Lex plyn prošel sněmovnou
Novela má Česku zajistit energetickou soběstačnost. Urychlit povolování nových paroplynových zdrojů energie má novela energetického zákona přezdívaná Lex plyn,...
Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují...
Cena zlata překonala další rekord
Cena zlata stoupla na nový rekord nad 3200 dolarů (71 140 korun) za troyskou unci (oz; 31,1 gramu). K růstu zlata přispívá slabší dolar a eskalace obchodní...
Hypotéky v březnu posílily
Banky a stavební spořitelny poskytly v březnu hypotéky za 32,8 miliardy korun, což je proti únoru nárůst o 29 procent. Nové úvěry bez refinancování stouply...
Češi vybrali na pomoc Barmě 1,2 milionu, další peníze...
Týden po ničivém zemětřesení v Barmě a Thajsku se ve veřejných sbírkách, které na pomoc lidem v postižených oblastech vyhlásily české neziskové organizace,...

Murphy radí

Murphyho zákony a komentáře

Nikdy není tak špatně, aby zítra nemohlo být hůř.

O tom, jak věci vypadají, rozhoduje úhel pohledu. Co je dovoleno bohem, není dovoleno volům.

Když dva dělají totéž, výsledek je vždy jiný.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho vynálezy

Než si začnete stříhat nehty, natřete je na červeně - snadněji je pak najdete na koberci.

Lampičku na sluneční energii ocení každý, kdo hledá pod lampou tmu.

Pokud nemáte čas na sprchování, jednoduše se obalte izolepou a pak ji odmotejte - špína se na ni nalepí.

(Murphyho zrnká II)
Věci se kazí

Hlavní rozdíl mezi člověkem a strojem je v tom, že dobře namazaný stroj nedělá takový hluk.

Nezaměstnaný otec pěti dětí dá poslední peníze jasnovidke, aby mu vyveštila, jaká budoucnost ho čeká. Jasnovidka začne: Jste otcem tří dětí ... Ne tří, pěti - opravuje ji zákazník. To si myslíte vy.

Hlavní rozdíl mezi člověkem a strojem je v tom, že dobře namazaný stroj nedělá takový hluk.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho rady

Pokud si myslíš, že už máš dost peněz, poraď se o tom s advokátem.

Pokud si myslíš, že už máš dost peněz, poraď se o tom s advokátem.

Pokud vás někdo upozorní, že se určitá věc kazí, nemá smysl měnit věc. Třeba se zbavit donašeče. Vyměnit lidí je přece mnohem snazší, než vyměnit věc.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho zákoník

Hledáme analfabety na práci s přísně tajnými dokumenty. Zn..: Úřad vlády.

Zítra bude ještě horší než je dnes!

Dvě věci na této zemi jsou všudypřítomné: vodík a lidská hloupost.

(Murphyho zrnká II)

Česko má 5184 dobíjecích bodů pro elektromobily, za řadou zemí EU výrazně zaostává

25.07.2024 Podíl bodů s velmi rychlým dobíjením činí 6,6 procenta, je jich tedy 344. Vyplývá to z tiskové zprávy Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu a z aktualizovaných údajů na webu Čistá doprava. Ačkoliv se tempo výstavby dobíjecích stanic v posledních letech zrychlilo, před Českem je v počtu dobíjecích bodů například velikostně srovnatelné Řecko či Portugalsko a státy jako Dánsko, Rakousko, Švédsko či Belgie jich mají násobně více.
Téměř 60 procent dobíjecích bodů v EU přitom připadá na tři státy, a to Nizozemsko, Německo a Francii. V Nizozemsku, které má o polovinu obyvatel více než Česko, je dobíjecích bodů zhruba 170 tisíc, což je více než třicetinásobek. Dobíjecí bod se přitom nerovná počtu dobíjecích stanic, nýbrž počtu konektorů, u kterých mohou elektromobily nabíjet současně. Každá dobíjecí stanice má minimálně jeden takový konektor, nejčastěji se však lze setkat se dvěma konektory.
V prvním pololetí bylo v Česku nově zaregistrováno 5622 bateriových elektrických vozidel, celkem jich je 40.584. Čtvrtina nových registrací připadala na ojetiny. Jednoznačně v oblíbenosti vede Tesla s 1987 registracemi, druhá je se 489 vozy Škoda, podobný počet registrovaných aut je značky BMW. Tesla byla nejčastěji registrovaným elektroautem i mezi ojetinami. "Meziroční růst registrací nových bateriových elektrických vozidel činil v prvním pololetí 38,6 procenta. Podíl na celkových registracích byl 3,6 procenta, což nás v EU řadí na 24. pozici. Zásadní vliv na meziroční růst měl bezesporu také postupný náběh záručního programu Elektromobilita Národní rozvojové banky, který byl spuštěn v březnu," uvedl Kadula.
V EU bylo za první pololetí registrováno 712.637 bateriových elektrických aut, jejich podíl na celkových registracích dosáhl 12,5 procenta. Benzinových aut byla třetina, hybridních bez externího dobíjení 29 procent a dieselových 13 procent. Meziročně bylo registrováno o 1,3 procenta více bateriových aut. Na nízký růst měl vliv trh v Německu, který poklesl o 16,4 procenta. Citelně klesaly i trhy ve Švédsku či ve Finsku, naopak velké trhy jako Francie, Belgie, Nizozemsko či Dánsko rostly.
S

