V letošním roce byl schválen nový
stavební zákon, který připravovalo ministerstvo pro místní rozvoj od roku 2017.
Ve Sbírce zákonů byl nový stavební zákon zveřejněn koncem července 2021 jako
zákon č. 283/2021 Sb. (dále jen „nový stavební zákon“). Tento zákon
bude nabývat účinnosti postupně. Plné účinnosti by měl nabýt od 1. 7. 2023
a nahradit dosavadní stavební zákon č. 183/2006 Sb. z roku
2006.
Ministerstvo pro místní rozvoj si od nového zákona
mimo jiné slibuje, že zajistí dodržování stanovených lhůt povolovacích procesů
a urychlí povolování staveb. Kritizovanou záležitostí je navrhovaný nový
systém organizace a výkonu veřejné správy pro sektor stavebnictví. Vzhledem
k odložené účinnosti nového stavebního zákona a kritice některých
jeho ustanovení nelze vyloučit, že do předpokládaného data účinnosti dozná
ještě změn. V návaznosti na nový stavební zákon byl schválen také
navazující zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím stavebního zákona (dále jen „změnový
zákon“). V části třicáté šesté tohoto změnového zákona je uvedena
i změna zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané
hodnoty, ve z.p.p. (dále jen „zákon o DPH“), která by měla nabýt účinnosti
také až od 1. 7. 2023.
V článku jsou nejprve stručně shrnuty nejvýznamnější změny, které
přináší nový stavební zákon. Návazně potom předpokládané dopady samotného
nového stavebního zákona na zákon o DPH a shrnuty změny, které jsou
obsaženy v navazující novele zákona o DPH, která by měla nabýt
účinnosti od 1. 7. 2023.
Základní principy
nového stavebního zákona a jejich dopady na DPH
Podle ministerstva pro místní rozvoj je smyslem
rekodifikace veřejného stavebního práva zásadní zvýšení kvality
a zrychlení výkonu státní správy na úseku územního plánování
a povolování staveb, které v současné době trpí enormní
roztříštěností, komplikovaností, průtahy a právní nejistotou pro všechny
zúčastněné subjekty. Cílem
je minimalizace ztrát plynoucích z oddalování realizace staveb,
zefektivnění procesu územního plánování a povolovacího řízení se současným
zachováním adekvátní možnosti prosadit oprávněné zájmy všem dotčeným subjektům,
eliminace systémové podjatosti, korupčního potenciálu a posílení
konkurenceschopnosti České republiky v rámci Evropy. Nový stavební zákon
by měl přinést zkrácení povolovacího procesu, zvýšením transparentnosti,
předvídatelnosti a vymahatelnosti práva a pokles nákladovosti celého
procesu výstavby.
V první částí
jsou uvedena úvodní ustanovení. Podle § 1 nový
stavební zákon upravuje působnost orgánů státní stavební správy, orgánů
územního plánování a orgánů územní samosprávy v oblasti územního
plánování a stavebního řádu, stanoví cíle, úkoly a nástroje územního
plánování, požadavky na výstavbu a stavební řád. V § 4 až
§ 14 jsou vymezeny základní pojmy, se kterými zákon dále pracuje. Řada
těchto pojmů je využívána i v zákoně o DPH a metodických
informacích GFŘ k tomuto zákonu, a to např. stavba, změna dokončené
stavby a další. Některé pojmy vymezené v novém stavebním zákoně jsou
však v zákoně o DPH definovány pro účely DPH specifickým způsobem.
Typickým příkladem je definice stavebního pozemku,
který je v § 12 písm. b) nového stavebního zákona definován jako
pozemek, jeho část nebo soubor pozemků vymezený a určený k zastavění.
Pro účely DPH je stavební pozemek komplikovaně definován v § 56
odst. 2 zákona o DPH. Ze změny zákona o DPH v změnovém
zákoně o DPH vyplývá, že ministerstvo financí nemá v úmyslu převzít
definici stavebního pozemku pro účely DPH z nového stavebního zákona. Na
vymezení některých dalších pojmů v novém stavebním zákoně reaguje novela
zákona o DPH, která je součástí změnového zákona, jak je vysvětleno
v dalším textu.
Ve druhé části
je vymezena organizace a výkon veřejné správy
v oblasti stavebnictví a územního plánování. Soustava orgánů státní stavební správy by měla
být tvořena správními úřady, kterými budou Nejvyšší stavební úřad,
Specializovaný a odvolací stavební úřad a krajské stavební úřady.
Jedná se tedy o obdobnou organizační strukturu, jako je struktura finanční
správy. Tato nová organizační struktura je předmětem kritiky a je otázkou,
zda bude skutečně zavedena, ale na uplatňování DPH nemá podle mého názoru
dosavadní ani nová organizační struktura vliv.
