|
KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ
Opět
se blíží období, ve kterém mnozí z nás musí absolvovat nejnáročnější fázi
naší profesní činnosti – sestavení účetní závěrky. Je třeba upozornit, že již
několik let nedochází k zásadnějším změnám v procesu účetní závěrky,
což jistě přispívá k prohloubení kvality sestavených závěrek. Naší snahou
je formou bodů přispět k provedení jakési inventury vybraných kroků, na
které bychom neměli zapomínat. Jedná se o případy, které nastávají před
sestavením účetní závěrky, ale i po jejím sestavení. Pokusme se na
následujících stránkách připomenout nejdůležitější kroky vztahující se (nejen)
k této náročné aktivitě.
Nejdříve
si připomeneme kritéria pro rozdělení účetních jednotek do jednotlivých
kategorií a vysvětlíme rozdíl mezi účetní uzávěrkou a účetní
závěrkou. Tyto pojmy se velice často zaměňují a i zkušení účetní je
někdy používají chybně. Připomeneme si základní vnitropodnikové směrnice
a z jakých legislativních norem vyplývá povinnost jejich vyhotovení.
Důležitou
skutečností pro účetního pracovníka je znalost jednotlivých operací
a jejich zařazení do správného účetního období. Tomuto problému se budeme
věnovat v dalším bodu a pokusíme se výčtovým způsobem rozdělit účetní
operace vztahující se k běžnému účetnímu období a již k novému
účetnímu období.
Velice
významná je oblast inventarizace majetku a závazků. Té se budeme věnovat
poněkud podrobněji. Vymezíme si základní informace k tomuto procesu
a v rámci dotazů budeme specifikovat inventurní soupisy
a inventarizační rozdíly. K procesu účetní závěrky
neodmyslitelně patří výpočet kurzových rozdílů, kterým se budeme věnovat
v souvislosti s vazbou na jednotlivé účty.
Správné
ocenění účetní závěrky se neobejde bez tvorby opravných položek.
V konkrétním příkladu si naznačíme způsob účtování opravné položky
k pohledávkám a zásobám.
Stanovení
rozsahu účetní závěrky se taktéž neobejde bez vymezení účetní závěrky pro
jednotlivé typy účetních jednotek. Zda sestavit účetní závěrku v plném
rozsahu, ve zkráceném rozsahu včetně členění pohledávek na dlouhodobé
a krátkodobé, či pouze ve zkráceném rozsahu, pochopíme z dalšího
bodu.
Před
vlastním uzavřením účetních knih je nezbytné proúčtovat i výši odložené
daně či daňové povinnosti účetní jednotky. Stejně tak je nezbytné uvažovat, zda
běžnou účetní závěrku ještě ovlivní události, které nastanou až po rozvahovém
dni.
Povinnost
nechat si ověřit účetní závěrku auditorem a proces schvalování účetní
závěrky jsou další témata tohoto bloku.
Účetní
jednotka musí vědět, zda pro ni platí povinnosti vypracování „zpráv“. Do našich
dotazů a odpovědí jsme zařadili výroční zprávu, zprávu o vztazích
a zprávu o platbách vládám. Základní informace se jistě hodí
především v okamžiku, kdy budeme stát před rozhodnutím, zda se tato
povinnost vztahuje i na naši účetní jednotku. Účetní je velice často
povinen zpracovat, či alespoň se podílet, na vypracování rozborů účetní
závěrky. K čemu a komu souží takovýto rozbor je uvedeno
v závěrečném bodu.
Věříme,
že následujících dvacet bodů pomůže účetním pracovníkům při rychlém dohledávání
podrobností k vybraným skutečnostem vztahujícím se k účetní závěrce
a navazujícím činnostem.
1. Jednotlivé kroky závěrkových prací
Účetní
závěrka je delší proces, který musí vyústit v sestavení účetní závěrky.
O
které závěrkové práce včetně navazujících činností se jedná?
Proces
účetní závěrky je velice složitý. V rámci jejího sestavování však nesmíme
zapomenout i na další záležitosti a navazující činnosti bezprostředně
se k účetní závěrce vztahující, např.:
-
rozdělení
účetních operací vztahujících se k běžnému účetnímu období a již
k novému účetnímu období pro správné vykázání,
-
daňová analýza
a výpočet daně,
-
události po
rozvahovém dni a jejich správné vykázání,
-
sestavení
výroční zprávy,
-
sestavení
zprávy o vztazích,
-
sestavení
zprávy o platbách vládám,
-
rozbor účetní
závěrky,
-
audit,
-
schválení
účetní závěrky,
-
zveřejnění
účetní závěrky,
- archivace.
2. Kritéria pro mikro účetní jednotku
Společnost
s ručením omezeným (Beta, s. r. o.), v letech 2017 až
2019 zařazená do kategorie mikro účetní jednotka, zjišťuje, zda splňuje
podmínky a stále je zařazena do této kategorie. Za rok 2020 vykazuje tyto
hodnoty: aktiva celkem = 8 mil. Kč, roční úhrn čistého obratu =
19,55 mil. Kč a průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního
období = 8.
Nemusí
Beta, s. r. o., uvažovat o přeřazení do kategorie malá účetní
jednotka?
Mikro
účetní jednotkou je ta, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň 2
z uvedených hraničních hodnot:
a) aktiva
celkem 9 000 000 Kč,
b) roční
úhrn čistého obratu 18 000 000 Kč,
c)
průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 10.
Společnost
s ručením omezeným (Beta, s. r. o.) stále patří do kategorie
mikro účetní jednotky. V roce 2020 překračuje hodnoty pouze v rámci
ročního úhrnu čistého obratu.
1.
Vymezení
účetní závěrky
Ke
správnému sestavení účetní závěrky jsou nezbytné znalosti o typech účetní
závěrky, podle kterých se rozsah účetní závěrky určuje.
Jaký
je rozsah účetní závěrky?
Rozdělme
účetní závěrku na jednotlivé výkazy s uvedením povinností jednotlivých
typů účetních jednotek:
Rozvahu:
·
v plném rozsahu
sestavuje:
-
velká účetní
jednotka,
-
střední účetní
jednotka,
-
malá účetní
jednotka s povinným auditem,
-
mikro účetní
jednotka s povinným auditem,
- ve
zkráceném rozsahu (včetně členění pohledávek na dlouhodobé
a krátkodobé) sestavuje:
-
malá účetní
jednotka bez povinného auditu,
- ve
zkráceném rozsahu sestavuje:
-
mikro účetní
jednotka bez povinného auditu.
Výkaz
zisku a ztráty:
- v plném
rozsahu sestavuje:
-
obchodní
společnost, a dále:
-
velká účetní
jednotka,
-
střední účetní
jednotka a
-
malá účetní
jednotka s povinným auditem,
-
mikro účetní
jednotka s povinným auditem,
- ve
zkráceném rozsahu sestavuje:
-
malá účetní
jednotka v případě, že není obchodní společností, nemá povinnost auditu,
-
mikro účetní
jednotka v případě, že není obchodní společností, nemá povinnost auditu.
Přílohu
sestavují:
- všechny
účetní jednotky dle § 39 vyhlášky pro podnikatele,
- malé
účetní jednotky s povinností auditu a mikro účetní jednotky
s povinností auditu dle § 39 a § 39a vyhlášky pro
podnikatele,
- střední
účetní jednotky dle § 39 a § 39b vyhlášky pro podnikatele,
- velké
účetní jednotky dle § 39 a § 39b a § 39c vyhlášky
pro podnikatele.
Přehled
o peněžních tocích:
sestavují
všechny účetní jednotky (kromě výjimek uvedených dále):
- malé
účetní jednotky s povinností auditu,
- mikro
účetní jednotky s povinností auditu,
- banky,
spořitelny a úvěrní družstva,
- pojišťovny
a zajišťovny,
- penzijní
společnosti.
Vybrané
účetní jednotky sestavují při splnění podmínky § 20 odst. 1
písm. c) body 1 a 2 zákona o účetnictví.
Přehled
o změnách vlastního kapitálu:
sestavují
všechny účetní jednotky (kromě výjimek uvedených dále):
- malé účetní jednotky s povinností
auditu,
- mikro účetní jednotky s povinností
auditu.
Vybrané
účetní jednotky sestavují při splnění podmínky § 20 odst. 1
písm. c) body 1 a 2 zákona o účetnictví.
3. Rozdíl mezi účetní uzávěrkou a účetní závěrkou
Existuje
rozdíl mezi účetní uzávěrkou a účetní závěrkou.
Je
předmětné tvrzení správné?
Účetní
uzávěrka znamená
technické uzavření účtů, jinými slovy přeúčtování konečných zůstatků, buď na
rozvahový závěrečný účet 702, nebo v případě nákladových a výnosových
účtů (výsledkových účtů) na účet 710. Tato transakce je obvykle nastavena
v účetním softwaru, který provádí účetní uzávěrku automaticky.
Z praktického hlediska je vhodné (alespoň na začátku používání daného
softwaru) prověřit správnost provádění této transakce. Zákon č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o účetnictví“) uvádí v § 17 odst. 2, že pokud není
v zákoně o účetnictví stanoveno jinak, účetní jednotky uzavírají
účetní knihy
a) ke dni
zániku povinnosti vést účetnictví,
b) k poslednímu dni účetního období,
c) ke dni předcházejícímu dni vstupu do
likvidace,
d) ke dni zrušení bez likvidace
s výjimkou přeměn,
e) ke dni předcházejícímu dni, kterým
nastanou účinky rozhodnutí o úpadku nebo ke kterému nastanou účinky
rozhodnutí soudu o přeměně reorganizace v konkurs,
f) ke dni, kterým nastanou účinky zrušení
konkursu,
g) ke dni předcházejícímu dni, kterým
nastanou účinky schválení reorganizačního plánu,
h) ke dni, kterým nastanou účinky splnění
reorganizačního plánu,
i) ke dni, kterým nastanou účinky
splnění plánu oddlužení, nebo
j) ke dni, ke kterému stanoví
povinnost uzavřít účetní knihy nebo sestavit účetní závěrku zvláštní právní
předpis.
