|
MŮŽE MZDOVÁ ÚČETNÍ PRÁVNĚ JEDNAT ZA ZAMĚSTNAVATELE?
S otázkou
vyslovenou v titulku se setkává každý zaměstnavatel, jehož mzdová účetní
vykonává nejen mzdovou a účetní agendu, ale i právně jedná za
zaměstnavatele a provádí některé personální úkony. Kdy může mzdová účetní
jednat za zaměstnavatele?
Zákoník práce
(dále ZP), který byl účinný do 31. prosince 2013, stanovil pravidla pro
sjednávání nebo stanovení práv a povinností v pracovněprávních
vztazích. Bylo to v podobě právních úkonů a jejich definice vycházela
z dřívějšího občanského zákoníku. Zákoník práce v § 18 až 21
definoval pojem právních úkonů, uváděl, kdy jsou tyto úkony neplatné (absolutní
a relativní neplatnost), stanovil formu právních úkonů (písemnou nebo
ústní) apod. Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb. (dále NOZ)
právní úkony již nedefinuje, nahradil je pojmem „právní jednání.“
Úprava změnovým
zákonem
Ustanovení ZP
(§ 18 až 21) byla proto od 1. ledna 2014 změnovým zákonem
č. 303/2013 Sb., z pracovního kodexu vypuštěna a uplatňuje
se při výkladu pojmu princip subsidiarity (podpůrnosti). Zaměstnavatelům
a zejména zaměstnancům, kteří s touto problematikou pracují a přicházejí
do styku (např. personalisté, mzdové účetní apod.), úprava právního jednání
v NOZ jim přinesla ztíženou pozici. Musí vědět, kde
v NOZ příslušné ustanovení k právnímu jednání naleznou
a poté pak tomu přizpůsobit výklad pracovněprávních institutů.
OBSAH PRÁVNÍHO JEDNÁNÍ je uveden v § 545 NOZ. Nejde
o „klasickou „ definici, jak ji známe z dřívějšího pojmu „právní
úkony,“ ale uvádí se, co z takového jednání vyplývá. Podle § 545 NOZ právní jednání
vyvolává právní následky, které jsou v něm vyjádřeny, jakož i právní
následky plynoucí ze zákona, dobrých mravů, zvyklostí a zavedené praxe
stran.
Právní jednání může být jednostranné (např. výpověď
z pracovního poměru, okamžité zrušení pracovního poměru) nebo dvoustranné
(různé pracovněprávní smlouvy nebo dohody, zejména pracovní smlouva). Jedná
se o projev vůle, který jako právní důvod nebo právní skutečnost vyvolává
právní následky (vznik změnu nebo zánik práv nebo povinností). Tedy obdobně
jako tomu bylo při výkladu právních úkonů. Přitom projevy vůle mohou být kladné
(pozitivní), např. zaměstnavatelem jednostranné stanovení delší výměry dovolené
ve vnitřním předpisu podle § 305 ZP, nebo záporné (negativní, nekonání),
např. neplnění povinností, které vyplývají z pracovní smlouvy.
Právní jednání konáním nebo opomenutím je výslovné,
ale může se také jednat o tzv. konkludentní jednání. Nejčastěji se tento
způsob jednání vyskytuje při vzniku pracovního poměru, kdy není sjednána
písemná pracovní smlouva, ale zaměstnanec začne pracovat podle pokynů
zaměstnavatele.
Zvláštním druhem nekonání je mlčení. ZP tento způsob
právního jednání teď již neobsahuje. V dříve platném ZP bylo mlčení
považováno za souhlas např. tehdy, jestliže zaměstnavatel neodpověděl na žádost
zaměstnance na sjednání dohody o skončení pracovního poměru v uvedené
lhůtě
Další podmínky pro platnost právního jednání
uvádí NOZ v § 551 a násl.
O něj nepůjde, jestliže bude chybět vážná vůle jednající osoby nebo
jestliže nelze pro neurčitost nebo nesrozumitelnost zjistit obsah právního
jednání ani výkladem (§ 553 odst. 1 NOZ). Co bude vyjádřeno slovy
nebo jinak, vyloží se podle úmyslu jednajícího, jestliže byl takový úmysl druhé
straně znám anebo musela-li o něm vědět. Nelze–li zjistit úmysl
jednajícího, přisuzuje se projevu vůle význam, jaký by mu zpravidla přikládala
osoba v postavení toho, jemuž je projev vůle určen (§ 556
odst. 1 NOZ).
ROZPOR
S DOBRÝMI MRAVY -
Rozšířené vymezení právního jednání vyvolá důsledky nejen z právních
předpisů, ale např. i ze zásad dobrých mravů. V právních
předpisech výklad pojmu „dobré mravy“ nenalezneme, jejich obsahem se však
několikráte zabýval Nejvyšší soud ČR (např. rozsudek Nejvyššího soudu České
republiky č. 19/1998 Sb. rozh.). 1)
V pracovním
procesu jde např. o pravidla občanské spolupráce, která vyjadřují
„dobré mravy.“ Patří sem např. předávání zkušeností mladším zaměstnancům, pomoc
při plnění pracovních úkolů apod. S jednáním v rozporu s dobrými
mravy se setkáváme i v oblasti náhrady škody podle ZP. Zaměstnavatel
odpovídá zaměstnanci za škodu, která mu vznikla při plnění pracovních úkolů
nebo v přímé souvislosti s ním úmyslným jednáním proti dobrým
mravům (§ 265 odstavec 1 ZP).
Zavedenou praxí stran
se rozumí všechno, co poměry mezi stranami po delší
dobu pravidelně formuje. Na počátku bylo nějaké ujednání, které upravovalo
příští práva a povinnosti. Časem se již všechno opakovalo, měnila se pouze
doba uskutečnění, takže nebylo třeba další právní jednání. I z této
situace mohou vznikat práva a povinnosti. NOZ v § 2055
odst. 2 připomíná rozdíl mezi právním jednáním a společenskou
úsluhou. „Nemá–li se jednat o právní jednání, ale pouze
o společenskou úsluhu, musí být z chování stran zjevné, že si žádné
právní následky nepřejí, že nechtějí aby jim vznikly nějaké povinnosti.
Mnohdy však mohou být se společenskou úsluhou spojeny odpovědnostní nebo sankční
následky.“ 2)
Nemá–li jít o právní jednání, ale o pouhou
úsluhu, musí být z chování stran zjevné, že si žádné právní následky
nepřejí, že nechtějí, aby jim vznikly nějaké povinnosti. Se společenskou
úsluhou mohou však být spojeny odpovědnostní, sankční následky. Např.
zaměstnanec nabídne spolupracovníkovi, že ho vezme autem do práce.Cestou dojde
k nehodě, kdy kolega utrpí třeba majetkovou újmu, protože do jeho auta
někdo zezadu najel, a jemu byly poškozeny věci, které si dal do úložného
prostoru. Tato situace se však neuplatní při pracovní cestě, kdy spolupracovník
cestující v autě utrpěl škodu. V tomto případě by odpovídal za škodu
zaměstnavatel, případně řidič – zaměstnanec, který škodu způsobil.
Zvyklostí, na níž odkazuje 545 NOZ, se rozumí určitá
skutečnost, která je natolik dlouhodobě a pravidelně zachovávána
v právním styku, že je spravedlivé očekávat její dodržení obecně
i v případech, kdy se na ni smluvní strany výslovně nedovolávají,
případně ji neznají. Lze ji spatřovat v některých pravidlech slušného
chování, v odpovědi na nabídky v určité době apod. Např. odpověď
zaměstnance odvolaného z vedoucího místa na nabídku zaměstnavatele na
novou pracovní pozici.
ZASTŘENÉ PRÁVNÍ JEDNÁNÍ - Pro pracovněprávní vztahy je důležité ustanovení
§ 555 odst. 2 NOZ. Má-li být určitým právním jednáním zastřeno
jiné právní jednání, posoudí se podle jeho pravé povahy. Podle tohoto
ustanovení se např. bude posuzovat vztah mezi zaměstnavatelem a osobou,
která pro něj vykonává práci v závislé činnosti a přitom si sjednali
smlouvu podle živnostenského zákona. I když „formálně“ nebude uzavřen
pracovněprávní vztah, bude se tato činnost posuzovat podle ZP. Jedná se
o zastřené právní jednání.
Příjem z této
činnosti by mohl být na základě kontroly finančního úřadu dodatečně zdaňován. Přitom vůbec není rozhodující, zda občan bude
plnit úkoly, které vyplývají z předmětu činnosti zaměstnavatele nebo úkoly
jiné, které s obsahem tohoto předmětu přímo nesouvisí.
V komentáři
k zákoníku práce se k tomuto problému uvádí: „V případě, že
strany uzavřely smlouvu o dílo jen proto, aby tím zastřely , že ve
skutečnosti mezi nimi jde o plnění pracovního závazku, to je o výkon
závislé práce, vyplývá, že smlouva o dílo je neplatná, neboť byla učiněna
jen „ naoko“ (simulovaně) a že mezi stranami vznikl v souladu
s jejich skutečnou vůlí některý ze základních pracovněprávních vztahů.“
Příklady
neplatnosti právního jednání
Základní
ustanovení NOZ, které stanoví neplatnost, je právní jednání, které se příčí
dobrým mravům, odporuje zákonu, pokud to smysl a účel zákona vyžaduje
(§ 580 NOZ). Mezi příklady z pracovněprávní oblasti lze uvést
nesprávné vymezení důvodů ve výpovědi z pracovního poměru, ústní dohodu
o skončení pracovního poměru apod. V těchto případech jde
o neplatnost právního jednání, nikoliv o situace, kdy by se
k takovému jednání nepřihlíželo.
Není–li právní
jednání učiněno ve formě ujednané stranami nebo stanovené zákonem, je neplatné.
Tuto vadu mohou strany dodatečně napravit (§ 582 odst. 1 NOZ).