Třetí část
upravuje oblast územního plánování, jehož cílem je soustavně
a komplexně řešit funkční využití území, stanovovat zásady jeho plošného
a prostorového uspořádání a vytvářet předpoklady pro udržitelný
rozvoj území spočívající ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé životní
prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel
území, který uspokojuje potřeby současné generace, aniž by ohrožoval podmínky
života generací budoucích. Územní plánování zajišťuje předpoklady pro
udržitelný rozvoj území a za tímto účelem vyhodnocuje potenciál rozvoje
území a prognózy jeho dalšího vývoje. Ani tato část nového stavebního
zákona nebude mít přímé dopady na uplatňování DPH v oblasti výstavby.
Čtvrtá část
vymezuje hmotné právo stavební. V této části jsou vymezeny zejména
požadavky na výstavbu, tj. požadavky na vymezování pozemků, na umisťování
staveb a technické požadavky na stavby. Dále jsou zde uvedeny základní
povinnosti osoby při přípravě, provádění, užívání a odstraňování staveb,
zařízení a terénních úprav.
Pátá část
řeší problematiku vyvlastňování. Tyto části nového stavebního zákona
podle mého názoru také nemají přímou souvislost s uplatňováním DPH.
Šestá část
obsahuje stavební řád, tj. prakticky základní procesní pravidla
stavebního řízení. Z hlediska DPH jsou důležitá pravidla pro kolaudační
řízení a také pravidla pro změnu v užívání stavby, jak je podrobněji
vysvětleno v dalším textu.
Sedmá část
upravuje informační systému
veřejné správy v oblasti stavebního řízení. Tato pravidla by měla
vytvořit legislativní prostor pro tzv. digitalizaci stavebního řízení. Na
oblast DPH nebude míst podle mého názoru tato část nového stavebního zákona
praktické dopady. Tyto části nového stavebního zákona podle mého názoru nemají
přímou souvislost s uplatňováním DPH.
Osmá část
upravuje činnost autorizovaného inspektora, který bude vydávat odborné posudky pro účely
kolaudace staveb a pro účely posouzení souladu projektové dokumentace nebo
dokumentace jednoduchých staveb s požadavky na výstavbu, případně
technickými předpisy a technickými normami.
Devátá část
upravuje kontrolu ve věcech územního plánování
a ve věcech stavebního řádu a navazující nápravná opatření.
V desáté části
jsou vymezeny přestupky pro stavební řád a pokuty osobám, které se těchto přestupků
dopustí.
V jedenácté části
jsou vymezena základní pravidla pro soudní přezkum
rozhodnutí stavebního úřadu.
Ve dvanácté části
jsou uvedena společná, přechodná a závěrečná
ustanovení. Přechodná
ustanovení řeší zejména přechod na novou organizační strukturu stavebních
úřadů. Ze závěrečných ustanovení vyplývá zrušení dosavadního stavebního zákona
a dalších právních předpisů nebo jejich částí. Tato část nového stavebního
zákona podle mého názoru nemá přímou souvislost s uplatňováním DPH.
V závěrečné třinácté části
je stanovena účinnost nového stavebního zákona obecně od 1. 7. 2023,
s výjimkou některých ustanovení, která nabývají účinnosti dříve. Na
účinnost nového stavebního zákona od 1. 7. 2023 navazuje od stejného data
účinnost změny zákona o DPH, která je součástí změnového zákona.
Změny zákona
o DPH od 1. 1. 2023
V souvislosti se
schválením nového stavebního zákona byl schválen také tzv. změnový zákon,
kterým se zrušuje dosavadní stavební zákon a novelizuje řada dalších
zákonů, které je nezbytné změnit v souvislosti s rekodifikací
stavebního práva. Součástí tohoto změnového zákona je i jako část třicátá
šestá uvedena změna zákona o DPH. Změny, které jsou provedeny touto
novelou, mají schválenou účinnost od 1. 7. 2023. Dílčí změny zákona o DPH
jsou provedeny v § 48, § 56 a § 56a a vztahují se
k nim také přechodná ustanovení.