Bližší
podrobnosti k tomuto procesu pak najdeme v Českém účetním standardu
č. 002 – Otevírání a uzavírání účetních knih.
Účetní závěrka je v zákoně
o účetnictví definována v § 18 jako nedílný celek, který tvoří
rozvaha (bilance), výkaz zisku a ztrát a příloha. Účetní závěrka
obchodních společností zahrnuje i přehled o peněžních tocích
a přehled o změnách vlastního kapitálu.
Rozeznáváme
tři druhy účetních závěrek. Nejčastější je účetní závěrka, které
se také říká řádná účetní závěrka. To je ta nejběžnější účetní závěrka, kterou
každá účetní jednotka sestavuje na konci účetního období a použije pro to
naprosto všechny standardní závěrkové postupy. Vedle řádné účetní závěrky
existuje i mimořádná účetní závěrka. Mimořádná účetní závěrka
se sestavuje také za pomoci všech standardních závěrkových postupů, stejně jako
řádná účetní závěrka.
Rozdíl
mezi řádnou a mimořádnou účetní závěrkou je v datu, ke kterému se
sestavuje. Mimořádná účetní závěrka se sestavuje k jinému než
k poslednímu dni účetního období. Dále se lze setkat i s mezitímní
účetní závěrkou, která se sestavuje v případech, kdy
to vyžadují zvláštní právní předpisy. Účetní jednotky sestavují mezitímní
účetní závěrku v průběhu účetního období i k jinému okamžiku než
ke konci rozvahového dne a při jejím sestavování se neuzavírají účetní
knihy a inventarizaci provádějí jen pro účely vyjádření ocenění dle
§ 25 odst. 3 zákona o účetnictví (zahrnují jen zisky, které byly
k rozvahovému dni dosaženy, a berou v úvahu všechna
předvídatelná rizika a možné ztráty, které se týkají majetku a závazků
a jsou jim známy do okamžiku sestavení účetní závěrky, jakož
i všechna snížení hodnoty bez ohledu na to, zda je výsledkem hospodaření
účetního období zisk nebo ztráta).
4. Inventarizační rozdíly
Výsledkem
inventarizace jsou často inventarizační rozdíly.
Co
se rozumí inventarizačními rozdíly?
Inventarizačními
rozdíly se rozumí rozdíly mezi skutečným stavem a stavem
v účetnictví, které nelze prokázat způsobem stanoveným tímto zákonem, kdy:
a)
skutečný stav je nižší než stav v účetnictví a rozdíl se označuje
jako manko, popřípadě schodek u peněžních hotovostí a cenin, nebo
b)
skutečný stav je vyšší než stav v účetnictví a rozdíl se označuje
jako přebytek.
Zákon
o daních z příjmů v § 25 odst. 2 definuje manko jako
inventarizační rozdíl, kdy skutečný stav je nižší než účetní.
Je
nezbytné upozornit (a často se na to zbytečně zapomíná), že mankem nejsou
technologické a technické ztráty vznikající např. rozprachem, vyschnutím
v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém
procesu. Jde o tzv. ztráty v rámci přirozených úbytků zásob. Toto
je účetní pohled. Z hlediska zákona o daních z příjmů se za
manka nepovažují technologické a technické úbytky a úbytky
vyplývající z přirozených vlastností zásob vznikajících např. rozprachem,
sesycháním v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím
a odbytovém procesu (přirozené úbytky zásob materiálu, zboží, nedokončené
výroby, polotovarů a hotových výrobků), ztratné v maloobchodním
prodeji a nezaviněné úhyny zvířat, které jsou pro účely zákona o daních
z příjmů hmotným majetkem, a to do ekonomicky zdůvodněné normy
přirozených úbytků a ztratného stanoveného poplatníkem.
I v tomto případě, jak jsme se již výše zmínili, je velice významná
vnitropodniková směrnice, ve které jsou uvedeny podmínky dané pro konkrétní
účetní jednotku. Při tvorbě této písemnosti je třeba mít na paměti, že správce
daně může posoudit, zda výše stanovené normy odpovídá charakteru činnosti
poplatníka a jde o obvyklou výši norem jiných poplatníků se shodnou
nebo obdobnou činností. Pokud tomu tak není, správce daně o zjištěný
rozdíl upraví základ daně.
Rozpoznané
inventurní rozdíly by měla dílčí inventarizační komise vypořádat. Pod tímto
pojmem rozumíme, že je nezbytné rozhodnout o:
o způsobu jejich zúčtování,
o vymáhání mank (od osob, které mají
podepsánu dohodu o odpovědnosti),
o způsobu náhrady případných škod
zjištěných v rámci inventarizace.
Zodpovědné
osoby – v praxi se obvykle sestavují dílčí inventarizační komise – musí za
svůj svěřený úsek jednotlivých druhů majetku a závazků vyčíslit
inventarizační rozdíly.
Více již
najdete v měsíčníku 1000 řešení 1-2/2021.
OŠETŘOVNÉ - NOVÁ ÚPRAVA
S
ohledem na uzavření prvních stupňů základních škol v ČR dne 14. 10. 2020,
budou moci rodiče dětí mladších 10 let žádat o ošetřovné z důvodu
uzavření školy. Dne 30. října 2020 byl ve Sbírce zákonů publikován zákon č.
438/2020 Sb., o úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti
s mimořádnými opatřeními při epidemii a o změně zákona č.
187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Jaká bude nová úprava ošetřovného?
V souvislosti
s výskytem koronaviru označovaného jako SARS CoV-2, k ochraně
obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění
COVID-19 způsobené tímto koronavirem došlo od 11. března 2020 k uzavření základních
škol a v měsících březnu a dubnu k uzavírání školských
zařízení nebo zvláštních dětských zařízení, popřípadě jiných obdobných zařízení
pro děti, v jehož denní nebo týdenní péči dítě jinak je,
a k uzavírání zařízení sociálních služeb (např. denní stacionáře). Na
toto uzavírání, které bylo dlouhodobého charakteru (od března do června 2020),
reagovalo Ministerstvo práce a sociálních přijetím některých dočasných
úprav k ošetřovnému upravenému v ustanovení § 39 zákona č. 187/2006
Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů,
a zpracováním zákona č. 133/2020 Sb., ve znění zákona č. 230/2020 Sb.
a zákona č. 255/2020 Sb.
Platnost opatření podle tohoto zákona skončila dnem 30.
června 2020. Právní úprava finančního zabezpečení rodičů po několik
měsíců pečujících o menší děti byla založena na zásadě, že těmto rodičům
bude po dobu péče o dítě poskytována dávka nemocenského pojištění –
ošetřovné – avšak za modifikovaných podmínek proti „obvyklému“ stavu.
Nejvýraznějšími
odchylkami byly možnosti pobírat ošetřovné:
•
při péči o širší okruh osob (dětí), neboť došlo k rozšíření definice
dětského zařízení o zařízení, která byla pro účely ošetřovného považována
za dětské / školské zařízení, z důvodu jejichž uzavření bylo poskytováno
ošetřovné (např. denní stacionáře), a ošetřovné bylo poskytováno osobám ve
stupni závislosti bez ohledu na věk v těchto zařízeních umístěných,
•
po celou dobu, po kterou trvalo uzavření zařízení nebo školy z důvodu
mimořádného opatření při epidemii, nejdéle však do 30. června 2020,
•
když zaměstnanec neumístil dítě do otevřené školy, školského zařízení nebo
zvláštního dětského zařízení, popřípadě jiného obdobného zařízení pro děti,
v jehož denní nebo týdenní péči dítě jinak je, s ohledem na možnost
ohrožení jeho zdraví nebo zdraví jiných osob, které žijí s dítětem
v domácnosti, v důsledku výskytu koronaviru označovaného jako SARS
CoV-2 nebo z jiných vážných důvodů (např. pro výrazné omezení kapacity
nebo provozní doby zařízení pro děti nebo školy),
•
od 1. dubna 2020 do 30. června 2020 ve výši denního vyměřovacího základu za
kalendářní den 80 % (podle „obecné“ úpravy je 60 %),
•
z důvodu péče o dítě ve věku od 10 let, které nedovršilo 13 let věku,
•
při opakovaném střídání dvou oprávněných (podle „obecné“ úpravy se mohou
vystřídat pouze jednou),
•
u zaměstnanců činných na základě dohody o pracovní činnosti
a dohody o provedení práce účastných nemocenského pojištění.
Důvod nové úpravy
V současné době Česká republika čelí nástupu dalšího
ataku koronavirové epidemie. Bez ohledu na to, zda bude mít charakter
celostátní, nebo bude pouze o lokálního charakteru („dočasná ohniska“),
bude zřejmě znovu docházet k vyhlašování protiepidemických opatření
spočívajících mj. v uzavření školských zařízení nebo zvláštních dětských
zařízení, popřípadě jiných obdobných zařízení pro děti, v jehož denní nebo
týdenní péči dítě jinak je, (dále jen „zařízení pro děti“) a škol, do
které dítě chodí, nebo jejich částí, přičemž doba jejich uzavření se bude řídit
příslušným opatřením orgánu krizového řízení, Ministerstva zdravotnictví nebo
krajské hygienické stanice. Nicméně i když nedojde k uzavření celého
zařízení pro děti nebo školy, lze očekávat při výskytu dočasných ohnisek
regulaci počtu přítomných dětí, což dětem znemožní v některých dnech
docházku do tohoto zařízení nebo školy s nutností zajistit péči
o tyto děti rodinou. Pro tyto děti bude ve skutečnosti takové zařízení
uzavřeno.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
na tuto
možnost reagovalo novelou školského zákona (zákona č. 564/2004 Sb., ve znění
pozdějších předpisů), která byla provedena zákonem č. 349/2020 Sb., na základě
které je škola povinna automaticky poskytnout dětem, žákům nebo studentům
vzdělávání distančním způsobem, pokud nebude možná osobní přítomnost většiny
dětí, žáků nebo studentů z nejméně jedné třídy, studijní skupiny nebo
oddělení ve škole z důvodu krizového opatření vyhlášeného
v souvislosti s krizovým stavem podle krizového zákona, z důvodu
nařízení mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nebo krajské
hygienické stanice podle zákona o ochraně veřejného zdraví nebo
z důvodu nařízení karantény.
