Jednou
z možností, jak snížit daňovou povinnost poplatníka daně z příjmů
fyzických osob, je v plné míře využít všech nezdanitelných částí základů
daně (odpočtů) umožněných ustanovením § 15 ZDP a všech položek
odčitatelných od základu daně specifikovaných v § 34 ZDP. Které
odpočty od základu daně nelze uplatnit v následujících zdaňovacích
obdobích, a kdy naopak neuplatněné odpočty v příslušném zdaňovacím
období, kdy nárok na odpočet vznikl, je možno odečíst
i v následujících zdaňovacích obdobích?
Přehled odpočtů od
základu daně, které nelze uplatnit v následujících zdaňovacích obdobích
Jedná se o tak
zvané nezdanitelné části základu daně, specifikované v § 15 ZDP.
Pokud poplatník daně z příjmů fyzických
osob vytvoří základ daně, ze kterého za zdaňovací období není možno uplatnit
plnou výši odpočtů od základu daně dle § 15 ZDP, anebo je možno uplatnit
jen dílčí část těchto odpočtů, pak neuplatněný odpočet od základu daně
v příslušném zdaňovacím období již nelze uplatnit v dalších
zdaňovacích obdobích a výše neuplatněného odpočtu propadá.
V § 15
ZDP jsou vymezeny následující odpočty od základu daně:
a) odpočet
hodnoty bezúplatného plnění (dary)
dle § 15
odst. 1 a odst. 2 ZDP – v tomto ustanovení je stanoven pro
poplatníky daně z příjmů fyzických osob přehled osob, kterým lze
poskytnout bezúplatné plnění s možností jeho odpočtu u poskytovatele
plnění, a dále nezbytný účel poskytnutého bezúplatného plnění (daru), aby
mohlo být bezúplatné plnění u poskytovatele plnění odečteno od základu
daně. Za bezúplatná plnění, jejichž hodnotu lze odečíst od základu daně, se
považují nejen peněžní, ale i nepeněžní bezúplatná plnění včetně
poskytnutých služeb. Nepeněžní bezúplatná plnění se ocení cenami zjištěnými
podle zákona o oceňování majetku, pokud není známa jejich cena. Pokud již
byla hodnota bezúplatně poskytnutého výkonu – služby zahrnuta do daňových
výdajů, je nutno upravit o tuto výši daňové výdaje;
b) odpočet
úroků z úvěrů ze stavebního spoření a z hypotečních úvěrů
dle § 15
odst. 3 a odst. 4 ZDP použitých na financování bytových potřeb
dle § 4b odst. 1 ZDP ve znění zákona 386/2020 Sb. Od základu
daně z příjmů fyzických osob lze odečíst částku rovnající se úrokům
zaplaceným ve zdaňovacím období
•
z úvěru ze stavebního spoření, z hypotečního úvěru poskytnutého
bankou, sníženým o státní příspěvek,
•
z úvěru poskytnutého stavební spořitelnou, bankou anebo zahraniční bankou
v souvislosti s úvěrem ze stavebního spoření nebo s hypotečním
úvěrem;
c) odpočet
příspěvků zaplacených poplatníkem na jeho penzijní připojištění se státním příspěvkem,
na penzijní pojištění a na doplňkové penzijní spoření dle § 15 odst. 5 ZDP;
d) odpočet
poplatníkem zaplaceného pojistného na jeho soukromé životní pojištění dle § 15 odst. 6 ZDP;
e) odpočet
zaplacených členských příspěvků členem odborové organizace této odborové
organizaci dle § 15
odst. 7 ZDP;
f) odpočet
úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání dle § 15 odst. 8 ZDP, pokud
nebyly hrazeny zaměstnavatelem ani nebyly uplatněny poplatníkem s příjmy
dle § 7 ZDP jako daňový výdaj.
