Nařízení vlády
č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé
speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti
pedagogických pracovníků bylo novelizováno. Novela nabude účinnosti 1. září
2022. Jaké změny novela přinesla?
Účinnost
byla stanovena odlišně od jednotných dat účinnosti stanovených v § 3 odst.
3 zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce
mezinárodních smluv z důvodů naléhavého obecného zájmu. Použití výjimky
z důvodu naléhavého obecného zájmu vysvětlil předkladatel (Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy) tím, že organizace školního roku má svá
právními předpisy daná pravidla. Školní rok vždy začíná k 1. září, od
tohoto data se stanovuje rozsah přímé pedagogické činnosti jednotlivých
pedagogických pracovníků a vytváří se nové rozvrhy na následující období
školního vyučování. Stanovení data nabytí účinnosti ke dni 1. ledna nebo
k 1. červenci by proto nebylo vhodné a ani praktické, neboť by mohlo
vyvolat nutnost měnit rozsah přímé pedagogické činnosti u zástupců
ředitele školy v průběhu školního roku.
Důvodem pro
novelizaci nařízení vlády byla změna pravidel snížení týdenního rozsahu přímé
pedagogické činnosti zástupců ředitele, která má za cíl především posílení
kompetencí ředitele školy a sjednocení pravidel pro ustanovování zástupců
ředitele školy. Současně má nová právní úprava za cíl omezit rizika
neefektivního čerpání finančních prostředků státního rozpočtu, a to
v souvislosti se změnou financování škol zřizovaných kraji, obcemi
a svazky obcí.
Ke snížení týdenního
rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupců ředitele školy v nařízení
vlády č. 75/2005 Sb. dochází za pomoci využití principu tzv. „konta“ či „banky“
odpočtů z týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupců ředitele
škol v regionálním školství. Celkový rozsah odpočtů bude určen podle počtu
rozhodných jednotek, kterými jsou třídy, oddělení, studijní skupiny apod. Nová
rozpětí počtu jednotek a rozsah odpočtů jsou konstruovány tak, aby
odpovídaly standardní praxi organizace škol.
V souvislosti
s novelou nařízení vlády byla novelizována taktéž vyhláška č. 13/2005 Sb.,
o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění
pozdějších předpisů. Ta nově bude stanovovat počet skupin odborného výcviku, od
kterého vzniká v dané škole nárok na ustanovení zástupce ředitele školy
pro odborný výcvik nebo vedoucího učitele odborného výcviku.
PRACOVNÍ
DOBA PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
zřizovaných MŠMT, krajem,
obcí nebo dobrovolným svazkem obcí se závazně člení na dobu výkonu přímé
pedagogické činnosti [§ 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících a o změně některých zákonů (dále jen „zákona č. 563/2004
Sb.“)] a na dobu výkonu prací souvisejících s přímou pedagogickou
činností.
Vydáním nařízení
vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné,
přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti
pedagogických pracovníků vláda realizovala zmocnění v § 23 odst. 5 zákona
č. 563/2004 Sb. Podle něj vláda stanoví nařízením rozsah přímé pedagogické
činnosti pedagogických pracovníků škol zřizovaných obcí, svazkem obcí, krajem
nebo MŠMT. To znamená, že uvedené nařízení vlády je závazné výhradně jen pro
stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků ve
veřejných školách. V případě škol soukromých a církevních může
ředitel školy postupovat v souladu s tímto právním předpisem, ale
právě tak se od něj může odchýlit a stanovit pedagogickým pracovníkům
své školy rozsah přímé pedagogické činnosti podle vlastního uvážení.
K tomu má dostatečnou oporu v ustanovení § 23 odst. 1 zákona č.
563/2004 Sb., podle něhož je to právě ředitel školy, kdo určuje pedagogickým
pracovníkům týdenní rozsah hodin jejich přímé pedagogické činnosti. Povinnost
stanovit pedagogickým pracovníkům své školy přímé pedagogické činnosti platí
obecně pro ředitele všech škol bez ohledu na zřizovatele.
Následující odstavec
2 § 23 zákona č. 563/2004 Sb. pak ale omezuje ředitele škol veřejných
(nikoliv tedy soukromých a církevních) v tom smyslu, že ředitel
školy zřizované obcí, svazkem obcí, krajem nebo MŠMT stanoví týdenní rozsah
hodin přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků podle prováděcího
předpisu. Tímto předpisem je právě nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
V odborné
literatuře byla diskutována otázka, zda ustanovení § 23 odst. 1 zákona č.
563/2004 Sb. není pro ředitele veřejné školy nadbytečné, když se při stanovení
týdenního rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků
musí držet prováděcí předpisu. Je však třeba si uvědomit, že v řadě
případů nařízení vlády stanoví rozsah přímé pedagogické činnosti nikoliv pevně,
ale v rozpětí (např. u vychovatelů, učitelů odborného výcviku,
trenérů, asistenta pedagoga a mnoha dalších pedagogických pozic).
V těchto případech je to právě ředitel školy (veřejné) a nikdo jiný, kdo
v rámci rozpětí stanoveného právním předpisem určí každému jednotlivému
pedagogickému pracovníkovi konkrétní týdenní rozsah hodin přímé pedagogické
činnosti.
Stávající úprava
obsažená v nařízení vlády č. 75/2005 Sb. však nenastavuje jednotná pravidla
pro ustanovování zástupců ředitele školy. V případě zástupců ředitele
jednotlivých druhů škol stanoví stávající právní úprava počet tříd, který je
rozhodný pro určení jejich týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti.
Ředitelé škol mají možnost ustanovit zástupce ředitele školy se sníženým
týdenním rozsahem přímé pedagogické činnosti již při minimálním počtu tříd
(např. 1–3) v rámci školy. Dále platí, že pokud je ve škole ustanoveno
více zástupců ředitele školy, stanoví se každému z nich týdenní rozsah přímé
pedagogické činnosti podle jím přiděleného počtu tříd.
