Změny počasí zdevastují Evropu, varuje EEA
13.03.2024
EU musí jednat okamžitě, jinak klimatické změny způsobí Evropě katastrofální škody. Vyplývá to z první vědecké zprávy o klimatických rizicích, kterou v pondělí zveřejnila Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). Podle rozsáhlé zprávy EU není připravena na důsledky klimatických změn, i když se světu podaří udržet nárůst globální teploty na 1,5 stupně Celsia, jak je stanoveno v Pařížské klimatické dohodě.
Týdeník Politico po přezkoumání vědeckých zjištění EEA upozornil, že každá další desetina stupně oteplení přinese další pobřežní záplavy a dlouhodobá sucha a horka. EU musí urychlit přípravy na ochranu životů a živobytí.
"V případě nepřijetí rozhodujících opatření by většina identifikovaných klimatických rizik mohla do konce tohoto století dosáhnout kritické nebo katastrofické úrovně," píše se ve zprávě, která upozorňuje, že statisíce lidí by mohly padnout za oběť veder a ekonomické ztráty způsobené pobřežními záplavami by mohly přesáhnout bilion eur ročně.
Ředitelka EEA Leena Ylä-Mononenová vyjádřila naději, že po eurovolbách příští Evropský parlament a Evropská komise budou brát tato varování vážně. EEA po zhodnocení klimatických rizik doporučuje pět klíčových kroků, které musí EU podniknout: připravit se na změny klimatu; zastavit degradaci přírodních ekosystémů Evropy a zajistit jejich obnovu; přizpůsobit zemědělství vyšším teplotám a nepravidelnějším srážkám pro zajištění potravinové bezpečnosti; ochránit oblasti před stoupajícími hladinami moří, s důrazem na jižní Evropu.
Podle EEA je příprava na změny klimatu dlouhodobým úkolem vyžadujícím rozsáhlé investice přesahující evropské volební cykly, a proto je třeba začít jednat již nyní. Ylä-Mononenová zdůraznila, že rozhodnutí přijatá na úrovni EU po červnových eurovolbách budou určovat, s jakými riziky se Evropa bude potýkat ve druhé polovině 21. století.
Výzkumníci z EEA analyzovali 36 klimatických rizik ve 5 oblastech: ekosystémy, potraviny, zdraví, infrastruktura, ekonomika a finance. Zjistili, že 21 z nich vyžaduje větší pozornost ze strany tvůrců politiky a 8 je označeno jako mimořádně naléhavé
Očekává se, že rok 2024 bude teplejší než rok 2023, přičemž El Niño může mít vliv na globální teploty. Vědci z Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) předpovídají oslabení El Niño během jara. Existuje pravděpodobnost jedna ku třem, že rok 2024 bude teplejší než rok 2023, a 99procentní šance, že se zařadí mezi pět nejteplejších let v historii.
Generální tajemník OSN António Guterres varoval, že rok 2023 byl pouze ukázkou katastrofické budoucnosti bez okamžitého jednání. Vyzval k průlomovým krokům na omezení nárůstu globální teploty na 1,5 stupně Celsia a zdůraznil, že lidstvo může předejít klimatické katastrofě jednáním nyní s ambicí.
V roce 2023 přitom byla zaznamenána nejvyšší průměrná teplota v historii, a téměř překročila kritickou hranici 1,5 stupně Celsia, informovala Služba monitorování změny klimatu programu Copernicus (C3S) Evropské unie.
I kdyby průměrná teplota zemského povrchu v roce 2024 překročila 1,5 stupně Celsia, ještě by to neznamenalo, že svět nesplnil cíle pařížské klimatické dohody. K definitivnímu porušení této hranice by muselo dojít v následujících letech. Rok 2023 přinesl mnoho extrémních klimatických jevů, včetně požárů v Kanadě, sucha v Africkém rohu, rekordně teplých období v Evropě, USA a Číně, a nevídaně teplé zimy v Austrálii a Jižní Americe.
Zjištění programu Copernicus přicházejí po nedávné dohodě na konferenci COP28 v Dubaji, která vyzývá k postupnému odklonu od používání fosilních paliv, hlavní příčiny klimatické změny.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Honda do dvou let v Evropě ukončí prodej naftových vozů
25.09.2019
Japonská automobilka Honda Motor do roku 2021 ukončí prodej naftových vozů v Evropě. Oznámila to firma. Podle listu Nikkei vyřadí Honda ze své evropské nabídky naftové verze automobilů Civic a HR-V. Automobilka již dříve uvedla, že od roku 2025 hodlá v Evropě prodávat pouze auta s elektrickým pohonem.
