Máslo zdražilo nejvíce ze všech potravin
13.09.2024
Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) k srpnové inflaci. Zatímco meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny o tři desetiny procenta, meziročně stouply o 2,2 procenta.
Již zmíněné máslo v srpnu zdražilo oproti červenci o 4,8 procenta. V meziročním srovnání zrychlila jeho cena svůj růst na 22,4 procenta z červencových 15,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu o tři desetiny procenta. V oddíle alkoholických nápojů a tabáku se zvýšily ceny tabákových výrobků o 1,3 %, lihovin o 1,7 % a vína o 1,8 %. U potravin a nealkoholických nápojů rostly ceny uzenin o 2,1 %, ovoce o 2,2 %, polotučného trvanlivého mléka o 8,8 %, olejů a tuků o 3,1 %, nealkoholických nápojů o 1,0 %, čokoládových výrobků o 4,7 %, másla o 4,8 % a vepřového masa o 1,0 %.
Z potravin byly nižší zejména ceny zeleniny o 4,0 %, přičemž ceny brambor klesly o 21,2 %, drůbežího masa o 5,0 % a vajec o 6,2 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu - stejně jako v červenci - o 2,2 %. Zpomalení meziročního růstu cen v oddíle doprava bylo kompenzováno zmírněním cenového poklesu v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje většina sledovaných položek zmírnila svůj meziroční pokles.
Ceny mouky byly v srpnu nižší o 10,6 % (v červenci pokles o 15,4 %), uzenin o 2,8 % (v červenci pokles o 4,4 %). Ceny položek ve skupině mléko, sýry, vejce v srpnu klesly o 3,7 % (v červenci pokles o 7,1 %), ovoce o 2,4 % (v červenci pokles o 4,2 %), zeleniny o 2,0 % (v červenci pokles o 4,8 %). Ceny másla zrychlily svůj meziroční růst na 22,4 % (v červenci růst o 15,2 %), čokoládových výrobků na 18,6 % (v červenci růst o 16,0 %), nealkoholických nápojů na 4,2 % (v červenci růst o 3,4 %).
S
(Zdroj: globe24.cz)
České firmy podceňují inovace
27.09.2018
České firmy zaostávají za Evropou o 20 procent v přijímání nových technologií. Buď je vůbec nemají, nebo mají, ale nepoužívají. Čtvrtina tuzemských podniků pak nemá žádnou ucelenou koncepci pro digitální transformaci. Na setkání s novináři to uvedl generální ředitel Microsoftu Česká republika a Slovensko Rudolf Urbánek.
Podle studie Microsoftu osm z deseti podniků vidí v nástupu nových technologií prostor pro růst, ale jen 51 procent má strategii, jak tuto příležitost opravdu využít. Sotva desetina českých firem pak vytvořila specializovaný tým pro digitální transformaci. "Překvapilo mě, jak málo českých firem vnímá, že jejich trh se dramaticky mění. Jen 12 procent českých manažerů očekává během nadcházejících dvou let výraznou změnu v jejich odvětví a dvě pětiny si myslí, že se nic zásadního nestane. Těmto firmám může velmi rychle ujet inovační vlak," podotkl Urbánek. Téměř čtvrtina českých firem se vůbec nezabývá tím, jak technologie mění jejich podnikání. V regionu střední a východní Evropy má čtvrtina firem zvláštní tým na digitální transformaci a jen desetina ji ještě neřeší. Jen jeden z deseti českých respondentů vnímá svou firmu jako tahouna změn oproti 23 procentům v regionu střední a východní Evropy. Jen osm procent českých firem se obává zcela nových hráčů, v regionu má tyto obavy 17 procent firem.
Hotely v Praze jsou jedny z nejplnějších v Evropě
26.09.2018
Ceny v regionu dosáhly rekordu. Hoteliéři ve střední a východní Evropě zažívají rekordní měsíce z hlediska průměrné denní ceny pokojů, ukázal nový průzkum zveřejněný společností Cushman & Wakefield. Hotely ve střední a východní Evropě zdražují, průměrné ceny pokojů dosahují historického maxima. A stoupá také obsazenost hotelů - Praha je pátou hlavní turistickou destinací s nejvyšší obsazeností v Evropě. Informovala o tom společnost Cushman & Wakefield s odvoláním na údaje z 35 hlavních hotelových trhů podle publikace European Hotel Review agentury STR.
"Míra obsazenosti na mnoha trzích střední Evropy dosahuje vrcholu a ceny pokojů se blíží cenám v západní Evropě," potvrzuje David Nath, vedoucí hotelového týmu společnosti pro střední a východní Evropu. Zároveň ale podotýká, že na některých trzích již hoteliéři poukazují na rostoucí konkurenci ze strany platforem sdíleného ubytování jako například Airbnb.
Důvěra v českou ekonomiku roste u podnikatelů i spotřebitelů
25.09.2018
Důvěra v českou ekonomiku v září dále rostla. Souhrnný indikátor důvěry stoupl oproti srpnu o 0,5 na 99,6 bodu. Zvýšila se důvěra podnikatelů i spotřebitelů. Oznámil to v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ). Také v meziročním srovnání stoupl souhrnný indikátor důvěry v tuzemské hospodářství o 0,5 bodu.
Celková důvěra v českou ekonomiku od začátku tohoto roku meziměsíčně střídavě klesala a stoupala. Až v srpnu a září zaznamenala dva nárůsty v řadě. Meziročně rostla důvěra v každém měsíci tohoto roku. Indikátor důvěry podnikatelů se v září oproti srpnu zvýšil o 0,4 bodu na hodnotu 97,3. U spotřebitelů stoupl o 0,7 bodu na hodnotu 111,0. Jak u podnikatelů, tak u spotřebitelů vzrostla důvěra i ve srovnání s loňským zářím. Z jednotlivých odvětví podnikání zaznamenali statistici meziměsíční růst důvěry v obchodu a také ve službách. "Zvýšení důvěry ovlivnila zejména optimistická očekávání obchodníků z vývoje celkové ekonomické situace. Naproti tomu mírné snížení důvěry jsme zaznamenali u stavebních podniků. Jejich kapacity jsou sice vytížené na maximum, brzdí je ale nedostatek zaměstnanců," sdělil vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. V průmyslu důvěra podnikatelů v ekonomiku stagnovala.
Letošní úroda jablek má být o čtvrtinu vyšší než loni
24.09.2018
Sadaři přesto čekali lepší výsledky. Úroda by podle odhadů měla být meziročně o čtvrtinu vyšší. Sklizeň hrušek dvojnásobná. Letošní úroda jablek v sadech českých pěstitelů by podle posledního odhadu k 1. září měla meziročně vzrůst o 25 procent na 127 707 tun.
Sklizeň hrušek by měla vzrůst dvojnásobně na 8158 tun. Proti odhadům z letošního června je však odhad úrody nižší. Vyplývá to z odhadu Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského. Ještě v červnu sadaři čekali u jablek nárůst sklizně o 48 procent na úroveň 150 000 tun a u hrušek téměř na 11 000 tun.