Máslo zdražilo nejvíce ze všech potravin
13.09.2024
Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) k srpnové inflaci. Zatímco meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny o tři desetiny procenta, meziročně stouply o 2,2 procenta.
Již zmíněné máslo v srpnu zdražilo oproti červenci o 4,8 procenta. V meziročním srovnání zrychlila jeho cena svůj růst na 22,4 procenta z červencových 15,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu o tři desetiny procenta. V oddíle alkoholických nápojů a tabáku se zvýšily ceny tabákových výrobků o 1,3 %, lihovin o 1,7 % a vína o 1,8 %. U potravin a nealkoholických nápojů rostly ceny uzenin o 2,1 %, ovoce o 2,2 %, polotučného trvanlivého mléka o 8,8 %, olejů a tuků o 3,1 %, nealkoholických nápojů o 1,0 %, čokoládových výrobků o 4,7 %, másla o 4,8 % a vepřového masa o 1,0 %.
Z potravin byly nižší zejména ceny zeleniny o 4,0 %, přičemž ceny brambor klesly o 21,2 %, drůbežího masa o 5,0 % a vajec o 6,2 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu - stejně jako v červenci - o 2,2 %. Zpomalení meziročního růstu cen v oddíle doprava bylo kompenzováno zmírněním cenového poklesu v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje většina sledovaných položek zmírnila svůj meziroční pokles.
Ceny mouky byly v srpnu nižší o 10,6 % (v červenci pokles o 15,4 %), uzenin o 2,8 % (v červenci pokles o 4,4 %). Ceny položek ve skupině mléko, sýry, vejce v srpnu klesly o 3,7 % (v červenci pokles o 7,1 %), ovoce o 2,4 % (v červenci pokles o 4,2 %), zeleniny o 2,0 % (v červenci pokles o 4,8 %). Ceny másla zrychlily svůj meziroční růst na 22,4 % (v červenci růst o 15,2 %), čokoládových výrobků na 18,6 % (v červenci růst o 16,0 %), nealkoholických nápojů na 4,2 % (v červenci růst o 3,4 %).
S
(Zdroj: globe24.cz)
Volkswagen zvažuje přesunutí části výroby ze Škody do zahraničí
30.08.2018
Automobilka Škoda prochází historicky nejúspěšnějším obdobím. Vyrábí rekordní množství aut, má největší tržby i zisky. Současně jí však na několika frontách přibývají vážné komplikace: naráží na nedostatečnou kapacitu svých výrobních závodů, regulaci EU i plány mateřského koncernu Volkswagen, které nejdou vždy ve prospěch Škodovky.
Už koncem tohoto týdne se na půdě VW sejdou hlavní představitelé německé skupiny spolu s vedením jednotlivých značek, aby nastínili odborářům své plány na blízkou budoucnost. Tato schůzka bude mít vliv na nejbližší budoucnost Škody Auto. "Napínavá bude situace s přidělováním komponentů a jejich jednotlivých dílů," upozorňují odboráři Škody Auto na svém webovém portálu. Na jednání vyráží předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík.
Po regulaci hypoték přijdou banky zhruba o 15 procent klientů
29.08.2018
Od 1. října se musí banky podřídit zatím nejtvrdší regulaci hypoték, kterou jim v červnu oznámila Česká národní banka. Doposud ČNB stanovuje jen výši půjčky vůči pořizované hodnotě nemovitosti a většina zájemců může získat hypotéku na 80 procent zástavy. Právě od října se ale toto omezení podstatně rozšíří − úvěr na bydlení mají dostat jen ti žadatelé, jejichž hypotéka včetně případných dalších starších půjček nebude vyšší než devítinásobek jejich ročního čistého příjmu. Na úvěr na bydlení by také neměli dosáhnout lidé, kteří na splátkách dluhů i s hypotékou zaplatí více než 45 procent svého čistého příjmu.
Chystaná zpřísnění vyvolávají mezi Čechy novou hypoteční horečku. Počet a objem sjednaných hypoték byl v červnu nejvyšší v letošním roce a podle Jana Sadila z představenstva skupiny ČSOB, do které patří lídr trhu Hypoteční banka, bude zájem ještě do říjnového zpřísnění gradovat. Sadil, který byl u zrodu hypoték v Česku a do loňského roku byl i dlouholetým generálním ředitelem Hypoteční banky, má od letošního února na starosti retail v ČSOB. Odhaduje, že chystaná omezení hypoték sníží počet nových klientů o 10 až 15 procent ročně. Podle něj je banky budou dodržovat a podobně jako někteří další bankéři nevidí žádný zvláštní důvod, aby ČNB k regulaci úvěrů na bydlení získala novou zákonnou pravomoc. "Dopad na trh bude stejný," míní Sadil.
S cenami operátorů je nespokojených 44 pct lidí
28.08.2018
Ceny mobilních služeb v Česku hodnotí nepříznivě 44 procent lidí, zatímco opačný názor zastává více než pětina Čechů. Přesto jen 11 procent zákazníků plánuje v příštím půlroce změnit svého mobilního operátora. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků červencového průzkumu agentury Nielsen Admosphere, do kterého se zapojilo přes pět stovek členů české internetové populace.
Cenovou úroveň mobilních služeb v Česku hodnotilo jako velmi nepříznivou 16 procent respondentů. Dalších 28 procent ji označilo za spíše nepříznivou. Opačný názor zastávalo 22 procent dotázaných a podle 29 procent lidí nejsou ceny u českých operátorů ani vysoké, ani nízké. Zbylých šest procent účastníků průzkumu volilo odpověď "nevím". Podle výkonného ředitele Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiřího Grunda analýza jasně říká, že většina občanů je s nabídkou mobilních služeb spokojena. "Společnost dnes daleko více trápí neustálé zdražování bydlení, energií a potravin," uvedl pro ČTK. Nejpozitivněji hodnotili ceny mobilních operátorů mladší uživatelé ve věku 15 až 34 let. Mezi pohlavími pak větší míru kritičnosti vykazovali muži. Nepříznivý postoj k cenové politice operátorů vyjádřilo 51 procent z nich, zatímco u žen se podíl nespokojených dostal na 37 procent. Výzkum také ukázal, že dotázaní z řad české internetové populace nemají o změnu operátora příliš velký zájem. "Pouze 11 procent zákazníků tuto změnu plánuje v následujících šesti měsících, přičemž v uplynulém roce svého poskytovatele mobilních služeb změnilo jen 13 procent klientů," uvádí společnost Nielsen Admosphere. Nejčastějším důvodem ke změně je výhodnější cena.
Za školní pomůcky utratí čeští rodiče celkem 6 miliard Kč
28.08.2018
Za školní pomůcky a další nutnou výbavu utratí čeští rodiče letos celkem 5,8 miliardy korun. Pokud se připočtou náklady na mimoškolní aktivity, částka se zvýší na 15,1 miliardy Kč. Z průzkumu agentury NMS Market Research pro společnost Provident Financial dále vyplývá, že výdaje za školní pomůcky a další nezbytnou výbavu jen na začátku školního roku činí v průměru 3000 korun za dítě. Tato částka se ovšem mění s věkem dítěte.
"Za žáka na prvním stupni zaplatí rodiče na začátku školního roku v průměru 2500 korun, u dětí navštěvujících druhý stupeň je částka o 800 korun vyšší. V případě středoškoláků náklady dosahují 3700 korun, u vysokoškoláků 5100 korun," uvedl hlavní analytik Providentu Tomáš Černý. Nákupem výbavy na začátku roku ovšem výdaje nekončí. Rodiče odhadují, že v jeho průběhu utratí za věci související se školní docházkou v průměru dalších 10.000 korun. K tomu je nutné připočítat náklady na kroužky, dosahující v průměru 5560 korun za rok. Dohromady tak Češi utratí 15,1 miliardy korun. Základní školy navštěvuje v ČR 926.000 žáků, střední školy 422.000 studentů, konzervatoře 4000 studentů, vyšší odborné školy 20.000 studentů a vysoké školy 299.000 studentů, uvedla dále firma. Podle analýzy společnosti Česká distribuční je letos v nabídce obchodů podstatně více speciálních školních potřeb pro děti, jako jsou ergonomické psací potřeby, výbava pro leváky, logopedické pomůcky, zábavné elektronické tužky nebo stíratelný sešit umožňující opětovný nácvik psaní. Širší je také výběr ergonomických batohů a aktovek.