Stejně
jako MŠMT řeší, jak zajistit výuku při vyhlášení krizového opatření nebo
nařízení mimořádného opatření spočívajícího v zákazu osobní přítomnosti
žáků / studentů ve školách při výuce, je nutno z hlediska působnosti MPSV
zajistit, aby rodiče dětí, na něž krizová / mimořádná opatření dopadnou, při
delší nepřítomnosti v zaměstnání z důvodu péče o tyto děti
nezůstali bez finančních prostředků. Současná dávka – ošetřovné – tak, jak je
upravena v zákoně o nemocenském pojištění tuto funkci zcela neplní,
neboť se poskytuje nejdéle po dobu 9 kalendářních dnů ve většině případů
a po dobu 16 kalendářních dnů, jde-li o osamělého zaměstnance, který
má v trvalé péči aspoň jedno dítě ve věku do 16 let, které neukončilo
povinnou školní docházku (tuto dobu ani nelze přerušit). Protože lze očekávat,
že (přinejmenším) mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví nebo orgánů
hygieny budou vyhlašována za současné epidemiologické situace častěji, než tomu
bylo doposud, je potřebné přijmout právní úpravu, která na tyto situace
pamatuje a řeší je.
Navrhuje se proto, aby zaměstnanec byl po
dobu své nepřítomnosti v práci při uzavření školy, školského zařízení
a zařízení pro osoby závislé na péči (stacionáře) zabezpečen ošetřovným po
celou dobu uzavření tohoto zařízení. Vychází se přitom z úprav obsažených
v zákoně č. 133/2020 Sb. a z praktických zkušeností
s aplikací tohoto zákona, který podstatně pomohl ve finančním zabezpečení
rodin s malými dětmi.
Navrhují
se zejména tato opatření:
• prodloužit podpůrčí
dobu pro poskytování dávky z 9 kalendářních dnů, resp. 16 kalendářních dnů
při osamělosti rodiče, na celou dobu uzavření školy nebo její části
z důvodu trvání mimořádného opatření,
• poskytovat ošetřovné
i zaměstnancům činným na základě dohody o pracovní činnosti
a dohody o provedení práce,
•
nárok na ošetřovné bude i na dítě, které má nařízenou karanténu.
Zároveň se
jednoznačně se stanoví období, za které se ošetřovné neposkytuje, například po
skončení zaměstnání, v době školních prázdnin, ředitelského volna nebo při
omezení výuky v jednotlivých dnech. Navrhované úpravy jsou přitom vázány
na školní rok 2020/2021, tj. končí dnem 30. června 2021.
S ohledem
na zkušenost z koronavirové krize v měsících březnu až červnu
2020 se také navrhuje zjednodušení administrativních procesů předávání
dokumentů potřebných pro výplatu dávek, neboť se jeví některé současné
praktické aspekty uplatňování a výplaty ošetřovného jako administrativně
náročné a veřejností obtížně akceptovatelné. Jedním z těchto
aspektů je (ihned na začátku procesu žádosti o dávku) potřeba vystavení
potvrzení příslušného školského zařízení o skutečnosti, že je uzavřeno
a že uvedené dítě je v tomto zařízení umístěno, kdy příslušný rodič
(žadatel o dávku) musí nejprve požádat školské či obdobné zařízení
o vystavení tohoto potvrzení, převzít jej, vyplnit další potřebné údaje
a až následně tiskopis předat zaměstnavateli. Jedná-li se o školské
zařízení s velkým počtem žáků a k jeho uzavření dojde
v krátkém časovém intervalu i vícekrát za sebou, jeví se míra
administrativní zátěže i na straně školských zařízení jako nadále obtížně
obhajitelná.
Všeobecně
rozšířený postup školských zařízení praktikovaný v jarních měsících roku
2020, vyvolaný reálnou celospolečenskou potřebou, kdy k vystavení
potvrzení docházelo pouze elektronicky (bez zaručeného elektrického podpisu)
a bylo zasíláno rodičům prostým
e-mailem, se přitom za současné legislativní úpravy jeví být na hraně souladu
s právní úpravou.
S ohledem na výše uvedené se navrhuje
potvrzení školského zařízení o jeho uzavření z procesu žádosti
o dávku zcela vypustit a nahradit jej čestným prohlášením žádajícího
rodiče, s předpokladem oprávnění ke kontrole této skutečnosti ze strany
příslušné okresní správy sociálního zabezpečení v případě vzniku
pochybností o pravdivosti tohoto prohlášení.
Druhým
zásadním praktickým aspektem je zjednodušení požadavků na formální
náležitosti žádosti o dávky nemocenského pojištění, kdy zákon
o nemocenském pojištění (subsidiárně správní řád) připouští pouze
listinnou formu žádosti. V praxi to znamená, že vyplněnou žádost,
např. o ošetřovné, musí zaměstnanec (žadatel) nejprve vyplněnou
a podepsanou fyzicky předat svému zaměstnavateli a tento ji opět
fyzicky předat příslušné okresní správě, přesto, že ostatní dokumenty zpravidla
zasílá elektronicky; přílohu k žádosti o dávku je zaměstnavatel
povinen zaslat přitom přímo elektronicky. Tím se fakticky dostává do situace,
kdy část podkladů k dávce téhož zaměstnance zasílá povinně elektronicky
a část podkladů předkládá povinně listinné formě.
Navrhuje se proto
s cílem zjednodušit procesy předávání dokumentů, a tím zpřehlednit
a potenciálně i urychlit vyřizování žádosti o dávky, zaslání
žádosti o dávku nemocenského pojištění zaměstnavatelem příslušné okresní
správě sociálního zabezpečení kvalifikovaným způsobem i ve formě kopie
žádosti nebo podkladu s tím, že originál žádosti, který zaměstnavatel
povinně uschová, může být ex post při kontrole ze strany příslušné okresní
správy sociálního zabezpečení na zaměstnavateli vyžádán.
Obecná ustanovení zákona
Jak jsme
uvedli výše, v souvislosti s epidemií onemocnění COVID-19
byla v březnu 2020 přijata řada
opatření, a to i v oblasti sociální. Na úseku dávek
nemocenského pojištění se jednalo o zákon č. 133/2020 Sb., o některých
úpravách v sociálním
zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při
epidemii v roce 2020, který přinesl speciální a dočasnou
úpravu týkající se ošetřovného z nemocenského pojištění. Situace
ohledně onemocnění COVID-19 však je v současné době taková, že toto
onemocnění neustoupilo a lze předpokládat, že toto onemocnění bude
nadále ještě alespoň po určitou dobu významně ovlivňovat situaci ohledně
zabezpečení péče o malé a menší děti v důsledku
uzavírání škol nebo jednotlivých tříd či oddělení. Je proto potřebné
přijmout i opatření v sociální oblasti, tj. na úseku
nemocenského pojištění, pokud jde o poskytování ošetřovného;
ošetřovné se bude poskytovat podle zákona o nemocenském
pojištění s úpravami podle navrhovaného zákona.
Ustanovení § 1 zároveň vymezuje
pojem „mimořádná opatření při epidemii“. Navrhuje se přesně specifikovat, která
jednotlivá opatření se rozumí mimořádnými opatřeními při epidemii pro účely
tohoto zákona, a vázat nároky vzniklé podle tohoto zákona pouze na
dobu platnosti těchto opatření. Navrhované úpravy jsou přitom vázány na školní
rok 2020/2021, tj. končí nejpozději dnem 30. června 2021. Vychází se
též z předpokladu, že pandemie takového rozsahu, které společnost
aktuálně čelí, bude postupně slábnout, popř. bude vyvinuta účinná očkovací
látka.
Zákon
rozšiřuje se pojem „nařízení příslušného orgánu“ o uzavření
dětského zařízení nebo školy tak, aby se za toto nařízení považovalo též
opatření podle školských předpisů o uzavření z důvodu onemocnění
COVID-19, neboť v některých případech dochází k uzavření na základě
tohoto opatření, nikoliv příslušného orgánu (zejm. orgánu ochrany veřejného
zdraví); tím se umožňuje reagovat na situaci uzavření vzniklou např.
v důsledku nemožnosti zajistit chod zařízení nebo školy nikoliv pro
karanténu ve škole, ale pro karanténu učitelů, přičemž důvod pro tuto karanténu
nemusel nastat v důsledku onemocnění ve škole, ale nastal mimo školu.
Dále
byl rozšířen okruh zařízení, jejichž uzavření zakládá nárok na dávku,
o zařízení určené pro péči o osoby, které jsou závislé na pomoci jiné
osoby aspoň ve stupni I (lehká závislost) podle zákona o sociálních
službách. Ustanovení
míří zejména na denní a týdenní stacionáře, které pečují o osoby
v nějakém stupni závislosti podle zákona o sociálních službách
a jejichž uzavření (např. obdobně jako tomu na jaře 2020 na základě
krizového opatření vlády a později mimořádného opatření Ministerstva
zdravotnictví) vyvolá potřebu zajistit péči o tyto osoby.