Projekt eura je ještě staveniště

25.04.2019 V otázce, zda má Česká republika brzy přijmout euro, či s přechodem na společnou evropskou měnu dál vyčkávat, podpořil v tomto měsíci druhou variantu i rakouský ekonom Richard Zundritsch. Česko by podle něj nemělo se vstupem do eurozóny pospíchat, dokud si členské země nevyřeší problémy s narůstajícím zadlužením, reformou bank a zápornými úrokovými sazbami.
Zundritsch je prasynovcem nositele Nobelovy ceny za ekonomii F. A. von Hayeka a působí mimo jiné ve výkonných výborech Austrian Economic Center a Hayek Institut. Tyto dva think-tanky propagují myšlenky liberálních ekonomů takzvané rakouské školy. "Kdyby bylo na mně, počkal bych, co se s eurem stane, než bych do eurozóny vstoupil," řekl ekonom v rozhovoru pro HN. "Projekt eura je rozhodně stále ještě staveniště, rozhodně potřebuje reformu. Proto říkám: Počkejte."
(Zdroj: ihned.cz)

Volkswagen plánuje na Slovensku zrušit pětinu míst

23.04.2019 Slovenská divize německé automobilky Volkswagen loni zvýšila výrobu aut, letos plánuje v rámci zvyšování produktivity snížit zaměstnanost o 3000 pracovníků. Nepůjde ale o náhlé propouštění, odchody se mají týkat zejména zaměstnanců, kteří firmu přirozeně opustí. Proti minulému roku se počet pracovníků sníží celkem asi o pětinu, firma také očekává pomalejší růst mezd.
Volkswagen na Slovensku v tomto roce snižuje počet zaměstnanců průběžně. "Měníme v našem závodě směny. Ze čtyřsměnného provozu přecházíme na třísměnný u SUV vozidel a u malých městských vozidel se přechází z dvousměnného na jednosměnný model," uvedla pro HN mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. "Neznamená to propouštění a už vůbec ne hromadné propouštění. Počítáme s přirozenou fluktuací zaměstnanců, které už nebudeme nahrazovat," řekla Makayová. Dodala také, že část zaměstnanců přesunula firma zpět do jiných závodů. To se týká například pěti set pracovníků z Maďarska, kteří se už vrátili zpět do maďarské továrny. Snížení počtu pracovníků se má dotknout jak kmenových tak agenturních zaměstnanců. Těch chce podle mluvčí firma do budoucna využívat v menším počtu.
(Zdroj: ihned.cz)

Německá vláda znovu snižuje odhad růstu HDP

19.04.2019 Německá vláda již podruhé za tři měsíce zhoršila svůj odhad růstu domácí ekonomiky na letošní rok. Podle nové prognózy se má hrubý domácí produkt v letošním roce zvýšit jen o 0,5 procenta místo doposud očekávaného jednoho procenta.
Vláda již na konci ledna snížila svůj odhad z původních 1,8 procenta. K dalšímu zhoršení prognózy přiměl vládu hlavně pokles ve zpracovatelském sektoru. V příštím roce však vláda již čeká oživení a HDP má stoupnout o 1,5 procenta. Ministr hospodářství Peter Altmaier uvedl, že na německou ekonomiku mají nepříznivý vliv obchodní spory a nejistota kolem odchodu Británie z Evropské unie. Mezi domácí faktory, které negativně ovlivňují růst, patří zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP a neobvykle nízká hladina Rýna, která způsobila problémy v zásobování a produkci v průmyslovém sektoru, napsala agentura Reuters. Obtížná situace v zahraničním obchodu způsobená hlavně politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa znamená, že hlavním pohonem ekonomického růstu Německa v letošním i příštím roce zřejmě bude silná domácí poptávka, které pomáhá rekordně vysoká zaměstnanost, růst platů vyšší než inflace a nízké úroky z úvěrů. Silná domácí poptávka také zřejmě zvýší dovoz, jehož tempo růstu by letos i příští rok mělo být vyšší než tempo růstu vývozu. To také zřejmě sníží vysoký obchodní přebytek.
(Zdroj: ihned.cz)

Unie sníží dotace na dálnice

17.04.2019 Bezmála dvacet let se tuzemští ministři dopravy snaží přijít s prvním projektem "soukromé dálnice". Formou takzvaného PPP projektu, kdy soukromá firma staví na vlastní náklady, následně dálnici desítky let provozuje a stát jí za to platí, se však v Česku dosud nepodařilo postavit jediný kilometr. Vláda Andreje Babiše (ANO) nyní spolupráci se soukromníky hodlá urychleně nastartovat.
Důvodem je, že EU výrazně sníží dotace na výstavby dálnic a železnic. Česko tak v příštích devíti letech přijde o více než 80 miliard korun. Na tyto investice tak budou muset členské státy najít peníze jinde a spolupráce se soukromými firmami je jedním z řešení. Česko je přitom jednou z mála evropských zemí, které zatím tímto způsobem žádnou dálnici nepostavily. Už v polovině příštího roku by se však měl začít stavět 32 kilometrů dlouhý úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Zájem o zakázku za 25 miliard korun loni projevilo téměř sto firem, 80 z nich je zahraničních.
(Zdroj: ihned.cz)
květen 2025
T po út st čt so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má svátek Svatava
1
Důležitý termín
1
Svátek
cardpay
martinus
náš partner