V pracovněprávních vztazích se jedná např. o dohodu
o odpovědnosti (§ 252 odst. 4 ZP), kvalifikační dohodu
(§ 234 odst. 4 ZP), dohodu o dočasném přidělení zaměstnance
(§ 43a ZP) apod. Dodatečně „napravit“ není v pracovněprávních
vztazích možné např. dohodu o zkušební době, pokud nebyla sjednána
nejpozději v den, který byl uveden jako den nástupu do práce, nebo
v den, který byl uveden jako den jmenování na pracovní místo vedoucího
zaměstnance (§ 35 odst. 3 ZP). Tím ZP „ve spolupráci“
s NOZ zabraňuje tomu, aby bylo sjednání zkušební doby antidatováno.
Není–li dodržena
forma právního jednání, lze neplatnost namítnout, jen nebylo–li již plněno
(§ § 582 odst. 2 NOZ). ZP specifikuje toto ustanovení
v novém § 20. Nebylo–li právní jednání učiněno ve formě, kterou
vyžaduje ZP, a bylo–li již započato s plněním, není možné se
neplatnosti tohoto jednání dovolat u těch jednání, jimiž vzniká nebo se
mění základní pracovněprávní vztah. Např. není možné se dovolávat
neplatnosti ústní pracovní smlouvy nebo dohody o provedení práce, pokud
již zaměstnanec začal práci vykonávat
NOZ řeší
právní jednání za podnikatele (zaměstnavatele) a jeho zastoupení
ve srovnání
s dřívější úpravou jednodušeji. V ustanovení § 430 uvádí, že
pověří–li podnikatel někoho při provozu obchodního závodu určitou činností,
zastupuje tato osoba podnikatele ve všech jednáních, k nimž při
této činnosti obvykle dochází. Jedná se o pověření pro zastupování.
Může tak k právnímu jednání pověřit i mzdovou účetní, která je pak
oprávněna např. přijímat určité kategorie zaměstnanců (např. účetní) do pracovního
poměru.
Podnikatele zavazuje i jednání jiné osoby
v jeho provozovně, pokud
byla třetí osoba v dobré víře, že jednající osoba je k jednání
oprávněna. Jestliže by např. mzdová účetní učinila nějaký právní úkon vůči
třetí osobě (např. zákazníkovi), kterým by zaměstnavateli vznikly povinnosti,
bude to podnikatele zavazovat pouze tehdy, jestliže třetí osoba (zákazník)
věděla, že zaměstnanec provozovny (účetní) může za podnikatele jednat. Překročí–li
zástupce podnikatele zástupčí oprávnění, podnikatele právní jednání zavazuje.
To neplatí, věděla-li třetí osoba o překročení nebo musela–li o něm
vědět vzhledem k okolnostem případu. Tato osoba by nebyla v tzv.
dobré víře.
Příklad 1
O zaměstnání
se uchází mzdová účetní a jedná např. s vedoucí mzdové účtárny,
oddělení, úsekem nebo jinou částí zaměstnavatele. Tento „ vedoucí“ zaměstnanec
s ním sjedná pracovní smlouvu.
Občan ucházející
se o zaměstnání v tomto případě rozhodně nebyl v dobré víře,
neboť musel z okolností případu vědět, že zaměstnanec, který s ním
sjednal pracovní smlouvu,překročil nebo neměl zástupčí oprávnění.
V ustanovení
§ 166 NOZ jsou pravidla pro zastupování zaměstnavatele osobami, které
jsou u něho v pracovněprávním vztahu obvykle v pracovním poměru.
Tito
zaměstnanci mohou zaměstnavatele zastupovat a jeho jménem právně jednat
v rozsahu obvyklém vzhledem k jejich zařazení nebo funkci. Přitom rozhoduje stav, jak se jeví veřejnosti. I zde tedy platí
zásada „dobré víry.
Příklad 2
Např.
personalista má obvykle ve svém pracovním zařazení (pracovní náplni) přijímání
zaměstnanců do
pracovního poměru.
Z toho důvodu
je tedy oprávněn zaměstnavatele zastupovat např. při sjednávání pracovní
smlouvy nebo může dávat výpovědi z pracovního poměru. Pokud by tyto úkony
činil jiný zaměstnanec, a není to jeho obvyklá činnost s ohledem na
pracovní zařazení nebo funkci, nebylo by takové jednání právně platné.
Bez výslovného
vyjádření
Právně jednat lze
konáním nebo opomenutím, může se stát výslovně nebo jiným způsobem
nevzbuzujícím pochybnosti o tom, co jednající osoba chtěla projevit
(§ 546 NOZ). Výslovný projev vůle je snáze hodnotitelný než tzv.
konkludentní čin (projev nevyslovený). Z hlediska pracovněprávních vztahů
konkludentní čin znamená, že zaměstnanec např. nic nesepisuje, slovně
nevyjadřuje, ale fakticky jedná určitým způsobem, z něhož lze
dovodit určité závěry (záměr jeho jednání). Tyto okolnosti je třeba
posoudit v jejich vzájemných souvislostech a přihlédnout přitom
zejména k situaci, za které byl projev učiněn. Je nutno zjistit, zda
jednání účastníka pracovněprávního vztahu (zaměstnavatele a zaměstnance)
je takové, že nevzbuzuje pochybnost o tom, co chtěl (svým jednáním)
vyjádřit.
Příklad 3
Konkludentní
projev vůle se může vyskytnout např. při uzavírání pracovní smlouvy
u jednoho z účastníků pracovněprávního vztahu nebo u obou.
Pracovněprávní
vztah proto může vzniknout konkludentním činem (zaměstnanec začal pracovat
a zaměstnavatel mu práci zadával nebo ji od něj odebíral). Oba účastníci
vykonali konkludentní projevy vůle směřující ke vzniku pracovněprávního vztahu.
Posuzování
některých forem právního jednání
může vyvolávat
v praxi problémy. Zejména tehdy, je–li takové ustanovení v ZP
označeno tak, že se „ k němu nepřihlíží.“ Tato úprava
v ZP vychází z nového způsobu řešení neplatnosti právního jednání.
Chybí-li vůle jednající smluvní strany, není míněna vážně anebo je projevena
nesrozumitelně či neurčitě, nejedná se vůbec o právní jednání.
V těchto případech se jedná pouze o zdánlivé právní jednání. Takové
jednání není neplatné, ale pro právo neexistuje, nemohou vznikat žádné právní
důsledky. Ustanovení § 554 NOZ uvádí, že se k takovému
jednání nepřihlíží.
Je to zejména
v případech, kdy právní jednání není učiněno ve formě jakou určuje ZP
(např. ústní výpověď z pracovního poměru) nebo dojde–li k ujednání,
které právo zaměstnance určuje v nižší nebo vyšší míře, než kterou stanoví
ZP nebo kolektivní smlouva jako nejméně nebo nejvýše přípustnou.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 10-11/2021.
NEMOC - ZDRAVOTNÍ A NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ
Nemoc hraje ve
zdravotním pojištění velmi důležitou roli, ať se jedná o zaměstnance
a jejich zaměstnavatele, nebo o osoby samostatně výdělečně činné.
V této analýze si probereme nejčastěji se vyskytující situace, které
musejí zaměstnavatelé řešit v přímé souvislosti s nemocí jejich
zaměstnance.
Třebaže se
v tomto pojednání budeme zabývat výhradně nemocí zaměstnance
a souvisejícími aspekty, uplatnily by se ve zdravotním pojištění
popisované postupy i v případě, kdyby nastaly jiné překážky v práci
na straně zaměstnance dle ustanovení § 191 a následujících zákoníku
práce, například po dobu karantény nařízené podle zvláštního právního předpisu
anebo po dobu ošetřování dítěte mladšího než 10 let nebo jiného člena
domácnosti.
Nemocenské je jednou
ze šesti dávek systému nemocenského pojištění. Smyslem nemocenského je finančně
zabezpečit ekonomicky aktivní občany v situaci, kdy kvůli nemoci nemohou
vykonávat práci a přijdou dočasně o výdělek.
Účast na nemocenském
pojištění vzniká u zaměstnanců při splnění daných podmínek ze zákona,
nemocenské pojištění odvádí zaměstnavatel. OSVČ si mohou platit nemocenské
pojištění dobrovolně.
V případě nemoci
má na nemocenské nárok zaměstnanec, který byl uznán dočasně práce neschopným
(nebo mu byla nařízena karanténa) a některá z těchto skutečností trvá
déle než 14 kalendářních dnů. Za prvních 14 kalendářních dnů dostává
zaměstnanec od svého zaměstnavatele náhradu mzdy.
3.2 Nemocenské pojištění
721. Některé
aspekty nemocenského a nemoci
Při výpočtu výše
nemocenského se postupuje u všech pojištěnců shodně bez ohledu na rozsah
pracovního úvazku a rozvržení pracovní doby.
Jaké jsou
nároky zaměstnance na nemocenské?
Nemocenské náleží
každému nemocensky pojištěnému zaměstnanci, který splní podmínky nároku na
nemocenské, a to od 15. kalendářního dne trvání dočasné pracovní
neschopnosti. Vyplácí se za kalendářní dny bez ohledu na to, na které dny měl
zaměstnanec rozvrženou pracovní dobu. Obdobně se postupuje při výpočtu
ošetřovného, které však náleží již od prvního dne trvání potřeby ošetřování.
Výše nemocenského a ošetřovného je ovlivněna zejména výší započitatelného
příjmu (vyměřovacího základu) zaměstnance v rozhodném období. Podpůrčí
dobou se rozumí doba, po kterou lze poskytnout dávku nemocenského pojištění.
U nemocenského začíná podpůrčí doba 15. dnem trvání dočasné pracovní
neschopnosti a trvá maximálně 380 kalendářních dnů ode dne vzniku dočasné
pracovní neschopnosti. Do podpůrčí doby se započítávají i předchozí období
pracovní neschopnosti, pokud spadají do období 380 kalendářních dnů před
vznikem stávající dočasné pracovní neschopnosti.