V § 48 zákona
o DPH je
vymezeno, za jakých podmínek se uplatní první snížená sazba daně ve výši
15 % u dokončené stavby pro bydlení a dokončené stavby pro
sociální bydlení. Jedná se prakticky zejména o stavební a montážní
práce prováděné při stavebních opravách, údržbě, modernizacích
a rekonstrukcích staveb pro bydlení nebo staveb pro sociální bydlení,
které jsou pro účely DPH vymezeny v dalších odstavcích § 48. Stavbou
pro bydlení se podle § 48 odst. 2 zákona o DPH rozumí zejména
stavba bytového domu a stavba rodinného domu. Podle dosavadního
znění tohoto odstavce se stavbou pro bydlení pro účely DPH rozumí stavba
bytového či rodinného domu podle právních předpisů upravujících katastr
nemovitostí, tj. prakticky podle zákona č. 256/2013 Sb. Sb.,
o katastru nemovitostí a navazující prováděcí vyhlášky
č. 357/2013 Sb. Sb. Tyto právní předpisy však budou novým
stavebním zákonem zrušeny.
Vymezení stavby bytového domu a stavby rodinného
domu bude nově navázáno přímo na stavební zákon, který definice bytového domu
a rodinného domu nově obsahuje.
Věcnou změnou související s přijetím nového
stavebního zákona je změna ve vymezení rodinného domu, ke které dojde
v návaznosti na zaváděnou definici rodinného domu v novém stavebním
zákoně. Podle důvodové zprávy k novému stavebnímu zákonu jsou „bytový dům“
a „rodinný dům“ nadále definovány jako stavby pro bydlení, v nichž
více než polovina podlahové plochy musí sloužit k bydlení. Zatímco definice
bytového domu se novým stavebním zákonem nemění, dochází k úpravě pojmu
rodinný dům. Rodinný dům může mít nadále nejvýše tři samostatné byty, nejvýše
dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví. Nově je doplněno,
že rodinný dům může mít místo podkroví další, maximálně třetí nadzemní podlaží,
které musí být ustoupené od vnějšího líce obvodové stěny budovy orientované
k uliční čáře alespoň o 2 metry. V tomto smyslu bude třeba po
účinnosti novely, tj. od 1. 7. 2023 chápat i stavbu rodinného domu pro účely
zákona o DPH.
V § 48 odst. 4 zákona o DPH je
jako stavba pro bydlení vymezen obytný prostor, kterým se podle dosavadní
právní úpravy rozumí byt nebo jiný soubor místností, popřípadě jednotlivá
obytná místnost, která svým stavebnětechnickým uspořádáním a vybavením
odpovídají požadavkům na trvalé bydlení a jsou k tomuto účelu určeny.
Pro posouzení skutečnosti, zda se o obytný prostor jedná, tedy není
fakticky rozhodující způsob využívání, ale k čemu je podle katastru
nemovitostí určen. Novelou zákona dochází k úpravě ve vymezení
pojmu obytný prostor, a to tak, aby zahrnoval také materiální vymezení
bytu podle nového stavebního zákona.
Bytem se
podle nového stavebního zákona rozumí soubor místností, popřípadě jedna obytná
místnost, který svým stavebně technickým uspořádáním a vybavením
splňuje požadavky na bydlení. Obytnou místností část bytu, která je určena
k bydlení, splňuje požadavky na bydlení z hlediska velikosti,
osvětlení, větrání, vytápění a hluku a má podlahovou plochu nejméně 8
m2. Kuchyň se za obytnou místnost považuje, pokud má podlahovou
plochu nejméně 12 m2. Tvoří-li byt jediná obytná místnost, musí být
její podlahová plocha nejméně 16 m2.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 9/2021.
Oblast BOZP doznala v naší legislativě významných změn
v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie. Ještě před 1. květnem 2004
musela naše legislativa splnit podmínky úplné harmonizace s asquis
communautaire právem zemí ES. Právo zemí ES totiž klade zvýšenou bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci jako takové, zajištění ochrany zdraví zaměstnance je
při právo zemí ES prioritou. Jaké jsou bezpečnostní požadavky týkající se výhradně stavebnictví?
Zejména ochrana zdraví zaměstnanců a prevence před
pracovními úrazy a nemocemi z povolání je taková „červená nit“ většiny evropských směrnic
z oblasti pracovního práva. Zkracování týdenní pracovní doby,
zkracování práce přesčas, prodlužování délky dovolené apod., to jsou hlavní
směry, kterými se ubírá právní úprava pracovní doby v Evropě, a jejich
společným jmenovatelem je bezpečnost práce.
Hned první
harmonizační novelou zákoníku práce provedenou zákonem
č. 155/2000 Sb.bylo do našeho pracovního práva transponováno jen
z oblasti BOZP 14 směrnic – jedna tzv. rámcová a 13 dílčích
z oblasti BOZP. Společným jmenovatelem všech těchto směrnic z oblasti
BOZP je bezesporu právo zaměstnanců na informace a projednání neboli
konzultace. Je třeba zdůraznit, že se jedná o práva každého
zaměstnance, bez ohledu na skutečnost, zda u jeho zaměstnavatele působí
tzv. zástupci zaměstnanců (tj. odbory, rada zaměstnanců nebo zástupce pro
oblast BOZP) nebo ne.