Ošetřovné
bude poskytováno i nemocensky pojištěným zaměstnancům činným na základě
dohody o pracovní činnosti (včetně výkonu zaměstnání malého rozsahu)
a dohody o provedení práce. Důvodem tohoto rozšíření okruhu osob, které budou mít
nárok na ošetřovné v době platnosti mimořádných opatření při epidemii,
jsou zkušenosti získané v průběhu jara 2020, kdy se ukázalo, že
i tyto osoby je nutné, pokud pečují o dítě z důvodu přijatých
mimořádných opatření při epidemii, s ohledem na délku jejich trvání
finančně zabezpečit.
NÁROK NA OŠETŘOVNÉ má podle této úpravy též
zaměstnanec, který nemůže vykonávat v zaměstnání práci z důvodu
péče o nezaopatřené dítě, které je závislé na pomoci jiné osoby aspoň
ve stupni I (lehká závislost) podle
zákona o sociálních službách a nemůže navštěvovat
školu z důvodu jejího uzavření na základě mimořádného opatření při
epidemii.
Nárok má též zaměstnanec z důvodu péče o osobu,
která je závislá na pomoci jiné osoby alespoň ve stupni I (lehká
závislost) podle zákona o sociálních službách, bylo-li
zařízení určené pro péči o tyto osoby uzavřeno na základě mimořádného
opatření při epidemii, nebo kdy z těchto důvodů tato osoba nemůže
navštěvovat toto zařízení (nařízení karantény v přímé souvislosti s onemocněním
COVID-19). Ustanovení míří zejména na denní a týdenní stacionáře,
které pečují o uvedené osoby a jejichž uzavření (např.
obdobně jako tomu bylo na jaře 2020 na základě krizového opatření vydaného
vládou a později mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví)
vyvolá potřebu zajistit péči o tyto osoby. U těchto osob
není stanoven limit věku jako u dětí, neboť potřeba péče je založená
na jejich dlouhodobě nepříznivém zdravotním stavu.
Zaměstnanec činný na základě dohody
o pracovní činnosti nebo na základě dohody o provedení práce
a zaměstnanec vykonávající zaměstnání malého rozsahu, kteří nejsou účastni
nemocenského pojištění v kalendářním měsíci, v němž vznikla potřeba
péče, mají nárok na ošetřovné též, pokud byli účastni nemocenského pojištění
aspoň ve třech kalendářních měsících bezprostředně předcházejících kalendářnímu
měsíci, v němž vznikla potřeba péče.
Jednoznačně se stanoví období, za které se ošetřovné
neposkytuje, například po skončení zaměstnání, v době školních prázdnin
nebo ředitelského volna. Důvodem tohoto ustanovení jsou
zkušenosti získané při aplikaci zákona č. 133/2020 Sb., kdy vznikaly výkladové
nejistoty, zda v uvedené dny ošetřovné náleží, či nikoli. Navrhuje se
ošetřovné nevyplácet v době školních prázdnin i jiného volna, kdy je
omezena výuka z jiného důvodu než z důvodu mimořádných opatření při
epidemii, neboť za těchto okolností by rodič dítěte musel i jinak zajistit
péči dítěte bez nároku na ošetřovné podle zákona o nemocenském
pojištění. Při určení období školních prázdnin a volných dnů ve
školním roce (ředitelské volno) se vychází z § 24 školského zákona
a vyhlášky č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku.
Ošetřovné se
nevyplácí za dny pracovního klidu v kalendářním týdnu, pokud zaměstnanci
v tomto týdnu nevznikl nárok na výplatu ošetřovného ani za 1 kalendářní
den, který měl být pro zaměstnance pracovním dnem v kalendářním týdnu
a v němž potřeba péče trvala.
Podpůrčí doba pro poskytování dávky se prodlužuje
z 9 kalendářních dnů, resp. 16 kalendářních dnů při osamělosti rodiče, na
celou dobu uzavření školy nebo její části z důvodu trvání mimořádného
opatření. Standardní podpůrčí doba stanovená pro ošetřovné
zákonem o nemocenském pojištění je s ohledem na průběh epidemie
a zejména délku doby, na kterou jsou přijatá mimořádná opatření při epidemii,
příliš krátká. Při dlouhodobějším uzavření škol a jiných zařízení, popř.
karanténě je ovšem třeba zajistit péči o děti, resp. osoby, které do
uzavřených zařízení nemohou docházet.
V rámci podpůrčí doby je možné vystřídání se
v péči, a to i vícekrát, přičemž vystřídání není možné
v jednom kalendářním dnu; podmínky nároku na ošetřovné a rozhodné
období se přitom u každého oprávněného posuzují ke dni prvního převzetí
péče.
Ošetřovné se bude vyplácet ve výši 70 % (podle zákona č. 133/2020
Sb. to bylo 80 %) denního vyměřovacího základu.
Ošetřovné a důchodové pojištění
Navrhuje se, aby o dobu, po kterou bude poskytováno
ošetřovné podle navrhovaného zákona (jak pokud jde o podpůrčí dobu, tak
i o rozšířený okruh dětí, o které bude pečováno), byl rozšířen okruh
vyloučených dob ve smyslu ustanovení § 16 odst. 4 písm. a) zákona
o důchodovém pojištění. To se projeví také při aplikaci souvisejících
ustanovení zákona o důchodovém pojištění, tedy ustanovení § 11 odst. 2
věty první, které řeší institut tzv. omluvných důvodů jako jedné
z podmínek pro získání účasti na důchodovém pojištění, a ustanovení §
34 odst. 2 věty poslední, které řeší institut tzv. „odečítaných dob“ při
posuzování podmínek nároku na zvýšení starobního důchodu po vzniku nároku na
starobní důchod či nároku na jeho výplatu.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 2/2021.
|
|
|
Částka 216, rozeslaná dne 10. prosince 2020
523.
Zákon, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů
524.
Zákon, kterým se mění zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, ve znění zákona č. 119/2020 Sb., a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby v usnesení vlády České republiky ze dne 10. prosince 2020 č. 1295, vyhlášeném pod č. 522/2020 Sb.
Částka 215, rozeslaná dne 10. prosince 2020
521.
Usnesení vlády České republiky o prodloužení nouzového stavu v souvislosti s epidemií viru SARS CoV-2
522.
Usnesení vlády České republiky o změně krizových opatření
Částka 209, rozeslaná dne 9. prosince 2020
510.
Vyhláška o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2021
Částka 210, rozeslaná dne 7. prosince 2020
511.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
512.
Usnesení vlády České republiky o změně krizového opatření
513.
Usnesení vlády České republiky o změně krizového opatření
Částka 208, rozeslaná dne 7. prosince 2020
509.
Sdělení Ministerstva zdravotnictví o antigenním složení očkovacích látek pro pravidelná, zvláštní a mimořádná očkování pro rok 2021
Částka 207, rozeslaná dne 7. prosince 2020
503.
Vyhláška o výkonu znalecké činnosti
504.
Vyhláška o znalečném
505.
Vyhláška, kterou se stanoví seznam znaleckých odvětví jednotlivých znaleckých oborů, jiná osvědčení o odborné způsobilosti, osvědčení vydaná profesními komorami a specializační studia pro obory a odvětví
506.
Vyhláška o výkonu tlumočnické a překladatelské činnosti
507.
Vyhláška o odměně a náhradách soudního tlumočníka a soudního překladatele
508.
Vyhláška o odměně a náhradě hotových výdajů konzultanta přibraného pro účely trestního řízení
Částka 206, rozeslaná dne 4. prosince 2020
502.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 286/2012 Sb., o vnějším označení, odznacích, služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel celní správy, ve znění pozdějších předpisů
Částka 205, rozeslaná dne 4. prosince 2020
501.
Zákon, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Částka 203, rozeslaná dne 2. prosince 2020
495.
Zákon, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů
496.
Nařízení vlády o podmínkách použití peněžních prostředků Státního fondu podpory investic formou podpory poskytované na revitalizaci území se starou stavební zátěží (brownfieldů) pro jiné než hospodářské využití
497.
Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenových rozhodnutí
Částka 202, rozeslaná dne 2. prosince 2020
491.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 342/2016 Sb., o příspěvku ke zmírnění sociálních dopadů souvisejících s restrukturalizací nebo útlumem činnosti právnických osob zabývajících se těžbou uhlí nebo uranu
492.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 189/2018 Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv a snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot
493.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 71/2013 Sb., o podmínkách pro ocenění výsledků výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, ve znění nařízení vlády č. 66/2016 Sb.
494.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 201, rozeslaná dne 2. prosince 2020
490.
Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 332/2020 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2021 a o změně zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů
Částka 204, rozeslaná dne 30. listopadu 2020
498.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
499.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
500.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
|
|
|
Daňový kalendář - DUBEN 2003
Termíny pro
praxi v prosinci 2020
Termín
zákonné povinnosti
|
Charakteristika
zákonné povinnosti
|
Povinná
osoba a zákon v platném znění
|
Sankce
za nesplnění povinnosti
|
8.
prosinec
Úterý
|
Odvod zálohy
na zdravotní pojištění OSVČ za listopad 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
15.
prosinec
Úterý
|
Zaplacení „čtvrtletní“ zálohy na daň silniční za říjen a listopad 2020
|
Poplatník daně silniční
§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o
dani silniční
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Zaplacení „roční“ zálohy 70 % daně silniční na rok 2020 za nákladní automobil
a přípojné vozidlo s největší povolenou hmotností 12 a více tun, využívající
sazbu daně sníženou o 48 %
|
Poplatník daně silniční
§ 6 odst. 9 a 10, § 10 odst. 6 zákona č.