Započítávají
se veškeré pracovní neschopnosti bez ohledu na to, zda byla či nebyla
poskytována náhrada mzdy či nemocenské, a rovněž bez ohledu na příčinu
vzniku pracovní neschopnosti.
722.
Zaměstnanci s nárokem či bez nároku na nemocenské dávky
Podmínkou pro
nárok na nemocenské dávky je účast zaměstnance na nemocenském pojištění.
Jak je to
s nárokem na tyto dávky ve vazbě na výši příjmu? Které osoby nejsou
účastny nemocenského pojištění?
Účast na nemocenském
pojištění vzniká osobám, jejichž sjednaný příjem byl nižší než rozhodný příjem
3 500 Kč (nebo nebyl sjednán žádný příjem) jen v těch měsících
po dobu trvání takového zaměstnání, kdy bylo dosaženo rozhodného příjmu (tzv.
zaměstnání malého rozsahu). Pokud zaměstnanec vykonával v kalendářním
měsíci u téhož zaměstnavatele (ev. u jeho právního nástupce) více
zaměstnání malého rozsahu a úhrn započitatelných příjmů dosáhl
v kalendářním měsíci alespoň částku rozhodného příjmu 3 500 Kč,
bude zaměstnanec účasten nemocenského pojištění. Účast na pojištění trvá
v tomto případě nejvýše po dobu trvání takových zaměstnání
v příslušném kalendářním měsíci, kdy účast na pojištění vznikla, nárok na
dávky náleží. Pokud by však naopak účast na nemocenském pojištění nevznikla,
nevzniká ani nárok na dávky.
Ve zdravotním
pojištění není řešen pojem zaměstnání malého rozsahu, pro účast na zdravotním
pojištění (s povinnostmi zaměstnavatele přihlásit osobu jako zaměstnance
a platit pojistné podle zákona) rozhoduje u dohody o pracovní
činnosti a také u dohody o provedení práce výhradně výše příjmu
zaměstnance za rozhodné období kalendářního měsíce. Částka 3 500 Kč
hraje ještě roli u člena družstva, který není v pracovněprávním
vztahu k družstvu, ale vykonává pro družstvo práci (i funkci), za kterou
je družstvem odměňován, a u dobrovolného pracovníka pečovatelské
služby. Nemocenského pojištění nejsou účastny ani osoby, které v době
nemoci nepřicházejí o výdělek. Jedná se například o studenty či
důchodce, ve zdravotním pojištění osoby, za které platí pojistné stát.
Nemocenské pojištění
končí při rozvázání pracovního poměru po ukončení sedmidenní ochranné lhůty.
V případě, že např. 10 dní po skončení zaměstnání bývalý zaměstnanec
onemocní (počítáme, že prozatím nepracuje pro jiného zaměstnavatele), tak nemá
na nemocenské nárok. Jestliže však obdrží zaměstnanec od zaměstnavatele výpověď
pro nadbytečnost a po uplynutí výpovědní lhůty je pracovní poměr ukončen
a zaměstnanec onemocní třeba pátý den po skončení zaměstnaneckého poměru,
tak bude mít ještě na nemocenské nárok.
Nárok na nemocenské
nevzniká také tomu, kdo si úmyslně přivodí dočasnou pracovní neschopnost.
V poloviční výši náleží nemocenské, pokud si pojištěnec přivodí dočasnou
pracovní neschopnost například jako bezprostřední následek své opilosti nebo
zneužití omamných prostředků, psychotropních látek či při spáchání úmyslného
trestného činu.
Pro účast na
nemocenském a zdravotním pojištění rozhoduje hranice 10 000 Kč
v případě dohody o provedení práce, popřípadě více dohod
o provedení práce u téhož zaměstnavatele. Pokud příjem nepřevýší
10 000 Kč, nevzniká nárok na nemocenské dávky. Ve zdravotním
pojištění neřeší takové zaměstnání pojistný vztah dotyčné osoby.
723. Nárok na
dávky a povinnosti zaměstnavatele
Při zaměstnávání
zaměstnanců musí zaměstnavatel postupovat v souladu s platnou právní
úpravou.
Které
povinnosti plní zaměstnavatel v oblasti nemocenského pojištění?
Zaměstnavatel
zaměstnávající alespoň jednoho zaměstnance musí v nemocenském pojištění
splnit ohlašovací a oznamovací povinnost. To znamená:
-
přihlásit se do registru
zaměstnavatelů,
-
oznamovat nástup
a výstup zaměstnanců do (ze) zaměstnání,
-
přijímat od svých
zaměstnanců žádosti o dávky nemocenského pojištění,
-
předkládat tyto žádosti
společně s dalšími potřebnými podklady příslušné OSSZ,
-
spolupracovat
s orgány nemocenského pojištění,
-
platit pojistné na
sociální zabezpečení podle zákona.
V období prvních
14 kalendářních dnů trvání pracovní neschopnosti nebo karantény poskytuje
zaměstnavatel zaměstnanci náhradu mzdy.
3.3 Institut ochranné lhůty
v nemocenském a zdravotním pojištění
724. Ochranná
lhůta jako jeden z prvků sociálněochranného charakteru
Nemocenské
pojištění vychází z důležitého principu, podle kterého mohou nárok na
dávky z tohoto pojištění uplatnit pouze osoby pojištěné neboli účastné
nemocenského pojištění. Jinak také řečeno, před vznikem nemocenského pojištění
a po jeho zániku již nárok na dávky uplatnit nelze. Z této zásady
registrujeme jedinou výjimku, kterou je právě ochranná lhůta.
Které dny jsou
rozhodující pro uplatňování zákonných nároků?
Uveďme si nejprve
nejdůležitější zásady, vztahující se k ochranné lhůtě:
–
ochranná lhůta se neuplatňuje u všech dávek nemocenského pojištění, ale
platí jen pro základní dávky tohoto pojištění, tedy pro nemocenské a pro
peněžitou pomoc v mateřství;
–
institut ochranné lhůty se vztahuje pouze k pojištěné činnosti s tím,
že její běh plyne samostatně z každé takové pojištěné činnosti, pokud
zákon nestanoví jinak. Ochranná lhůta však neplyne například:
•
z pojištěné činnosti poživatele starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro
invaliditu třetího stupně,
•
ze zaměstnání malého rozsahu,
•
ze zaměstnání zaměstnance činného na základě dohody o provedení práce;
–
nemocenské náleží, jestliže ke vzniku dočasné pracovní neschopnosti nebo
k nařízení karantény došlo v ochranné lhůtě, která činí 7
kalendářních dnů od dne zániku nemocenského pojištění;
–
běh ochranné lhůty však nikdy nemůže být delší, než kolik činila délka
zaměstnání zakládajícího účast na nemocenském pojištění. Pokud pojištěné
zaměstnání trvalo kratší dobu než 7 kalendářních dnů, činí ochranná lhůta pouze
tolik kalendářních dnů, kolik dnů trvalo nemocenské pojištění (pojištěné
zaměstnání);
725. Nemoc
v souvislosti se skončením zaměstnání
V praxi
dochází k případům, kdy zaměstnání skončí, přičemž zaměstnanec je ke dni
skončení zaměstnání v pracovní neschopnosti.
Které situace mohou nastat? Jak má (resp. může) zaměstnavatel
postupovat?
K postupům dále
uvedeným sděluji, že ze zákona není povinností zaměstnavatele hlásit zdravotní
pojišťovně kódy „N“ a „K“.
Při skončení
zaměstnání (sjednaného například na dobu určitou) budou řešeny třeba tyto
situace:
a)
zaměstnanec v době skončení zaměstnání pobírá nemocenské dávky
Zaměstnanec končí
zaměstnání dohodou ke dni 30. 6., onemocněl dne 10. 6., takže od 24. 6. je
příjemcem dávek nemocenského pojištění. Zaměstnavatel použije kód „O“
k datu 30. 6. a současně může použít kód „N“ s datem 1. 7.
b)
zaměstnanec v době skončení zaměstnání ještě nepobírá nemocenské dávky
Zaměstnanec končí
zaměstnání dohodou ke dni 30. 6., onemocněl dne 23. 6., takže od 7. 7. je
příjemcem dávek nemocenského pojištění. Zaměstnavatel použije kód „O“
k datu 30. 6. a může použít kód „N“ s datem 7. 7.
Kódy „N“ a „K“ není
zaměstnavatel povinen používat proto, že od 1. 7. již dotyčná osoba není
zaměstnancem zaměstnavatele.
Nicméně, když
zaměstnavatel přihlásí zaměstnance kódem „N“, pak by si měl každopádně pohlídat
i oznámení ukončení této „státní kategorie“ prostřednictvím kódu „K“.
726. Ochranná
lhůta a zdravotní pojištění
Ochranná lhůta
hraje ve zdravotním pojištění důležitou roli zejména z toho důvodu, že
pobíráním nemocenských dávek z titulu onemocnění v ochranné lhůtě má
dotyčná osoba řešen ve zdravotním pojištění svůj pojistný vztah.
Jak je to se
zařazením mezi osoby, za které platí pojistné stát, a platbou od státu
zdravotní pojišťovně?
Pobíráním
nemocenských dávek (třeba jen po část kalendářního měsíce) při onemocnění
v ochranné lhůtě se osoba stává „státním pojištěncem“ a po tuto dobu
jí nemůže vzniknout ve zdravotním pojištění problém. Zařazení do této kategorie
osob, za které hradí pojistné stát, by měla osoba sama oznámit zdravotní
pojišťovně. Zaměstnavatel ze zákona nemá povinnost oznamovat zdravotní pojišťovně
pobírání dávek nemocenského pojištění bývalým zaměstnancem při onemocnění
v ochranné lhůtě.
Za příjemce dávek
nemocenského pojištění je plátcem pojistného stát podle § 7 odst. 1
písm. i) zákona č. 48/1997 Sb. Za každou takovou řádně
nahlášenou osobu obdrží zdravotní pojišťovna od 1. ledna 2021 měsíčně částku
1767 Kč.
Více již
najdete v měsíčníku 1000 řešení 9-10/2021.
|
|
|
Částka 137, rozeslaná dne 27. srpna 2021
312.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 474/2000 Sb., o stanovení požadavků na hnojiva, ve znění pozdějších předpisů
Částka 136, rozeslaná dne 27. srpna 2021
311.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 226/2015 Sb., o zásadách pro vymezení zóny havarijního plánování a postupu při jejím vymezení a o náležitostech obsahu vnějšího havarijního plánu a jeho struktuře
Částka 135, rozeslaná dne 27. srpna 2021
309.
Vyhláška o odběrech a chemických a biologických rozborech vzorků hnojiv
310.
Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
Částka 134, rozeslaná dne 25. srpna 2021
306.
Nález Ústavního soudu ze dne 27. července 2021 sp. zn. Pl. ÚS 7/21 ve věci návrhu na zrušení části čl. 2 odst. 3 obecně závazné vyhlášky města Heřmanův Městec č. 5/2019 o zákazu konzumace alkoholických nápojů na některých veřejně přístupných místech
307.
Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Státní dluhopis České republiky, 2021–2037, 1,95 %
308.
Sdělení Ministerstva zdravotnictví o vyhlášení rozhodnutí Komise (EU) 2021/1240 ze dne 13. července 2021 o souladu portálu EU a databáze EU pro klinická hodnocení humánních léčivých přípravků s požadavky uvedenými v čl. 82 odst.2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 536/2014
Částka 133, rozeslaná dne 25. srpna 2021
302.
Nařízení vlády o oceněních udělovaných Národní sportovní agenturou
303.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 313/2010 Sb., o oceněních udělovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, ve znění pozdějších předpisů
304.
Nařízení vlády, kterým se zrušuje nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data, ve znění nařízení vlády č. 184/2018 Sb.
305.
Nález Ústavního soudu ze dne 27. července 2021 sp. zn. Pl. ÚS 112/20 ve věci návrhu na zrušení § 52 odst. 4 zákona č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 181/2011 Sb.
Částka 132, rozeslaná dne 18. srpna 2021
301.
Nález Ústavního soudu ze dne 22. června 2021 sp. zn. Pl. ÚS 6/21 ve věci návrhu na zrušení zákona č. 609/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony
Částka 131, rozeslaná dne 13. srpna 2021
295.
Ústavní zákon, kterým se mění Listina základních práv a svobod, ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb.
296.
Zákon o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2021 a o změně některých zákonů
297.
Zákon o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám sterilizovaným v rozporu s právem a o změně některých souvisejících zákonů
298.
Zákon, kterým se mění zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
299.
Zákon, kterým se mění zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o hnojivech), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
300.
Zákon, kterým se mění zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Částka 130, rozeslaná dne 13. srpna 2021
293.
Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 100. výročí úmrtí Jana Janského
294.
Vyhláška o vydání pamětní zlaté 10 000 Kč mince k 1100. výročí úmrtí kněžny Ludmily
Částka 129, rozeslaná dne 5. srpna 2021
291.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 208/2004 Sb., o minimálních standardech pro ochranu hospodářských zvířat, ve znění pozdějších předpisů
292.
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně
|
|
|
KALENDÁŘ ZÁŘÍ
2021
8. září
Středa
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za srpen
2021
(§ 7 odst. 2 zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
15. září
Středa
|
Daně z příjmů
|
Odvod čtvrtletní zálohy na rok 2021
(á 25 %), přesáhla-li daň za rok 2020 150.000 Kč a zdaňovacím obdobím poplatníka
je kalendářní rok
(§ 38a odst. 4
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
20. září Pondělí
|
Daň z příjmů – zaměstnavatel
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů z mezd za srpen 2021
(§ 38h odst. 10
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z příjmů – OSVČ
|
Zaplacení
paušální zálohy na září 2021 poplatníka
v paušálním režimu, zahrnuje zálohy: na daň z příjmů, na sociální a
zdravotní pojistné
(§ 38lk odst. 1, 2
a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod
pojistného
na sociální pojištění za zaměstnance za srpen 2021
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Předložení
měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za srpen 2021
(§ 9 odst. 2 zákona
č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za
srpen 2021
(§ 5 odst. 2 zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za srpen
2021
(§ 25 odst. 3
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
27. září Pondělí (za sobotu 25.)
|
DPH
|
Podání přiznání
k DPH a její zaplacení za srpen 2021 - u
plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 99, § 99a, §
101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, §
136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání
kontrolního hlášení plátce za srpen 2021 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických
jen pokud mají měsíční zdaňovací období
(§ 101e zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání
souhrnného hlášení plátce za srpen 2021, o intrakomunitárních (vnitrounijních)
plněních: dodání zboží, přemístění zboží, dodání zboží prostřední osobou v
třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1,
kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z
ČR
(§ 102 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání přiznání
k DPH identifikované
osoby za srpen 2021, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst.
1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, §
136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání
souhrnného hlášení identifikované osoby za srpen 2021, o intrakomunitárních (vnitrounijních)
plněních: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní
příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu
(§ 102 odst. 3 až 5
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
30. září Čtvrtek
|
Daně z příjmů- plátce
|
Odvod „srážkové“
daně sražené v srpnu
2021
(§ 38d odst. 3
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Oznámení příjmu
plynoucího v srpnu 2021
z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (s
výjimkou odměn za práci dle § 6 odst. 4)
(§ 38da zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění
daně sraženého v srpnu
2021 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů ČR z EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení o zajištění daně
(§ 38e odst. 6
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2021,
s výjimkou poplatníka v paušálním režimu
(§ 14a odst. 1
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na
dobrovolné nemocenské pojištění
OSVČ za září 2021
(§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
DPH
|
Podání žádosti
plátce o vrácení DPH z jiného státu EU za rok 2020
(§ 82 odst. 2 a 3
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání žádosti
osoby registrované k dani v jiném státě EU o vrácení DPH v ČR za
rok 2020
(§ 82a odst. 4, 8 a
10 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
|
|
|
BEZPEČNOST PRÁCE - NOVÝ ZÁKON
Poslanecká
sněmovna i Senát schválily vládní návrh zákona o bezpečnosti práce.
Zákon je již zveřejněn ve Sbírce zákonů pod č. 250/2021 Sb. Jedná se
o novou kodifikaci podmínek práce s vyhrazenými zařízeními. Zákon se
týká zdvihacích, elektrických, plynových a tlakových zařízení, která
například při nesprávném použití nebo nevhodném provozování představují závažné
ohrožení životů, zdraví nebo životního prostředí. Jaká pravidla nový zákon
přinese?
Nový
zákon č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti
s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně
souvisejících zákonů kromě jiného
ruší zákon o státním odborném dozoru nad bezpečností práce z roku
1968. Poslanci odložili náběh účinnosti nového zákona až na 1. červenec
2022, aby vláda měla dostatek času na přípravu potřebných vyhlášek
a zaměstnavatelé aby měli dostatek času na přípravu na nová pravidla.
Jedná se o novou
kodifikaci podmínek práce s vyhrazenými zařízeními. Zákon se týká
zdvihacích, elektrických, plynových a tlakových zařízení, která například
při nesprávném použití nebo nevhodném provozování představují závažné ohrožení
životů, zdraví nebo životního prostředí. Nová norma kromě jiného ruší zákon
o státním odborném dozoru nad bezpečností práce z roku 1968. Je
třeba připomenout, že zákon sám vychází z věcného záměru schváleného
vládou usnesením ze dne 9. července 2008 č. 841, tedy že se připravoval více
jak deset let. Nakonec i Poslanecká sněmovna návrh zákona projednávala
více jak rok, v prvním čtení jej projednávala již v lednu 2020.
Praxe však tento zákon velice vítá, protože vychází z poznatků
z praktického zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci při
zajišťování bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení, tj. zařízení,
která při nesprávném použití, výskytu provozních rizik vyvolávajících
nebezpečné situace nebo nevhodném provozování představují vysoké riziko
ohrožení životů a zdraví osob, majetku nebo životního prostředí.
Nejde o zákon,
který by měnil bezpečnost a ochranu práce, ale jde o změnu
technických standardů. Zavádění nových technologií v praxi naráží na
zastaralé požadavky vyhlášek a technických norem.
Konkrétní
zařízení, která představují zvýšenou míru ohrožení života, zdraví
a bezpečnosti fyzických osob, bude vláda stanovovat nařízením. Stejně tak
bude stanovovat i požadavky například na jejich bezpečnost, umístění,
montáž nebo revize.
Novou povinností,
kterou zákon zavádí, je ohlašování závažných nehodových situací
u technických zařízení, kde zjevná škoda na majetku překročí pět milionů
korun, pokud vznikla v souvislosti s provozem uvedených zařízení nebo
pokud jsou tato zařízení přímo příčinou havárie. Provozovatelé budou muset
hlásit havárie bez zbytečného odkladu oblastnímu inspektorátu práce podle
místa, kde se havárie stala. Zákon vymezuje také postavení kontrolního orgánu,
kterým je Státní úřad inspekce práce, a takzvané pověřené organizace,
kterou je v současnosti Technická inspekce ČR.
HLAVNÍ
DŮVOD NOVÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY -
Návrh nového zákona o bezpečnosti práce nesl původně název „Návrh zákona
o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení“. To proto, že –
jak jsme uvedli výše – zákon se týká zajišťování bezpečnosti provozu na tzv.
vyhrazených technických zařízeních (v praxi zvaných jednoduše „VTZ“),
V oblasti
bezpečnosti provozu technických zařízení jde především o velmi specifické
druhy zařízení, a to technická zařízení s vyšší mírou ohrožení
života a zdraví. Tato specifická skupina zařízení je předmětem
právních úprav v gesci několika rezortů (Ministerstvo práce
a sociálních věcí, Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo
dopravy) a ústředních správních orgánů (Státní úřad pro jadernou
bezpečnost a Český báňský úřad). Bližší specifikace a jejich určení
stanovují především prováděcí předpisy k zákonu č. 266/1994 Sb.,
o dráhách, zákonu č. 61/1988 Sb. o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě, zákonu č. 219/1999 Sb., o ozbrojených
silách České republiky, zákonu č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru
nad bezpečností práce, a zákonu č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání
jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně
a doplnění některých zákonů.
Společným
jmenovatelem všech takových zařízení je jednotné stanovení jejich druhů, pro
které jsou resortními právními předpisy určovány závazné požadavky
a podmínky pro jejich bezpečný provoz. Jedná se o elektrická,
zdvihací, plynová a tlaková zařízení. Pro úplnost je vhodné dodat, že
v právních předpisech v působnosti Ministerstva dopravy, Ministerstva
obrany, Českého báňského úřadu a Státního úřadu pro jadernou bezpečnost je
tato skupina zařízení ještě rozšířena o další druhy zařízení určených pro
specifické účely a prostředí. Na tato vyhrazená technická zařízení se
vztahuje povinnost provádět pravidelné revize a kontroly
v periodických cyklech, které blíže specifikují další legislativní
požadavky a normy. O vykonaných revizích je vystavena revizní
zpráva, která musí být uchována a na vyžádání kontrolního orgánu
předložena. Revize a zkoušky smí provádět pouze příslušný revizní technik).
Přijetí nové
právní úpravy uspíšilo také přijetí nové právní úpravy v oblasti uvádění
výrobků na trh, kterou byly transponovány předpisy Evropského společenství (dnes předpisy Evropské unie) harmonizované
podle článku 100a Smlouvy o založení EHS (dnes lze sbližování právních
předpisů členských zemí najít ve Smlouvě o fungování Evropské unie
v čl. 114).
Dne
31. 3. 2016 byl ve Sbírce zákonů zveřejněn pod č. 90/2016 Sb., zákon
o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, ve
znění pozdějších předpisů. Tento zákon s účinností od 15. 4. 2016
zapracovává příslušné předpisy Evropské unie o společném rámci pro uvádění
výrobků na trh a upravuje postup státních orgánů při ochraně trhu před
výrobky, které by mohly ohrozit život, zdraví, majetek nebo životní prostředí
nebo jiný veřejný zájem.
Zákon přitom také
navazuje na rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 768/2008/ES
o společném rámci pro uvádění výrobků na trh, ale především je určen
k transpozici evropských směrnic nového legislativního rámce (tzv. NLF)
z oblasti dodávání výrobků na trh. Zmíněná evropská legislativa, na níž ta
česká navazuje, je reálným projevem NLF pro oblast uvádění výrobků na trh.
V této souvislosti jsou klíčová evropská nařízení Evropského parlamentu
a Rady (ES) č. 764/2008 ze dne 9. července 2008, kterým se stanoví postupy
týkající se uplatňování některých vnitrostátních technických pravidel
u výrobků uvedených v souladu s právními předpisy na trh
v jiném členském státě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 3052/95/ES a nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 ze dne 9. července 2008,
kterým se stanoví požadavky na akreditaci a dozor nad trhem týkající se
uvádění výrobků na trh a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 339/93.
I jejich prostřednictvím má docházet ke zlepšení kvality prací prováděných
subjekty působícími při zkoušení a certifikaci výrobků.
Účelem nového
zákona o bezpečnosti práce je
tedy především
zakotvení nové moderní úpravy problematiky bezpečnosti provozu vyhrazených
technických zařízení v českém právním prostředí. Při zpracování zákona byl
kladen důraz na jasné stanovení základních požadavků a povinností
právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob, činností
v rámci oprav, údržby a revizní činnosti, včetně požadavku na
zajištění bezpečného provozu vyhrazených technických zařízení. Je zde
jednoznačně a zcela jasně vymezeno postavení kontrolního orgánu (Státního
úřadu inspekce práce) a tzv. pověřené organizace (v současnosti
Technické inspekce České republiky).
Pod
pojmem vyhrazeného technického zařízení
rozumí zákon soubor
vzájemně funkčně propojených nebo na sebe funkčně navázaných konstrukčních
prvků, přístrojů, mechanismů, pohonů, ovládacích a silových obvodů apod.,
které při provozu závislém na energetickém zdroji (vyjma lidské síly)
vykonávají určité předem definované činnosti, nebo slouží k přepravě
energií, kapalných nebo plynných medií, výrobků nebo osob. Jedná se tedy
o zařízení tlaková, zdvihací, elektrická a plynová.
Nová právní úprava se
vztahuje na provoz vyhrazených technických zařízení, u nichž je vzhledem
k jejich charakteru a akumulované energii stanoven zvláštní režim
předepisující požadavky na zajištění bezpečnosti provozu a provozní spolehlivosti
technických zařízení v prostředí, ve kterém jsou instalovány,
a opatření k eliminaci rizik souvisejících s jejich nesprávným
a neodborným provozováním a používáním.
Úprava
bude mít obecnou platnost, přičemž bližší specifikace s ohledem na
zvláštní úpravu provozu vyhrazeného technického zařízení vzhledem
k prostředí, ve kterém je provozováno, či způsobu jeho užití, bude řešena
právním předpisem v působnosti ministerstva nebo ústředního správního
orgánu, který ji uplatní vzhledem ke své působnosti a k míře ohrožení
bezpečnosti a zdraví osob při specifických podmínkách jeho provozu. Je
třeba připomenout, že zákon a pravidla v něm stanovená se
nevztahují na ověřování stavu vyhrazeného technického zařízení před jeho
uvádění do provozu, stanoví-li tak zákon č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů. Tento
zákon je totiž základním právním předpisem pro danou oblast.
Zákon o bezpečnosti práce stanoví, jaké zařízení lze předat do
užívání provozovatelem, dále požadavek na zajištění bezpečnosti vyhrazených
technických zařízení v provozu, a to po celou dobu jejich užívání. Při zajištění bezpečnosti
provozu vyhrazeného technického zařízení se nově do právní úpravy promítají
další aspekty, které je nutné vyhodnocovat při předávání do užívání a při
provozování, a to podmínky prostředí, ve kterém je zařízení umístěno,
provozní režim (organizace práce) a podmínky pro obsluhu zařízení.
Vyhrazené technické zařízení smí být provozováno k účelům a za
podmínek stanovených v příslušné průvodní dokumentaci, splňuje-li
požadavky na předání do jeho prvního používání a na bezpečnost jeho
provozu stanovené tímto zákonem.
Vyhrazená technická zařízení se zařazují podle míry rizika vyplývající
z hodnocení rizik zařízení při provozu, tj. míry ohrožení specifickým
rizikem při jeho provozování, které svým provozem vyvolávají, do tříd, skupin
a podskupin. Provozovatel vyhrazených technických zařízení musí vést přehled
o provozovaném vyhrazeném technickém zařízení, ve kterém bude vyznačeno,
o jaké zařízení se jedná, kde jsou instalována, kdy u nich byly
provedeny poslední revize a jaká je lhůta pro následující revize. Rozdělení
vyhrazených technických zařízení podle míry rizika z hlediska jejich
provozu do tříd a skupin patří k základním prvkům návrhu zákona
o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení. Je nutno
určit, u kterých vyhrazených technických zařízení může jejich používání
představovat riziko pro bezpečnost nebo ochranu zdraví zaměstnanců a jak
velké toto riziko je. Vychází se přitom z obecných požadavků směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2009/104/ES ze dne 16. září 2009
o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro
používání pracovního zařízení zaměstnanci při práci (druhá samostatná směrnice
ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS).
POVĚŘENÁ
ORGANIZACE - Zákon dává pravomoc MPSV, aby mohlo
zřídit pověřenou organizaci v podobě státní příspěvkové organizace
i po zrušení zákona o odborném dozoru, která by ve stanovených
případech prováděla vyjmenované činnosti na úseku vyhrazených technických
zařízení. Základní účel této organizace lze vymezit jako výkon taxativně
stanovených činnost. Svým charakterem se jedná o expertní činnost,
konanou převážně v prostředí vyhrazených tlakových, zdvihacích,
elektrických a plynových zařízení.
Činnost
Technické inspekce České republiky (TIČR)
spočívá a bude
i do budoucna spočívat zejména v podávání odborných a závazných
stanovisek o tom, zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži,
provozu, obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických
zařízení splněny požadavky stanovené pro taková zařízení. Ve stanovených
případech také bude provádět prohlídky, řízení a vyhodnocování zkoušek,
kterými osvědčuje, zda vyhrazená technická zařízení a materiály, použité
k jejich zhotovení, splňují požadavky předpisů k zajištění
bezpečnosti těchto zařízení, ve stanovených případech též bude potvrzovat
úspěšné výsledky zkoušek.
ODBORNÁ
ZPŮSOBILOST PRO VYHRAZENÁ TECHNICKÁ ZAŘÍZENÍ - Základní podmínkou bezpečného provozu vyhrazených
technických zařízení je, aby do používání bylo předáno pouze takové zařízení,
které splňuje zákonem stanovené podmínky. Protože ve většině případů je jak
předání, tak i provoz spojen s prováděním odborných postupů,
u kterých je vyžadována odborná garance za jejich provedení
a bezpečnou funkci, stanoví zákon předpoklady k získání odborné
způsobilosti fyzických osob. Jedná se o institut, jehož cílem je
osvědčit, že u těchto osob byla prokázána, vzhledem ke stanoveným
kritériím posuzování, odborná způsobilost k prováděným činnostem na
vyhrazených technických zařízeních.
Zákon uvádí, která
technická zařízení a činnosti představují zvýšenou míru ohrožení,
a rámcově, přesto zcela určitě, stanoví předpoklady a způsob získání
odborné způsobilosti. Dosavadní právní úprava řešící odbornou způsobilost
k výkonu činností na vyhrazených technických zařízeních je zastaralá,
mnohé obory již nejsou akreditovány, mnohé jsou překonány.
Tímto zákonem
s podrobnostmi stanovenými v jeho prováděcích právních předpisech
budou moci být nahrazeny dosavadní prováděcí právní předpisy (vyhláška č.