Podle agentury Reuters je Honda další automobilkou opouštějící výrobu naftových vozů ve snaze o splnění přísnějších emisních norem. Naftovým motorům navíc v roce 2015 přinesl negativní publicitu emisní skandál německé automobilky Volkswagen, upozorňuje Nikkei. Podíl naftových vozů na celkovém prodeji nových aut v Evropské unii v loňském roce činil pouze 36 procent ve srovnání s 52 procenty v roce 2015. Společnost Boston Consulting Group předpokládá, že do roku 2025 tento podíl klesne na 21 procent. Klesající poptávka po naftových automobilech a tvrdší emisní normy mají podle Reuters negativní vliv na výrobní aktivity Hondy v Evropě. Firma v únoru oznámila, že v roce 2021 uzavře svou britskou továrnu, což povede k zániku až 3500 pracovních míst.
Bezpečnější pravidla placení kartou neplatí mimo EU
23.09.2019
Při placení kartou na e-shopu ze země mimo Evropskou unii se člověk často setká s následující situací: poté co opíše údaje z karty a zmáčkne zaplatit, si stránka už neřekne o další ověření a platba rovnou odejde.
Typické je to pro e-shopy z Číny, například AliExpress. Ten podle nedávné studie banky J.P. Morgan patří jako jediný zahraniční e-shop mezi pětici internetových obchodníků, u nichž Češi nakupují nejčastěji. Platba bez ověření může nastat ale například i při nákupu u amerického obchodníka a ojediněle v EU.
Prodej nových aut v EU za prvních osm měsíců klesl o 3,2 procenta
20.09.2019
Prodej nových osobních aut v Evropské unii za prvních osm měsíců letošního roku meziročně klesl o 3,2 procenta na 10,5 milionu. Jedinou velkou zemí, která zaznamenala zvýšení prodeje, je Německo s růstem o 0,9 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V červenci se prodej aut zvýšil o 1,4 procenta na téměř 1,3 milionu. K růstu přispěly hlavně země střední Evropy, kde počet registrací nových aut vzrostl o 13,4 procenta. V srpnu ale už prodej v EU klesl o 8,4 procenta na 1,04 milionu, hlavně kvůli vysokému číslu z loňského srpna, kdy prodej před zavedením nových emisních standardů vzrostl o 31,2 procenta. Jedničkou na evropském trhu je skupina Volkswagen, které prodej za leden až srpen klesl o 4,5 procenta na 2,6 milionu vozů a podíl na trhu se snížil na 24,8 procenta. Součástí Volkswagenu je i česká Škoda Auto. Ta ale prodej zvýšila o 1,4 procenta. Škoda má na trhu EU podíl 4,8 procenta. Nejvýraznější propad pak zaznamenala automobilka Nissan, a to o 27,3 procenta. Prodej aut ze skupiny FCA, které patří mimo jiné značky Fiat a Chrysler, se snížil o 12,1 procenta.
Evropská komise povolila obří obchod
18.09.2019
V Evropě se odehraje jeden z největších energetických obchodů v historii. Evropská komise v úterý povolila obří dohodu mezi německými společnostmi E.ON a RWE. V jejím rámci si obě firmy prohodí majetky v hodnotě až jeden bilion korun. To se výrazně dotkne i českého trhu a více než 1,5 milionu českých zákazníků.
Na konci obchodu má E.ON vlastnit přenosové sítě obou společností plus dodávky zákazníkům a RWE získá všechny obnovitelné zdroje. Jak se nicméně očekávalo, Evropská komise vyjádřila obavy z dopadu dohody na některé trhy. Obě firmy mají své pobočky v Německu i v řadě dalších evropských zemí a na některých trzích by proto mohly kvůli prohazování aktiv získat dominantní postavení. "Je důležité, aby všichni obyvatelé i firmy v Evropě mohli nakupovat energie za konkurenceschopné ceny," řekla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Obě skupiny tak musí některé své společnosti odprodat. Jak HN nedávno uvedly, v Česku se obchod silně dotkne tuzemské dceřinky RWE firmy innogy. S největší pravděpodobností dojde k vyčlenění obchodní části firmy, která dodává elektřinu a plyn asi 1,6 milionu zákazníků. Následně se rozjede její prodej, který může trvat až rok.