Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Co obnášejí nová pravidla EU pro e-shopy?
19.11.2018
Nařízení zakazuje dosavadní praktiky prodejců, jako je blokace zákazníků z jiných zemí či automatické přesměrování spotřebitele na stránky v jeho jazyce, kde jsou ale často vyšší ceny.
To však podle asociace neznamená, že by e-shop musel doručit zboží kamkoli v rámci EU či že by pro jednotlivé státy v rámci lokálních verzí nemohl nabízet odlišné služby či ceny zboží. "Nařízení o tzv. geo-blockingu se věnuje třem oblastem. Tou první je otázka samotného přístupu k internetovému obchodu ze všech států EU. Druhou je zákaz odlišných podmínek pro nákup v e-shopu z různých států společenství, třetí pak nepřípustnost diskriminace v souvislosti se samotnou platbou za objednané zboží," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Každý z těchto bodů má za cíl usnadnit spotřebitelům přeshraniční nákup a odstranit tak bariéry na vnitřním trhu EU. Současně ale podle APEK nepřináší povinnost obchodníkům dodávat zboží po celé Evropě.
Volkswagen vyčlenil továrny pouze pro elektromobily
16.11.2018
Německá automobilka Volkswagen hodlá začít vyrábět elektromobily ve třech svých německých závodech. Firma ve středu oznámila, že kromě továrny v saském Cvikově (Zwickau) k výrobě elektromobilů vyčlenila rovněž závody v Emdenu a Hannoveru.
Automobilka již dříve uvedla, že ve Cvikově hodlá zahájit produkci elektromobilů v příštím roce. Výroba elektromobilů v Emdenu a Hannoveru by podle středeční zprávy měla začít v roce 2022. "Společně s Cvikovem vytvoří (Emden a Hannover) největší síť pro výrobu elektromobilů v Evropě," uvedl člen představenstva Volkswagenu Gunnar Kilian. Automobilka zaměstnancům továren v Emdenu a Hannoveru zaručila jejich pracovní místa do roku 2028. Upozornila však, že ve finále bude v těchto závodech potřebovat nižší počet zaměstnanců. Výroba elektromobilů je totiž méně náročná na práci než produkce automobilů s tradičním pohonem.
Volkswagen se chystá na elektromobily ve velkém
14.11.2018
Masová výroba elektromobilů, které už na silnicích přestávají být raritou, získává velmi konkrétní obrysy. S novou vizí přichází Volkswagen, který chce oproti konkurenční Tesle či BMW nabídnout vůz pohaněný elektřinou za poloviční cenu. Výkonný ředitel Herbert Diess se v pondělí představil novou strategii německého koncernu. Vedle investic do baterií, stavby nové továrny či spolupráce s Fordem se změny mohou týkat i výroby v Česku.
"Koupili jsme baterie pro 50 milionů vozidel," uvedl Diess pro německý list Automobilwoche. Na nákup, který by měl zajistit produkci nových modelů poháněných elektřinou na několik dalších let, vyčlenila 50 miliard eur (1,3 bilionu korun). Koncern zároveň začal budovat elektromobilovou továrnu v Číně. Přesný časový úsek, za který by mělo 50 milionů nových elektromobilů sjet z výrobní linky, Volkswagen neuvedl.
Banky chtějí z Londýna do Frankfurtu přesunout aktiva v hodnotě 283 miliard dolarů
13.11.2018
Obavy z tvrdého brexitu rostou, britská libra i společná evropská měna vůči dolaru během pondělí výrazně ztrácely. Agentura Bloomberg navíc uvádí, že hlavní americké investiční banky plánují z Londýna odsunout přibližně 283 miliard dolarů do německého Frankfurtu.
Konečný objem odsunutých aktiv se může změnit v závislosti na výsledcích vyjednávání o plánovaném odchodu Velké Británie z Evropské unie v březnu 2019. Bankovní instituce se snaží na brexit připravit, stále však nejsou známé klíčové aspekty vyjednávání. Problém by mohl nastat v případě tzv. tvrdého brexitu, kdy by Británie z evropského bloku vystoupila okamžitě a bez uzavření dohody o podmínkách odchodu. Pokud bankám nezůstanou dosavadní práva v rámci trhu EU, jakýkoli finanční přesun bude velmi znatelný. V posledních dnech probíhají jednání zástupců vlád 27 zemí Evropské unie. Šéf vyjednávacího týmu Michel Barnier dal už dříve najevo, že je domluveno přes 90 procent textu "rozvodové dohody", která se týká mimo jiné přechodného období do konce roku 2020, finančního vyrovnání britských závazků vůči EU či potřeby zachovat po brexitu práva občanů jiných zemí EU v Británii na stejné úrovni jako nyní. Evropská sedmadvacítka preferuje uzavření dohody a spořádané britské vystoupení z EU oproti tvrdému brexitu. Obavy z toho, že nakonec k domluvě nedojde jsou ale stále značné a nervozita je viditelná i na trzích.