01.06.2025
INFORMAČNÍ PORTÁL
news item cover

Zákon č. 526/­1990 Sb., o cenách, (dále jen „zákon o cenách“) který oslaví v tomto roce již 35 let své existence, jelikož byl schválen tehdejším Federálním shromážděním České a Slovenské federativní republiky již 27.11. 1990. Díky této právní normě došlo k liberalizaci cen, která spočívala v opuštění modelu centrálně státní byrokracií určovaných jednotných cen pro celé území státu a v přechodu k cenám smluvním, které vznikaly výlučně na základě dohody prodávajícího a kupujícího.

Zákon o cenách

Zákon č. 526/­1990 Sb. s komentářem

Mgr. Petr Taranda

Zákon č. 526/­1990 Sb., o cenách, (dále jen „zákon o cenách“) který oslaví v tomto roce již 35 let své existence, jelikož byl schválen tehdejším Federálním shromážděním České a Slovenské federativní republiky již 27.11. 1990. Díky této právní normě došlo k liberalizaci cen, která spočívala v opuštění modelu centrálně státní byrokracií určovaných jednotných cen pro celé území státu a v přechodu k cenám smluvním, které vznikaly výlučně na základě dohody prodávajícího a kupujícího.

I když zákon o cenách i nadále umožňuje příslušným cenovým orgánům regulovat cenu určených výrobků, výkonů, prací a služeb, může se tak stát pouze ve vymezených případech a při splnění zákonem stanovených podmínek. Zákon dále upravuje tzv. nepřímou regulaci cen a vedle této problematiky upravuje také komplexně cenovou evidenci, cenové informace, cenovou kontrolu i související přestupky. Nepřekvapí, že zákon byl za dobu své existence již vícekrát novelizován, přičemž v loňském roce se tak stalo zákony č. 265/­2024 Sb. a č. 462/­2024 Sb., přičemž obě tyto novely nabyly účinnosti dnem 1. 1. 2025. Z hlediska významnosti provedených změn zaslouží pozornost zejména novela, která byla provedena zákonem č. 265/­2024 Sb. Jedná se o komplexní novelu, která s sebou přináší změny a upřesnění v rámci pojmosloví, povinností na úseku cen i označování zboží cenami.

Zákonem č. 265/­2024 Sb. dochází ke zrušení zákona č. 265/­1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, a se začleněním působnosti cenových orgánů přímo do samotného zákona o cenách. Vedle toho dochází k odstranění duplicitních pravomocí cenových orgánů a k zúžení stávajícího rozsahu přenesené působnosti na úseku cen u obcí a krajů. Další podstatná změna nastává ve vymezení přestupků a výše pokut v oblasti cenové regulace, kdy např. dochází k navýšení pokuty u přestupku spočívajícího v nevedení řádné evidence u zboží, které podléhá cenové regulaci, kdy horní hranice pokuty je navýšena z 1 milionu Kč na 10 milionů Kč. Současně s tím jsou dozorové orgány oprávněny vydávat opatření k nápravě.

Významné změny postihují též oblast regulačních aktů cenových orgánů (např. dosavadní cenové předpisy a cenová rozhodnutí vydávaná Ministerstvem zdravotnictví v oblasti regulace cen léčivých přípravků a zdravotnických prostředků), které budou vydávány jako cenové výměry ve formě opatření obecné povahy. I z těchto důvodů budou proto podléhat soudnímu přezkumu správních soudů. Zákonodárce dále sjednocuje pravidla pro vydávání cenových výměrů jednotlivými cenovými orgány a nově taktéž stanovil, aby byla platnost cenového výměru odvozena od zveřejnění v příslušném věstníku na portálu veřejné správy. Novela č. 265/­2024 Sb. dále stanoví zákonné zmocnění k vydání podzákonného právního předpisu, kterým byl stanoven seznam nepotravinářského zboží, na něž se vztahuje povinnost označit jej při prodeji vedle prodejní ceny i cenou měrnou dle § 13 zákona o cenách.

Dochází rovněž ke změnám v oblasti hospodářské soutěže, kdy na základě novely, která byla provedena zákonem č. 265/­2024 Sb., je nově Úřad pro ochranu hospodářské soutěže oprávněn získávat informace od cenových orgánů (např. od ČOI) a následně tyto informace využívat pro potřeby svých dozorových pravomocí v rámci ochrany hospodářské soutěže a v oblasti významné tržní síly při prodeji zemědělských a potravinářských výrobků.

Vedle toho má Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nově také možnost vyžádat si informace od těchto orgánů a získat takto pro svá vlastní sektorová šetření prvotní indicie o dění na trhu a příp. protisoutěžním jednání. Kromě toho však i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže stíhá povinnost na vyžádání poskytovat informace ze svých šetření v oblasti hospodářské soutěže nebo významné tržní síly ostatním cenovým orgánům.

27.05.2025