH nově
·
Zásoby
Účetní
závěrka podnikatelů za rok 2020 bez chyb,
pokut a penále (I/2021)
·
Účetní zásady a principy
·
Druhy účetních závěrek
·
Účetní období
·
Účetní uzávěrka
·
Účetní závěrka
·
Opravy účetních zápisů
·
Nové účetní období
Daňová
přiznání za rok 2020, Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění bez chyb, pokut a penále (I/2021)
·
Přiznání k dani z příjmů právnických osob
·
Přiznání k dani z příjmů fyzických osob
·
Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
Pomocník mzdové účetní bez
chyb, pokut a penále (I/2021)
·
Pomocník mzdové účetní
·
Povinnosti zaměstnavatele a mzdové účetní
Příručka mzdové účetní bez
chyb, pokut a penále (I/2021)
·
Mzda a plat
·
Zdravotní pojištění
·
Sociální pojištění
·
Daň z příjmů ze závislé činnosti
ZÁKONY
2021
Zákony
IA/2021 (I/2021)
·
Správa daní
·
Daně z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Silniční daň
·
Spotřební daně
·
Daň z nemovitosti
·
Rozpočtová pravidla
Zákony
IB/2021 (I/2021)
·
Účetnictví
·
Související předpisy
Zákony
IIA/2021 (I/2021)
·
Občanský zákoník
·
Obchodní korporace
·
Občanský soudní řád
·
Živnostenské podnikání
Zákony
IIB/2021 (I/2021)
·
Trestní právo
·
Právní pomoc
·
Policie ČR
·
Střelné zbraně
·
Správní právo
Zákony
IIC/2021 (I/2021)
·
Exekuce
·
Insolvenční řízení
·
Ochrana spotřebitele
·
Notářský řád
·
Advokacie
·
Související předpisy
Zákony
IIIA/2021 (I/2021)
·
Zákoník práce
·
Mzdové a platové předpisy
·
Předpisy k zaměstnanosti
·
Požární ochrana a BOZP
Zákony
IIIB/2021 (I/2021)
·
Sociální zabezpečení
·
Důchodové pojištění
·
Nemocenské pojištění
·
Zdravotní pojištění
Zákony
IV/2021 (I/2021)
·
Stavební zákon
·
Katastr nemovitostí
·
Bydlení
·
Požární bezpečnost
·
Pozemkové úpravy
·
Související předpisy
Zákony
V/2021 (I/2021)
·
Územní celky a členění státu
·
Organizace veřejné správy
·
Veřejná správa ve vztahu k občanům
·
Školy a školská zařízení
Zákony
VIA/2021 (I/2021)
·
Životní prostředí
·
Ochrana vod
·
Ochrana přírody a krajiny
·
Ochrana ovzduší
·
Integrovaná prevence
·
Ekologické zemědělství
·
Ochrana půdy a rostlin
·
Kontrola znečištění
Zákony
VIB/2021 (I/2021)
·
Odpady a obaly
·
Katalog odpadů, evidence
·
Hospodaření s odpady
·
Energetická náročnost budov
·
Podnikání v energetice
·
Podporované zdroje energie
·
Průmyslové havárie
PODZIMNÍ AKCE
PUBLIKACE
|
PŮVODNÍ CENA
|
CENA PO SLEVĚ
|
UŠETŘÍTE
|
Podnikání
a koronavirus – odborná
tematická publikace
|
250 Kč
|
150 Kč
|
100 Kč
|
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
1. VZORY SMLUV PO NOVELÁCH (Občanský zákoník, Zákoník práce, Občanský soudní řád, Trestní zákoník, Exekuční řád, Daňový řád, Stavební zákon)
Potřebujete ke své práci nejpoužívanější vzory smluv, žalob a podání z oblasti pracovněprávních vztahů, občanského a obchodního práva, rodinného práva, trestního práva, exekucí, daňového a správního řízení a stavebního práva?
Vzory smluv urychlí a ulehčí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti. Doprovodný komentář poskytuje informace a pomoc při realizování smluvních vztahů s odvolávkou na příslušný právní předpis.
Balíček je určen podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, daňovým poradcům, auditorům, ekonomům, manažerům, pracovníkům veřejné správy, obcím, stavebníkům, všem občanům ...
1. Vzory smluv, žalob a podání - komentované vzory smluv + editovatelné CD - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 528/
2. s.r.o. - Průvodce - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 240/
3. 100 otázek Zákoník práce po novele, Reklama - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/
4. Daňové a nedaňové výdaje 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 344/
5. Ekonomický a personalistický slovník - slovník odborných pojmů - ZDARMA
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 1300 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 650 Kč.
Ušetříte 650 Kč.