DŮVODY
NOVELY NAŘÍZENÍ VLÁDY –
Právní úprava obsažená v nařízení vlády č. 75/2005 Sb. je významně věcně
spojena s mechanismem financování škol ze státního rozpočtu podle
školského zákona. S účinností od 1. ledna 2020 došlo ke změně způsobu
financování škol a z toho důvodu by ponechání nařízení vlády č.
75/2005 Sb. v nezměněném znění byl spojeno s rizikem neefektivního
čerpání finančních prostředků státního rozpočtu. Takovýto stav vyhodnotilo MŠMT
jako nevyhovující a i to byl důvod zpracování novely nařízení vlády.
Od 1. ledna 2020 se
novelou školského zákona zásadním způsobem změnil způsob financování
mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních
družin, jejichž činnost vykonává právnická osoba zřizovaná tzv. veřejným
sektorem, tj. obcí, svazkem obcí, krajem nebo MŠMT. Pro tuto skupinu škol byl
opuštěn systém financování prostřednictvím normativu na žáka (normativní způsob
financování). Pro uvedené školy právní předpisy stanoví maximální možný rozsah
vzdělávání nebo maximální možný rozsah přímé pedagogické činnosti hrazený ze
státního rozpočtu.
Nový systém garantuje
financování skutečného rozsahu vzdělávání, tj. podle počtu odučených hodin.
Rozpis rozpočtu pro školy nově provádí přímo MŠMT, nikoli jako dříve krajské
úřady. V případě základních uměleckých škol a vyšších odborných škol
zůstal systém normativů na žáka/studenta zachován, ovšem s tím rozdílem,
že normativy stanovuje centrálně MŠMT.
V tzv.
normativním způsobu financování škol a školských zařízení zřizovaných
krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, který byl od 1. ledna 2020 nahrazen
novým způsobem financování, neexistovala jiná, než faktická regulace počtu
zástupců ředitele a jejich týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti.
Tato regulace byla nepřímá, a to prostřednictvím rozepsaného objemu
přidělených finančních prostředků státního rozpočtu. V novém způsobu
financování (tzv. normativ na pedagogického pracovníka) tato faktická
regulace rozepsaným objemem finančních prostředků není, a proto existuje
riziko neefektivního čerpání finančních prostředků státního rozpočtu.
K takovému neefektivnímu čerpání finančních prostředků státního rozpočtu
by mohlo dojít například tak, že by nadměrně narostl počet vedoucích pedagogických
pracovníků, jimž se podle nařízení vlády snižuje týdenní rozsah přímé
pedagogické činnosti; v takovémto případě by byly finanční prostředky
státního rozpočtu využity na financování většího počtu fyzických osob.
Další problém spočívá
v tom, že platné znění nařízení vlády jednoznačně neodpovídá na otázku,
zda lze tytéž započitatelné jednotky započítat více zástupcům ředitele školy.
Existuje proto v praxi dvojí přístup. Při přístupu restriktivním určí
ředitel školy podle počtu započitatelných jednotek a přílohy nařízení
vlády rozsah odpočtů ze standardní míry přímé pedagogické činnosti a tento
rozsah odpočtu přidělí svému zástupci nebo v daném poměru rozdělí mezi
více svých zástupců. Při volnějším přístupu stanoví ředitel školy podle počtu
započitatelných jednotek a přílohy nařízení vlády svému zástupci,
popřípadě svým zástupcům, týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti, a to
i tak, že některé započitatelné jednotky započte opakovaně (např. zástupci
ředitele školy, jenž má svěřenu agendu průřezového charakteru, a vykonává
tedy svou činnost vůči všem třídám školy). Současná právní úprava zástupců
ředitele školy také neurčuje, od jakého minimálního počtu započitatelných
jednotek se zástupcům ředitele školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti
snižuje. I to souvisí s problémem financování. Takovýto přístup je
možný tam, kde dochází k faktické regulaci objemem přidělených finančních
prostředků, ale nikoli tam, kde jsou využity prvky nákladového financování
pedagogické práce.
Podstatou novely nařízení
vlády č. 75/2005 Sb. je využití principu tzv. „konta“ či „banky“ snížení
týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti (odpočtů z týdenního rozsahu
přímé pedagogické činnosti) zástupců ředitele školy a vedoucích učitelů
praktického vyučování. Celkový rozsah odpočtů bude určen podle počtu rozhodných
jednotek, kterými jsou třídy, oddělení, studijní skupiny apod. Navržená rozpětí
počtu jednotek a rozsah odpočtů jsou konstruována tak, aby odpovídala
standardní praxi organizace škol.
Dle nové právní úpravy bude moci ředitel školy určit počet svých
zástupců a mezi ně pak z „banky“ rozdělí určitý počet hodin snížení
týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti. Může tak mít méně zástupců
s větším odpočtem hodin. Zároveň je stanoveno, že zástupce ředitele školy
nemůže mít nižší týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti než ředitel školy.
Vedoucí učitelé praktického vyučování pak vykonávají činnosti obdobné jako
zástupci ředitele školy (záleží na organizaci příslušné školy), nastavení
odpočtu přímé pedagogické činnosti u těchto pedagogických pracovníků tak
reaguje na potřeby středních škol organizačně zabezpečit činnosti související
s realizací praktického vyučování ve všech oborech vzdělání, ve kterých
neprobíhá odborný výcvik, respektive probíhá odborný výcvik v menším
rozsahu.
Novela také navyšuje
v případě existence dalšího (odloučeného) pracoviště u mateřských
škol, základních škol, středních škol a konzervatoří, celkový počet
odpočtů v rámci „banky“ o další 2 hodiny za každé takové pracoviště,
a to za předpokladu, že bude v dalším pracovišti mateřské školy,
základní školy, střední školy a konzervatoře dosažen minimální počet 3
jednotek. V případě školských poradenských zařízení bude za každé další
pracoviště do týdenního rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce
ředitele školy započítána navíc 1 hodina.
HLAVNÍ
ZMĚNY, které přináší novela, se týkají ustanovení §
3, § 4 a příloh. Za ustanovení § 4 se vkládá skupina ustanovení § 4a až §
4g.
- Ke změnám
ustanovení § 3 nařízení vlády
V ustanovení § 3
nařízení vlády se předně zrušuje odstavec 1, který stanoví, že pedagogickému
pracovníkovi, který není jmenován do funkce zástupce ředitele školy, ale řídí
některou ze škol, jejíž činnost daná právnická osoba vykonává, může ředitel
školy snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti až do výše stanovené
tímto nařízením pro zástupce ředitele školy, kterou řídí, neboť nová ustanovení
§ 4a až 4g upravují pravidla pro stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické
činnosti zástupců ředitele školy kompletně.
Dále se
v odstavcích 2 a3 § 3 nařízení vlády terminologicky slaďuje označení
činnosti metodika informačních a komunikačních technologií
s označením specializované činnosti podle § 9 odst. 1 písm. a) vyhlášky č.
317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační
komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, neboť jde
o totožnou činnost.
Legislativně-technická
úprava v odstavci 5 § 3 nařízení vlády navazuje na terminologickou změnu
v § 3 odst. 3 a 4 a na rozšíření počtu příloh nařízení. Na
skutečnosti, že činnost koordinátora v oblasti informačních
a komunikačních technologií nebo výchovného poradce může vykonávat ředitel
školy, zástupce ředitele školy nebo vedoucí učitel praktického vyučování, se
nic nemění.
- Ke změnám
ustanovení § 4 nařízení vlády
Předně je třeba
zdůraznit, že dochází ke změně používaného pojmu. Namísto dosavadního pojmu
„počet tříd“ využívaného pro označení rozmanitých započitatelných jednotek
(kromě tříd, studijních skupin, kursů, výchovných skupin, popř. celého
školského zařízení) se zavádí obecnější pojem „jednotka“. Tato změna je
promítnuta v celém nařízení.
V odstavci 1 § 4
dochází k legislativně-technickému vyjasnění, jelikož jednotky jsou
rozhodující nejen pro stanovení přímé pedagogické činnosti ředitele školy
a pro snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupce
ředitele školy a vedoucího učitele praktického vyučování, ale také např. pro
stanovení přímé pedagogické činnosti vedoucího vychovatele ve školní družině. Z tohoto
důvodu již nebude výslovně uvedeno, že se uvedené jednotky počítají pouze
řediteli školy a zástupci ředitele školy. Školy a školská
zařízení stanoví počet jednotek podle kategorií uvedených v písmenu a),
mimo základní umělecké školy, konzervatoře, jazykové školy s právem státní
jazykové zkoušky a střední odborné školy s výtvarnými obory, které se
při stanovení počtu jednotek řídí písmenem b) příslušného ustanovení.
Dále se doplňuje
jako započitatelnou jednotku školní klub. Prováděcí právní předpisy ke školskému zákonu výslovně
neupravují organizační členění školních klubů, jako je tomu např.
v případě školních družin, kdy je započitatelnou jednotkou její oddělení.
Školní kluby se podle dlouhodobého stanoviska MŠMT do počtu jednotek
započítávají a započítávaly se tak i podle předchozích právních
předpisů. Věta za středníkem se týká specificky pouze sportovních tříd gymnázií
a souvisí s kalkulací rozsahu odpočtů pro ředitele školy
a zástupce ředitele školy.
Nakonec se zrušuje
odstavec 2 s ohledem na obsah nových ustanovení § 4a až 4g upravujících
pravidla pro stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupců
ředitele školy kompletně.
Nová ustanovení §
4a až § 4g nařízení vlády
Nově
vkládaná skupina ustanovení § 4a až § 4g upravuje rozsah přímé pedagogické
činnosti zástupců ředitele, včetně specifické skupiny zástupců ředitele
a vedoucích učitelů praktického vyučování. Použití uvedených
ustanovení je výslovně vyloučeno v případě zástupců ředitele školy pro
odborný výcvik či vedoucích učitelů odborného výcviku, kterým bude
i nadále snižována přímá pedagogická činnost dle přílohy č. 1 nařízení
vlády.
Podle
§ 4a se určí odpovídající (základní) týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti
a ten se následně zástupci ředitele školy nebo vedoucímu učiteli
praktického vyučování snižuje podle následujících pravidel.
Ustanovení § 4b až §
4d nastavují pravidla využití principu tzv. „konta“ nebo „banky“ snížení
(odpočtů) týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti. Platí pravidlo, že
celkové disponibilní snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti
vzniká jako součet snížení z přílohy č. 2, tak z přílohy č. 3.
Snížení podle přílohy č. 2 vzniká jako nejvýhodnější ze součtu jednotek všech
vykonávaných škol, s výjimkou školní družiny (jednotky tohoto školského
zařízení se započítávají, ale snížit rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce
ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle něho nelze),
snížení podle přílohy č. 3 vzniká součtem snížení uvedených u každého
z vykonávaných druhů škol. Jednotky vzniklé za úsek praktického vyučování
(§ 4c) samostatně upravují rozsah snížení podle § 4c.
Ustanovení § 4c
obsahuje zvláštní způsob výpočtu rozsahu snížení – jednotkou je každá
i jen započatá skupina 120 žáků nebo studentů zúčastňujících se
praktického vyučování nebo praktické přípravy, respektive 42 žáků nebo studentů
v případě škol zřizovaných podle § 16 odst. 9 ŠZ.