Přehled odpočtů od
základu daně, které lze uplatnit v následujících zdaňovacích obdobích
Jedná se
o odpočty od základu daně specifikované v § 34 ZDP. Pokud
poplatník daně z příjmů fyzických osob vytvoří základ daně, ze kterého za
zdaňovací období není možno uplatnit plnou výši odpočtů od základu daně dle
§ 34 ZDP, anebo je možno uplatnit jen dílčí část těchto odpočtů, pak
neuplatněný odpočet od základu daně v příslušném zdaňovacím období lze dle
podmínek stanovených v zákoně o daních z příjmů uplatnit
v dalších zdaňovacích obdobích. V § 34 ZDP jsou vymezeny
následující odpočty od základu daně:
a) odpočet daňové ztráty vzniklé u příjmů ze samostatné činnosti
(§ 7 ZDP) a z nájmu (§ 9 ZDP) dle § 34 odst. 1 až
odst. 3 a dle § 38zh ZDP ve znění zákona č. 299/2020 Sb.;
b) odpočet
na podporu výzkumu a vývoje dle § 34 odst. 4 a odst. 5 ZDP
s detailním řešením dle § 34a až § 34e ZDP;
c) odpočet
na podporu odborného vzdělávání dle § 34 odst. 4 a odst. 5 ZDP s detailním
řešením dle § 34f až § 34h ZDP.
Současné uplatnění
více druhů odpočtů od základu daně
V zákoně
o daních z příjmů není určeno v § 34 ZDP pořadí položek
odčitatelných od základu daně obsažených v tomto ustanovení. Z bodu 9
pokynu D-288 (pokyn byl zpřesněn sdělením MF ČR ze dne 1. 4. 2010
a sdělením MF ČR ze dne 3. 10. 2014) vyplývá, že je na rozhodnutí
poplatníka, zda uplatní jako první odpočet daňové ztráty nebo odpočet na
podporu výzkumu a vývoje anebo odpočet na podporu odborného vzdělávání.
Poplatník však musí respektovat pro uplatnění těchto položek odčitatelných od
základu daně lhůty uvedené v § 34 ZDP, tj.:
•
daňovou ztrátu lze
odečíst nejdéle v 5 zdaňovacích období následujících bezprostředně po
období, za které byla daňová ztráta stanovena (pokud poplatník neuplatní
odpočet plné výše daňové ztráty v předcházejících dvou zdaňovacích
obdobích anebo se nevzdá práva na uplatnění daňové ztráty ve smyslu zákona
č. 299/2020 Sb.);
•
odpočet na podporu výzkumu a vývoje lze odečíst nejpozději ve třetím období
následujícím po období, ve kterém nárok na odpočet vznikl;
•
odpočet na podporu odborného vzdělávání lze odečíst nejpozději ve třetím období
následujícím po období, ve kterém nárok na odpočet vznikl.
Příklad 1
Poplatník daně
z příjmů fyzických osob vynaložil ve zdaňovacím období roku 2020 výdaje na
výzkum a vývoj splňující podmínky pro uplatnění těchto výdajů jako odpočet
od základu daně ve výši 45 000 Kč, což je méně, než tomu bylo ve
zdaňovacím období roku 2019. Podnikatel vede daňovou evidenci. Základ daně
z příjmů před uplatněním odpočtů v daňovém přiznání k dani
z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2020 činí 320
500 Kč. Poplatník má ještě neuplatněný zbytek daňové ztráty ze
zdaňovacího období roku 2015 ve výši 170 000 Kč.
Poplatník má poslední možnost uplatnit zůstatek neuplatněné daňové
ztráty z roku 2015 v daňovém přiznání za rok 2020, protože za
zdaňovací období roku 2021 s ohledem na znění § 34 odst. 1 ZDP
již tuto ztrátu nejde uplatnit jako položku odčitatelnou od základu daně.
Proto poplatník v daňovém přiznání za rok 2020 sníží základ daně
pouze o zbývající část neuplatněné daňové ztráty z roku 2015, takže
jeho základ daně bude činit 150 000 Kč a výsledná daň po
uplatnění základní slevy na dani na poplatníka činí 0 Kč. Výdaje na
výzkum a vývoj vynaložené v roce 2020 a zahrnuté v daňových
výdajích roku 2020, splňující podmínku pro uplatnění odpočtu od základu daně,
může poplatník uplatnit v souladu se zněním § 34 odst. 5 ZDP
jako odpočet od základu daně ve zdaňovacím období 2021 až 2023.
Příklad 2
Poplatník má za zdaňovací období roku 2020 pouze příjmy
z provozování volné živnosti a jeho dílčí základ daně dle § 7
ZDP činí 240 000 Kč. Ze zdaňovacího období roku 2017 dosud zbývá
hodnota neuplatněné daňové ztráty z podnikání ve výši 65 000 Kč. V roce
2020 poskytnul poplatník bezúplatné plnění (dar) fotbalovému klubu na jejich
činnost ve výši 25 000 Kč a na poskytnutí tohoto daru uzavřel
darovací smlouvu. Dále zaplatil příspěvky na své doplňkové penzijní spoření
v částce 24 000 Kč. Poplatník uplatňuje pouze základní
slevu na dani na poplatníka.
