Češi si za koncesionářské poplatky připlatí, rozhodla Sněmovna
07.03.2025
Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh zákona, který přináší zásadní změny v oblasti financování veřejnoprávních médií. Takzvaná velká mediální novela, která zvyšuje koncesionářské poplatky a rozšiřuje okruh jejich plátců, prošla dolní komorou Parlamentu hlasy vládní čtyřkoalice, navzdory ostré kritice opozice. Předloha nyní míří k projednání do Senátu.
Schválená novela přináší první zvýšení koncesionářských poplatků po více než patnácti letech. Poplatek za Českou televizi vzroste o 15 korun na 150 korun měsíčně, zatímco poplatek za Český rozhlas se zvýší o 10 korun na celkových 55 korun. Podle vlády je toto navýšení nezbytné pro finanční stabilizaci veřejnoprávních médií a zachování jejich dlouhodobé udržitelnosti. Kabinet také argumentuje tím, že reálná hodnota těchto poplatků v důsledku inflace výrazně klesla.
Novela však neřeší pouze výši poplatků, ale také rozšiřuje jejich výběr. Nově budou muset poplatky platit i domácnosti, které nevlastní televizní nebo rozhlasový přijímač, ale mají zařízení schopné přehrávat obsah České televize a Českého rozhlasu přes internet – například chytré telefony, tablety či počítače. Zákon rovněž zavádí inflační doložku, která umožní pravidelné zvyšování poplatků podle míry inflace.
Debata o budoucnosti veřejnoprávních médií zůstává jedním z klíčových politických témat a rozhodující slovo nyní bude mít Senát. Pokud schválenou normu podpoří, novela vstoupí v platnost a nové poplatky by začaly platit už od příštího roku.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Zásilkovna ukončí spolupráci s Českou poštou
13.01.2021
Zásilkovna ukončí k 31. lednu spolupráci s Českou poštou. Podle svého vyjádření není firma spokojena s neustále se zvyšujícími cenami za služby pošty ani s jejich kvalitou.
Zásilkovna pro Českou poštu zajišťovala službu první míle. Díky tomu mohly e-shopy podávat zásilky určené pro Českou poštu na jakémkoliv výdejním místě Zásilkovny v České republice. Tyto balíky pak firma třídila a následně předávala poště v jejích hlavních třídicích depech. Tímto způsobem předala Zásilkovna na 600 tisíc zásilek.
V
Tesla loni vyrobila přes půl milionu elektromobilů
05.01.2021
Automobilce Tesla se rok 2020 vydařil. V červnu se společnost Elona Muska nejdříve stala nejhodnotnějším výrobcem aut na světě, za celý rok pak loni v produkci elektromobilů poprvé pokořila hranici půl milionu. Vyrobila jich 509 737, což byl meziroční nárůst o 36 procent.
Dokonalý úspěch to ale není. Na trh se Tesle podařilo dodat "jen" 499 550 vozů, prodejní cíl byl minimálně 500 tisíc. Čísla se nicméně ještě mohou změnit po zveřejnění celkových výsledků společnosti na konci ledna, píše americký web zaměřený na technologie The Verge.
V
Platby kartou přes internet mají od ledna nová pravidla
22.12.2020
SMS kód už nebude stačit. Placení kartou na internetu bude od nového roku bezpečnější. Ovšem zároveň složitější pro klienty, kteří nemají chytrý telefon nebo nevyužívají internetové bankovnictví. Doposud jim stačilo například při nákupech v e-shopech vyplnit údaje z karty a zadat potvrzující SMS kód.
Od ledna budou muset přidat ještě další ověření. V současnosti při platbě na internetu většinou lidé zadávají číslo karty, dobu platnosti a tři číslice ze zadní strany u proužku s podpisem. Pak systém požádá o zadání jednorázového kódu, který přijde SMS zprávou na mobilní telefon. Evropská směrnice PSD2 požaduje silnější ověření. Klade požadavek na použití dvou ze tří autentizačních faktorů. "Jedním z nich je něco, co uživatel ví, například heslo, PIN. Druhým je něco, co uživatel vlastní, tedy například mobilní telefon. A třetí faktor je něco, co uživatel je, tedy biometrický údaj. Potíž stávající praxe je v tom, že SMS se počítá do stejné kategorie jako samotný telefon, tedy něco, co uživatel vlastní. Je proto potřeba přidat k ověření ještě jeden faktor," vysvětluje technologický konzultant z PwC Martin Huňka.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Stížností na e-shopy bude letos rekordní počet
21.12.2020
Pandemie koronaviru přinesla růst on-line nákupů a bezhotovostních transakcí už na jaře. Druhá vlna on-line nákupy jen posiluje. S tím ale souvisí i vyšší počet pokusů o okrádání a podvody. Ty jsou do určité míry usnadněny i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli. Připomeňte si, jak se v on-line prostředí pohybovat bezpečně.
Téměř každý Čech letos nakoupil na internetu, přesněji 99 procent lidí. Dlouhodobě jsou populární i nákupy v cizině, nejčastěji v Číně, kde i v letošním roce nakoupilo 40 procent Čechů.
Při výběru obchodu přitom rozhoduje předchozí zkušenost a dobré jméno či značka. Bezpečnostní aspekty ale spíše podceňujeme, vyplývá z aktuálního průzkumu společností Eset a Seznam.cz.
V