16/1993 Sb., o dani silniční
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod 2. pololetní zálohy na daň
z příjmů na rok 2020 (ve výši 40 %), pokud daň
za rok 2019 byla mezi 30 000 Kč a 150 000 Kč, a zdaňovacím obdobím je kalendářní
rok
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod 4. čtvrtletní zálohy na daň
z příjmů na rok 2020 (ve výši 25 %), pokud daň
za rok 2019 byla vyšší než 150 000 Kč, a zdaňovacím obdobím je kalendářní rok
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
21.
prosinec
Pondělí
(za
neděli 20. 12.)
|
Odvod úhrnu sražených
záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za listopad 2020
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
listopad 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 1
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního
pojištění za listopad 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné
nepředložení přehledu příslušné správě sociálního zabezpečení.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za listopad 2020
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za listopad 2020
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné
nepředložení tiskopisu přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.
|
28.
prosinec
Pondělí
(za
svátky a neděli 25. až 27. 12.)
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za listopad 2020 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
|
Plátce DPH
§ 99, § 99a, § 101 odst. 1 až 3 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za
každý den prodlení. Úrok z prodlení 14,25 % p.a. (ročně) za prodlení úhrady,
od 5. pracovního dne po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za listopad
2020 - u všech právnických osob, zatímco u osob
fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí
na druhu, závažnosti a četnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za listopad 2020, o
intrakomunitárních plněních (přes hranici ČR, ale v rámci EU): dodání
zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného
obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby podle § 9 odst.
1, kterou má zdanit příjemce
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
hlášení činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové daně, kterou byla
povinnost v hlášení uvést, za každý další den prodlení.
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za listopad 2020, pokud jí vznikla
daňová povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)
§ 99, § 101 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za
každý den prodlení. Úrok z prodlení 14,25 % p.a. (ročně) za prodlení počínaje
5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení identifikované
osoby za listopad 2020,
o intrakomunitárních plněních (přes hranici ČR, ale v EU): poskytnutí
služby dle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce, nebo dodání zboží formou
třístranného obchodu (jen prostřední osoba)
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)
§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
hlášení činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové daně, kterou byla
povinnost v hlášení uvést, za každý další den prodlení.
|
31.
prosinec
Čtvrtek
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v listopadu 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce daně, který je plátcem
příjmu plynoucího v listopadu 2020 ze zdroje
na území ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je osvobozen od daně či nepodléhá zdanění v ČR, ale kromě „mezd“ podle § 6 odst. 4, a příjmů osvobozených nebo
nezdaňovaných do 100 000 Kč)
|
Plátce příjmu plynoucího do zahraničí
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do
výše 500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v listopadu 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů ČR odjinud z EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 14,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy
na sociální pojištění OSVČ za listopad 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za
listopad 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Zveřejnění účetní závěrky a výroční
zprávy povinně auditovaných účetních jednotek za
kalendářní rok 2019 (respektive do 30 dnů po ověření a schválení)
|
Účetní jednotka
§ 21a odst. 2
zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
|
Pokuta až do výše 3 % hodnoty aktiv celkem.
|
* * *
|
|
DLUŽNÍCI VE ZDRAVOTNÍM POJIŠTĚNÍ - DŮSLEDKY PANDEMIE
Ke
kterým datům platí pojistné zaměstnavatelé a osoby bez zdanitelných příjmů
a jak jsou povinny platit zálohy na pojistné OSVČ? Z jakého důvodu je
pro zaměstnavatele a osoby bez zdanitelných příjmů důležité datum 21. září
2020? Jakým způsobem uplatňují zdravotní pojišťovny své pohledávky a které
pohledávky nevymáhají?
Průvodním
jevem současné složité ekonomické situace je nárůst dlužníků i ve
zdravotním pojištění. Zaměstnavatelé ztrácejí zakázky, jsou nuceni omezovat
výrobu, poklesl zájem o poskytované služby. Podobné projevy registrujeme i
u podnikatelské sféry, kdy podnikatelé platí pojistné jednak sami jako
OSVČ, jednak za své zaměstnance, pokud je mají. Speciální skupinu plátců (a
taktéž i možných dlužníků) pak představují osoby bez zdanitelných příjmů.
Které subjekty jsou
povinny platit pojistné na zdravotní pojištění?
Pomineme-li
stát, hradící zdravotním pojišťovnám měsíčně pojistné za tzv. „státní
pojištěnce“, jsou skupinami plátců:
a)
hromadní plátci pojistného, tedy zaměstnavatelé (za sebe a za své
zaměstnance)
b)
samoplátci, mezi které řadíme:
• osoby samostatně
výdělečně činné,
• osoby bez zdanitelných
příjmů.
Tito
plátci jsou – mimo výjimek, aktuálně daných zákonem č. 134/2020 Sb. –
povinni hradit pojistné (OSVČ zálohy na pojistné) pravidelně každý měsíc.
Zaměstnavatelé platí pojistné za
zaměstnance nejpozději do 20. dne následujícího kalendářního měsíce na
účet určený pro hromadné platby pojistného. Pojistné činí 13,5 %
z vyměřovacího základu zaměstnance, případně i s potřebou
dodržet minimální vyměřovací základ nebo jeho poměrnou část (§ 3
odst. 4 – 10 zákona č. 592/1992 Sb., ve znění p.p.).
OSVČ jako jediná ze skupin plátců platí pojistné formou
záloh (je-li to zákonnou povinností) a případného doplatku
pojistného po podání Přehledu. Zálohy na pojistné se platí za příslušný
kalendářní měsíc nejpozději do osmého dne následujícího kalendářního měsíce.
Pro úhradu případného doplatku pojistného je určena lhůta do osmi dnů po dni,
ve kterém byl, popřípadě měl být, podán Přehled OSVČ. I u podnikatelské sféry
platí minimální vyměřovací základ – výjimkou jsou v tomto směru pouze
situace, kdy toto minimum nemusí být dodrženo nebo se v rámci rozhodného
období kalendářního roku snižuje na poměrnou část za podmínek definovaných
v § 3a, odst. 3 a 4 zákona č. 592/1992 Sb.
Osobou
bez zdanitelných příjmů je pojištěnec s trvalým pobytem na území České
republiky, který:
• nemá svoji účast
v systému veřejného zdravotního pojištění krytou některou z variant
výdělečné činnosti (zaměstnání nebo podnikání ve smyslu právních předpisů
platných ve zdravotním pojištění) a
• není osobou, za kterou
platí pojistné stát (např. poživatelé některého z důchodů, nezaopatřené
děti, ženy na mateřské nebo osoby na rodičovské dovolené, uchazeči
o zaměstnání apod. – blíže viz ustanovení § 7 odst. 1 zákona
č. 48/1997 Sb., ve znění p.p.) a ani
• není vyňat
z českého systému veřejného zdravotního pojištění, nejčastěji buď
z důvodu výkonu výdělečné činnosti podle koordinačních nařízení Evropské
unie č. 883/2004 a 987/2009 nebo s využitím institutu
dlouhodobého pobytu v cizině.
Pokud je pojištěnec v průběhu kalendářního měsíce
alespoň jeden den registrován u zdravotní pojišťovny buď jako zaměstnanec
nebo jako OSVČ nebo je zařazen v některé ze skupin osob, za které platí
pojistné stát, není (resp. nemůže být) v tomto měsíci osobou bez
zdanitelných příjmů. Pojistné ve výši 13,5 % z minimální mzdy je
u osoby bez zdanitelných příjmů splatné ve stejných lhůtách jako záloha
na pojistné u OSVČ – tj. za příslušný kalendářní měsíc do osmého dne
následujícího kalendářního měsíce.
|
Platby, dluhy,
promlčecí doba
Pro
správné provedení platby je rozhodující datum připsáním úhrady na příslušný
účet zdravotní pojišťovny, určený pro hromadné nebo individuální plátce, nebo
platba v hotovosti na pokladně zdravotní pojišťovny. Neprovedení úhrady
v souladu se zákonem zakládá nárok zdravotní pojišťovny na penále, jehož
sazba činí 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení.
Všichni
výše uvedení plátci se reálně mohou stát dlužníky zdravotních pojišťoven. To
v situaci, kdy pojistné nebo zálohu na pojistné:
-
uhradí
opožděně,
-
uhradí
v nižší částce, než jak je stanoveno,
-
hradí
kombinací obou těchto chybných postupů,
-
neuhradí
vůbec.
Pokud plátce některým z těchto způsobů poruší tuto
důležitou zákonnou povinnost, pak zdravotní pojišťovna evidovanou pohledávku na
pojistném (a návazně na dlužném penále) uplatňuje. To znamená, že v první
fázi požaduje po plátci úhradu pohledávky dobrovolně. Jestliže plátce tento
odůvodněný požadavek nesplní, nastupují mechanismy, na jejichž základě jsou
pohledávky zdravotní pojišťovnou vyměřeny a v případě nezaplacení
posléze vymáhány. Zdravotní pojišťovny si nemohou vybrat, kterým plátcům dlužné
pojistné a penále vyměří, a kterým nikoli. V ustanovení § 8
odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb. je uvedeno, že nezaplatí-li plátce
pojistného pojistné ve stanovené výši a včas, je příslušná zdravotní
pojišťovna povinna vymáhat na dlužníkovi jeho zaplacení včetně penále. Veškeré
pohledávky a závazky jsou ve zdravotním pojištění řešeny v rámci
desetileté promlčecí doby.
Postupy
zdravotních pojišťoven
Není-li
pohledávka zdravotní pojišťovny uhrazena dobrovolně, postupují zdravotní
pojišťovny ve dvou liniích.
1)
Platební výměry
Z moci
úřední zahájí zdravotní pojišťovna v předmětné věci správní řízení
a následně vydá platební výměr. Platební výměr obsahuje výrokovou část,
odůvodnění a poučení účastníků.
2)
Výkazy nedoplatků
Ve věcech
uplatňování dlužných pohledávek na pojistné a penále mohly do 31. 7. 2004
rozhodovat zdravotní pojišťovny výhradně platebními výměry.
