19.10.2025
INFORMAČNÍ PORTÁL
news item cover

Plány společnosti Meta na zavedení cílené reklamy do aplikace WhatsApp budí v Evropě značné obavy. Společnost proto oznámila, že nový reklamní model nebude v Evropské unii spuštěn dříve než v roce 2026. Oznámila to irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která v EU dohlíží na dodržování pravidel GDPR právě u společnosti Meta. WhatsApp začal v posledních dnech představovat nové funkce v záložce „Aktualizace“, které kromě předplatného zahrnují i možnost cíleného zobrazování reklam. Ty by měly být postupně zaváděny pro uživatele po celém světě, avšak s výjimkou EU.

WhatsApp zavede zásadní změnu

WhatsApp zavede zásadní změnu Plány společnosti Meta na zavedení cílené reklamy do aplikace WhatsApp budí v Evropě značné obavy. Společnost proto oznámila, že nový reklamní model nebude v Evropské unii spuštěn dříve než v roce 2026. Oznámila to irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která v EU dohlíží na dodržování pravidel GDPR právě u společnosti Meta. WhatsApp začal v posledních dnech představovat nové funkce v záložce „Aktualizace“, které kromě předplatného zahrnují i možnost cíleného zobrazování reklam. Ty by měly být postupně zaváděny pro uživatele po celém světě, avšak s výjimkou EU.

Plánované reklamy mají být personalizovány nejen podle chování uživatele na WhatsAppu, ale i na základě údajů z propojených účtů na Facebooku a Instagramu. Právě toto propojení vyvolalo vlnu kritiky ze strany evropských organizací pro ochranu soukromí, které varují před dalším sběrem a sdílením osobních údajů mezi platformami.

Irský komisař pro ochranu údajů Des Hogan ve čtvrtek potvrdil, že WhatsApp regulátorům oznámil, že spuštění nového modelu v EU neproběhne před rokem 2026.

WhatsApp zatím trvá na tom, že nový reklamní model bude zaveden „v co nejvíce na soukromí orientované podobě“. Meta rovněž uvedla, že propojení údajů mezi platformami bude probíhat pouze v případě, že s tím uživatelé výslovně souhlasí. Mluvčí WhatsAppu v prohlášení potvrdil, že jde o „globální aktualizaci“, která bude nasazována postupně v různých regionech světa.

Meta se již v minulosti dostala do střetu s evropskými úřady kvůli ochraně osobních údajů – například kvůli zavádění nástrojů umělé inteligence, které musela v EU pozastavit kvůli tlaku irského regulátora. Zatímco v některých částech světa může WhatsApp s novým reklamním modelem začít již během letošního léta, uživatelé v Evropské unii mají zatím alespoň částečnou jistotu, že jejich chatovací aplikace zůstane bez reklamních zásahů – alespoň do roku 2026.

globe24.cz
25.06.2025