Poslední směrnicí EU
z oblasti BOZP, kterou jsme transponovali do naší národní legislativy,
byla směrnice Rady 92/57/EHS ze dne 4. června 1992, o minimálních
požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví na dočasných nebo přechodných
staveništích. Tato směrnice byla přijata členskými státy ES na základě
zjištění, že i přestože národní předpisy členských států dostatečně
upravují odpovědnost zaměstnavatelů, resp. podnikatelů v oblasti BOZP,
ukazuje se, že úrazovost a nemocnost ve stavebnictví je stále vysoká.
U nás v ČR pracuje ve stavebnictví téměř 5 %
ekonomicky činného obyvatelstva. Ve všech typech činností v tomto odvětví je vysoká míra rizika vzniku
pracovních úrazů. Z toho důvodu také oblastní inspektoráty práce
pravidelně v rámci kontrolní činnosti provádějí kontroly u stavebních
organizací v souvislosti s plněním ostatních hlavních úkolů
a v souvislosti s šetřením příčin smrtelných a závažných
pracovních úrazů a šetřením přijatých podnětů. Z kontrolních
zjištění posledních let vyplývá, že se částečně zlepšila situace při
provozování technických zařízení díky novým typům lešení, strojů
a zařízení, ale přetrvává liknavost podnikatelských subjektů při plnění
povinností zaměstnavatele, převážně v oblasti školení zaměstnanců,
v oblasti vyhledávání, hodnocení a odstraňování rizik
a v oblasti vzájemné informovanosti o rizicích na staveništích,
kde pracují zaměstnanci více zaměstnavatelů společně.
Ve stavebnictví je největším problémem vysoká smrtelná
a závažná úrazovost při pracích ve výškách. K závažným nedostatkům při provádění prací ve výškách
patří nezajištění zaměstnanců proti pádu z výšky kolektivním zajištěním
nebo OOPP. I v případech, kdy jsou zaměstnanci
chráněni pomocnými technickými konstrukcemi proti pádu, vykazují tyto
konstrukce hrubé nedostatky. Konstrukce nejsou dostatečně pevné, stabilní
a odolné proti poškození a vnějším vlivům.
Velice častým jevem na našich stavbách je také práce více
dodavatelů na společném pracovišti. Problémem při takovémto provádění stavebních prací je různá úroveň řízení
BOZP u jednotlivých zhotovitelů na stavbách, nedostatečná koordinace
provádění jednotlivých prací a nedostatečná vzájemná informovanost
o rizicích na staveništích, kde pracuje více zhotovitelů. Bezpečnostní
rizika plynoucí ze souběhu prací jsou zpravidla v zájmu dodržení termínů
přehlížena.
Výše vzpomínaná směrnice o minimálních požadavcích na
bezpečnost a ochranu zdraví na dočasných nebo přechodných staveništích je
tedy základním předpisem pro ochranu zdraví zaměstnanců pracujících na
staveništích. Vzhledem k tomu, že směrnice rozsahem své působnosti jde nad
rámec pracovněprávních vztahů a obsahuje povinnost ustavit koordinátora
BOZP na staveništi, jednalo MPSV několikrát ve vládě
i v Parlamentu o přijetí zákona o koordinátorovi BOZP na
staveništích. To se však nezdařilo, a proto byla celá BOZP na staveništích
zařazena do zákona č. 309/2006 Sb., kterým
se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v
pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při
činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění
dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci)(dále jen „zákon č. a podrobnosti byly upraveny
v nařízení vlády č. 591/2006 Sb., bližších
minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na
staveništích (dále jen „nařízení vlády č. 591/2006 Sb.“).
Principy zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
jsou samozřejmě pro zaměstnavatele a zaměstnance v odvětví stavebnictví
stejné jako pro zaměstnavatele a zaměstnance v ostatních odvětvích a řídí
se zákoníkem práce a zákonem č. 309/2006 Sb. Tím se ale dnes v našem článku zabývat nebudeme, to
bylo probíráno v článcích zabývajících se tématikou bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci obecně. V následujících řádcích se proto zaměříme na
určité „speciality“ bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve stavebnictví,
tedy na bezpečnostní požadavky týkající se výhradně stavebnictví.
POŽADAVKY NA PRACOVIŠTĚ A PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ NA STAVENIŠTI - Zákon č. 309/2006 Sb. stanoví povinnost zaměstnavateli,
který provádí jako zhotovitel stavební, montážní, stavebně montážní nebo
udržovací práce pro jinou fyzickou nebo právnickou osobu na jejím pracovišti,
zajistil v součinnosti s touto osobou vybavení pracoviště pro
bezpečný výkon práce. Pokud na staveništi pracují zaměstnanci pouze jednoho
zhotovitele (zaměstnavatele), není nutné určovat koordinátora BOZP na
staveništi, protože otázky BOZP spadající do kompetence zaměstnavatele řeší
zaměstnavatelova osoba odborně způsobilá v prevenci rizik nebo si
zaměstnavatel pro tuto činnost najímá externí službu BOZP.
Zákon č. 309/2006 Sb. pro tyto případy ukládá každému
zhotoviteli minimální požadavky, které musí na staveništi zajistit. Uveďme si co
vše je zaměstnavatel povinen dodržovat a co musí při přípravě projektu
a realizaci stavby zajistit:
·
udržování pořádku a čistoty na
staveništi,
·
uspořádání staveniště podle příslušné
dokumentace,
·
umístění pracoviště, jeho dostupnost,
stanovení komunikací nebo prostoru pro příchod a pohyb fyzických osob,
výrobních a pracovních prostředků a zařízení,
·
zajištění požadavků na manipulaci
s materiálem,
·
předcházení zdravotním rizikům při práci
s břemeny,
·
provádění kontroly před prvním použitím,
během používání, při údržbě a pravidelném provádění kontrol strojů,
technických zařízení, přístrojů a nářadí během používání s cílem
odstranit nedostatky, které by mohly nepříznivě ovlivnit bezpečnost a ochranu
zdraví,
·
splnění požadavků na odbornou způsobilost
fyzických osob konajících práce na staveništi,
·
určení a úprava ploch pro uskladnění,
zejména nebezpečných látek, přípravků a materiálů,
·
splnění podmínek pro odstraňování
a odvoz nebezpečných odpadů,
·
uskladňování, manipulace, odstraňování
a odvoz odpadků a zbytků materiálů,
·
přizpůsobování času potřebného na
jednotlivé práce nebo jejich etapy podle skutečného postupu prací,
·
předcházení ohrožení života a zdraví
fyzických osob, které se s vědomím zaměstnavatele mohou zdržovat na
staveništích,
·
zajištění spolupráce s jinými
osobami,
·
předcházení rizikům vzájemného působení
činností prováděných na staveništi nebo v jeho těsné blízkosti,
·
vedení evidence přítomnosti zaměstnanců
a dalších fyzických osob na staveništi, které mu bylo předáno,
·
přijetí odpovídajících opatření, pokud
budou na staveništi vykonávány práce a činnosti vystavující zaměstnance
ohrožení života nebo poškozen zdraví,
·
dodržování dalších minimálních požadavků
na BOZP při práci na staveništích stanovených nařízením vlády č.
591/2006 Sb.
V teorii i praxi BOZP běžně používáme pojem
„staveniště“, i když ho žádnýpředpis z oblasti práva pracovního
nedefinuje. Pojem „staveniště“ definuje zákon
č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon) v § 3 jako místo, na kterém se provádí stavba nebo
udržovací práce. Ustanovení týkající se staveniště jsou obsažena jen ve dvou
prováděcích právních předpisech k zákonu, a to v § 14
(staveniště) vyhlášky č. 268/2009 Sb.,
o technických požadavcích na stavby. Tato ustanovení obsahuje pouze
podrobné požadavky na vybavení staveniště především z hlediska požadavků
na ochranu životního prostředí a bezpečnost osob při provádění stavby, ale
pojem sám nijak nevymezuje. Zákon i vyhláška však budou k datu 1. 7.
2023 zrušeny.
Vzhledem k tomu, že sám zákon č. 309/2006 Sb. nemůže
postihnout všechna specifika stavebnictví, jsou další minimální opatření
k zajištění BOZP na staveništích podrobně rozpracována v prováděcím
nařízení vlády č. 591/2006 Sb.
Minimální
požadavky na BOZP na staveništi
Nařízení vlády č. 591/2006 Sb. provádí
celkem pět ustanovení zákona č. 309/2006 Sb., a to stanovení bližších
minimálních požadavků na BOZP na staveništích (§ 3 odst. 3),
stanovení náležitostí oznámení o zahájení prací (§ 15 odst. 1),
stanovení prací a činností vystavujících fyzickou osobu zvýšenému ohrožení
života nebo poškození zdraví (§ 15 odst. 2), stanovení dalších
činností, které je koordinátor povinen provádět při přípravě stavby (§ 18
odst. 1 písm. c)) a stanovení dalších činností, které je
koordinátor povinen provádět při realizaci stavby (§ 18 odst. 2
písm. b)).
Přitom úprava bližšího vymezení prací a činností
vystavujících zaměstnance zvýšenému ohrožení života nebo zdraví, při jejichž
výkonu je nezbytná zvláštní odborná způsobilost, věcně přísluší zvláštnímu
nařízení vlády, které upravuje problematiku odborné způsobilosti
a zvláštní odborné způsobilosti samostatně.
Jak bylo uvedeno výše, nařízení vlády č. 591/2006 Sb.
muselo dokončit i plnou transpozici směrnice Rady 92/57/EHS. Především
bylo třeba zajistit transpozici těch článků popřípadě příloh Směrnice, které
nebyly transponovány zákonem. Jednalo se zejména o další činnosti
koordinátora BOZP při práci na staveništi, náležitosti oznámení o zahájení
stavby, práce a činnosti vystavující fyzickou osobu zvýšenému ohrožení
života nebo poškození zdraví.
Cílem tohoto nařízení vlády bylo především zachovat
pro praxi ta ustanovení staré vyhlášky č. 324/1990 Sb., o bezpečnosti
práce a technických zařízení při stavebních prací, která byla
v kontextu nového konceptu právní úpravy BOZP, představovaného zákoníkem
práce č. 262/2006 Sb., zákonem č. 309/2006 Sb. a příslušnými prováděcími
právními předpisy, aplikovatelná. Smyslem bylo hlavně zajistit kontinuitu
s ohledem na skutečnost, že právní úprava provedená vyhláškou byla již
vžitá a nečinila vážnějších problémů při užívání.
V úvodním ustanovení nařízení vlády č. 591/2006
Sb. se deklaruje harmonizační funkce nařízení vlády s odkazem na
Směrnici a vymezuje se věcný rozsah s odkazem na jednotlivá
ustanovení zákona č. 309/2006 Sb., jež jsou nařízením vlády prováděna.
V ustanoveních § 2 až 5 nařízení vlády č.
591/2006 Sb. se ukládají povinnosti zhotoviteli stavby. V podstatě
jde o rozpracování úkolů a povinností ze zákona č. 309/2006 Sb.
Zbývající ustanovení pak pojednávají o povinnostech koordinátora BOZP.
Přílohy k nařízení vlády stanoví:
·
další požadavky BOZP na staveništi,
·
bližší minimální požadavky na BOZP při
používání strojů a nářadí na staveništi,
·
požadavky na organizaci práce
a pracovních postupů,
·
náležitosti oznámení o zahájení
prací,
·
práce a činnosti vystavující fyzickou
osobu zvýšenému ohrožení života nebo poškození zdraví, při jejichž provádění
vzniká povinnost zpracovat plán,
·
plán bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci na staveništi.
.
Novela č. 136/2016
Sb.
S ohledem na poznatky orgánů inspekce
práce z kontrol na úseku BOZP a na potřebu zajištění vyšší úrovně
BOZP na staveništích v ČR, kde stále dochází ke vzniku velkého počtu
pracovních úrazů a smrtelných pracovních úrazů, provedlo MPSV v roce
2016 novelizaci nařízení vlády č. 591/2006 Sb.
Obsahem této novely (nařízení vlády č.
136/2016 Sb.) byly jednak na změny, ke kterým došlo v oblasti BOZP
na staveništích od účinnosti novely zákona č. 309/2006 Sb., zejména
v návaznosti na novelu zákona provedenou zákonem č. 88/2016 Sb., dále
změny v návaznosti na technické normy uváděné v nařízení vlády,
které již zastaraly, a proto bylo třeba v navrhovaném nařízení vlády
zvolit jinou vhodnější úpravu odkazů na platné technické normy, a také
zohlednění požadavku na úpravu některých příloh nařízení, aby došlo
k zohlednění praktických zkušeností s úpravou (zejména u tzv.
pracovních potápěčů). Novela nařízení vlády obsahovala i legislativně
technické změny, kdy došlo k upřesnění některých nejednoznačných
ustanovení nařízení vlády.
Poslední oblastí, kterou tato novela upravila
a upřesnila, a to také z podnětu samotných zhotovitelů
a koordinátorů, byly požadavky na obsah a rozsah plánu bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci na staveništi, který
se již podle stávající úpravy má zpracovávat už při přípravě stavby, a má
být aktualizován v průběhu výstavby.
PODMÍNKY PRO URČENÍ KOORDINÁTORA BOZP - Koordinátorem může být fyzická osoba, která je
odborně způsobilá. V praxi se v zahraničí vytvořily dvě formy
poskytování těchto služeb. Koordinátor (právnická osoba – specializovaná firma
o více zaměstnancích) pro investiční akce velkého finančního objemu
a koordinátor (podnikající fyzická osoba) na zakázky středního
a menšího finančního objemu. Je plně na posouzení stavebníka, zda najmout
koordinátora ad hoc na jednotlivé finanční akce nebo mít koordinátora na plný
úvazek na celý rok v případech velkých investorů.
Koordinátora BOZP však nemůže určit zhotovitel
a nemůže ho ani řídit, koordinátor je nezávislý odborník na BOZP ve
stavebnictví a musí být v praxi odborným poradcem investora již ve
stadiu přípravy investičního záměru a v průběhu stavebních prací
partnerem odborných firem na stavbě.
Koordinátor musí mít nejméně středoškolské vzdělání s maturitní zkouškou
v oboru technického zaměření a praxi ve stavebnictví nebo
v prevenci rizik nebo v souvisejících oblastech v délce 3 roky
v případě středoškolského vzdělání nebo 1 roku v případě ukončeného
vysokoškolského vzdělání stavebního zaměření. Dále koordinátor musí být
držitelem osvědčení o odborné způsobilosti, které získá úspěšným
absolvováním zkoušky u organizace akreditované na toto vzdělání
u MPSV. To je obdobné jako v případě osoby odborně způsobilé
v prevenci rizik a postup zkoušek se řídí nařízením
vlády č. 592/2006 Sb.,o
podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti.
Z přílohy č. 1nařízení vlády
č. 592/2006 Sb. vyplývá, že koordinátor musí mít:
·
znalost povinností zaměstnavatele
a práv a povinností zaměstnanců a práv a povinností
odborové organizace nebo zástupce pro bezpečnost a ochranu zdraví při
práci v bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
·
základní znalost právních
a technických předpisů z oblasti výstavby a stavebnictví,
znalost technologie provádění staveb a souvisejících činností, potřebných
pro výkon činnosti koordinátora,
·
znalost všeobecných preventivních zásad
pro identifikaci nebezpečí, hodnocení, odstraňování popřípadě minimalizaci
rizik při práci včetně metod předcházení pracovním úrazům a nemocem
z povolání,
·
znalosti a dovednosti potřebné pro
zpracování plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi,
·
znalost základních nástrojů komunikace,
·
dovednost při vedení seznamu smluvních
vztahů o výkonu své činnosti jako koordinátora.
Podle § 15 zákona č. 309/2006 Sb. platí, že budou-li
na staveništi působit zaměstnanci více než jednoho zhotovitele, je zadavatel
stavby povinen písemně určit jednoho nebo více koordinátorů s přihlédnutím
k druhu a velikosti stavby a její náročnosti na koordinaci
opatření k zajištění bezpečné a zdraví neohrožující práce na
staveništi. Koordinátor musí být určen při přípravě stavby od zahájení
prací na zpracování projektové dokumentace pro stavební řízení do jejího předání
zadavateli stavby a při realizaci stavby od převzetí staveniště prvním
zhotovitelem do převzetí dokončené stavby zadavatelem stavby. Činnosti
koordinátora při přípravě stavby a při její realizaci mohou být vykonávány
toutéž osobou.
Koordinátorem je fyzická nebo právnická osoba určená zadavatelem stavby k provádění stanovených
činností při přípravě stavby, popřípadě při realizaci stavby na staveništi.
Koordinátorem může být určena fyzická osoba, která splňuje stanovené
předpoklady odborné způsobilosti. Právnická osoba může vykonávat činnost
koordinátora, zabezpečí-li její výkon odborně způsobilou fyzickou osobou.
Koordinátorem nemůže být zhotovitel, jeho zaměstnanec, ani fyzická osoba, která
odborně vede realizaci stavby.
Určí-li zadavatel stavby více koordinátorů, kteří působí při přípravě nebo realizaci stavby současně,
vymezí písemně pravidla jejich vzájemné spolupráce. Zadavatel stavby, který je
fyzickou osobou a splňuje stanovené předpoklady odborné způsobilosti,
koordinátora neurčí, bude-li činnost koordinátora vykonávat sám.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
POVINNOST ZADAVATELE STAVBY
jsou následující:
·
určit koordinátora BOZP pro vybrané
projekty již ve fázi jejich přípravy,
·
v případě více koordinátorů určit
pravidla jejich spolupráce,
·
doručit nejpozději 8 dnů před předáním
stavby zhotoviteli oblastnímu inspektorátu práce oznámení o zahájení,
·
zavázat všechny zhotovitele
k součinnosti s koordinátorem po určenou dobu,
·
předat koordinátorovi veškeré podklady
a informace potřebné pro jeho činnost,
·
•podat mu informace o všech fyzických
osobách, které se mohou s jeho vědomím na staveništi zdržovat (to se týká
případů, kdy zadavatel stavby najal ještě přímo OSVČ pro provádění jednotlivých
řemeslných prací).
Oznámení o zahájení prací doručuje zadavatel inspektorátu práce pouze za předpokladu, že práce při realizaci stavby budou
trvat více než 30 pracovních dnů, při kterých bude současně pracovat více než
20 fyzických osob (600 člověkodnů) nebo když celkový objem prací přesáhne
v přepočtu na jednu fyzickou osobu 500 člověkodnů a za podmínky
existence dvou a více zhotovitelů. Vzor oznámení o zahájení prací je
uveden v příloze k nařízení vlády č. 591/2006 Sb.
Stejnopis oznámení o zahájení stavby musí být umístěn na viditelném místě
u vstupu na staveniště po celou dobu provádění stavby. Dojde-li
v průběhu prací ke změně, např. v osobě koordinátora nebo
zhotovitele, který je v oznámení uveden, je zadavatel povinen provést bez
zbytečného dokladu aktualizaci oznámení.
ZPRACOVÁNÍ PLÁNU BOZP a jeho vedení je v průběhu realizace stavby
hlavním úkolem koordinátora BOZP. Je
třeba připomenout, že plán se zpracovává opět za výše uvedených podmínek –
tj. že stavba přesáhne kapacitou lidských zdrojů limit 500 nebo 600 člověkodnů
nebo se zpracovává v případě, kdy se na stavbě provádějí práce
s vyšším stupněm ohrožení zdraví.
Tyto práce jsou uvedeny v příloze č. 5 nařízení
vlády č. 591/2006 Sb. a jedná se o:
·
práce vystavující zaměstnance riziku
poškození zdraví nebo smrti sesuvem uvolněné zeminy ve výkopu o hloubce
větší než 5 m,
·
práce související s používáním
nebezpečných chemických látek a směsí klasifikovaných podle přímo
použitelného předpisu Evropské unie jako akutně toxické kategorie 1 a 2
nebo při výskytu biologických činitelů podle zvláštních právních předpisů,
·
práce se zdroji ionizujícího záření, pokud
se na ně nevztahují zvláštní právní předpisy,
·
práce nad vodou nebo v její těsné
blízkosti spojené s bezprostředním nebezpečím utonutí,
·
práce, při kterých hrozí pád z výšky
nebo do volné hloubky více než 10 m,
·
práce vykonávané v ochranných pásmech
energetických vedení, popřípadě zařízení technického vybavení,
·
studnařské práce, zemní práce prováděné
protlačováním nebo mikrotunelováním z podzemního
díla, práce při stavbě tunelů, pokud nepodléhají dozoru orgánů státní báňské
správy,
·
potápěčské práce,
·
práce prováděné ve zvýšeném tlaku vzduchu
(v kesonu),
·
práce s použitím výbušnin podle
zvláštních právních předpisů,
·
práce spojené s montáží
a demontáží těžkých konstrukčních stavebních dílů kovových, betonových,
a dřevěných určených pro trvalé zabudování do staveb.
Při zpracování plánu BOZP vychází koordinátor BOZP
z informací a podkladů, které jsou obsaženy v projektové
dokumentaci a které získá od zhotovitelů, případně OSVČ, které na
staveništi plní zakázky. Hlavním smyslem plánu BOZP je zpracovat soupis
všech činností, které budou časově postupně na staveništi prováděny
a upozornit na možná rizika, např. při provádění souběžných prací.
V plánu by měla být uvedena také opatření k vybavení pracoviště
sanitárními a pomocnými zařízeními a systém přivolání první pomoci
a opatření pro případ mimořádných událostí.
POVINNOSTI ZHOTOVITELE STAVBY - Kromě zadavatele stavby má i zhotovitel stavby
důležité povinnosti vůči koordinátorovi BOZP. Ty jsou uvedeny v § 16
zákona č. 309/2006 Sb.
Podle tohoto ustanovení zhotovitel je povinen:
·
nejpozději do 8 dnů před zahájením prací
na staveništi písemně informovat určeného koordinátora o pracovních
a technologických postupech, které pro realizaci stavby zvolil,
o řešení rizik vznikajících při těchto postupech, včetně opatření
přijatých k jejich odstranění,
·
poskytovat koordinátorovi součinnost
potřebnou pro plnění jeho úkolů po celou dobu svého zapojení do přípravy
a realizace stavby, zejména mu včas předávat informace a podklady
potřebné pro zhotovení plánu a jeho změny, brát v úvahu podněty
a pokyny koordinátora, zúčastňovat se zpracování plánu, tento plán
dodržovat, zúčastňovat se kontrolních dnů a postupovat podle dohodnutých
opatření, a to v rozsahu, způsobem a ve lhůtách uvedených
v plánu.
Více již najdete
v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 9/2021.