Novelou zákonů o zdravotním pojištění
č. 438/2004 Sb. je s účinností od 1. 8. 2004 umožněno zdravotním
pojišťovnám předepsat dlužné pojistné a penále rovněž výkazem nedoplatků, na který se
nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Účelem zavedení institutu
výkazu nedoplatků, jenž je upraven v ustanovení § 53 zákona
č. 48/1997 Sb., bylo zefektivnění výběru a vymáhání dlužného
pojistného a penále. Výkazem nedoplatků předepíší zdravotní pojišťovny
plátci pojistného dlužné pojistné a penále, které je nesporné. Za nesporné
lze považovat takové pojistné a penále, o kterém lze důvodně
předpokládat, že jej plátce nezpochybní co do důvodu a výše.
Jaké má plátce –
dlužník možnosti?
Zdravotní pojišťovna
neodpustí (ani nepromine) plátci úhradu pojistného,
které je podle zákona povinen zaplatit v příslušné částce a ve
lhůtách výše uvedených.
V důsledku
pandemie koronaviru jsou zákonem č. 134/2020 Sb. zvýhodněni:
•
zaměstnavatelé tím způsobem, že pojistné za zaměstnance za kalendářní měsíce
březen – srpen 2020 mohli bez penále uhradit nejpozději dne 21. 9. 2020,
•
podnikatelé, kteří nemuseli za březen – srpen 2020 hradit zálohy do výše
minimální zálohy a zálohy nad minimální výši zálohy (tedy z rozdílu
mezi zálohou, kterou měli platit a minimální zálohou) mohou doplatit až
v roce 2021 do osmi dnů po dni, kdy podají, nebo měli podat, Přehled za
rok 2020,
•
pojištěnci jako osoby bez zdanitelných příjmů, kdy – stejně jako zaměstnavatelé
– mohli pojistné za březen – srpen 2020 uhradit bez penále nejpozději dne 21.
9. 2020.Mimo tyto úlevy musejí plátci hradit pojistné (OSVČ zálohy na pojistné
a případný doplatek pojistného) ve stanovených termínech.
Počínaje
platbami podle zákona neprovedenými za září 2020 a za měsíce následující
již zdravotní pojišťovny musejí striktně nárokovat evidované pohledávky
a v případě jejich nezaplacení je i vymáhat. Právní úprava
zdravotního pojištění však připouští možnosti, které mohou plátci ke svému
prospěchu využít, resp. existují situace, kdy zdravotní pojišťovny některé
pohledávky z různých důvodů neuplatňují.
|
Splátkování
pohledávek
Stane-li
se plátce dlužníkem, pak zdravotní pojišťovny celkem běžně sjednávají
s těmito dlužníky splácení (zpravidla pravomocných
a vykonatelných) pohledávek formou splátkových kalendářů, případně lze
dohodu o splátkách uzavřít již na základě zaslaného vyúčtování, ze kterého
výše příslušných pohledávek vyplývá. Základním smyslem tohoto postupu
zdravotních pojišťoven je jednak umožnit plátci určitou konsolidaci jeho
vnitřní hospodářské situace, jednak je však při uzavírání takových dohod
zapotřebí přihlížet k vývoji bilance systému veřejného zdravotního
pojištění, jinými slovy, postupné úhrady by neměly zásadním způsobem narušit
finanční vyrovnanost systému veřejného zdravotního pojištění. Z pohledu
jak věřitele (zdravotní pojišťovny), tak dlužníka je smysl tohoto postupu
naplněn v případě, kdy plátce dojednaný harmonogram splátek dodrží. Na uzavření
dohody o splátkách dluhu není právní nárok, proto záleží na postoji
zdravotní pojišťovny, zda ke sjednání splátkového kalendáře vůbec přistoupí.
Poruší-li plátce podmínky splátkové dohody, pak takové ujednání pozbývá
platnosti a nezaplacené pohledávky se stávají předmětem vymáhání.
Žádost
o prominutí penále
Je-li plátci vyměřeno
penále, může o jeho prominutí požádat v rámci tzv. institutu
odstranění tvrdosti. Podáním žádosti
o odstranění tvrdosti dává plátce zdravotní pojišťovně na vědomí, že
nenamítá správnosti vyměřeného penále co do důvodu a výše, ale obrací se
na zdravotní pojišťovnu se žádostí o prominutí vyměřeného penále cestou
odstranění tvrdosti. V těchto případech o žádosti o prominutí
penále nepřesahujícího 20 000 Kč rozhodují zdravotní pojišťovny,
u částek penále nad 20 000 Kč pak rozhoduje jejich Rozhodčí orgán.
V žádosti
by měl plátce vždy uvést argumenty, které v dané záležitosti hovoří
v jeho prospěch, resp. popsat a okomentovat okolnosti, které vznik
penále zapříčinily. Každá podaná žádost je zdravotní pojišťovnou (zpravidla
k tomuto účelu ustanovenou komisí) individuálně posuzována a po
zvážení všech skutečností je penále buď prominuto v plné výši, prominuto
částečně anebo není prominuto vůbec.
O prominutí
vyměřeného penále je standardně zapotřebí požádat do 15 dnů ode dne doručení
platebního výměru a do 8 dnů ode dne doručení výkazu nedoplatků. Jestliže žadatel tyto lhůty
zmešká, nemůže zdravotní pojišťovna podané žádosti ani částečně vyhovět
z důvodu opožděného podání.
Primární okolností, kterou zdravotní pojišťovna při
projednávání žádosti zkoumá, je úhrada aktuálního dlužného pojistného
v plné výši, neboli ke dni vydání rozhodnutí nesmí být u žadatele
evidováno žádné dlužné pojistné. Rovněž je brána v úvahu platební morálka,
to znamená, jak plátce v uplynulém období platil pojistné. Přihlíží se
i k tomu, zda se jedná o první nebo již několikátou žádost
o prominutí penále včetně toho, zda a případně v jakých částkách
bylo již dříve penále prominuto. Každopádně je vždy komplexně posuzována podaná
žádost a okolnosti bezprostředně související.
Podle
ustanovení § 53a odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb. nelze o odstranění
tvrdosti rozhodnout v těchto případech:
- nebude-li předem uhrazeno
pojistné splatné do vydání rozhodnutí o prominutí penále, přirážky
k pojistnému nebo pokuty,
- na plátce pojistného byl
podán insolvenční návrh,
- plátce vstoupil do
likvidace.
Rozhodne-li
o odstranění tvrdosti ať již Rozhodčí orgán nebo sama zdravotní
pojišťovna, je toto rozhodnutí konečné.
Více již najdete
v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021.
|
|
SPORTOVNÍ AKCE - NEBEZPEČÍ NÁKAZY
Odložené soutěže, zrušené či posunuté akce
a k tomu jako negativní bonus různě odstupňované „domácí vězení“.
Opatření kvůli pandemii koranaviru obrátily život sportovců „vzhůru nohama“.
Zdá se, že na konci tunelu přece jen probleskuje světýlko možnosti návratu ke
sportování v takové míře, jak ji známe a jaká je populární. Ale jak
nejzdravěji to udělat?
Ve většině zemí je za bezpečný odstup jednotlivých osob
při sportování považována vzdálenost jeden až dva metry. Podle novějších
poznatků o koronaviru je to ale až pět metrů. Odstup jednoho až dvou metrů
se zdá být bezpečný v interiéru a venku při slabém větru, ale pouze
za předpokladu, že stojíme na místě. Při chůzi, běhu nebo specifických
technických činnostech (například s míčem nebo na kole) sportovec vylučuje
částečky slin při vydechování a větší silou při kašlání, kýchání nebo
„oblíbeném“ odplivnutí. Většina takto vyloučených mikročástic končí
v okolí (zejména za zády) pohybujícího se jedince. Když někdo další
proběhne přes takový „oblak“, může je vdechnout nebo přistanou na jeho
oblečení. Problémem, který zhoršuje situaci, jsou alergici. Není sice až tak
aktuální jako v době kvetoucích stromů, poletujícího hmyzu, pylů
a prachu, ale jsou tu i jiné druhy věcí vyvolávající kašel, kýchání,
smrkání, otoky očního okolí a slzení, což zvýší útočné šance koronaviru.
I přes
to, že 95 procent obětí nákazy v Evropě jsou lidé nad 60 let, rizikovými
budou stále i profesionální cyklisté, běžci, fotbalisté a hokejisté,
jimž za normálních okolností v této době běží sezóna.
Opatření v klubech se velmi podobají
Sportovci užívají ve zvýšené míře podpůrné prostředky na
zvyšování imunity organismu (kombinovaný betaglukanový štít s vitaminy
a stopovými prvky), často a důsledně si umývají ruce, převlékají se
ve větším počtu dezinfikovaných šaten, neabsolvují masáže, regenerační ani
rehabilitační procedury, na trénink přicházejí individuálně a většinou se
sprchují až doma. Po ukončení tréninkové jednotky si okamžitě nasazují roušku.
Každý sportovec by měl mít kvůli vyloučení vzniku
skupinové nákazy lékařem vedený zvláštní zdravotní protokol se záznamy
za poslední dva měsíce, který se doplňuje každých 14 dnů (nebo
i hned) – cestovatelská anamnéza, prodělaná onemocnění v tomto
období, předchozí očkování, přecitlivělost na alergeny, styk s rizikovými
osobami, užívání podpůrných preparátů ke zlepšení imunity, aktuální zdravotní
stav, případný výsledek testu (PCR, antigenový, komplexní, rychlotest).
Už od
začátku koronavirové pandemie lékaři postupně zjišťovali, že choroba COVID-19
není onemocněním, které postihuje „jen“ dýchací systém, ale že tato
nákaza útočí i na další části lidského organismu – mozek, cévy a zejména
srdce. Údaje z rozsáhlé studie Ohio State University (USA) hovoří
o tom, že téměř 30 procent pacientů s touto virovou infekcí
vykazovalo známky poškození srdce následkem prodělaného virového zánětu.