Uplatnění plné
výše daňové ztráty, daru a příspěvků na doplňkové penzijní spoření
v daňovém přiznání za rok 2020:
Údaj
|
Částka
v Kč
|
Základ daně
|
240 000
|
Uplatnění zbývající
výše
daňové ztráty
|
65 000
|
Základ daně po
odpočtu
daňové ztráty
|
175 000
|
Odpočet plné
hodnoty daru (není překročena hranice 15 %)
|
25 000
|
Odpočet příspěvků
na
doplňkové penzijní spoření
|
24 000
|
Základ daně po
uplatnění
všech odpočtů
|
126 000
|
Daň z příjmů
|
18 900
|
Základní sleva na
dani
na poplatníka
|
24 840
|
Daňová povinnost
|
0
|
Uplatnění plné výše hodnoty daňové ztráty z roku 2017 není pro
poplatníka optimalizačním řešením. V tomto případě z možné základní
slevy dani na poplatníka uplatní v daňovém přiznání za rok 2020 jen částku
18 900 Kč. Proto je pro poplatníka výhodné uplatnit v daňovém
přiznání plnou výši daru a plnou výši příspěvku na doplňkové penzijní
spoření (neuplatněné částky by propadly) a jen dílčí část daňové ztráty
umožňující v souhrnu uplatnit plnou výši základní slevy na dani na
poplatníka.
Uplatnění dílčí
výše daňové ztráty a plné výše daru a příspěvků na doplňkové penzijní
spoření v daňovém přiznání za rok 2020:
Údaj
|
Částka
v Kč
|
Základ daně
ze samostatné činnosti
|
240 000
|
Uplatnění zbývající
výše daňové ztráty
|
25 400
|
Základ daně po
odpočtu
daňové ztráty
|
214 600
|
Odpočet plné
hodnoty
daru (není překročena
hranice 15 %)
|
25 000
|
Odpočet příspěvků
na
doplňkové penzijní spoření
|
24 000
|
Základ daně po
uplatnění všech odpočtů
|
165 600
|
Daň z příjmů
|
24 840
|
Základní sleva na
dani
na poplatníka
|
24 840
|
Daňová povinnost
|
0
|
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 4-5/2021.
Koncem loňského
roku zaujala veřejnost parlamentní diskuse nad zákonem o odpadech. Senát
zákon schválený Poslaneckou sněmovnou zamítl a Poslanecká sněmovna jej
musela znovu přehlasovat. Nakonec byl zákon publikován ve Sbírce zákonů pod
č. 541/2020 Sb. Účinnosti nabyl 1. ledna 2021.
Zákon
o odpadech
byl jedním ze čtyř
současně předkládaných zákonů do Poslanecké sněmovny, které novým způsobem
upravují problematiku odpadového hospodářství (zákon o odpadech, zákon
o vybraných výrobcích s ukončenou životností, změnový zákon
a novela zákona o obalech).
Starý zákon
č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů byl právním předpisem, kterým se
řídilo odpadové hospodářství v České republice více než 15 let. Za dobu
své účinnosti byl zákon mnohokrát novelizován, a to mimo jiné
i z důvodu potřeby transpozice příslušných směrnic Evropské unie.
Základním
předpisem Evropské unie, ze kterého nový zákon o odpadech vychází
a jehož požadavky transponuje do české legislativy, je směrnice Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008
o odpadech a o zrušení některých směrnic (dále jen „rámcová směrnice“).
Oblast odpadového hospodářství je nicméně upravena i celou řadou dalších
předpisů Evropské unie, které byly postupně do českého právního řádu
implementovány (směrnice o skládkách, nařízení o přepravě odpadů
ap.). Tyto směrnice musely být do našeho právního řádu transponovány
a v jejich důsledku se stal starý zákon o odpadech postupem času
předpisem značně komplikovaným a nepřehledným, zejména v částech
upravujících zpětný odběr výrobků.
Do nového zákona jsou
transponovány i nejnovější unijní předpisy z tzv. balíčku
k oběhovému hospodářství. Jedná se o směrnici Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2018/850 ze dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice
1999/31/ES o skládkách odpadů a směrnice Evropského parlamentu a Rady
(EU) 2018/851 ze dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice 2008/98/ES
o odpadech.
Nová právní úprava rozdělila oblast odpadového hospodářství z původního
jediného zákona, do zákonů dvou, a to do zákona o odpadech
a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností (č.
542/2020 Sb.). Důvodem tohoto rozdělení jsou zejména specifika
problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha
ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu (zejména rozšířená
odpovědnost výrobce, zpětný odběr atd.).
Jedním z dalších
důvodů pro zpracování nové legislativy byla i skutečnost, že platný zákon
z roku 2001 již nevyhovoval současným legislativně-technickým požadavkům
(například ve věci úpravy přestupků).
Základem
pro přípravu nového zákona byl věcný záměr zákona o odpadech, který byl
schválen usnesením vlády již v r. 2015. Věcný záměr zákona o odpadech
byl zpracováván spolu s věcným záměrem zákona o vybraných výrobcích
s ukončenou životností. Oba tyto předpisy byl výsledem několikaletých
intenzivních prací a spolupráce s dotčenými subjekty (Svaz průmyslu
a dopravy, Hospodářská komora, Svaz měst a obcí ČR aj.). Zákon je
značně rozsáhlý, sestává celkem ze 156 paragrafů a 11 příloh.
Spolu se zákonem
o odpadech byl publikován ještě zákon č. 542/2020 Sb.,
o výrobcích s ukončenou životností a zákon
č. 543/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích
s ukončenou životností.
Účelem nové právní
úpravy je komplexně upravit problematiku odpadového hospodářství
počínaje předcházením
vzniku odpadu přes různé způsoby nakládání s ním po pravidla jeho
odstraňování, a to s ohledem na prosazení hierarchie nakládání
s odpady a při zajištění co nejvyšší míry ochrany životního prostředí
a zdraví lidí za současné sociální únosnosti a ekonomické udržitelnosti.
Upravují se i práva a povinnosti osob při nakládání s odpady
a působnost orgánů veřejné správy v odpadovém hospodářství.
Kombinace stávajících
a nových nástrojů obsažených v novém zákoně si v souladu
s novými trendy v Evropské unii klade za cíl zejména vytvořit zákonné
předpoklady pro výrazný odklon toku odpadů na skládky ve prospěch jiných
způsobů nakládání s odpady, které jsou jednak ohleduplnější
k životnímu prostředí, jednak respektují ekonomickou hodnotu, kterou odpad
mnohdy nadále má.
Oproti starému
zákonu obsahuje nový návrh změny zejména v těchto oblastech:
•
poplatek za ukládání odpadů na skládku – změny jsou jak věcného, tak procesního
charakteru (plátcem poplatku bude provozovatel skládky, který je povinen
poplatek od původce odpadu jako poplatníka vybrat a odvést jej správci
poplatku, nově jsou rozvrstveny výše jednotlivých dílčích poplatků, správu
poplatku budou vykonávat Státní fond životního prostředí a celní úřad jako
správce placení, s tím, že správa poplatku se v plném rozsahu řídí
daňovým řádem);
•
provoz zařízení pro nakládání s odpady – sběrny odpadu budou muset vybavit prostory
zařízení kamerovým systémem a uchovávat záznam po stanovenou dobu;
•
povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady – zejména s ohledem na nutnost
zajištění pravidelné revize povolení k provozu zařízení je stanovena
maximální doba, po které musí provozovatel provést tuto revizi (6 let), jinak
povolení zanikne; pro provoz mobilního zařízení bude povolení vydáváno na dobu
určitou (nejdéle 6 let), povolení provozu zařízení bude vydáváno v rozsahu
katalogu zařízení (příloha č. 2), který umožňuje na rozdíl od dosavadní
právní úpravy jednoznačně rozlišit celkové množství a rozmístění
jednotlivých typů zařízení na území ČR;
•
sběr odpadu – zpřísňuje
se sběr odpadu pomocí mobilních zařízení, a to na základě skutečnosti, že
není možné zkontrolovat, zda provozovatel mobilního zařízení přijaté odpady
dále předal legálním způsobem, nebo se jich nelegálně zbavil, odpad může nově
být uložen v mobilním zařízení ke sběru pouze po dobu přepravy do
zařízení, nejdéle však po dobu 48 hodin a odpady z mobilního zařízení
ke sběru nesmí být předávány do jiného mobilního zařízení;
•
nové řešení konce odpadu –
podrobnější vymezení čtyř postupů, kterými je možno určit, že odpad přestane
být odpadem;
• řešení problematiky nelegálně soustředěného
odpadu (tzv. černých skládek) – zákon vychází z ústavně zakotveného
principu vlastnictví zavazuje (čl. 11 odst. 3 Listiny základních práv
a svobod) a stanoví postup pro zjištění osoby odpovědné za nelegálně
soustředěný odpad, dále dává povinnosti vlastníkovi nemovitosti, kde je odpad
soustředěn, a dává obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
možnost odpad odklidit, současně zákon počítá s řešením problematiky tzv.
černých skládek pomocí nelegislativních nástrojů (danou problematiku bude možné
řešit v rámci Programu MŽP, prostřednictvím konkrétních výzev národního
programu životního prostředí, administrovaného Státním fondem životního
prostředí);
•
obchodování s odpady –
bude předmětem samostatného povolení s tím, že tuto činnost budou moci
provádět nejen subjekty, které jsou provozovateli zařízení určeného pro
nakládání s odpady.
Nový zákon současně
přebírá řadu institutů z platné právní úpravy, které se v praxi
osvědčily (např. finanční rezerva na zajištění a následnou péči
o skládku, plány odpadového hospodářství), a to buď beze změny anebo
pouze v mírně revidované podobě.
Definice pojmu
„odpad“
Odpad je každá movitá
věc, které se osoba zbavuje, má úmysl nebo povinnost se jí zbavit. Má se za to,
že osoba má úmysl zbavit se movité věci, pokud tuto věc není možné používat
k původnímu účelu.
Odpad
je v zákoně vymezen jako movitá věc, které se osoba zbavuje, má úmysl nebo
povinnost se zbavit. Pojem movitá věc je třeba chápat ve smyslu občanského
zákoníku. Oproti pojmu použitému v rámcové směrnici „předmět nebo látka“
je pojem movitá věc z hlediska českého práva uchopitelnější. Vymezení
odpadu jako movité věci rovněž plní funkci jednoznačného vyloučení některých věcí
či skutečností, jejichž vymezení jako odpadu není vhodné a v zásadě
by bylo nezbytné je z působnosti zákona o odpadech vyloučit zvláštním
ustanovením. Jedná se například o nemovité věci či lidské tělo nebo jeho
části.
Mimo samotné definice
odpadu vymezuje zákon oproti rámcové směrnici také některé pojmy, které
jsou v definici odpadu využívány. Jedná se o úmysl zbavit se movité
věci a o povinnost se jí zbavit. Oproti dosavadnímu zákonu
o odpadech není vymezen pojem zbavování. Tento pojem tak, jak byl doposud
v zákoně o odpadech definován, neměl výrazný přínos. Protože předány
k využití mohou být i vedlejší produkty, či věci, které definici
odpadu nesplní. Tato definice tak k zpřesnění pojmu odpad nepřispívala.
Vyvratitelná právní
domněnka úmyslu zbavit se movité věci, pokud její účelové určení zaniklo, byla
nastavena již ve starém zákoně o odpadech. Zde je třeba zdůraznit výraz
původní účel, přičemž klíčové je slovo původní.
Dalším důležitým
prvkem definice odpadu je povinnost zbavit se movité věci, která byla rovněž
formulována již ve starém zákoně o odpadech. Oproti starému zákonu
o odpadech však byla dále upřesněna. Skutečnost, že osoba nepoužívá věc
k původnímu účelu, byla doplněna variantou, že věc není možné používat
k původnímu účelu, ač ji k takovému účelu osoba nadále používá. Nová
formulace tak zahrnuje i situace, na které doposud povinnost nedosahovala,
ač mohly vést k výraznému ohrožení životního prostředí. V některých
případech totiž může být sporné, zda došlo k zániku původního účelového
určení, když je věc takovým původním způsobem využívána, ač k tomu není
vhodná. To samo o sobě samozřejmě není důvodem pro to, aby zde nastupovala
povinnost zbavit se takové věci, důležitým znakem je, že takový způsob dalšího
užívání ohrožuje životní prostředí. Rovněž povinnost, zbavit se movité věci,
která není používána k původnímu účelu a tato věc ohrožuje životní
prostředí, je z hlediska ochrany životního prostředí velmi důležitá. Tato
povinnost jako protějšek povinnosti výše uvedené zahrnuje povinnost zbavit se
i věci, kterou je možné používat k původnímu účelu, nicméně osoba
s věcí nakládá jiným způsobem a tato věc ohrožuje životní prostředí.
