Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Inflace v Německu v srpnu zpomalila na jedno procento
30.08.2019
Meziroční růst spotřebitelských cen v Německu v srpnu zpomalil na 1,0 procenta z červencových 1,1 procenta. Vyplývá to z předběžných údajů harmonizovaných s metodikou výpočtu Evropské unie, které ve čtvrtek zveřejnil německý statistický úřad. Analytici v anketě agentury Reuters naopak předpovídali zrychlení inflace, a to na 1,2 procenta.
Německo je největší ekonomikou, která používá jednotnou evropskou měnu euro. Čtvrteční údaje o inflaci podporují očekávání, že Evropská centrální banka příští měsíc podpoří ekonomiku eurozóny uvolněním měnové politiky. Banka usiluje o to, aby se inflace v eurozóně pohybovala těsně pod dvěma procenty. V Německu je inflace pod cílovou úrovní evropské centrální banky už čtvrtý měsíc za sebou.
Největší ekonomika EU je na pokraji recese
28.08.2019
Hrubý domácí produkt (HDP) Německa ve druhém čtvrtletí klesl o 0,1 procenta po nárůstu o 0,4 procenta v prvním kvartálu. Ve své konečné zprávě to v úterý uvedl Spolkový statistický úřad, který tak potvrdil předběžné údaje z poloviny srpna. Hospodářství největší ekonomiky Evropské unie se v období od dubna do června ocitlo na pokraji recese, zejména kvůli slabšímu vývozu.
Export se po očištění od sezonních a kalendářních vlivů proti předchozím třem měsícům snížil o 1,3 procenta, zatímco dovoz klesl o 0,3 procenta. To znamená, že čistý obchod z celkového výkonu německé proexportně orientované ekonomiky ubral 0,5 procentního bodu. Pozitivní vliv na HDP měla spotřeba domácností, která stoupla o 0,1 procenta, a také vyšší výdaje státu a vyšší investice s výjimkou investic stavebních.
Shell a British Airways postaví továrnu na palivo z odpadu
26.08.2019
Ropná společnost Shell, letecký přepravce British Airways a firma Velocys plánují postavit první evropskou továrnu pro masovou výrobu leteckého paliva z domácího a průmyslového odpadu. Pohonné hmoty z této továrny by letadla mohla začít využívat od roku 2024, napsala agentura Reuters.
Stavba továrny na severu Anglie by mohla začít v roce 2021. Firmy zatím do projektu investovaly 7,3 milionu liber (přes 200 milionů Kč), téměř půl milionem liber přispěla rovněž britská vláda. Konečné náklady na výstavbu továrny, která by mohla vytvořit kolem 130 pracovních míst, se podle Reuters odhadují na stovky milionů liber. Využívání biopaliv by se mohlo stát důležitým prvkem ve snaze leteckého průmyslu o omezování emisí skleníkových plynů. Podíl letecké přepravy na globálních emisích oxidu uhličitého se v současnosti pohybuje kolem 2,5 procenta. Podle společnosti Velocys bude biopalivo vyráběné v nové továrně uvolňovat o zhruba 70 procent méně skleníkových plynů než fosilní paliva.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Evropa zaspala. Do výroby baterií bude muset investovat miliardy
22.08.2019
Přes 70 procent baterií se nyní vyrábí v Asii, další pak v USA. Evropské firmy proto chystají obří investice, které by měly trh s články pro elektromobily dostat více na starý kontinent. "Nyní jsou evropské automobilky rukojmím asijských firem," varuje Martin Cmíral, zakladatel poradenské a investiční společnosti LEEF Technologies, která se zabývá "čistými" projekty v energetice a dopravě.
Největšími světovými výrobci baterií jsou firmy Panasonic, LG Chem nebo Samsung SDI. V prvním případě jde o japonskou společnost, ve dvou následujících pak o korejské. Zásadní roli hrají i čínské společnosti BAK Group a BYD. Starý kontinent tak zatím má na trhu s bateriemi pro elektromobily jen minimální podíl. "Evropa bohužel zaspala. Naprostá většina výroby je dnes v Asii, zhruba 20 procent pak ve Spojených státech. Nejde jen o výrobní kapacity, ale zejména o know-how, které drží a dále vyvíjí především japonské a korejské firmy," říká Martin Cmíral.