Nález
tohoto druhu může být mimořádně rizikový u sportovců, kteří se velmi brzy
po nákaze, sice s příslušnou následnou karanténou a negativním
výsledkem PCR testu, ale bez detailních kontrolních vyšetření
(echokardiografie, klidový i zátěžový elektrokardiogram – EKG), krevních
a ergometrických testů, vrátí do tréninkového a soutěžního rytmu.
Ve studii univerzitní kliniky v německém Frankfurtu
nad Mohanem se u vyšetřovaných našly příznaky zánětlivého poškození
srdeční svaloviny a chlopní v průměru až 71 dní po tom, co
byl u nich koronavirus diagnostikován. V porovnání s lidmi,
kteří nebyli onemocněním COVID-19 nakaženi, pumpovaly srdce postižených slaběji
a vykazovaly větší riziko selhání funkcí tohoto bioelektrického čerpadla.
Vyskytly se změny struktury srdeční svaloviny a následky, které se
u tohoto orgánu objevují po infarktu i akutním zánětu. Šlo přitom
o mladé, doposud zdravé jedince, kteří se koronavirem nakazili na jaře.
Někteří se cítili celkově vyčerpaní a stěžovali si na větší dušnost, což
v případě sportovců jejich trenéři (a často bohužel i lékaři) mohou
mylně považovat „jen“ za následek přerušení tréninkového procesu.
Za
všechny jeden příklad. 27 letý nigerijský basketbalista Crvene zvezdy
Bělehrad Michael Ojo zemřel na infarkt. Zkolaboval při tréninku
a lékařům se ho již nepodařilo oživit. Podle vyjádření klubu měl Ojo
před časem pozitivní test na COVID-19, ale „uzdravil se“.
|
Výsledky uvedených sledování naznačují, že u mnoha
mladých sportovců může být toto onemocnění (i když překonané) předzvěstí
srdečního selhání, při němž je narušena čerpací funkce srdce. Zatím ale nejsou
k dispozici přímé důkazy o pozdějších důsledcích, např.
o prognóze rozvinutí selhání srdce.
RADA!
Je důležité, aby
sportovci věděli, že COVID-19 může negativně ovlivnit činnost srdce. Proto je
podstatné a důležité nic nepodcenit a přesvědčit sportujícího,
který překonal infekci COVID-19, aby se dal důkladně a třeba
i opakovaně vyšetřit. Jen v takovém případě bude možné, aby byl
aktuální sport vykonáván zdravě se zdravým srdcem.
MUDr. Pavel
Malovič
|
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 8/2021 (XII/2020)
·
Zákon o dani silniční s komentářem – Mgr.
Petr Taranda
·
Celní zákon s komentářem – Jaroslav
Dombrowski, Mgr. Petr Taranda
·
Pozor na solidární zvýšení daně za rok 2020 - stále platí
·
Zaměstnavatel na současném trhu práce po zvýšení minimální
mzdy
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník,
č. 2/2021 (XI/2020)
·
Konec roku ve mzdové účtárně
·
Archivace mzdové agendy
·
Zvýšení rozhodné částky a další změny ve zdravotním
pojištění od 1. ledna 2021
·
Změny parametrů nemocenského pojištění zaměstnanců pro rok
2021
·
Pozor na solidární zvýšení daně za rok 2020 - stále platí
·
Účetní závěrka u vybraných účetních jednotek
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2021 (XI/2020)
·
Časové rozlišení v účetnictví
·
Zákon o dani silniční – novela
·
OSVČ a zdravotní pojištění od 1. 1. 2021
·
Daňový problém záloh OSVČ zaplacených její s.r.o.
·
Změna sazeb DPH kulturní a sportovní činnosti
·
Novela zákona o DPH – daňový
balíček (2.)
·
Příspěvky od úřadu práce pro zaměstnavatele
Daně,
účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3/2021 (XII/2020)
·
Odpočty a slevy na dani PO v DP za rok 2020
·
Silniční daň v roce 2021
- Odpočty a slevy
na dani FO v DP rok 2020
1000 řešení – měsíčník č. 1-2/2020 (XII/2020)
·
Konec roku v účetnictví
·
Zákon o dani silniční po novele
·
Minimální mzda od 1. 1. 2021
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
Poradce
Veřejné Správy č. 1-2/2021 (XII/2020)
·
Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční
·
Vyhláška č. 478/2000 Sb., kterou se provádí
Zákon o silniční dopravě
·
Vyhláška č. 522/2006 Sb. o státním odborném
dozoru a kontrolách v silniční dopravě
·
Zákon o silniční dani po novele
·
Vyhláška č. 433/2020 Sb. o údajích vedených
v katalogu cloud computingu
·
Vyhláška č. 317/2014 Sb. o významných
informačních systémech a jejich určujících kritériích
Aktualizace
V/4 (X/2020)
- Zákon o vysokých
školách
- Vyhláška o
bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní
zkouškou
- Školský zákon
Aktualizace
IV/3 (X/2020)
·
Zákon o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)
·
Zákon o odnětí nebo omezení vlastnického práva k
pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění)
Aktualizace
VI/3 (X/2020)
·
Zákon o ochraně přírody a krajiny
·
Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu
·
Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v
energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
Aktualizace
I/8 (X/2020)
·
Zákon o daních z příjmů
·
Zákon o Finanční správě České republiky
·
Zákonné opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí
Aktualizace
I/7 (VIII/2020)
·
Zákon o daních
z příjmů
·
Zákon o DPH
·
Zákon
o spotřebních daních
·
Živnostenský zákon
Aktualizace
I/6 (VIII/2020)
·
Vyhláška č. 410/2009 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v
z.n.p., pro některé vybrané účetní jednotky
Aktualizace
II/5 (VIII/2020)
- Trestní zákoník
- Trestní řád
- Zákon o
odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
Aktualizace
V/3 (VIII/2020)
- Školský zákon
- Zákon
o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do zastupitelstev krajů
a do Senátu v roce 2020
Aktualizace
V/2 (VII/2020)
- Školský zákon
- Zákon o
stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem
- Zákon o
zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání
a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020
Aktualizace
III/4 (VII/2020)
- Zákoník práce
- Zákon o
zaměstnanosti
- Vyhláška o
zdravotnické dokumentaci
Aktualizace
I/5 (VII/2020)
·
Zákon o daních
z příjmů
·
Zákon o dani
silniční
·
Zákon
o spotřebních daních
Aktualizace
I/4 (VII/2020)
·
Daňový řád
·
Zákon o DPH
·
Zákon o dani
z nemovitosti
·
Zákon o hazardních
hrách
·
Celní zákon
·
Zákon o finanční správě
ČR
·
Zákon o oceňování
majetku
Aktualizace
VI/2 (VI/2020)
·
Vyhláška o energetické
náročnosti budov
Aktualizace
III/3 (VI/2020)
·
Zákon o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení
·
Zákon o pojistném na
sociální zabezpečení
·
Zákon o nemocenském
pojištění
TAKÉ TYTO
ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
- Příručka mzdové účetní 2020 (příručka mzdové účetní s příklady)
- 100 otázek Mzdy nově, Archivace (praktická řešení týkající se zpracování
a zdaňování mezd a archivace)
- Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2020 (výdaje, které lze uplatnit do daňových
výdajů a výdaje nedaňové v abecedním pořadí)
- 100 otázek Daňové výdaje, Odpisy (praktická řešení z praxe týkající
se daňových výdajů a odpisů)
- Podnikání a koronavirus (komplexní přehled opatření a jejich
podrobný popis týkající se daňového řádu, daně z příjmů, DPH, EET,
zákoníku práce, mezd)
- 100
otázek Zaměstnávání, Nemovitosti (praktická řešení týkající se pracovněprávních
opatření v období pandemie koronaviru a praktická řešení týkající se
nájmu, odpisů a prodeje nemovitostí)
- s.r.o.
