Ministerstvo zdravotnictví ruší zbytečnou byrokracii
17.03.2025
Ministerstvo zdravotnictví pokračuje v realizaci kroků ke snížení administrativní zátěže a byrokracie, které usnadní život nejen podnikatelům a zaměstnavatelům, ale i široké veřejnosti. Ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR a Unií zaměstnavatelských svazů ČR byla připravena a přijata řada opatření, která přispívají k efektivnějšímu fungování zdravotního systému a podpoře podnikatelského prostředí.
Nová opatření významně zjednoduší administrativu a sníží náklady, například i zrušením potravinářských průkazů a povinných pracovnělékařských prohlídek pro nerizikové práce. Dále podporují prevenci zdraví na pracovištích, digitalizaci hlášení infekčních onemocnění či usnadnění domácí výroby potravin. Chystaná opatření rovněž počítají s elektronizací hlášení dětských táborů či se zjednodušením stavebních požadavků pro školy. „Snižování administrativní zátěže občanů, zdravotníků i firem je pro nás dlouhodobou prioritou. Přijatá opatření nejen usnadní život podnikatelům a zaměstnavatelům, ale také uleví lékařům a občanům, kteří se tak mohou soustředit na důležitější věci než nadměrnou byrokracii. Minulý týden Sněmovnou schválené zrušení povinných vstupních pracovnělékařských prohlídek pro nerizikové práce 1. kategorie představuje další krok ke zjednodušení pravidel pro zaměstnavatele i zaměstnance. Věřím, že tato změna přispěje k větší efektivitě a pružnosti na trhu práce,“ řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Doplnil, že v případě schválení Senátem a prezidentem bude změna platná od 1. července 2025.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Čeští výzkumníci spočítali, jak se prodejcům vyplatí úsměv
30.08.2021
Že je úsměv v jednání se zákazníkem klíčový, je obecně známé obchodní pravidlo. Vědci z Univerzity Palackého v Olomouci ovšem vyčíslili, jak moc. Z analýzy pro společnost E.ON totiž vyplývá, že úsměv jiné osoby dokáže v člověku vyvolat až o 37 procent pozitivnější pohled na svět. Právě oblast péče o zákazníky je přitom tím, na co firmy po pandemii koronaviru cílí stále častěji.
E.ON průzkum na vzorku více než 400 respondentů v on-line i off-line prostředí. "Lidé měli za úkol ohodnotit fotografie několika desítek jim neznámých tváří podle sympatií. Některé fotografie byly usměvavé, jiné neutrální. Pak jsme zkoumali a měřili, jakým způsobem jejich hodnocení ovlivní asistentka, která se na ně v průběhu hodnocení buď usmívala, nebo měla neutrální výraz," popisuje postup psycholog Martin Dolejš, vedoucí katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Respondenti, na které se asistentka v průběhu výzkumu usmívala, hodnotili stejné fotografie až o 37 procent pozitivněji než respondenti ze skupiny, na kterou se neusmívala. Z výzkumu také vyplynulo, že se síla úsměvu řetězí a nabaluje. Pokud se totiž usmívala asistentka i člověk na fotografii, šance pozitivního hodnocení oproti kontrolní skupině vzrostla o 84 procent.
Experti tedy na základě průzkumu vyčíslili, že obchodník, který se usmívá, má šanci získat kladné hodnocení 1,86 krát vyšší než ten s neutrálním výrazem.
S
E-shopy platí víc za námořní dopravu, odnesou to i peněženky zákazníků
25.08.2021
Mezinárodní lodní doprava zdražuje raketovým tempem o stovky procent a zároveň se výrazně prodlužují časy dodávek. Příčinou jsou především přetížené čínské přístavy. Dopravu ale stále komplikují i zpožděné kontejnery po blokaci Suezského průplavu před čtyřmi měsíci.
To pociťují také české e-shopy a jejich zákazníci. Na některé zboží si počkají déle, navíc si ještě připlatí. Musí počítat s tím, že je Vánoce vyjdou mnohem dráž, než jsou zvyklí, ceny jsou totiž vyšší až o patnáct procent. „Je totiž velmi nepravděpodobné, aby navýšení ceny dopravy vstřebaly e-shopy samy,“ říká Milan Loidl z předního dopravce PPL.
Zdraží především velkoobjemové zboží jako televize, vestavěné spotřebiče, jízdní kola či herní židle. Obecně je elektroniky čím dál větší nedostatek, zejména kvůli čipovému hladomoru. Naprosto žádaným a přitom nedostupným zbožím zůstávají nové herní konzole PlayStation 5 a Xbox Series X, a to i rok od uvedení na trh.
V
Trest za porušování GDPR: Amazon musí Evropské unii zaplatit 19 miliard
02.08.2021
Americký internetový prodejce Amazon dostal od Evropské unie pokutu 746 milionů eur (19 miliard korun) za předávání osobních údajů v rozporu s pravidly pro jejich ochranu, známými pod zkratkou GDPR. Společnost to uvedla v podrobné zprávě o hospodaření, kterou veřejně obchodované firmy ve Spojených státech musí povinně předkládat Komisi pro cenné papíry (SEC).
Lucemburský úřad pro ochranu osobních údajů CNPD uložil pokutu firmě Amazon Europe Core v rozhodnutí ze dne 16. července. O hrozící pokutě v červnu s odvoláním na zdroje obeznámené se situací informoval americký ekonomický list The Wall Street Journal (WSJ). Ten ale uváděl, že částka bude činit zhruba polovinu, konkrétně přes 425 milionů dolarů (více než devět miliard Kč).
„Věříme, že rozhodnutí CNPD je neopodstatněné, a hodláme se v této věci energicky bránit,“ uvedl Amazon. GDPR vyžaduje, aby firmy uživatele před použitím jejich osobních údajů požádaly o souhlas. Jinak jim hrozí vysoké pokuty. CNPD je v oblasti ochrany soukromí hlavním regulátorem Amazonu v EU, protože podnik má evropské ústředí v Lucembursku.
V
Výroba ve Škodě Auto se zastaví na tři týdny místo dvou
30.07.2021
Přetrvávající čipový hladomor představuje větší problém, než Škoda Auto očekávala. Ke dvěma týdnům tradiční celozávodní dovolené, která je plánovaná na začátek srpna, proto nyní přibude další týden přerušení výroby, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. V celé řadě provozů se přitom výrobní linky zastavily již v průběhu tohoto týdne.
Původně přitom Škodovka očekávala, že hromadnou dovolenou využije pro dodělání rozpracovaných vozů. Z tohoto plánu kvůli nedostupným čipům sešlo a odstávka výroby se dokonce musela prodloužit.
Navzdory polovodičové krizi ale Škoda za druhé čtvrtletí meziročně více než zčtyřnásobila provozní zisk na 974 milionů eur (24,8 miliardy korun). Stalo se tak díky vyšším prodejům, pozitivnímu vlivu směnných kurzů a také menším poplatkům za nadměrné emise. Ve výsledkové zprávě to ve čtvrtek oznámil mateřský koncern Volkswagen.
Růst táhly zejména prodeje SUV modelů Škoda Auto. Silná poptávka byla po modelech Kamiq a Karoq a také po nově představeném vozu Enyaq iV, který je vůbec prvním elektrickým SUV se značkou Škodovky. Tržby automobilky vzrostly meziročně zhruba o 35 procent na 10,2 miliardy eur (260,1 miliardy korun). Zákazníkům dodala Škoda Auto celkem přes 463 tisíc automobilů, což představuje nárůst o 24 procent oproti minulému roku.
V