Zachována byla
rovněž povinnost zbavit se movité věci, která byla vyřazena na
základě jiných zákonů. To je nezbytné chápat tak, že věci, které byly vyřazeny
na základě jiných předpisů, se stávají splněním podmínek pro vyřazení odpadem
a je s nimi nezbytné nakládat v režimu zákona o odpadech,
pokud nedojde k naplnění podmínek pro vyloučení z působnosti.
Oproti starému zákonu
o odpadech je doplněna povinnost zbavit se movité věci, pokud vzniká jako
reziduum výroby a nenaplní podmínky pro vedlejší produkt. Toto ustanovení
pouze vyjasňuje s ohledem na dosavadní judikaturu Evropského soudního
dvoru, že není možné, že by takové reziduum nenaplnilo definici odpadu.
Zachováno je
rozhodování krajského úřadu v pochybnostech, zda je movitá věc odpadem,
o které může vlastník věci požádat. Dochází však k velmi důležité
změně, kdy je nově stanoveno, že toto řízení nelze zahájit v případě, že
taková otázka vyvstane v rámci vedeného správního řízení kvůli porušení
povinností vyplývajících z tohoto zákona, zákona o vybraných
výrobcích s ukončenou životností nebo z přímo použitelného právního
předpisu Evropské unie o přepravě odpadů. Důvodem změny přístupu
k rozhodování v pochybnostech je skutečnost, že vedení samostatného
řízení o otázce, zda je věc odpadem krajským úřadem jako předběžné otázky,
pouze neúměrně prodlužuje původní správní řízení a také představuje finanční
zátěž jak na straně povinné osoby, tak státní správy.
Omezení je
formulováno tak, že řízení nelze zahájit, pokud bylo zahájeno řízení
o přestupku nebo opatření k nápravě nebo trestní řízení.
V případě, že
bylo nějaké uvedené řízení zahájeno, není již možné kdykoliv v budoucnosti
zahájit řízení v pochybnostech týkající se věci, kvůli které bylo vedeno
řízení o přestupku, nápravném opatření nebo trestní řízení,
s výjimkou případu, kdy bylo takové řízení ukončeno, aniž by byla otázka,
zda je věc odpadem zodpovězena.
Hlava šestá zákona
Vzhledem k tomu,
že zákon sestává ze 156 paragrafů a 11 příloh není možné jej v jednom
pojednání detailně rozebrat.
Rozhodli jsme se
proto, že se zaměříme jednu jeho část, a to část šestou, nazvanou
„Opatření k nápravě a přestupky“. Jedná se o ustanovení
§ 116 až § 125. Část šestá je rozčleněna na dvě hlavy – hlava
I se nazývá „Opatření k nápravě“ se obsahuje ustanovení
§ 116. Hlava
II se nazývá „Přestupky“ a obsahuje
•
ustanovení § 117 – Přestupky fyzických osob
•
ustanovení § 118 – Přestupky původce odpadu
•
ustanovení § 119 – Přestupky provozovatele zařízení
•
ustanovení § 120 – Přestupky provozovatele skládky
•
ustanovení § 121 – Další přestupky právnických a podnikajících
fyzických osob
•
ustanovení § 122 – Přestupky obce
•
ustanovení § 123 až § 126 – Společná ustanovení.
Institut opatření
k nápravě
byl obsažen i ve
starém zákoně o odpadech. Podle § 76 odst. 1 písm. c)
tohoto zákona Česká inspekce životního prostředí „ukládá právnickým osobám
a fyzickým osobám oprávněným k podnikání pokuty za porušení
stanovených povinností podle § 66 odst. 2 až 5; současně může
stanovit opatření a lhůty pro zjednání nápravy samostatným rozhodnutím“.
Obdobně je kompetence k ukládání opatření k nápravě stanovena pro
obecní úřad obce s rozšířenou působností a obecní úřad. Na rozdíl od
staré právní úpravy nově není uložení opatření k nápravě vázáno na
současné uložení pokuty, čímž dojde ke sjednocení právní úpravy s jinými
právními předpisy v oblasti ochrany životního prostředí (např. zákonem č. 201/2012 Sb.,
o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, zákonem
č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, ve znění pozdějších
předpisů).
Oproti starému zákonu o odpadech je nově
stanovena povinnost uložit opatření k nápravě právnímu nástupci osoby,
která závadný stav způsobila a je nově upraven i přechod povinností
plynoucích z opatření nápravě uložených této osobě na jejího právního
nástupce.
