Aktualizace IV/2 - o zadávání veřejných zakázek
VI/2023
formát A5
96 stran
zväčšiť
- Zákon o zadávání veřejných zakázek
70,50 Kč bez DPH
79,00 Kč s DPH
Objednat
Titul skladem
EAN: 9771802829144
Hlavním smyslem navrhované úpravy je odstranění nedostatků transpozice vytýkané České republice Evropskou komisí v Odůvodněném stanovisku – Porušení Smlouvy č. 2018/2271. Dále dochází ke zpřesnění některých ustanovení zákona, novelou však nejsou zaváděny nová práva a povinnosti, které by představovaly podstatné ekonomické dopady.
Návrh kromě odstranění nedostatků transpozice evropských zadávacích směrnic provádí změny, které povedou ke snížení administrativního zatížení na straně zadavatelů i dodavatelů, odstraňuje nepřiměřenou přísnost některých pravidel, vyjasňuje výkladové nejasnosti a v neposlední řadě také odstraňuje legislativně technické nedostatky textu Zákona. Nejedná se však o zásadní koncepční změny procesu zadávání.
Titul obsahuje úplné znění zákonů po novele:
Zákon o zadávání veřejných zakázek
Dochází k zpřesnění právní úpravy propojených institutů zadávací lhůty a jistoty, neboť jejich současná regulace se jeví být nepřiměřeně přísná, a to s přihlédnutím ke skutečnosti, že záruční listiny v případě složení jistoty formou bankovní záruky jsou již vystavovány v elektronické podobě. Nebude tak například již nadále vyžadováno předložení originálu bankovní záruky, jako tomu bylo v minulosti, neboť s přechodem na elektronizaci zadávacího řízení již není potřeba její originál z důvodu ochrany zadavatele vyžadovat. Stejně tak dojde ke zmírnění vylučování dodavatelů z důvodů neprokázání složení jistoty a nově bude na rozhodnutí zadavatele, zda k vyloučení přistoupí, či nikoli.
Jsou také vyjasňována pravidla ve vztahu k předkládání dokladů prokazujících splnění kvalifikace, a to jak dokladů předkládaných v rámci žádostí o účast, předběžných nabídek, či nabídek, tak pro případ dokladů předkládaných vybraným dodavatelem před podpisem smlouvy. Na základě navrhované právní úpravy nebude nadále vyžadováno, aby byly vybraným dodavatelem vždy předloženy originály dokladů o jeho kvalifikaci. O tom, zda budou vyžadovány originály, či kopie, bude oprávněn rozhodnout zadavatel. Dochází také k vyjasnění prokazování kvalifikace a předkládání dokladů o kvalifikaci v průběhu trvání rámcové dohody a v rámci zavedeného dynamického nákupního systému. Jsou také zmírňovány důsledky neoznámení změny kvalifikace podle § 88 odst. 1.
Ve zjednodušeném režimu dochází k vyjasnění terminologie. Již bude důsledně rozlišováno mezi zjednodušeným režimem, jakožto jedním ze tří druhů režimů, a řízením pro zadání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu, jakožto jedním z devíti druhů zadávacích řízení. Za účelem zpřehlednění jsou řízení pro zadání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu a koncesní řízení blíže upravena v jednotlivých ustanoveních. Pro jejich průběh jsou však určující zejména zadávací podmínky stanovené zadavatelem. Ve zjednodušeném režimu se umožňuje i uzavření rámcové dohody.
V oblasti sektorových veřejných zakázek dochází pouze k několika zpřesněním textu, které jsou pouze technického charakteru. V rámci zpřesnění transpozice došlo ke zpřesnění definice dodávky pro účely definice relevantní činnosti a pravidel pro změny smluv.
V oblasti koncesí dochází ke zpřesnění transpozice zejména v případě technických podmínek a podmínek pro použití jednacího řízení bez uveřejnění a pravidel pro změny smluv.