– Průvodce bez chyb, pokut a penále (komplexní a přehledné zpracování problematiky
společnosti s ručením omezeným od jejího založení, vzniku až po
možnosti zrušení)
- 100
otázek a odpovědí Zaměstnanecké benefity, Obchodování (praktická řešení týkající se poskytování
zaměstnaneckých benefitů a obchodování)
- Zaměstnávání
v období pandemie
(řešení pracovněprávních otázek po pandemii koronaviru)
- 100
otázek a odpovědí Zákoník práce po novele, Reklama, propagace (praktická řešení týkající se změn
v zákoníku práce a reklamy z daňového a účetního hlediska)
- 100
otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby (praktická řešení týkající se dani z přidané
hodnoty po novelách a zásob z hlediska účetnictví a daní)
- Vzory
smluv, žalob a podání (nejvíce
používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního
práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního
práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník
č. 9/2021 (I/2021)
·
Zákon o účetnictví s komentářem – Ing. Zdenka
Cardová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 3/2021 (I/2021)
- Zvýšení
minimální mzdy
- Zvýšení
minimální mzdy a zdravotní pojištění
- Archivace mzdové
agendy
- Podmínky ochrany
zdraví při práci – novela
- Ukončování
vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou - změny
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 3/2021 (I/2021)
- Zákon o daních z
příjmů po novele
- Zákoník práce od
1. 1. 2021
- Vzory smluv -
tiskopisy
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 3/2021 (XII/2020)
·
Odpočty a slevy na dani PO v DP za rok 2020
·
Silniční daň v roce 2021
- Odpočty a slevy
na dani FO v DP rok 2020
1000 řešení – měsíčník č. 3/2021 (I/2021)
·
Účetnictví - aktuálně
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE
Vzory
smluv, žalob a podání (XII/2020)
·
Občanský zákoník
·
Rodinné právo
·
Zákoník práce
·
Občanský soudní řád
·
Trestní právo
·
Exekuční řád
·
Daňové řízení
·
Správní řízení
·
Stavební právo
100
otázek a odpovědí DPH po novele, Zásoby (XI/2020)
·
DPH nově
·
Zásoby
Účetní
závěrka podnikatelů za rok 2020 bez chyb,
pokut a penále (I/2021)
·
Účetní zásady a principy
·
Druhy účetních závěrek
·
Účetní období
·
Účetní uzávěrka
·
Účetní závěrka
·
Opravy účetních zápisů
·
Nové účetní období
Daňová
přiznání za rok 2020, Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění bez chyb, pokut a penále (I/2021)
·
Přiznání k dani z příjmů právnických osob
·
Přiznání k dani z příjmů fyzických osob
·
Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
Pomocník
mzdové účetní bez chyb, pokut a penále
(I/2021)
·
Pomocník mzdové účetní
·
Povinnosti zaměstnavatele a mzdové účetní
Příručka
mzdové účetní bez chyb, pokut a penále
(I/2021)
·
Mzda a plat
·
Zdravotní pojištění
·
Sociální pojištění
·
Daň z příjmů ze závislé činnosti
ZÁKONY
2021
Zákony
IA/2021 (I/2021)
·
Správa daní
·
Daně z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Silniční daň
·
Spotřební daně
·
Daň z nemovitosti
·
Rozpočtová pravidla
Zákony
IB/2021 (I/2021)
·
Účetnictví
·
Související předpisy
Zákony
IIA/2021 (I/2021)
·
Občanský zákoník
·
Obchodní korporace
·
Občanský soudní řád
·
Živnostenské podnikání
Zákony
IIB/2021 (I/2021)
·
Trestní právo
·
Právní pomoc
·
Policie ČR
·
Střelné zbraně
·
Správní právo
Zákony
IIC/2021 (I/2021)
·
Exekuce
·
Insolvenční řízení
·
Ochrana spotřebitele
·
Notářský řád
·
Advokacie
·
Související předpisy
Zákony
IIIA/2021 (I/2021)
·
Zákoník práce
·
Mzdové a platové předpisy
·
Předpisy k zaměstnanosti
·
Požární ochrana a BOZP
Zákony
IIIB/2021 (I/2021)
·
Sociální zabezpečení
·
Důchodové pojištění
·
Nemocenské pojištění
·
Zdravotní pojištění
Zákony
IV/2021 (I/2021)
·
Stavební zákon
·
Katastr nemovitostí
·
Bydlení
·
Požární bezpečnost
·
Pozemkové úpravy
·
Související předpisy
Zákony
V/2021 (I/2021)
·
Územní celky a členění státu
·
Organizace veřejné správy
·
Veřejná správa ve vztahu k občanům
·
Školy a školská zařízení
Zákony
VIA/2021 (I/2021)
·
Životní prostředí
·
Ochrana vod
·
Ochrana přírody a krajiny
·
Ochrana ovzduší
·
Integrovaná prevence
·
Ekologické zemědělství
·
Ochrana půdy a rostlin
·
Kontrola znečištění
Zákony
VIB/2021 (I/2021)
·
Odpady a obaly
·
Katalog odpadů, evidence
·
Hospodaření s odpady
·
Energetická náročnost budov
·
Podnikání v energetice
·
Podporované zdroje energie
·
Průmyslové havárie
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
1. KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ
Současně s koncem kalendářního roku nastává pro většinu účetních jednotek období, kdy začnou sestavovat účetní závěrku. S koncem roku je spojena řada jednorázových, každoročně se opakujících účetních operací. Může se zdát, že se jedná o operace rutinní, notoricky známé, které se každoročně opakují. Není to však pravda. Co všechno je nutno připravit na ukonční účetního roku?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
1. Účetní závěrka podnikatelů za rok 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 128/
2. DÚVaP 1-2/2021 - Konec roku v účetnictví - harmonogram účetní závěrky - příspěvek
/A5, str. 256/
3 . 1000 řešení 1-2/2021 - Konec roku v účetnictví - praktické příklady
/A5, str. 128/
4 . Daňové a nedaňové výdaje 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 344/
5. 100 otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/
Cena balíčku je 1193 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 478 Kč.
Ušetříte 715 Kč.
2. MZDOVÁ ÚČTÁRNA NOVĚ
Vláda ČR schválila zvýšení minimální mzdy. Nová výše minimální mzdy se projevuje nejen v přímých částkách, které zaměstnanec dostane ve výplatě, ale má odraz v řadě dalších pracovněprávních předpisů. Jak se změnila výše jednotlivých příspěvků a příplatků, jak se zvýšení odrazilo ve zdravotním pojištění a jaké další změny nastaly? Najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, zaměstnavatelům, podnikatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …
1. PaM 2/2021 - Změny parametrů nemocenského pojištění pro rok 2021 - příspěvek
/A4, str. 80/
2. Poradce 8/2021 - Zvýšení minimální mzdy a postupy ve zdravotním pojištění od 1. 1. 2021 - příspěvek
/A5, str. 288/
3. 1000 řešení 1-2/2021 - Zvýšení minimální mzdy - praktická řešení
/A5, str. 112/
4. Aktualizace III/4 - Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 208/
5. Pracovněprávní slovník - slovník - ZDARMA
/A5, str. 277/
6. Zákony IIIA/2020 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů - ZDARMA
/A5, str. 416/
7. Zákony IIIB/2020 - Sociální zabezpečení, nemocenské pojištění ... - úplná znění zákonů - ZDARMA
/A5, str. 464/
Cena balíčku je 580 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 290 Kč.
Ušetříte 290 Kč.
3. VZORY SMLUV PO NOVELÁCH (Občanský zákoník, Zákoník práce, Občanský soudní řád, Trestní zákoník, Exekuční řád, Daňový řád, Stavební zákon)
Potřebujete ke své práci nejpoužívanější vzory smluv, žalob a podání z oblasti pracovněprávních vztahů, občanského a obchodního práva, trestního práva, exekucí, daňového a správního řízení a stavebního práva?
Vzory smluv urychlí a ulehčí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti. Doprovodný komentář poskytuje informace a pomoc při realizování smluvních vztahů s odvolávkou na příslušný právní předpis.
Balíček je určen podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, daňovým poradcům, auditorům, ekonomům, manažerům, pracovníkům veřejné správy, obcím, stavebníkům, všem občanům ...
1. Vzory smluv, žalob a podání - komentované vzory smluv + editovatelné CD - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 528/
2. s.r.o. - Průvodce - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 240/
3. 100 otázek Zákoník práce po novele, Reklama - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/
4. Daňové a nedaňové výdaje 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 344/
5. Ekonomický a personalistický slovník - slovník odborných pojmů - ZDARMA
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 1300 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 650 Kč.
Ušetříte 650 Kč.
4. OBCHODNÍ KORPORACE - NOVELA
Rozsáhlá novela zákona o obchodních korporacích nabývá účinnosti 1. ledna 2021. Novela se snaží o novou úpravu monistického systému akciové společnosti. Dotýká se také problému mnoha "neaktivních" společností, zpřísňuje se odpovědnost členů statutárních orgánů v případě způsobení úpadku obchodní korporace; změny se týkají i konání valných hromad, některé změny se týkají výplaty podílu na zisku. Potřebujete podrobné informace?
Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
1. Poradce 7/2021 - Zákon o obchodních korporacích s komentářem - komentář
/A5, cca str. 288/
2. DÚVaP 12/2020 - Obchodní korporace - přeměny - příspěvek
/A5, cca str. 192/
3. Aktualizace II/2 - Zákon o obchodních korporacích a družstvech, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 400/
4. Poradce 1/2021 - Novela zákona o obchodních korporacích z pohledu účetnictví - příspěvek
/A5, str. 240/
5. Podnikání a koronavirus - odborná tematická publikace - ZDARMA
/A5, str. 176/
Cena balíčku je 620 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 310 Kč.
Ušetříte 310 Kč.
Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
AKTIVITY A JEJICH RIZIKA
Vysoké riziko:
Návštěva baru
Návštěva hudebních klubů, tanečních párty, diskotéka
Sportovní soustředění
Účast na velkých koncertech a hudebních událostech
Jízda městskou hromadnou dopravou
Návštěva poutí nebo městských slavností
Cvičení a posilování v uzavřených tělocvičnách
Jídlo v restauraci (švédské stoly, bufety)
Středně vysoké riziko:
Objímání nebo podání si ruky s přáteli
Velké pracovní porady
Větší rodinné oslavy
Účast na svatbě/pohřbu
Jídlo v restauraci (uvnitř)
Návštěva domova seniorů, alzheimer center
Střední riziko:
Návštěva divadla nebo kina
Návštěva kadeřníka nebo holiče
Kolektivní sporty (fotbal, hokej, basketbal)
Návštěva krytých bazénů a aquaparků
Práce ve velkých kancelářských budovách (týden)
Děti ve škole, na internátě nebo škole v přírodě
Nakupování v obchodním centru
Pobyt na venkovním koupališti
Grilování se známými na zahradě
Návštěva úřadu
Večeře na návštěvě u známých
Středně nízké riziko
Hodina na dětském hřišti
Procházka centrem města
Jídlo v restauraci na zahrádce
Návštěva knihovny nebo muzea
Pobyt v čekárně u doktora
Pobyt v hotelu na dvě noci
Hraní golfu
Procházka, běh nebo jízda na kole ve více lidech
Nákup potravin v malém a středním obchodě
Nízké riziko
Trampování/pobyt v kempu
Hraní tenisu
Čerpání pohonných hmot
Objednání jídla s sebou v restauraci
Venčení psa
Sledování televize doma
Práce na počítači
Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |