Aktualizace III/2 - o státní sociální podpoře, o pomoci v hmotné nouzi
VII/2022
formát A5
96 stran
zväčšiť
- Zákon o státních svátcích
- Zákon o státní sociální podpoře
- Zákon o pomoci v hmotné nouzi
- Vyhláška o stanovení způsobu zahrnutí kompenzace
- Jednorázový příspěvek na dítě
- Vyhláška o způsobu oceňování nákladů na zdravotní služby pro účely přerozdělování
65,40 Kč bez DPH
72,00 Kč s DPH
Objednat
Titul skladem
EAN: 9771802834162
Navrhuje se odstranit povinnost každoročně žádat o příspěvek na bydlení. Příspěvek na bydlení se bude přiznávat na dobu neurčitou, nebude třeba o něj vždy k 1.7. daného roku znovu žádat. Sníží se tak administrativní zatížení Úřadu práce ČR i klientů, aniž by se rozšířil prostor pro zneužívání příspěvku na bydlení.
Cílem návrhu je zejména rozšíření podpory prostřednictvím dávky mimořádné okamžité pomoci, a to definováním dalších zákonných situací, které mohou nárok na tuto dávku založit. Při aktuálním celospolečenském vývoji ovlivněném mnohými krizovými faktory, jako např. pandemická situace, energetická krize, vysoká míra inflace, uprchlická krize v důsledku válečného konfliktu, stále více zaznívá potřeba revize této formy pomoci, neboť narůstá skupina zranitelných osob, které jsou přímo ohroženy např. ztrátou bydlení či sociálním vyloučením.
Titul obsahuje úplné znění zákonů po novele:
Zákon o státních svátcích
Zákon o státní sociální podpoře
Zákon o pomoci v hmotné nouzi
Vyhláška o stanovení způsobu zahrnutí kompenzace
O zvýšení částek životního minima a existenčního minima
Jednorázový příspěvek na dítě
Vyhláška o způsobu oceňování nákladů na zdravotní služby pro účely přerozdělování
Sdělení č. 127/2022 Sb.
Nařízení vlády č. 36/2022 Sb.
Nařízení vlády č. 138/2022 Sb.
Sdělení č. 104/2022 Sb.
Zákon o státní sociální podpoře
V zákoně č. 117/1995 Sb. se výslovně upraví, že pro prokazování nároku na dávky státní sociální podpory a jejich výši postačují prosté kopie dokladů. To se týká i dokladů, které tvoří náležitosti žádosti. Cílem opatření je zjednodušit prokazování nároku na dávky a stanovení jejich výše, zejména v případě elektronických podání. Tím není dotčeno právo správního orgánu, aby si (vyžaduje li to povaha věci) vyžádal originály dokladů nebo ověřené opisy listin, případně skutečnosti sám ověřil.
Cílem návrhu na úpravu rodičovského příspěvku je zvýšení flexibility při čerpání této dávky, která umožní i rodičům, kteří nemohli volit měsíční výši dávky, čerpat rodičovský příspěvek ve vyšší částce něž dosud a zlepšit tak aktuální příjmovou situaci rodiny.
Navrhuje se dosavadní částku 10 000 Kč měsíčně, kterou je limitována možnost volby rodiče, pokud ani jednomu z rodičů nelze stanovit denní vyměřovací základ pro účely peněžité pomoci v mateřství nebo 70 % 30násobku vyměřovacího základu (odpovídá výši peněžité pomoci v mateřství) je nižší než 10 000 Kč, zvýšit na 13 000 Kč.
Zákon o pomoci v hmotné nouzi
Mimořádná okamžitá pomoc nepředstavuje formu podpory určené k úhradě nákladů na bydlení. Dávku je sice možné poskytnout na úhradu nezbytného jednorázového výdaje, který je spojen s úhradou noclehu, avšak tato podpora se již nejeví jako zcela dostačující. Dlouhodobě zaznívá potřeba vymanit ohrožené skupiny osob z nevhodných forem bydlení, jako jsou např. ubytovny. Rozšíření dalších alternativních forem podpory může vytvořit základ pro to, aby zranitelné skupiny osob, které si dosud nedokázaly vytvořit odpovídající zázemí, získaly šanci pro vyřešení složité situace.
Jednorázový příspěvek na dítě
Předmětem je zákonné ukotvení nové nepojistné jednorázové dávky typu státní sociální podpory, jejímž hlavním smyslem je okamžitá reakce v podobě poskytnutí jednorázového příspěvku, který ihned zlepší příjmovou situaci rodin s dětmi.
Stávající právní úprava, tedy systém dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi je koncipován tak, aby případné rozdíly mezi muži a ženami v podmínkách nároku na jednotlivé dávky zohledňoval tak, aby tyto skupiny osob nebyly nijak vzájemně znevýhodňovány. Stávající právní úprava není v tomto ohledu diskriminační.