Účelem nové úpravy bylo omezit případy, kdy
z důvodu zániku nebo smrti osoby, která způsobila závadný stav, nelze
uložit opatření k nápravě či vynutit provedení opatření k nápravě,
která již byla uložena.
Nová úprava je
v základních rysech převzata z § 22 odst. 4 zákona
o ochraně ovzduší, který zní: „Obecní úřad obce s rozšířenou
působností nebo inspekce uloží podle potřeby opatření k nápravě právnímu
nástupci provozovatele, který není původcem závadného stavu. Povinnosti
plynoucí z opatření ke zjednání nápravy a rozhodnutí o zastavení
provozu stacionárního zdroje uložené provozovateli podle odstavců 1 a 2
přecházejí na jejich právní nástupce.“
Aby bylo předejito
možným výkladovým nejasnostem a problémům v aplikační praxi, je
oproti zákonu o ochraně ovzduší upřesněn okruh osob, kterým lze uložit
opatření k nápravě z titulu právního nástupnictví, i osob, na
které přecházejí povinnosti z uložených opatření k nápravě. Možnost
uložení opatření k nápravě právnímu nástupci je tak omezena na osoby, na
které přechází odpovědnost právnické osoby a podnikající fyzické osoby za
přestupek (viz § 33 a 34 zákona č. 250/2016 Sb.,
o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich). Opatření
k nápravě z titulu právního nástupnictví tedy nelze uložit
nepodnikající fyzické osobě. Na nepodnikající fyzické osoby se nevztahuje ani
ustanovení upravující přechod povinností z uložených opatření
k nápravě.
Nová právní úprava
přestupků
je přizpůsobena nové
přestupkové úpravě v zákoně č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti
za přestupky a řízení o nich. Používá se proto jednotně pojem
„přestupek“ ve vztahu k fyzickým osobám i podnikajícím fyzickým
osobám a právnickým osobám. Nová společná ustanovení k přestupkům
obsahují pouze ustanovení o působnosti správních orgánů
k projednávání přestupků v prvním stupni a k vybírání
a vymáhání pokut.
Zcela nové ustanovení
§ 126 umožňuje od uložení trestu upustit, pokud pachatel sám zajistil
odstranění následků porušení povinnosti, přijal faktická opatření zamezující
dalšímu trvání nebo obnově protiprávního stavu a uložení pokuty by
vzhledem k nákladům na učiněná opatření vedlo k nepřiměřené tvrdosti.
Inspirací pro zavedení této možnosti byl zákon o integrované prevenci
a vodní zákon, které již obdobnou úpravu obsahují.
Jednotlivé skutkové
podstaty přestupků byly vymezeny s cílem zajistit, aby bylo pod některou
ze skutkových podstat možné podřadit porušení každé povinnosti, kterou zákon
stanoví. Jinými slovy, aby v zákoně nebyly obsaženy takové povinnosti, za
jejichž porušení nelze uložit sankci. Již se nestanoví obecná skutková podstata
spočívající v porušení jiné povinnosti stanovené tímto zákonem nebo
rozhodnutím vydaným na základě zákona, neboť stanovení takových skutkových
podstat není podle současné koncepce správního trestání považováno za
přijatelné.
V případě přestupků fyzických osob,
stanoví se horní hranice pokuty ve výši 10 000, 50 000, 100 000,
200 000 Kč a 1 000 000 Kč. Podle staré právní
úpravy byly v zákoně o odpadech stanoveny horní hranice ve výši
20 000 Kč a 1 000 000 Kč. Nejvyšší sazba pokuty
tedy činí podle staré i nové právní úpravy 1 000 000 Kč.
Tato hranice byla
ponechána na základě vyhodnocení, že je dostatečně vysoká, nebylo by přiměřené
ji zvyšovat, a nejsou dány ani důvody pro její snížení. Jednotlivé sazby
byly více rozčleněny, aby odrážely závažnost možného nezákonného jednání.
Zařazení jednotlivých skutkových podstat přestupků do příslušných sazeb
navazuje rovněž na zrušenou právní úpravu.