2. OBCHODNÍ KORPORACE - NOVELA
Rozsáhlá novela zákona o obchodních korporacích nabývá účinnosti 1. ledna 2021. Novela se snaží o novou úpravu monistického systému akciové společnosti. Dotýká se také problému mnoha "neaktivních" společností, zpřísňuje se odpovědnost členů statutárních orgánů v případě způsobení úpadku obchodní korporace; změny se týkají i konání valných hromad, některé změny se týkají výplaty podílu na zisku. Potřebujete podrobné informace?
Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
BR> 1. Poradce 7/2021 - Zákon o obchodních korporacích s komentářem - komentář
/A5, cca str. 288/
2. DÚVaP 12/2020 - Obchodní korporace - přeměny - příspěvek
/A5, cca str. 192/
3. Aktualizace II/2 - Zákon o obchodních korporacích a družstvech, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 400/
4. Poradce 1/2021 - Novela zákona o obchodních korporacích z pohledu účetnictví - příspěvek
/A5, str. 240/
5. Podnikání a koronavirus - odborná tematická publikace - ZDARMA
/A5, str. 176/
Cena balíčku je 620 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 310 Kč.
Ušetříte 310 Kč.
3. REZERVY
Blíží se čas, kdy budou účetní jednotky uzavírat svá účetnictví za rok 2020. Součástí práce při účetní uzávěrce je sestavení předběžné kalkulace stanovující výši daně z příjmů. To vyústí v odhad daně z příjmů a následné zaúčtování tvorby rezervy na daň z příjmů. Jaká jsou aktuálně platná pravidla při vytváření rezerv?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
1. Poradce 6/2021 - Zákon o rezervách s kometnářem
/A5, str. 256/
2. Zákony IB/2020 - Zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů - úplné znění zákona
/A5, str. 528/
3. Účetní Souvztažnosti
/A5, str. 448/
4. Poradce 9-10/2020 - Zákon o daních z příjmů s komentářem
/A5, str. 480/
Cena balíčku je 995 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 398 Kč.
Ušetříte 597 Kč.
4. DPH PO NOVELE
DPH tvoří jeden z nejdůležitějších příjmů státního rozpočtu. Platí ji všichni při nákupu většiny zboží a služeb. Novela zákona promítá do zákona o dani z přidané hodnoty směrnici Rady (EU). Směrnice zavádí opatření ke zlepšení stávajícího systému daně z přidané hodnoty v oblastech osvobození dodání zboží do jiného členského státu, přeshraničních dodání zboží v řetězci a přeshraničních skladů zboží (typu call-off stock). Jste plátci DPH? Potřebujete vědět, jaké změny přinese novela?
Odpovědi najdete v našich publikacích, které jsou určeny plátcům daně, podnikatelům, účetním, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům …
1. Poradce 4-5/2021 - DPH s komentářem po novele - komentář - Ing. Václav Benda
/A5, str. 320/
2. Aktualizace I/7 - Zákon o dani z přidané hodnoty, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 256/
3. DaÚ 9/2020 - Souhrnné hlášení podávání v roce 2020 - příspěvek
/A4, str. 80/
4. DÚVaP 9/2020 - DPH po novele v příkladech - příspěvek
/A5, str. 192/
5. Daňové a mzdové zákony 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 728 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 510 Kč.
Ušetříte 218 Kč.
Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
AKTIVITY A JEJICH RIZIKA
Vysoké riziko:
Návštěva baru
Návštěva hudebních klubů, tanečních párty, diskotéka
Sportovní soustředění
Účast na velkých koncertech a hudebních událostech
Jízda městskou hromadnou dopravou
Návštěva poutí nebo městských slavností
Cvičení a posilování v uzavřených tělocvičnách
Jídlo v restauraci (švédské stoly, bufety)
Středně vysoké riziko:
Objímání nebo podání si ruky s přáteli
Velké pracovní porady
Větší rodinné oslavy
Účast na svatbě/pohřbu
Jídlo v restauraci (uvnitř)
Návštěva domova seniorů, alzheimer center
Střední riziko:
Návštěva divadla nebo kina
Návštěva kadeřníka nebo holiče
Kolektivní sporty (fotbal, hokej, basketbal)
Návštěva krytých bazénů a aquaparků
Práce ve velkých kancelářských budovách (týden)
Děti ve škole, na internátě nebo škole v přírodě
Nakupování v obchodním centru
Pobyt na venkovním koupališti
Grilování se známými na zahradě
Návštěva úřadu
Večeře na návštěvě u známých
Středně nízké riziko
Hodina na dětském hřišti
Procházka centrem města
Jídlo v restauraci na zahrádce
Návštěva knihovny nebo muzea
Pobyt v čekárně u doktora
Pobyt v hotelu na dvě noci
Hraní golfu
Procházka, běh nebo jízda na kole ve více lidech
Nákup potravin v malém a středním obchodě
Nízké riziko
Trampování/pobyt v kempu
Hraní tenisu
Čerpání pohonných hmot
Objednání jídla s sebou v restauraci
Venčení psa
Sledování televize doma
Práce na počítači
Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |