Stanovování „funkčního“ uspořádání území v sobě zahrnuje jak řešení plošného uspořádání, tak navíc také zahrnuje požadavek na řešení účelného využití území. Jedná se tedy o upřesnění jednoho z cílů územního plánování tak, aby při vymezování oblastí pro urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie a stanovování podmínek pro tyto oblasti nevznikaly pochybnosti o jejich charakteru. Změna zákona o Státním pozemkovém úřadu Jednou ze zásadních činností SPÚ ve vztahu k výše uvedeným předpisům jsou převody majetku, a to jak ve formě nárokových převodů, za podmínky splnění zákonných podmínek, tak převodů, které jsou realizovány na základě výkonu vlastnických práv státu a právní nárok na ně neexistuje. Navrhovaná právní úprava cílí především na racionální zefektivnění procesu a způsobu převodů nemovitého majetku.
Titul obsahuje úplné znění zákonů po novele: Stavební zákon Zákon o Státním pozemkovém úřadu
Upozornění na změnu - zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech - zákona o katastru nemovitostí (katastrální zákon),
• Stavební zákon zakotvil některé procesní a institucionální změny směřující k rychlejšímu rozvoji staveb pro výrobu elektřiny z OZE. Jde zejména o zkrácení lhůt pro povolení stavby na 60 dnů s možností prodloužení v zákonem stanovených případech a dále rozdělení kompetence povolování výroben elektřiny z OZE mezi krajské stavební úřady (krajský úřad) a Dopravní a energetický stavební úřad pro velké záměry výroben od stanoveného limitu.
• Hlavním smyslem návrhu zákona je vyřešení aplikačních problémů týkajících se převodů majetku podle zákona č. 503/2012 Sb. a zvýšení procentuální sazby z ceny pozemku při stanovení nájemného nebo pachtovného za užívání zemědělských pozemků.
Součástí navrhované úpravy je rovněž snaha urychlit prověření majetku státu ve vztahu k možným překážkám stanoveným v § 6 zákona před jejich dalším převodem. S ohledem na možnou nečinnost nebo rozpor ve vyjádřeních dotčených orgánů v rámci zaslaného požadavku na prověření majetku státu byla do zákona vtělena možnost ověření zákonných překážek samotným SPÚ z veřejně dostupných informačních systémů. Jedná např. o prověření stavu pozemku v platné územně plánovací dokumentaci, jelikož z převodu jsou vyloučeny pozemky, které jsou v platné územně plánovací dokumentaci určeny k zastavění veřejně prospěšnými zařízeními. V praxi nastaly situace, kdy příslušný správní úřad pozemek z převodu vyloučil v rozporu s platnou územně plánovací dokumentací. Jednalo se zpravidla o případy, kdy např. byla změna určení pozemku v územně plánovací dokumentaci, která by umožnila vyloučit pozemek z převodu teprve ve fázi přípravy. Územní plány obcí jsou zpravidla (jsou-li pořízeny dle zákona č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů) dostupné na webových stránkách obcí i krajských úřadů a tento údaj lze snadno ověřit. Další rozpory vznikají např. v případě stanovisek obcí a stavebních úřadů. Obec zpravidla vychází ze svých potřeb bez toho, že by informace o vyloučení pozemku z převodu měly reálný podklad, kdežto stavební úřad vychází z platné územně plánovací dokumentace. Tento rozpor je pak třeba ověřit. Stejně tak dochází k rozporům ve vyjádřeních týkajících se územně plánovacích dokumentací obcí a krajů. Obce nerespektují územně plánovací dokumentace