18/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená tlaková zařízení a stanoví některé
podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, vyhláška č. 19/1979 Sb., kterou
se určují vyhrazená zdvihací zařízení a stanoví některé podmínky
k zajištění jejich bezpečnosti, vyhláška č. 73/2010 Sb., o stanovení
vyhrazených elektrických technických zařízení, jejich zařazení do tříd
a skupin a o bližších podmínkách jejich bezpečnosti (vyhláška o vyhrazených
elektrických technických zařízeních), vyhláška č. 21/1979 Sb., kterou se určují
vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění
jejich bezpečnosti a vyhláška č. 85/1978 Sb., o kontrolách, revizích
a zkouškách plynových zařízení, pokud jde o odbornou způsobilost
zaměstnanců při odborných činnostech v oblasti vyhrazených technických
zařízení, a také vyhláška č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti
v elektrotechnice.
Zákon
také rozlišuje mezi pojmy osvědčení a oprávnění
Osvědčení o odborné způsobilosti k činnostem revizního
a zkušebního technika vydává pověřená organizace na základě ověření
splnění předpokladů kladených na odbornou praxi a vzdělání a na
základě úspěšného vykonání zkoušky z odborné způsobilosti. Pro vykonávání prací ve
specifických podmínkách a pracovních prostředích za používání vyhrazených
technických zařízení dle parametrů prováděcích právních předpisů budou
vyžadovat ověření odborné způsobilosti pověřenou organizací v rozsahu
navrhovaných právních předpisů. Osvědčení o odborné způsobilosti má
platnost pět let. Osvědčení bude obsahovat údaje o jménu, příjmení
a datu narození osvědčené osoby, kategorii, třídě, skupině, druhu
a rozsahu vyhrazeného technického zařízení, na kterém může provádět
ověřování stavu bezpečnosti, evidenční číslo osvědčení s rozlišovacími
znaky rozsahů, datum úspěšného vykonání zkoušky a datum skončení platnosti
osvědčení. Nový zákon také stanoví způsob provozovaného informačního systému
s údaji o revizních technicích a vydaných oprávněních různého
druhu.
Povinnosti
právnických a fyzických osob po dobu provozu VTZ
Novou povinností je
ohlašování závažných nehodových situací u technických zařízení, kde je
předpoklad škody minimálně 5 miliónů Kč (havárie). Jedná se o povinnost,
která je ukládána provozovateli v podobě nezbytnosti oznamování závažných
nehod vyhrazených technických zařízení způsobující závažné selhání jejich
bezpečnosti mající významný dopad na poškození (destrukce) konstrukce zařízení
nebo způsobující smrt při jejich používání. Zároveň je ukládána povinnost provedení
nezbytných opatření na ochranu života a zdraví a k zabránění
dalších škod.
Cílem ohlašování
je umožnit orgánu inspekce práce zvážit skutečnost pro využití kontrolní
působnosti, provést v aktuálním čase šetření příčin a zdrojů závažné
provozní nehody. Orgán
inspekce práce může provozovatele vyzvat, aby událost, na kterou se vztahuje
ohlašovací povinnost, nechal z bezpečnostně technického hlediska na své
náklady posoudit autorizovanou právnickou osobou-znalcem a výsledek tohoto
posouzení pak orgánu předložil. Posouzení technické bezpečnosti musí obsahovat
písemnou, případně obrazovou, dokumentaci o zjištěném stavu vyhrazeného
technického zařízení způsobené závažnou provozní nehodou a příčinách
nehodové události.
Ostatní stanovené
povinnosti souvisí bezprostředně s veškerými možnými činnostmi na
vyhrazených technických zařízeních a vychází z potřeb praxe
s tím, že navazují na současný právní rámec. Návrh zákona tedy stanoví
povinnosti osob k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení,
a to s ohledem na míru jejich zbytkového rizika.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 9/2021.
|
|
|
SPORT DÁ ZABRAT I HLAVĚ ANEB NEPŘÍJEMNĚ OTŘESENÝ MOZEK
Navzdory tomu,
že mozek sportovce je, kromě nejrozmanitějších druhů předepsaných nebo
„dobrovolně“ nošených přileb a jiných ochranných pomůcek, v podstatě
„dokonale“ chráněn proti mechanickým vlivům vnějšího prostředí uložením
v relativně bezpečné lební dutině (kostěný kryt) s mozkovými obaly
a mozkomíšní tekutinou, která ho obklopuje a tlumí i případné
nárazy, mohou být po silných úderech a nárazech jeho poškození poměrně
častá.
Bouchnutí nebo
uhození do hlavy
jsou zejména při
kontaktních sportech (box, hokej, evropský i americký fotbal, basketbal,
házená), ale i při rozličných „adrenalinových“ aktivitách (vodní lyže,
paragliding, bungee jumping) anebo jízdě na kole nebo kolečkových bruslích,
poměrně frekventované. Obvykle nebývají vážné, i když i malé tržně
zhmožděné nebo řezné rány, zejména na čele, v oblasti obočí nebo ve
vlasové části hlavy, mohou způsobit velké krvácení a vyžadují chirurgické
uzavření zasvorkováním, zalepením nebo zašitím.
Často však, kromě
mírných bolestí hlavy, boule s modřinou nebo otokem v místě poranění,
jiné následky u sportujícího nenastávají. Při silnějším úderu, který je
spojen s výrazným otřesem hlavy (kopnutí, srážka hlavami, úder do
tváře, pád z výšky, nárazy o skálu nebo led, pády na beton či
asfalt), však často dochází i k vážnějším zdravotním komplikacím
a následkům, které souvisejí i s tím, jaká část mozku byla
„potlučena“ a jak vážně byla postižena.
Mozek je seskupení
obrovského množství nervových buněk a nervových spojení. Tvoří jakýsi
počítač našeho organismu, který za sekundu dokáže vykonat více než 200 operací
a pro člověka představuje nenahraditelnou složku správného fungování všech
jeho součástí.
Kvůli vzácnosti
tohoto jedinečného vnitrolebního „přístroje“ se vyplatí zabezpečit ho při
rizikovém sportování i ochrannou přilbou a jednat s určitou
opatrností či zodpovědností. Káže to zdravý rozum. Samotný otřes mozku -
v anglosaské odborné literatuře označovaný výrazem concussion (z
latinského concutere - „srazit se spolu“) a ve střední Evropě jako
„commotio cerebri“ - sice patří mezi relativně lehčí, „uzavřená“ poranění
a dochází při něm spíš k funkčním než k nevratným strukturálním
poruchám nervových buněk a spojení, ale ani ty nejsou ani v případě
toho nejlehčího otřesu nikdy úplně vyloučeny.
Každý otřes mozku
je totiž provázen bezvědomím,
které však bývá různě
dlouhé - někdy pár sekund, jindy i více než deset minut. Postižený si
obvykle nepamatuje, co se stalo před nehodou ani její okolnosti - výpadky
paměti různé délky a kvality jsou proto určitým základem při posuzování
stavu zraněného.
Dotyčnému bývá
nevolno a může mít pocity na zvracení, případně i zvrací. Ale může se také tvářit, že mu nic není
a s neobvyklou vehemencí přesvědčovat sportující kolegy, že mu nic
není a nic ho nebolí. I takové chování je „podezřelé“ a může
svědčit o poškození mozku. Přítomní se nezřídka pokoušejí
o „vyšetření“ postiženého tím, že ho požádají, aby se při otevřených
a potom při zavřených očích dotkl prstem špičky nosu.
Cílem tohoto nepříliš
spolehlivého testu je posoudit koordinaci pohybů. Faktem ale je, že někteří
jedinci nejsou schopni vykonat takový test správně ani bez pádu na hlavu (prst
jim naráží do oka i jinde), a tak jeho výsledky nemusí nic
věrohodného napovídat.
Odlišit „obyčejný“ otřes mozku od vážného vnitřního zranění je poměrně
těžké a musíme se smířit s tím, že to amatérsky sami nedokážeme. Při
každém pádu na hlavu je tedy vhodnější pokusit se přivolat záchranku.
Už dispečer nám
dokáže přesněji poradit, co je potřeba a nejvhodnější udělat.
Záchranáři ve
většině případů nedoporučují, aby byl postižený transportován na vlastí pěst ve
snaze urychlit pomoc.
Při
nesprávném převozu laiky se mu může více uškodit než pomoci. Záchranka (rychlá
zdravotnická pomoc - RZP) totiž není obyčejné auto, kterým se zraněný dostane
do nemocnice, ale vlastně solidně vybavená pojízdná ošetřovna s příslušným
odborníkem.
Co můžeme přeci
jen sami udělat v rámci první pomoci?
Pokud
jsme svědkem nehody, kdy někdo například spadne z kola a udeří se do
hlavy, zavoláme záchranku (číslo 155) a až do jejího příjezdu dáváme pozor
na to, zda je postižený při vědomí. Pokud ano a jsme si jisti (což není ve
většině případů), že nedošlo k poranění páteře, zraněného posadíme,
aby poraněná hlava nebyla pod takovým tlakem jako vleže. Pokusíme se s ním
hovořit, udržujeme jeho pozornost, uklidňujeme ho. Krvácející poranění se
pokusíme ošetřit. Jídlo ani nápoje mu nepodáváme a nesnažíme se ani podat
mu léky proti bolesti! Všechno necháme raději na odbornících, abychom
„nezkreslili“ stav zraněného. Pokud dotyčný upadne do bezvědomí, je třeba
zajistit (v rámci možností), aby nepřestal dýchat.
Při podezření na
poranění krční páteře, uvolníme dýchací cesty předsunutím spodní čelisti
a ne záklonem hlavy (!), jak se to dělává. Lepší je však zůstat
v telefonickém kontaktu s dispečerem, přes kterého se volala sanitka,
a poslouchat jeho instrukce.