V případě
oborů vzdělávání,
v nichž je realizován odborný výcvik, tedy těch, které jsou uvedeny
v oddílu C a oddílu D, tabulce D3, D6 dle přílohy č. 1 nařízení vlády
č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním
a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, bude možné
započítat žáky a studenty ve škole, ve které se odborný výcvik uskutečňuje
v 9 a méně skupinách. V případě, že ve škole bude
uskutečňován odborný výcvik v 10 a více skupinách, žáci
zúčastňující se odborného výcviku nebudou započítáni dle § 4c do celkového
počtu jednotek pro zástupce ředitele školy a vedoucí učitele praktického
vyučování, ale vznikne nárok na určení zástupce ředitele školy pro odborný
výcvik či vedoucího učitele odborného výcviku, kterým bude snižována přímá
pedagogická činnost dle přílohy č. 1 nařízení vlády. Toto ustanovení reaguje na
novelizovanou vyhlášku č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání
a vzdělávání v konzervatoři, která nově stanovuje podmínky pro
ustanovení zástupce ředitele školy pro odborný výcvik a vedoucího učitele
odborného výcviku. Zároveň bylo nutné upravit postup, kdy se ve škole
uskutečňuje odborný výcvik v menším rozsahu, nicméně je stále nutné jej
organizačně zajistit. V takovém případě by měli být studenti započteni do
banky odpočtů pro zástupce ředitele školy a vedoucí učitele praktického
vyučování, a tyto organizační potřeby školy by mělo zajistit odpovídající
snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti.
Týdenní rozsah přímé
pedagogické činnosti vedoucího učitele odborného výcviku ve škole zřízené podle
§ 16 odst. 9 ŠZ je stanovován podle bodu 4.5 přílohy č. 1.
Ustanovení
§ 4d pak stanovuje, že v případě dalšího pracoviště u mateřských
škol, základních škol, středních škol a konzervatoří, které má alespoň 3
jednotky, bude celkový počet snížení (odpočtů) týdenního rozsahu přímé
pedagogické činnosti pro zástupce ředitele školy navýšen o další 2 hodiny
za každé takové pracoviště. V případě školských poradenských zařízení bude
za každé další pracoviště do týdenního rozsahu snížení přímé pedagogické
činnosti zástupce ředitele školy započítána navíc 1 hodina.
Rozsah
snížení přímé pedagogické činnosti konkrétnímu zástupci ředitele školy
a vedoucího učitele praktického vyučování určuje ředitel školy, nejvýše
však v počtu hodin stanoveném podle § 4b až 4d. Je-li ve škole ustanoveno
více zástupců ředitele školy nebo vedoucích učitelů praktického vyučování,
snižuje se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti nejvýše v takto
stanoveném rozsahu, na základě rozhodnutí ředitele školy (viz nový § 4e).
V novém
ustanovení § 4f je s ohledem na posílení pravomoci ředitele školy určovat
individuálně týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupcům ředitele školy
zakotveno pravidlo, že zástupce ředitele školy nesmí mít týdenní rozsah
přímé pedagogické činnosti nižší než ředitel školy; pod tento rozsah se
může zástupce ředitele školy dostat jen tehdy, pokud vykonává další činnost
podle § 3 odst. 5 nařízení vlády (tedy např. koordinaci v oblasti
informačních a komunikačních technologií).
Nové
ustanovení § 4g upravuje, že ředitel školy nemusí reagovat na změnu
v počtu dětí, žáků nebo studentů ve škole nebo jednotek ve škole
a měnit zástupcům ředitele školy nastavený počet hodin přímé pedagogické
činnosti. Nastavení počtu hodin v začátku školního roku tedy může
ponechat celý školní rok. Zároveň však platí, že ředitel školy může na změnu
ovlivňující celkový možný počet hodin odpočtu reagovat, pokud to bude podle něj
situace vyžadovat. Ředitel školy stanovuje týdenní rozsah přímé pedagogické
činnosti podle zákona jakémukoliv pedagogickému pracovníkovi včetně zástupců
ředitele školy vždy na období školního vyučování nebo na pololetí školního
vyučování – tak upravuje § 23 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb. Týdenní rozsah
přímé pedagogické činnosti nastavuje ředitel školy vždy na začátku školního
roku (nebo na začátku každého pololetí). S pedagogickým pracovníkem se
však může ředitel školy domluvit na změně, je-li to potřebné,
a v případě zástupců ředitele školy nadto platí, že je zpravidla
možné je z funkce kdykoliv odvolat. Rozsah snížení přímé pedagogické
činnosti zástupců ředitele školy podle § 4a až 4f nařízení musí odpovídat
vykázaným údajům, případně, pokud dojde během roku ke změně, aktuálním
podmínkám.
Více již najdete
v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 9/2022.
Dědické právo je významnou částí soukromého práva, systematicky
zařazené mezi majetková práva, a to majetková práva absolutní, působí tedy
erga omnes (vůči všem). Samotný pojem dědického práva je možné vykládat ve
dvojím smyslu: objektivním a subjektivním. V objektivním smyslu je
dědické právo chápáno jako souhrn všech právních norem (hmotněprávních
i procesněprávních), které upravují přechod práv a povinností
zemřelého na jeho právního nástupce, kterému svědčí některý z důvodů
dědění. V subjektivním smyslu je dědické právo chápáno jako oprávnění
jednotlivce stát se dědicem. Dědické právo je tedy soubor práv, která určité
osobě připadnou podle objektivního dědického práva v důsledku smrti jejího
předchůdce. Účelem dědického práva je zabezpečení změny v subjektech
majetkových práv a povinností po smrti zůstavitele. Děděním je realizována
zásada zachování hodnot se zřetelem k budoucnosti jako výraz solidarity
lidí a sledování cílů sahajících přes více generací.
Ústavní základ
dědického práva je zakotven v Listině základních práv a svobod (dále
LZPS). Dle článku 11 odst. 1 LZPS Každý má právo vlastnit majetek.
Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Dědění
se zaručuje. Právní úprava dědického práva je pak zejména upravena zákonem
č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Občanský zákoník obsahuje právní úpravu dědického
práva v části třetí označené „Absolutní majetková práva“, hlavě III.
označené „Dědické právo“. Vnitřně je právní úprava dědického práva rozdělena do
osmi dílů. Díl první se zabývá právem na pozůstalost, díl druhý pořízením
pro případ smrti, díl třetí odkazy, díl čtvrtý zákonnou dědickou
posloupností, díl pátý povinnými dědickými díly, díl šestý právy
některých osob na zaopatření, díl sedmý přechodem pozůstalosti na dědice
a konečně díl osmý zcizením dědictví.
Právní úprava
dědického práva je podrobně obsažena v ust. § 1475 až § 1720 občanského
zákoníku. Procesněprávní otázky dědického práva (zejména řízení
o pozůstalosti) jsou obsaženy v zákoně č. 292/2013 Sb.,
o zvláštních řízeních soudních. Konkrétně je právní úprava obsažena
v části druhé označené „Zvláštní část“, hlavě III. označené „Řízení
o pozůstalosti“. Dalšími právními předpisy souvisejícími s dědickým
právem jsou zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád) a vyhláška č. 196/2001 Sb., o odměnách
a náhradách notářů, správců pozůstalosti a Notářské komory České
republiky (notářský tarif). Důležitým je také zákon č. 91/2012 Sb.,
o mezinárodním právu soukromém, který v ust. § 73a až § 79 upravuje
právní poměry dědického práva, pokud se v dědictví vyskytuje tzv.
mezinárodní prvek.
1. Základní pojmy dědického práva
Dědické právo
upravuje přechod majetkových poměrů zemřelého člověka na jiné osoby. Občanský
zákoník v ust. § 1475 nejprve definuje základní pojmy dědického práva.
§ 1475
(1) Dědické právo
je právo na pozůstalost nebo na poměrný podíl z ní.
(2) Pozůstalost
tvoří celé jmění zůstavitele, kromě práv a povinností vázaných výlučně na
jeho osobu, ledaže byly jako dluh uznány nebo uplatněny u orgánu veřejné
moci.
(3) Komu náleží
dědické právo, je dědic, a pozůstalost ve vztahu k dědici je
dědictvím
Jedním ze základních
pojmů dědického práva je pozůstalost. Občanský zákoník stanovuje, co do
pozůstalosti spadá a co nikoli, a v návaznosti na to pojmově
odlišuje pozůstalost a dědictví. Dědické právo je právo na pozůstalost nebo
na poměrný podíl z ní. Ten, kdo má dědické právo, je dědic,
a pozůstalost ve vztahu k dědici je dědictvím. Ustanovení § 1475
odst. 2 občanského zákoníku stanoví, že pozůstalost tvoří celé jmění
zůstavitele. Jmění osoby tvoří souhrn jejího majetku a dluhů, majetkem je
souhrn všeho, co osobě patří.
Pozůstalost tedy
tvoří veškerý majetek zůstavitele, nejen ten majetek, který dědici uvedli
v řízení o pozůstalosti, nýbrž také majetek, o němž nevěděli,
popřípadě majetek, který v tomto řízení úmyslně neuvedli. Dle uvedeného
ustanovení pozůstalost tvoří celé jmění zůstavitele, kromě práv
a povinností vázaných výlučně na jeho osobu, ledaže byly jako dluh uznány
nebo uplatněny u orgánu veřejné moci.
Z tohoto
vyplývá, že do pozůstalosti nepatří práva a povinnosti vázané výlučně na
osobu zůstavitele, výjimku tvoří taková práva a povinnosti, které byly
jako dluh uznány nebo uplatněny u orgánu veřejné moci. Odkazováno je na
uznání dluhu. Může se jednat o dluh jiné osoby (dlužníka), jehož splnění
bylo vázáno výlučně na osobu zůstavitele, a pokud byl tento dluh dlužníkem
za života zůstavitele uznán, bude zařazen do aktiv pozůstalosti. Ohledně práv
a povinností, které budou uplatněny u orgánu veřejné moci, bude
situace obdobná.
Orgánem veřejné moci
je orgán, který je ze zákona oprávněn autoritativně rozhodovat o právech
a povinnostech osob. Orgánem veřejné moci se míní především soud.
Do pozůstalosti tak náleží např. právo na bolestné nebo na peněžité
zadostiučinění, bylo-li např. ještě za života zůstavitele uplatněno
u soudu. Uvedené ustanovení zmiňuje uplatnění u orgánu veřejné moci,
nikoliv přímo rozhodnutí orgánu veřejné moci. Pokud bude do skončení řízení
o pozůstalosti známo rozhodnutí příslušného orgánu veřejné moci, zařadí se
přisouzená částka buď do aktiv, či pasiv pozůstalosti, podle toho, zda bylo
rozhodnuto ve prospěch, či neprospěch zůstavitele. Případně nebude do aktiv ani
pasiv pozůstalosti zařazen žádný majetek v případě prohry ve sporu.
Pokud nebude
řízení u orgánu veřejné moci během řízení o pozůstalosti skončeno,
pozůstalostní soud posoudí, zda přeruší řízení o pozůstalosti do
rozhodnutí ve věci nebo zda bude pokračovat v tomto řízení.
Následující ust. §
1476 občanského zákoníku určuje dědické tituly.
§ 1476
Dědí se na základě
dědické smlouvy, ze závěti nebo ze zákona. Tyto důvody mohou působit
i vedle sebe.
Dědický titul je
právní důvod, o který
dědic opírá své právo na pozůstalost nebo na podíl z ní. Dědickými tituly
jsou:
-
dědická smlouva,
-
závěť,
-
zákon.
Dědí se tedy na
základě dědické smlouvy, ze závěti nebo ze zákona. Občanský zákoník nově
s účinností od 01. 01. 2014 zavedl institut dědické smlouvy. Řazení výčtu
dědických titulů odpovídá jejich právní síle. Zákon je dědickým titulem až když
nedojde k posloupnosti podle dědické smlouvy nebo podle závěti a je
tedy brán jako nejslabší dědický titul. V tomto případě mluvíme
o zákonné dědické posloupnosti. Z druhé věty uvedeného ustanovení
vyplývá, že tyto tituly mohou působit vedle sebe. Může nastat případ, kdy
zůstavitel uzavře s jedním dědicem dědickou smlouvu o části své
pozůstalosti, ohledně další části pořídí závětí tak, že ustanoví jiného dědice
a právo na zbylou část mohou mít zákonní dědicové. Může tedy dědit
několik dědiců po témže zůstaviteli z několika dědických titulů. Může
dojít také k tomu, že jeden dědic bude dědit z několika dědických
titulů zároveň, když např. uzavře se zůstavitelem dědickou smlouvu o třech
čtvrtinách pozůstalosti a ohledně čtvrtiny pozůstalosti jej zůstavitel
povolá také za dědice. Také může dojít k tomu, že zůstavitel zanechá
dědici určitý podíl z pozůstalosti, ale pozůstalost tím nevyčerpá, zbylou
část pozůstalosti tak nabudou zákonní dědici a mezi nimi může být
i dědic ze závěti, jemuž zanechal zůstavitel určitý podíl.
Občanský zákoník dále
rozlišuje dědictví a odkaz, jakož i dědice a odkazovníka. Dědicem
je osoba, které náleží dědictví, tj. buď celá pozůstalost nebo podíl na ní.
Naproti tomu odkazovníkem je ten, komu zůstavitel zůstavil jen jednotlivou věc,
případně několik věcí určitého druhu.
§ 1477
(1) Odkazem se
odkazovníku zřizuje pohledávka na vydání určité věci, popřípadě jedné či
několika věcí určitého druhu, nebo na zřízení určitého práva.
(2) Odkazovník
není dědicem.
Občanský
zákoník definuje odkaz jako pohledávku a osobu odkazovníka jako věřitele,
jemuž má být splněna pohledávka, spočívající ve vydání určité věci (věci
jednotlivé), věci druhově určené, nebo zřízeno určité právo. Odkaz zůstavitel
zřídí tak, že v pořízení pro případ smrti nařídí určité osobě, aby
odkazovníku vydala předmět odkazu. Důležitý je rozdíl mezi dědicem
a odkazovníkem. Dědic je univerzálním právním nástupcem zůstavitele
a přechází na něj všechna práva a povinnosti zůstavitele, jež na
něj dle občanského zákoníku a dalších zákonů mohou přejít, aniž by musel
každou věc či právo zvláště nabývat. Odkazovník není univerzálním právním
nástupcem, není dědicem, jak je uvedeno v ust. § 1477 odst. 2 občanského
zákoníku. Odkazovník nabývá od dědice pouze určitou věc, která ani nemusela
patřit zůstaviteli, nebo nabývá právo.
Rozdílem je také to,
že nabytí dědictví potvrzuje dědici soud, zatímco právo odkazu uplatňuje
odkazovník vůči dědici přímo. Nezasahuje v tomto pozůstalostní soud.
Občanský zákoník dále také stanoví, že za dědice nebo odkazovníka lze
povolat i právnickou osobu, která má teprve vzniknout.
§ 1478
Za dědice nebo
odkazovníka lze povolat i právnickou osobu, která má teprve vzniknout.
Tato právnická osoba je způsobilým dědicem nebo odkazovníkem, pokud vznikne do
jednoho roku od smrti zůstavitele.
Dle
uvedeného ustanovení lze povolat za dědice nebo za odkazovníka
i právnickou osobu, která má vzniknout teprve v budoucnosti – za
předpokladu, že k jejímu vzniku dojde do jednoho roku po smrti
zůstavitele. Může se jednat o svěřenský fond, nadaci, nadační fond apod.
Občanský zákoník
dále stanoví, kdy vzniká dědické právo.
§ 1479
Dědické právo
vzniká smrtí zůstavitele. Kdo zemře před zůstavitelem, nebo současně
s ním, nedědí.
Dle uvedeného
ustanovení smrtí zůstavitele dědické právo vzniká. Občanský zákoník rozlišuje
vznik práva na pozůstalost a okamžik, kdy dědic nabude dědictví. Je tedy
třeba rozlišovat nabytí dědického práva a nabytí dědictví, tedy
vlastnického práva k zděděnému majetku. Dále z uvedeného vyplývá, že
jen osoba, která je v okamžik smrti zůstavitele způsobilá být dědicem,
není z dědictví vyloučena. Právo dědit po zůstaviteli nevznikne ani tomu,
kdo zemřel současně se zůstavitelem, a tudíž ani nemůže dojít
k přenosu takového práva na nástupce.
Další ustanovení
občanského zákoníku stanoví zákaz převodu.
§ 1480
Dědického práva,
které má teprve vzniknout, se lze jen zříci; nelze je převést ani s ním
jinak naložit.
Z tohoto
ustanovení vyplývá, že potenciální dědic, kterému může v budoucnu
vzniknout dědické právo po určitém zůstaviteli, nemůže za jeho života své budoucí
dědické právo, tedy právo na celou pozůstalost nebo na podíl z ní,
převést. Nelze tedy uzavřít žádnou smlouvu, jejímž předmětem by bylo budoucí
dědické právo. Nelze ani za života zůstavitele závětí pořídit
o dědickém právu, které má pořizovateli závěti po zůstaviteli připadnout
v budoucnu, ani jej nelze v této době učinit předmětem odkazu.
Jedinou výjimkou je uzavření smlouvy se zůstavitelem o zřeknutí se
dědického práva podle ust. § 1484 občanského zákoníku.
1.2
Dědická nezpůsobilost
§ 1481
Z dědického
práva je vyloučen, kdo se dopustil činu povahy úmyslného trestného činu proti
zůstaviteli, jeho předku, potomku nebo manželu nebo zavrženíhodného činu proti
zůstavitelově poslední vůli, zejména tím, že zůstavitele k projevu
poslední vůle donutil nebo lstivě svedl, projev poslední vůle zůstaviteli
překazil nebo jeho poslední pořízení zatajil, zfalšoval, podvrhl nebo úmyslně
zničil, ledaže mu zůstavitel tento čin výslovně prominul.
§ 1482
(1) Probíhá-li
v den zůstavitelovy smrti řízení o rozvod manželství zahájené na
zůstavitelův návrh podaný v důsledku toho, že se manžel vůči zůstaviteli
dopustil činu naplňujícího znaky domácího násilí, je zůstavitelův manžel
vyloučen z dědického práva jako zákonný dědic.
(2) Byl-li rodič
zbaven rodičovské odpovědnosti proto, že ji či její výkon zneužíval nebo že
výkon rodičovské odpovědnosti z vlastní viny závažným způsobem zanedbával,
je vyloučen z dědického práva po dítěti podle zákonné dědické
posloupnosti.
§ 1483
Potomek toho, kdo
je vyloučen z dědického práva, nastupuje při zákonné dědické posloupnosti
na jeho místo, i když vyloučený přežije zůstavitele. To neplatí
v případě stanoveném v § 1482 odst. 1.
Dědit může jen osoba
způsobilá být dědicem. Občanský zákoník v ust. § 1481 až 1483 stanoví
okruh osob vyloučených z dědického práva. Dědická nezpůsobilost vylučuje
z dědického práva osobu, která se dopustila činu, v jehož důsledku se
stala nehodnou dědictví nabýt, protože by její podílení se na výhodách
plynoucích z právního nástupnictví po zůstaviteli odporovalo zásadám
spravedlnosti a obecné morálce.
Z dědického
práva je vyloučen
-
ten, kdo se dopustil činu
povahy úmyslného trestného činu proti zůstaviteli, jeho předku, potomku nebo
manželu,
-
ten, kdo se dopustil
zavrženíhodného činu proti zůstavitelově poslední vůli, zejména tím, že
zůstavitele k projevu poslední vůle donutil nebo lstivě svedl, projev
poslední vůle zůstaviteli překazil nebo jeho poslední pořízení zatajil,
zfalšoval, podvrhl nebo úmyslně zničil,
ledaže mu zůstavitel
tento čin výslovně prominul.
Ustanovení § 1481
občanského zákoníku vylučuje z dědění toho, kdo se dopustil vůči
zůstaviteli nebo osobám jemu blízkým závažného úmyslného jednání,
kvalifikovaného trestním zákoníkem jako trestný čin, nebo kdo se dopustil
zavrženíhodného činu proti poslední vůli zůstavitele. Dědická nezpůsobilost se
nevztahuje pouze na dědice nepominutelné, ale i na všechny osoby,
přicházející v úvahu jako zákonní dědici, osoby povolané k dědění
závětí nebo dědickou smlouvou. Dědická nezpůsobilost nastává ze zákona, není
rozhodné, zda o ní zůstavitel věděl. Nezpůsobilý dědic nedědí.
Může
nastat situace, že nezpůsobilému dědici bude potvrzeno nabytí dědictví, protože
o jeho nezpůsobilosti se v době projednávání pozůstalosti nevědělo
a byla zjištěna až po skončení řízení. V takovém případě se dědic,
kterému by náležel dědický podíl nezpůsobilého dědice, může domáhat svého práva
k pozůstalosti žalobou. Může tak učinit do doby, než se jeho právo
promlčí, tj. do deseti let od smrti zůstavitele. Ustanovení § 1481 občanského
zákoníku připouští i určitou výjimečnou situaci, a to výslovné
prominutí činu zůstavitelem. Zůstavitel může čin zakládající dědickou
nezpůsobilost výslovně prominout. Zůstavitel nemusí užít přímo slov
„prominutí“, rozhodující je vyjádřený úmysl prominutí konkrétního činu.
Zůstavitel dědici promine takový čin, o kterém ví, a přesto chce, aby
dědic dědil.
Prominut musí být
konkrétní čin, tedy nestačí pouze obecné prominutí chování dědice. K výslovnému prominutí může dojít tím,
že jej zůstavitel vlastnoručně napíše a podepíše, případně připojí svůj
podpis na listinu, vyhotovenou někým jiným. Občanský zákoník sice přímo
nestanoví, že výslovné prominutí musí být učiněno písemně, ale prominutí
učinění v ústní formě by bylo velmi těžko prokazatelné v rámci řízení
o pozůstalosti.
Dále
občanský zákoník výslovně stanoví, že z dědického práva jako zákonný dědic
je vyloučen zůstavitelův manžel v případě, že probíhá v den
zůstavitelovy smrti řízení o rozvod manželství zahájené na zůstavitelův
návrh podaný v důsledku toho, že se manžel vůči zůstaviteli dopustil činu
naplňujícího znaky domácího násilí. Z obdobných důvodů je rovněž
stanoveno, že z dědického práva po dítěti je vyloučen rodič, pokud byl
zbaven rodičovské odpovědnosti proto, že ji či její výkon zneužíval nebo že
výkon rodičovské odpovědnosti z vlastní viny závažným způsobem zanedbával.
Z ustanovení § 1482 občanského zákoníku vyplývá, že po zůstaviteli nedědí
jako zákonný dědic manžel, který se vůči zůstaviteli dopustil činu, který
naplňuje znaky domácího násilí, podal-li zůstavitel návrh na rozvod manželství
i z tohoto důvodu. V takovém případě nevznikne manželovo zákonné
dědické právo. Dle ust. § 1483 občanského zákoníku platí vyloučení zákonné
dědické posloupnosti i pro potomky manžela vyloučeného z dědění. Vyloučení
z dědění je vázané na specifický případ, kdy zůstavitel podal návrh na
rozvod manželství odůvodněný tím, že se manžel vůči němu dopustil činu
naplňujícího znaky domácího násilí, a zemřel v průběhu řízení
o tomto návrhu. O rozvodu a jeho příčinách tedy nebylo ještě
rozhodnuto a není tudíž ani zřejmé, zda vůbec k domácímu násilí
skutečně docházelo. V takovém případě se bude zřejmě pozůstalý manžel
bránit tím, že se domácího násilí nedopouštěl, a bude trvat na svém
dědickém právu jako dědic ze zákonné dědické posloupnosti. Ustanovení § 1482
občanského zákoníku stanoví vyloučení z dědického práva pouze jako
vyloučení zákonného dědice, nikoliv dědice ze závěti. Pokud tedy nastane
situace, kdy zůstavitel napsal závěť, kterou odkázal vše manželovi, později
došlo k domácímu násilí a podání návrhu na rozvod manželství
z tohoto důvodu, během řízení došlo k úmrtí zůstavitele
(navrhovatele), aniž by předtím zůstavitel svoji závěť zrušil, bude manžel na
základě závěti dědit.