K projednání
přestupků fyzických osob v prvním stupni je příslušný obecní úřad obce
s rozšířenou působností, s výjimkou přestupků týkajících se obecního
systému, k jejichž projednání v první stupni je příslušný obecní
úřad, a dále přestupků na úseku přeshraniční přepravy odpadů
a přestupku týkajícího se osob pověřených k hodnocení nebezpečných
vlastností odpadů, k jejichž projednání je v prvním stupni příslušná
inspekce. Lze konstatovat, že toto rozdělení se téměř neliší od rozdělení podle
staré právní úpravy, protože v tomto ohledu nebyly shledány důvody pro
změnu.
V případě přestupků podnikajících
fyzických osob a právnických osob se podle navrhované úpravy stanoví horní
hranice výše pokuty 10 000, 500 000 Kč, 1 000 000 Kč,
10 000 000 Kč a 25 000 000 Kč.
Ve srovnání se starou
právní úpravou tedy zůstávají horní hranice stejné s výjimkou nejnižší
sazby pokuty, kde byla nově nastavena nízká nejvyšší sazba u řešení
černých skládek, protože pro majitele pozemku může být složité zajistit pozemek
proti návozu dalších odpadů.
Horní hranice ve
výši 300 000 Kč byla oproti dosavadní právní úpravě navýšena na
500 000 Kč. Ke zvýšení došlo za účelem toho, aby bylo umožněno
rozlišit závažnost jednotlivých případů, které spadají pod uvedené skutkové
podstaty a sazba pokuty nebyla neúměrně nízká ve vztahu k ostatním
horním hranicím výše pokut.
Nejvyšší sazba podle
staré právní úpravy ve výši 50 000 000 Kč byla snížena na 25
000 000 Kč. Důvodem je, že v současné době takové pokuty nebyly
ukládány.
Zařazení jednotlivých
skutkových podstat přestupků do příslušných sazeb bylo provedeno
v návaznosti na platnou právní úpravu a s ohledem na závažnost
přestupku, zejména z hlediska toho, zda spáchání přestupku může mít přímé
dopady na životní prostředí nebo lidské zdraví, nebo zda se jedná spíše
o přestupek administrativního charakteru.
Co se týče přestupků,
jejichž pachateli mohou být jak fyzické osoby, tak podnikající fyzické osoby
a právnické osoby, obdobně jako podle staré právní úpravy byla
v některých případech stanovena vyšší horní hranice výše pokuty pro
právnické a podnikající fyzické osoby (např. u přestupků týkajících
se nakládání s odpadem mimo zařízení určené pro nakládání s odpady
nebo neoprávněného převzetí odpadu). Důvodem je skutečnost, že podnikatelé
zpravidla na rozdíl od nepodnikajících fyzických osob nakládají s odpady
pravidelně a v podstatně větším množství než nepodnikající fyzické
osoby.
Při porušení
příslušné povinnosti právnickou nebo podnikající fyzickou osobou hrozí
podstatně závažnější následky než při porušení téže povinnosti nepodnikající
fyzickou osobou.
Pokud se týká
kompetencí správních orgánů k projednání přestupků podnikajících fyzických
a právnických osob v prvním stupni, tak stejně jako staré právní
úpravy je k projednání většiny přestupků příslušná inspekce, a to buď
výhradně, nebo společně s dalšími správními orgány. Výjimkou jsou stejně
jako staré právní úpravy přestupky týkající se obecního systému, které
projednává výhradně obecní úřad. Nově se také u vybraných přestupků na
úseku přepravy odpadů stanoví výhradní kompetence celního úřadu k jejich
projednání v prvním stupni.
Podstatně se
rozšiřují kompetence krajských úřadů k projednání přestupků. Podle staré
právní úpravy byl krajský úřad příslušný pouze k uložení sankce za správní
delikt spočívající v tom, že právnická nebo podnikající fyzická osoba
nezaslala ve stanoveném rozsahu nebo lhůtě příslušnému krajskému úřadu údaje
týkající se zařízení k nakládání s odpady. Bylo konstatováno, že
takto omezená působnost k ukládání pokut neodpovídá široké působnosti
krajských úřadů k provádění kontrol dodržování povinností podle zákona
o odpadech.
Nový zákon
o odpadech dává proto krajskému úřadu společně s inspekcí
a většinou i obecním úřadem obce s rozšířenou působností
kompetenci k projednání přestupků týkajících se povolení, která vydává,
plnění ohlašovacích povinností vůči krajskému úřadu, a povinností
souvisejících s přebíráním vybraných odpadů do zařízení určeného pro
nakládání s odpady (§ 13 odst. 5 až 12).
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 4-5/2021.