Pokud jde skutečně
o otřes mozku, čeká pacienta několik dní pobytu v nemocnici
(nejčastěji tři až
pět dní). Specialisté doporučují po celou dobu klid na lůžku
a odpočinek. Nevyplatí se odejít domů ani na vlastní žádost (reverz)!
Existují totiž případy, kdy po zranění hlavy postižený při převozu
i několik hodin v nemocnici normálně komunikoval a až na pár
odřenin byl relativně bez potíží. Po pár dnech však zemřel a nemocnice
čelila obvinění příbuzných, že lékaři zanedbali příslušnou péči. K označení
takového vývoje mají zdravotníci dokonce svůj termín: „patient who talked and
died“ - „pacient, který hovořil a zemřel“. Takové případy se stávají
a při nejlepší vůli zraněného je jim těžké předejít. Proto není radno nic
podcenit a při všech úrazech hlavy by měl člověk myslet na nejhorší,
i když situace vypadá optimisticky.
Někteří postižení
hlásí neurologické potíže i několik měsíců poté, co překonali otřes mozku.
Lékaři hovoří o takzvaném postkomočním syndromu. Postižení si stěžují na
závratě, bolesti hlavy, poruchy spánku a koncentrace, neschopnost
obvyklého myšlení.
Může se rozvinout
i epilepsie. Pomocí preventivního nošení přilby se dá předejít až
83 % úrazů lebky, 53 % zranění hlavy v oblasti tváře
a 48 % poškození mozku.
Cítit se při rizikovém
sportování bezpečně bez přilby je poměrně falešný dojem, například při jízdě na
kole se pád rychlostí 15 km/hod přímo na hlavu dá srovnat s volným
nekontrolovaným pádem z výšky jednoho metru, při rychlosti 25 km/hod jsou
následky srovnatelné s pádem z výšky 2,5 metru.
Helma jako první
pomoc při pádu na hlavu
Pod
helmou však častokrát mohou vzniknout i krvácející poranění - zejména když
se helma „přilepí“ na vyholenou hlavu a při prudkém nárazu svým posunutím
roztrhne kůži. Vážnost takového zranění při adekvátním ošetření nebývá obvykle
vysoká. Při pádu se však helma vždy poškodí. I když opticky se zdá, že
vydržela bez poškození i silný náraz, je třeba ji vyměnit za novou.
Zřídkakdy se totiž trhliny ve vnitřní pěnové výplni, způsobující její sníženou
funkčnost, dají vidět pouhým okem. Helmu je třeba nosit zapnutou, a ne
„frajersky“ rozepnutou. Není totiž ozdobou, ale skutečnou ochrannou pomůckou.
Dětem
je třeba dávat dobrý příklad jejím nošením a nechovat se tak, že jim helmu
nasadíme a sami jezdíme bez ní. Dnes je opravdu možné dobře si vybrat, ve
střední i vyšší cenové třídě je nabídka široká. Při výběru je třeba vzít
kromě designu v úvahu zejména záruku bezpečnosti a dostatečného
pohodlí i při vícehodinovém nošení v různých klimatických podmínkách.
První a nejzávažnější otázkou před nákupem tohoto bezpečnostního
doplňku je správná velikost.
Dokonalé posazení
na hlavě je dalším krokem, který vede k budoucímu spokojenému komfortu
nošení. Ovlivňuje ho zejména
konstrukce utahovacího mechanismu, který může být celoobvodový nebo dělený.
Je třeba si všímat i tvrdosti výstelky, jejího tvarování, členění,
dělení a způsobu umístění na vnitřním skeletu helmy. Často s tím souvisí
odvod vlhka i kvalita a způsob odvětrávání - tvarování, velikost
a rozmístění průduchů. Vhodným doplňkem je i případné umístění sítěk
proti průniku hmyzu.
K zajištění
spokojenosti při nošení a zdravotní bezpečnosti je třeba se při výběru
neunáhlit. Nemusí to být zrovna top model, který bude vyhovovat.
Solidní komfort
nošení zajistí, že jezdec začne používat helmu jako samozřejmou součást své
sportovní garderoby a podvědomě i vědomě zvýší svou vlastní
bezpečnost.
MUDr. Pavel
Malovič
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 2-3/2022 (VIII/2021)
·
Zákon o zaměstnanosti po novele s komentářem – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Mzdy a platy v pracovněprávních předpisech II.
·
Hmotný a nehmotný majetek a jejich daňové odpisování – změny
·
Vyšší ochrana dětí v právních vztazích – novela
·
Nutnost změnit společenské smlouvy a zápis v obchodním
rejstříku
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník, č. 9/2021 (VIII/2021)
·
Kurzarbeit – nová právní úprava příspěvku při částečné práci
·
Podpora v nezaměstnanosti – změny
·
BOZP ve stavebnictví
·
Krácení dovolené pro neomluvené absence – nově
a mírněji
·
Bezpečnost práce – nový zákon
·
Podnikání zaměstnance a nehmotný majetek – změny
·
Nájem a nájemní smlouva u veřejně prospěšných poplatníků
·
Školní stravování
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2021 (VIII/2021)
·
Zákon o DPH po novele
·
Minim – zdravotní pojištění
·
Nový stavební zákon z pohledu DPH
·
Pohledávky OSVČ
·
Umístění dítěte – sleva na dani
·
Rezerva na opravy HM
·
Částečná práce - příspěvek
Daně,
účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 9-10/2021 (VIII/2021)
- Optimalizace
základu daně 2021
- Výdaje
v ZDP a účetnictví
- Pandemický zákon
1000
řešení – měsíčník č. 9-10/2021 (VIII/2021)
- Školský zákon –
novela
- Mzda a plat
- Nemoc –
zdravotní a nemocenské pojištění
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
1. 100
otázek Daňové výdaje, Odpisy (praktická řešení z praxe týkající se daňových
výdajů a odpisů)
2. 100
otázek Zaměstnávání, Nemovitosti (praktická řešení týkající se pracovněprávních opatření v období
pandemie koronaviru a praktická řešení týkající se nájmu, odpisů a prodeje
nemovitostí)
3. s.r.o.
– Průvodce bez chyb, pokut a penále (komplexní a přehledné zpracování problematiky
společnosti s ručením omezeným od jejího založení, vzniku až po možnosti
zrušení)
4. 100
otázek a odpovědí Zaměstnanecké benefity, Obchodování (praktická řešení týkající se poskytování
zaměstnaneckých benefitů a obchodování)
5. 100
otázek a odpovědí Zákoník práce po novele, Reklama, propagace (praktická řešení týkající se změn
v zákoníku práce a reklamy z daňového a účetního hlediska)
6. 100
otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby (praktická řešení týkající se dani z přidané
hodnoty po novelách a zásob z hlediska účetnictví a daní)
7. Vzory
smluv, žalob a podání (nejvíce
používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva,
pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí,
soudních sporů a stavebního práva)
8. Pomocník
mzdové účetní k 1. 1. 2021 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z
oblasti mezd a platů)
9. Daňové,
mzdové a účetní zákony 2021 (daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2021)
10. Příručka
mzdové účetní 2021 (příručka mzdové účetní s příklady)
11. Daňové
a nedaňové výdaje A-Z 2021 (výdaje, které lze uplatnit do daňových výdajů a výdaje nedaňové v abecedním
pořadí)
12. 100
otázek a odpovědí Optimalizace daně, ZDP po novele (praktická řešení týkající se využití
zákonných možností optimalizace daně a změn, které přinesla rozsáhlá novela
zákona o daních z příjmů)
13. 100
otázek a odpovědí Výdaje, Mzdy (praktická řešení týkající se daňových a nedaňových výdajů a
odměňování)
14. 100
otázek a odpovědí Pandemický zákon s komentářem, OSVČ (komentář k pandemickému zákonu a související
příklad, OSVČ z pohledu daní, odvodů a ukončení podnikání)
15. Ústava
České republiky (úplná znění Ústavy
České republiky a volebních zákonů po posledních novelách)
16.
100 otázek a odpovědí Cestovní náhrady, Společnost s.r.o. (příklady z praxe týkající se cestovních náhrad, stravování
zaměstnanců, automobilu v podnikání a vzniku, zániku společnosti s.r.o.,
využití zisku a řešení ztráty ve spol. s.r.o.)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník
č. 4-5/2022 (X/2021)
·
Zákon o odpadech s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 10-11/2021 (IX/2021)
·
Prodloužení otcovské dovolené
·
Změny ve zdravotním pojištění
·
Nový stavební zákon v kostce
·
Změny v počítání lhůt podle zákoníku práce
·
Manželé na stejném pracovišti
·
Zaměstnanec a zdravotní benefity
·
Občanské průkazy – nový zákon
·
Vyhláška o základním vzdělávání – novela
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 10-11/2021 (IX/2021)
·
Zákon o DPH – novela
·
Daňové zvýhodnění na děti
·
Průměrný výdělek – rozhodné období
·
Daňová optimalizace u podnikatele – spolupráce osob
·
Prodej najaté nemovitosti a DPH
·
Inventarizace zásob
·
Nájemné a pachtovné – účetní pohled
·
Rozvázání pracovního poměru – řešení sporů v praxi
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE
Vzory
smluv, žalob a podání (XII/2020)
·
Občanský zákoník
·
Rodinné právo
·
Zákoník práce
·
Občanský soudní řád
·
Trestní právo
·
Exekuční řád
·
Daňové řízení
·
Správní řízení
·
Stavební právo
Pomocník
mzdové účetní 2021 bez chyb, pokut a penále
(I/2021)
·
Pomocník mzdové účetní
·
Povinnosti zaměstnavatele a mzdové účetní
Příručka
mzdové účetní 2021 bez chyb, pokut a penále
(I/2021)
·
Mzda a plat
·
Zdravotní pojištění
·
Sociální pojištění
·
Daň z příjmů ze závislé činnosti
Daňové,
mzdové, účetní zákony 2021 (I/2021)
- ÚZ daňový řád
- ÚZ zákona o
daních z příjmů
- ÚZ zákona o DPH
- ÚZ zákona o
účetnictví
- Vyhláška č.