Dle ust. § 1482 odst.
2 občanského zákoníku je dědicky nezpůsobilým rodič zbavený rodičovské
odpovědnosti proto, že ji či její výkon zneužíval nebo že výkon rodičovské
odpovědnosti z vlastní viny závažným způsobem zanedbával. Zbavení
rodičovské odpovědnosti je prokazatelné rozsudkem soudu. V tomto případě
potomci dědicky nezpůsobilého rodiče, tedy sourozenci zůstavitele, nejsou
z dědění ze zákonné dědické posloupnosti vyloučeni.
Důvody
dědické nezpůsobilosti uvedené v ust. § 1482 občanského zákoníku
nestanoví, že by zůstavitel mohl svému manželovi nebo rodiči čin zakládající
dědickou nezpůsobilost podle ust. § 1482 občanského zákoníku výslovně
prominout, jako v případě činů uvedených v ust. § 1481 občanského
zákoníku. V podstatě je ale výslovné prominutí možné. V případech dle
ust. § 1482 občanského zákoníku totiž platí dědická nezpůsobilost pouze pro
případy zákonné dědické posloupnosti. Z toho vyplývá, že postačí, když
zůstavitel ustanoví manžela nebo rodiče pořízením pro případ smrti svým
dědicem.
Jedná se
o případy dědické nezpůsobilosti, o kterých zůstavitel věděl,
a pokud poté přesto takové osoby ustanovil svými dědici, zahrnuje takové
pořízení i prominutí činu, pro který by při zákonné dědické posloupnosti
byl takový dědic dědicem nezpůsobilým. Stejný následek nastane, když zůstavitel
pořídí závěť v době, kdy důvod dědické nezpůsobilosti jeho manžela ještě
neexistoval a poté, když nastal, závěť nezrušil.
Důvody dědické nezpůsobilosti se do značné míry kryjí s důvody
vydědění. Vydědění
předpokládá zůstavitelovu vědomost o dědicově činu a také aktivní
projev vůle zůstavitele. Vydědění navíc připadá v úvahu jen
u nepominutelných dědiců. Naproti tomu vyloučení dědice z dědění pro
jeho dědickou nezpůsobilost zasahuje všechny osoby, které jinak jako dědici
přicházejí v úvahu a také bez vlivu toho, zda zůstavitel měl vědomost
o daném činu dědice.
1.3 Zřeknutí
se dědického práva
§ 1484
Zřeknutí se
dědického práva
(1) Dědického
práva se lze předem zříci smlouvou se zůstavitelem; není-li jinak ujednáno,
působí zřeknutí i proti potomkům. Kdo se zřekne dědického práva, zříká se
tím i práva na povinný díl; kdo se však zřekne jen práva na povinný díl,
nezříká se tím práva z dědické posloupnosti.
(2) Zřekl-li se
někdo dědického práva ve prospěch jiné osoby, má se za to, že zřeknutí platí,
jen stane-li se tato osoba dědicem.
(3) Smlouva
vyžaduje formu veřejné listiny; práva a povinnosti z ní však mohou
být zrušeny, pokud strany dodrží písemnou formu.
Dřívější
právní úprava možnost zřeknutí se dědického práva nepřipouštěla, dědic se
nemohl předem zříci svého dědického práva a musel po zůstavitelově smrti
dědictví buď přijmout, nebo odmítnout. Občanský zákoník s účinností od 01.
01. 2014 v ust. § 1484 umožňuje dědici zřeknutí se dědického práva. Je tak
možné se vzdát práva na dědictví již předem? V praxi má tato právní úprava
význam zejména v těch případech, kdy se předpokládanému dědici dostane od
zůstavitele nějakého plnění za života. Zřeknutí se dědictví nespočívá jen
v projevení vůle předpokládaného dědice. Vyžaduje se, aby se tak stalo právě
jeho smlouvou se zůstavitelem. Pro smlouvu o zřeknutí se dědického práva
se vyžaduje forma veřejné listiny (notářského zápisu).
Dle
ust. § 1484 občanského zákoníku se lze dědického práva předem zříci smlouvou se
zůstavitelem a není-li jinak ujednáno, působí zřeknutí i proti
potomkům. Kdo se zřekne dědického práva, zříká se tím i práva na povinný
díl. Kdo se však zřekne jen práva na povinný díl, nezříká se tím práva
z dědické posloupnosti. To má praktický význam zejména, zřekl-li se
nepominutelný dědic jen práva na povinný díl v souvislosti s tím, že
zůstavitel zamýšlí pořídit o svém jmění závětí, dovětkem nebo
v dědické smlouvě a nezatížit povolané dědice nebo odkazovníky
povinností k vyplacení povinného dílu, ale posléze pořízení pro případ
smrti neučiní, nebo je následně zruší, anebo dědic povolaný závětí zůstavitele
nepřežije nebo se stane nezpůsobilým dědit apod.
Pak i ten, kdo
se zřekl výslovně jen práva na povinný díl, nastoupí jako dědic podle zákonné
posloupnosti. Zřekl-li se někdo dědického práva ve prospěch jiné osoby, má se
za to, že zřeknutí platí, jen stane-li se tato osoba dědicem.
Zákon pamatuje
i na případy, kdy dědické právo dědic, který se jej zřekl, znovu nabude.
Stane se tak tehdy, když se zřekne dědického práva ve prospěch jiné osoby,
která se posléze dědicem nestane. Pokud se tak například dcera zůstavitele
zřekne dědictví ve prospěch svého bratra a bratr se nestane dědicem, tak
v takovém případě se dědické právo obnoví. Dědického práva se lze zříci
i za úplatu. Zřeknutí se dědictví může být využíváno v případech,
kdy zůstavitel za svého života zvýhodní některého z případných dědiců.
Praktické bude například v případě, že za života zůstavitel daruje
nemovitost jednomu ze svých potomků a zároveň s ním uzavře smlouvu
o zřeknutí se dědického práva.
Více již
najdete v měsíčníku Daně, účetnictví – vzory a případy 10-11/2022.