Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Europoslanci čelí kvůli reformě autorských práv nebývalému lobbingu
12.09.2018
Připravovaná směrnice o autorských právech vzbuzuje velké emoce na straně jejích odpůrců i podporovatelů. Jedni upozorňují, že hrozí zánik novinářské profese, protože internetové agregátory zpráv a vyhledávače jako Google, Seznam, ale i Twitter či Facebook jim ukrajují zisky.
Na druhé straně zase probíhá kampaň za ochranu svobody internetu, v níž se zatím nejvýrazněji prosazují evropští piráti. Odpůrci posbírali v internetové petici odmítající reformu už skoro milion podpisů. Ve středu odpoledne budou o kontroverzní legislativě hlasovat europoslanci ve Štrasburku a očekává se, že hlasování budou provázet protestní akce. "Situace je totálně nepřehledná, protože jednotlivé skupiny jsou rozdělené na několik táborů. Výsledek se vůbec neodvažuji odhadnout," říká Pavel Svoboda (KDU-ČSL) z Evropské lidové strany. Členové této strany zpravidla ochranu autorů vítají, ale tentokrát nejsou úplně jednotní. Mnozí europoslanci si sami do poslední chvíle nejsou jisti, jak budou hlasovat.
Automobilkám hrozí miliardové pokuty za pomalé snižování emisí
10.09.2018
Výrobci aut nezvládají dostatečně rychle snižovat množství škodlivých látek, které jejich vozy vypouštějí do ovzduší. Podle nařízení Evropské unie musí být do roku 2021 emise u nově vyrobených aut zhruba o 20 procent nižší než dnes. Do roku 2030 se musí snížit o dalších 30 procent. Evropská asociace výrobců automobilů upozorňuje, že limity nemusí řada automobilek stihnout. "Splnit cíle bude složité," prohlašuje generální tajemník asociace Erik Jonnae.
Nesplnění požadavků může pro podniky znamenat zásadní problém. Pokud bude na jejich auta po roce 2021 připadat v průměru více než 95 gramů emisí oxidu uhličitého, budou platit vysoké pokuty. Za každý gram a prodané auto to bude přibližně 25 eur. Miliardové sankce tak hrozí především velkým výrobcům, kteří se do limitů nevejdou. "Přizpůsobit se pravidlům nebude pro automobilové výrobce bez nasazení nízkoemisních nebo bezemisních vozidel možné," říká mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek. Dodává, že mladoboleslavská firma v následujících pěti letech investuje dvě miliardy eur do elektromobility a do roku 2025 chce mít v nabídce 10 modelů s alespoň částečně elektrickým pohonem. Jedná se tak o největší investiční program v historii společnosti.
Škoda Auto je druhá největší firma střední Evropy
07.09.2018
Jen pět firem z Česka se dostalo mezi první dvacítku největších firem střední Evropy. Na druhém místě je Škoda Auto, na 11. Alpiq Energy, na 12. místě Hyundai, 16. místo obsadil Unipetrol a 19. RWE Supply & Trading. Žebříček sestavila firma Coface pro polský deník Rzeczpospolita.
Seznam, zveřejněný v rámci 28. ročníku Ekonomického fóra v jihopolské Krynici, byl sestaven na základě obratu. Součástí žebříčku nejsou banky a další finanční instituce. O svých výsledcích totiž informují odlišným způsobem, a podle autorů by proto bylo složité je porovnávat s výrobními či obchodními firmami. Největší středoevropskou firmou je polský polostátní palivový koncern PKN Orlen, který je většinovým vlastníkem českého Unipetrolu.
Odchod Britů z EU nejvíce pocítí automobilový průmysl
06.09.2018
Tuzemský výrobce skleněných fasád Sipral nyní ve Velké Británii pracuje na čtyřech projektech. Jejich hodnota je téměř čtyři miliardy korun. Každý den opustí továrnu v Jirnech u Prahy osm kamionů, které nikdo nestaví na hranicích a nemusí platit žádné clo. Díky tomu probíhají dodávky bez časových prodlev a firma může na stavbu mrakodrapů v Londýně dodávat přesně tolik výrobků, kolik je potřeba.
"V případě celních procedur a dovozního cla si celý náš logistický model neumím představit. Mělo by to vliv na ceny i dodávky," říká Radim Koštial, ředitel Sipralu. Podnik dodává skleněné pláště třeba i pro luxusní rezidenční projekt Wardian v londýnské čtvrti Canary Wharf. Podobně jako většina ze dvou desítek manažerů oslovených HN zatím Koštial věří, že k takzvanému tvrdému brexitu nakonec nedojde.