500/2002 Sb.
- Zákoník práce
100
otázek a odpovědí Optimalizace daně, ZDP po novele (II/2021)
·
Optimalizace daně
·
ZDP po novele
Daňové
a nedaňové výdaje 2021 (II/2021)
·
Abecedně seřazeny daňové a nedaňové výdaje s příklady
·
Zákon o daních z příjmů
·
Zákon o účetnictví
100
otázek a odpovědí Výdaje, Mzdy (III/2021)
·
Daňové výdaje
·
Nedaňové výdaje
·
Odměňování
·
Závislá činnost – daň z příjmů
100
otázek a odpovědí Pandemický zákon s komentářem, OSVČ (V/2021)
·
Zákon č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii
onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů (pandemický zákon)
s komentářem
·
Mimořádná opatření a kompenzace
·
OSVČ – daně, odvody, ukončení podnikání
Ústava
České republiky (V/2021)
·
Ústava České republiky
·
Zákon o volbách do Parlamentu České republiky
·
Zákon o volbě prezidenta republiky
100
otázek a odpovědí Cestovní náhrady, Společnost s.r.o. (VIII/2021)
·
Cestovní náhrady
·
Stravování zaměstnanců
·
Vznik a zánik s.r.o.
·
Zisk, ztráta, převod obchodního podílu v s.r.o.
NOVINKY
Aktualizace
I/4 (VIII/2021)
·
Zákon o daních z příjmů
·
Zákon o dani z přidané hodnoty
·
Zákon o dani z nemovitostí
Aktualizace
IV/5 (VIII/2021)
·
Zákon o požární ochraně
·
Zákon o pozemkových úpravách
·
Zákon o výkonu povolání autorizovaných architektů
·
Zákon, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti
·
Zákon o odnětí nebo omezení vlastnického práva
k pozemku nebo ke stavbě
Aktualizace
IV/4 (VIII/2021)
·
Nový stavební zákon
Aktualizace
III/5 (VIII/2021)
·
Zákon o ochraně veřejného zdraví
·
Zákon o požární ochraně
Aktualizace
VI/3 (VIII/2021)
·
Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí
·
Zákon o ochraně přírody a krajiny
·
Zákon o ochraně ovzduší
·
Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu
·
Lesní zákon
·
Zákon o integrované prevenci
·
Vodní zákon
·
Zákon o vodovodech a kanalizacích
Aktualizace
VI/4 (VIII/2021)
·
Zákon o odpadech
·
Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady
·
Zákon o hospodaření energií
·
Energetický zákon
·
Zákon o prevenci závažných havárií způsobených vybranými
nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi
·
Zákon o ochraně veřejného zdraví
Aktualizace
II/6 (VIII/2021)
·
Soudní řád správní
- Zákon o
správních poplatcích
·
Exekuční řád
·
Notářský řád
Aktualizace
I/3 (VIII/2021)
·
Zákon o archivnictví a spisové službě
·
Zákon o finanční kontrole ve veřejné správě
·
Zákon o provádění mezinárodních sankcí
·
Zákon o daních z příjmů
Aktualizace
IV/3 (VIII/2021)
·
Zákon o stavební zákon
·
Zákon o technických požadavcích na stavby
·
Zákon o Státním fondu podpory investic
Aktualizace
V/3 (VIII/2021)
·
Zákon o svobodném přístupu k informacím
·
Zákon o informačních systémech veřejné správy
·
Zákon o evidenci obyvatel
·
Zákon o státním občanství české republiky
·
Zákon o službách vytvářejících důvěru pro elektronické
·
Zákon o ověřování
·
Zákon o matrikách, jménu a příjmení
Aktualizace
III/4 (VIII/2021)
·
Zákon o zaměstnanosti
·
Zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
·
Zákon o veřejném zdravotním pojištění
·
Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
·
Zákon o státní sociální podpoře
Aktualizace
III/3 (VII/2021)
·
Zákon o zaměstnanosti
·
Zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci
·
Zákon o inspekci práce
·
Zákon o nemocenském pojištění
·
Vyhláška č. 242/2021 Sb., o stanovení způsobu
zahrnutí kompenzace do výše úhrad za hrazené služby poskytnuté v roce 2021
Aktualizace
V/2 (VII/2021)
·
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Aktualizace
IV/2 (VII/2021)
·
Zákon o zadávání
veřejných zakázek
·
Nařízení vlády o
podmínkách použití peněžních prostředků státního fondu podpory investic formou
úvěru poskytovaného na modernizaci nebo pořízení obydlí
·
Zákon o zajištění
dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Aktualizace
I/2 (VII/2021)
·
Zákon o rozpočtových
pravidlech
·
Zákon o pravidlech
rozpočtové odpovědnosti
ZÁKONY
2021 novelizované zákony k 1. 1. 2021
|
|
|
1. ZAMĚSTNANOST PO NOVELE
Novela zákona o zaměstnanosti přinesla novou právní úpravu příspěvku při tzv. částečné práci. Příspěvek se bude poskytovat zaměstnavateli na zaměstnance, jehož pracovní poměr trvá ke dni oznámení příslušných (zákonných) skutečností zaměstnavatelem úřadu práce alespoň 3 měsíce.
Jak dlouho bude moci zaměstnanec příspěvek pobírat? Jaké jsou podmínky pro vznik nároku na příspěvek? Jaká je výše příspěvku a jak se bude příspěvek vyplácet?
Informace nejen k této problematice najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům, mdzovým účetním, daňovým poradcům, ekonomům …
1. Poradce 2-3/2022 - Zákon o zaměstnanosti po novele s komentářem - komentář /A5, str. 320/
2. DaÚ 9/2021 - Částečná práce - příspěvek - příspěvek /A4, str. 80/
3. Aktualizace III/4 - Zákon o zaměstnanosti, zákon o státní sociální podpoře - úplná znění zákonů /A5, str. 272/
4. Aktualizace IV/5 - Zákon o zajištění dalších podmínek BOZP … - úplná znění zákonů /A5, str. 88/
5. 100 otázek a odpovědí Cestovní náhrady, Společnost s.r.o. - odborná tematická publikace /A5, str. 80/
Cena balíčku je 872 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 436 Kč.
Ušetříte 436 Kč.
2. NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON I.
Nový stavební zákon byl schválen, s tím, že jeho účinnost je rozdělena. Nabývá účinosti 1. července 2023, některé body však nabyly účinnosti 30. července 2021 a některé nabudou účinnosti 1. ledna 2022 a 1. ledna 2023.
Vzhledem k rozsáhlosti změn je nutno se s nimi postupně seznamovat již teď.
Nová právní úprava si předsevzala oproti předešlé právní úpravě sledovat tyto základní principy nového stavebního práva: institucionální změny, důsledná digitalizace stavební agendy, změny v územním plánování, procesní změny řízení o povolení stavby, odstraňování staveb, změny veřejného hmotného práva, změny v soudním přezkumu ... Zajímá Vás, jaké změny nás čekají?
Podrobnosti ohledně novely najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, majitelům staveb, pracovníkům veřejné správy, obcím, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajimatelům staveb, auditorům, ekonomům …
1. DaÚ 9/2021 - Nový stavební zákon z pohledu DPH - příspěvek /A4, str. 80/
2. PaM 9/2021 - BOZP ve stavebnictví - příspěvek /A4, str. 80/
3. Aktualizace IV/4 - Nový stavební zákon - úplné znění zákona /A5, cca str. 128/
4. Aktualizace VI/3 - Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí Zákon o ochraně ovzduší Lesní zákon
Vodní zákon, .... - úplná znění zákonů /A5, cca str. 368/
Cena balíčku je 866 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 433 Kč.
Ušetříte 433 Kč.
3. OBCHODNÍ, OBČANSKÉ A TRESTNÍ PRÁVO PO NOVELÁCH
Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů obchodního, občanského a trestního práva po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je se slevou.
Úplná znění zákonů po novelách jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, ekonomům, manažerům, orgánům činným v trestním konaní, auditorům, exekutorům …
1. Zákony IIA/2021 - Občanský zákoník, občanský soudní řád, živnostenský zákon .... - úplná znění zákonů
/A5, str. 672/
2. Zákony IIB/2021 - Trestní zákoník, trestní řád, zákon o Policii ČR ... - úplná znění zákonů /A5, str. 608/
3. Zákony IIC/2021 - Exekuční řád, insolvenční zákon, zákon o ochraně spotřebitele … - úplná znění zákonů
/A5, str. 544/
4. Zákon o střelných zbraních a střelivu ... - úplná znění zákonů /A5, str. 160/
5. Občanský soudní řád ... - úplná znění zákonů /A5, str. 128/
6. Zákon o regulaci reklamy, ... - úplná znění zákonů /A5, str. 112/
7. Občanský zákoník, .... - úplná znění zákonů /A5, str. 416/
8. Trestní zákoník, Trestní řád, … - úplná znění zákonů /A5, str. 272/
Cena balíčku 1073 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 450 Kč.
Ušetříte 623 Kč.
4. ŠKOLSKÝ ZÁKON PO NOVELÁCH II.
Pro každý obor vzdělávání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy. Co musí obsahovat a jak se uskutečňuje hodnocení škol?
Dočtete se kromě jiného v našich publikacích, které jsou určeny pedagogickým pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům …
1. Poradce 1/2022 - Školský zákon s komentářem - komentář /A5, str. 240/
2. Ústava České republiky - Ústava České republiky, Zákon o volbách do Parlamentu České republiky, Zákon o volbě prezidenta republiky - úplná znění zákonů po novelách /A6, str. 208/
3. 1000 řešení 9-10/2021 - Školský zákon po novele - praktická řešení /A5, str. 96/
4. PaM 9/2021 - Školní stravování - příspěvek /A4, str. 80/
5. Aktualizace V/2 - Školský zákon - úplné znění zákona/A5, str. 96/
Cena balíčku je 680 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 340 Kč.
Ušetříte 340 Kč.
Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |