Novelou se
upravují pravidla pro prodej zboží na dálku a pro dovoz zboží nízké hodnoty.
Významnou systémovou změnou je zavedení úplně nových pravidel pro obchodování
se zbožím za použití elektronického rozhraní či zjednodušeně při dodání zboží
prostřednictvím digitálních platforem. V článku jsou nejprve vymezeny nové
základní pojmy používané v souvislosti s dodáním zboží prostřednictvím
digitálních platforem. Návazně je s využitím příkladů vysvětlena praktická
aplikace nových pravidel pro dodání zboží usnadněné provozovatelem
elektronického rozhraní, a to jak při prodeji dovezeného zboží, tak i při
dodání zboží zahraniční osobou osobě nepovinné k dani na území EU. V závěrečné
části textu jsou shrnuta pravidla pro registraci provozovatele elektronického
rozhraní a zahraniční osoby a vedení evidence pro účely DPH.
Zvláštní
ustanovení o evidenci pro účely daně z přidané hodnoty (§ 109e)
V § 109e je
upravena povinnost vedení evidence pro účely daně z přidané hodnoty
v případě zvláštního režimu při dovozu zboží nízké hodnoty.
Podle odstavce 1 je v této evidenci třeba vést takové údaje, které
jsou potřebné pro sestavení zvláštního doplňkového celního prohlášení
a dále údaje, na jejichž základě bude možné ověřit, že přiznaná
a následně vybraná daň byla stanovena ve správné výši.
V evidenci by mělo být například uvedeno evidenční číslo rozhodnutí
v celním řízení, kterým bylo zboží nízké hodnoty propuštěno do volného
oběhu, referenční (jedinečné) číslo zásilky, základ daně pro jednotlivou
zásilku, sazba daně pro jednotlivou zásilku, částka odpovídající dani pro
jednotlivou zásilku a datum vzniku povinnosti daň přiznat.
Podle odstavce 2 je osoba povinná k dani, která používá zvláštní
režim při dovozu zboží nízké hodnoty, povinna tyto údaje uchovávat po dobu
3 let od konce kalendářního roku, ve kterém bylo zdanitelné plnění
uskutečněno a na žádost správce daně je poskytnout elektronicky.
Povinnost vybrat
a zaplatit daň (§ 109f)
V tomto
ustanovení jsou upraveny vzájemné povinnosti osoby, která používá zvláštní
režim při dovozu zboží nízké hodnoty, a osoby, na jejíž účet je jednáno,
v oblasti výběru daně.
Podle písmene a) má
osoba, která používá zvláštní režim při dovozu zboží nízké hodnoty povinnost
vybrat částku odpovídající dani za toto zboží od osoby, na jejíž účet jedná.
Podle písmene b) má
osoba, na jejíž účet je jednáno, povinnost zaplatit částku odpovídající dani za
toto zboží osobě povinné k dani, která používá zvláštní režim při dovozu
zboží nízké hodnoty.
K jednotlivé
zásilce se bude přistupovat jako k běžnému zdanitelnému plnění.
Z toho důvodu částka odpovídající dani z přidané hodnoty, kterou bude
zatížena jednotlivá zásilka, nebude zaokrouhlována podle § 146
odst. 1 daňového řádu a v nezaokrouhlené podobě bude rovněž
uváděná v rámci zvláštního doplňkového celního prohlášení.
Pokud by byla částka
uvedena v haléřích, ale zaplacena by byla hotovostně, zaokrouhlí se
matematicky. V případě jednotlivé zásilky se také využije ustanovení
§ 36 odst. 5 zákona o DPH, podle kterého se do základu daně
nezahrnuje částka, vzniklá zaokrouhlením celkové úplaty na celou korunu.
Osoba používající
zvláštní režim při dovozu zboží nízké hodnoty je povinna částku odpovídající
dani za všechny zásilky za dané zdaňovací období, u nichž byl na celních
prohlášeních deklarován výběr daně z přidané hodnoty prostřednictvím
zvláštního režimu při dovozu zboží nízké hodnoty přiznat a zaplatit
správci daně. Lhůta pro zaplacení příslušné částky může být podle celních
předpisů u zásilek pozastavena nebo prominuta.
Zvláštní doplňkové
celní prohlášení (§ 110)
je speciální celní
prohlášení pro daňové účely, na které se použijí obecná ustanovení
o celním prohlášení obsažená v celním kodexu.
Daňový součet částek
odpovídajících daním za jednotlivé zásilky, se v souladu
s ustanovením § 146 odst. 1 daňového řádu zaokrouhlí na
celou korunu nahoru. Na základě podaného zvláštního doplňkového celního
prohlášení bude vyměřena daň, která je splatná následující pracovní den po
posledním dni lhůty pro podání zvláštního doplňkového celního prohlášení.
Náležitosti
a vzor zvláštního doplňkového celního prohlášení se stanoví vyhláškou
vydanou na základě zmocňovacího ustanovení podle § 70
odst. 1 písm. b) celního zákona.
Pokud se po podání
zvláštního doplňkového celního prohlášení ukáže potřeba změnit údaje v něm
tvrzené, například proto, že zásilky deklarované ve zvláštním doplňkovém celním
prohlášení nebyly doručeny, nebo byly příjemcem odmítnuty, což nebylo v okamžiku
podání zvláštního doplňkového celního prohlášení známo, podá osoba, která
používá zvláštní režim při dovozu zboží nízké hodnoty, žádost o doměření
cla v souladu s ustanovení § 21 odst. 1 celního
zákona, v níž uvede správné údaje.
Dále se tímto
ustanovením stanoví splatnost daně tvrzené ve zvláštním doplňkovém celním
prohlášení.
V odstavci 1 je stanoveno, že osoba povinná k dani,
která používá zvláštní režim při dovozu zboží nízké hodnoty, je povinna podat
nejpozději do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce zvláštní doplňkové celní
prohlášení za tento kalendářní měsíc, a to souhrnně za všechny osoby, na
jejichž účet jedná.
Jedná se
o prodlouženou lhůtu, která byla zvolena z toho důvodu, aby došlo
k co největšímu snížení předpokládaného počtu doměřovacích řízení vztahujících
se k případnému prominutí či vrácení daně. Držitelé povolení
k použití zvláštního režimu při dovozu zboží nízké hodnoty v této
lhůtě dostatečně identifikují zboží, které nemohlo být doručeno, nebo si ho
příjemci odmítli převzít, a tyto věci vyřídí v rámci podaného
zvláštního doplňkového celního prohlášení.
Podle odstavce 2 se toto zvláštní doplňkové celní prohlášení podává
elektronicky datovou zprávou prostřednictvím systému automatizovaného
zpracování dat podle prováděcího rozhodnutí Evropské komise 2019/2151 ze dne
13. prosince 2019, kterým se zavádí pracovní program pro vývoj elektronických
systémů stanovených v celním kodexu Unie a jejich uvedení do provozu.
V odstavci 3 se stanoví splatnost daně, a to
šestnáctý den po skončení kalendářního měsíce, za který se podává zvláštní
doplňkové celní prohlášení. Jedná se o den následující po dni, ve kterém
uplynula lhůta pro podání příslušného zvláštního doplňkového celního
prohlášení, ve kterém se tvrdí daň, jejíž splatnost se tímto ustanovením stanovuje.
Základní
ustanovení (Oddíl 1)
Úvodní ustanovení
(§ 110a)
Podle odstavce 1 byly doposud v § 110a zákona
o DPH řešeny dva režimy, a sice režim mimo Evropskou unii, který je
za současného znění určen osobám povinným k dani usazeným ve třetích
zemích a režim Evropské unie, který je za současného znění určen osobám
povinným k dani usazeným v Evropské unii.
Nově se doplňuje dovozní režim, který je určen všem
osobám povinným k dani pro plnění daňových povinností spojených
s prodejem zboží nízké hodnoty dovezeného na dálku. Současně dochází
v dosavadních režimech ke změnám.
Podle odstavce 2 může v tuzemsku použít zvláštní režim jednoho
správního místa osoba povinná k dani, která uskutečňuje vybrané plnění
a splňuje v tuzemsku podmínky pro použití zvláštního režimu jednoho
správního místa.
Beze
změny podle odstavce 3 zůstává, že v případě zvláštního režimu jednoho
správního místa je místně příslušným Finanční úřad pro Jihomoravský kraj
a podle odstavce 4, že ustanovení o příslušnosti Specializovaného
finančního úřadu v případě zvláštního režimu jednoho správního místa
nepoužijí.
Vymezení
základních pojmů (§ 110b)
V odstavci 1
písm. a) zůstává beze
změny, že daní se rozumí peněžité plnění spravované v rámci zvláštního
režimu jednoho správního místa.
Část ustanovení
upravující, že rozpočet, jehož příjmem je peněžité plnění podle tohoto písmene,
se považuje za veřejný rozpočet, byla přesunuta do nového odstavce 4.
V dosavadním
písmeni b)bylo definováno, co se rozumí vybranou službou. Tato definice byla
přesunuta do odstavce 2 a vzhledem k tomu, že zvláštní režim jednoho
správního místa je nově možné použít na větší rozsah plnění, zavádí se nový
pojem „vybrané plnění“.
V písm. b) se zavádí pojem „osoba uskutečňující vybraná
plnění“. Jedná se o osobu povinnou k dani, která uskutečňuje vybraná
plnění. Tento pojem v sobě zahrnuje pouze osobu, která reálně vybraná
plnění uskutečňuje, nikoliv zprostředkovatele.
V písm. c) se v souvislosti se zavedením pojmu
„vybrané plnění“ upravuje, že státem spotřeby je členský stát, ve kterém je
místo plnění uskutečňovaného vybraného plnění.
V písmeni d) je
definován stát identifikace jako členský stát, ve kterém se osoba uskutečňující
vybraná plnění nebo zprostředkovatel, registrují ve zvláštním režimu jednoho
správního místa. Nově se doplňuje pravidlo pro určení státu identifikace také
ve vztahu ke zprostředkovateli.
V písm. e) je definován uživatel jako osoba
uskutečňující vybraná plnění a zprostředkovatel, a to pouze, pokud
jsou v tuzemsku registrováni ve zvláštním režimu jednoho správního místa.
V dosavadním
znění je uvedeno, že uživatel je daňovým subjektem. Tato úprava byla vypuštěna.
Postavení uživatele jako daňového subjektu vyplývá již z § 108
odst. 4 písm. d) ve spojení s § 108
odst. 6 zákona o DPH. Zprostředkovatel, který je materiálně
zástupcem daňového subjektu, získává postavení daňového subjektu, nikoli
postavení zástupce ve smyslu § 25 a násl. daňového řádu.
Osoba uskutečňující
vybraná plnění, která v tuzemsku používá zvláštní režim jednoho správního
místa prostřednictvím zprostředkovatele, není samostatně registrována ve
zvláštním režimu jednoho správního místa, ale je pouze uvedena
v registraci zprostředkovatele. To znamená, že tato osoba není
uživatelem.
V odstavci 2 se obecně vymezuje okruh plnění, při kterých
lze používat zvláštní režim jednoho správního místa. Jedná se o vybraná
plnění. Vybraným plněním se pro účely zvláštního režimu jednoho správního místa
rozumí
•
podle písm. a) v případě režimu mimo Evropskou unii poskytnutí služby
osobě nepovinné k dani s místem plnění na území Evropské unie,
•
podle písm. b) v případě režimu Evropské unie
- poskytnutí služby osobě nepovinné k dani
s místem plnění na území Evropské unie,
- prodej zboží na dálku,
- dodání zboží provozovatelem elektronického rozhraní podle
§ 13a odst. 2 písm. b),
Podle
písm. c) v případě
dovozního režimu prodej dovezeného zboží na dálku,
•
které není předmětem spotřební daně a
•
jehož vlastní hodnota nepřesahuje 150 EUR.
Pokud
chce osoba uskutečňující vybraná plnění používat daný zvláštní režim, musí
uskutečňovat vybraná plnění, na která lze tento daný režim použít,
a zároveň musí splňovat podmínky pro tento daný režim, které jsou
stanoveny v § 110k pro režim mimo Evropskou unii, v § 110l
pro režim Evropské unie a v § 110m pro dovozní režim. Na rozdíl
od dosavadní úpravy, která pokrývala jen poskytování digitálních služeb, je
okruh těchto plnění širší a v rámci jednotlivých režimů se liší.
V odstavci 3 je provedena úprava definice provozovny. Za
provozovnu se pro účely zvláštního režimu jednoho správního místa považuje
i ta organizační složka osoby povinné k dani, která může přijímat
a využívat plnění, která jsou uskutečňována pro potřebu této provozovny,
neboť je dostatečně stálá a má vhodné personální a technické zdroje.
Do odstavce 4 byla částečně přesunuta úprava obsažená
v dosavadním odstavci 1 písm. a). Rozpočet, jehož příjmem je
peněžité plnění podle odstavce 1 písm. a), se považuje za veřejný
rozpočet.
Zprostředkovatel
a pověřující osoba (§ 110c)
V odstavci 1 je definován zprostředkovatel, kterým je
osoba povinná k dani, která má sídlo nebo provozovnu na území Evropské
unie a je pověřena osobou uskutečňující vybraná plnění, aby jejím jménem
a na její účet plnila povinnosti vyplývající z použití dovozního
režimu.
Pro registraci
ve zvláštním režimu jednoho správního místa v tuzemsku musí
zprostředkovatel splnit další podmínky, které jsou uvedeny v § 110m.
V odstavci 2se zavádí pojem „pověřující osoba“. Tento
pojem zahrnuje osobu uskutečňující vybraná plnění, která je uvedena
v registraci zprostředkovatele, nebo je k němu obdobně přiřazena
podle právních předpisů jiného členského státu. Jde tak jednak o osobu,
která je v tuzemsku uvedena v registraci zprostředkovatele, ale také
o osobu přiřazenou zprostředkovateli obdobně v jiném členském státě,
nehledě na způsob tohoto přiřazení.
Podle odstavce 3plní zprostředkovatel povinnosti vyplývající
z použití dovozního režimu za každou pověřující osobu samostatně. To
se týká evidencí, podávání daňového přiznání a dalších povinností.
Z odstavce 4 vyplývá, že pověřující osoba nemůže plnit
povinnosti vyplývající z použití dovozního režimu svým jménem a na
svůj účet ani prostřednictvím zástupce. To znamená, že dokud je osoba
uskutečňující vybraná plnění uvedena v evidenci zprostředkovatele, nebo
jinak přidělena zprostředkovateli v jiném členském státě, nemůže být
zaregistrována v tuzemsku jako osoba uskutečňující vybraná plnění,
a to ani prostřednictvím zástupce.
Odlišně tomu může být
v některých případech zrušení registrace zprostředkovatele (§ 110zy).
Podle odstavce 5 se povinnosti vyplývající z vybraných
plnění uskutečněných pověřující osobou považují za povinnosti
zprostředkovatele. Osoba uskutečňující vybraná plnění, která je uvedena
v registraci zprostředkovatele, nebo je k němu jinak přiřazena, již
povinnosti vyplývající z režimu jednoho správního místa sama plnit nemusí
a ani nemůže. Jedná se o fikci, na jejímž základě má zprostředkovatel
mimo jiné povinnost zaplatit daň z těchto vybraných plnění a tato daň
na něm může být vymáhána.
Obecná ustanovení
o správě daně ve zvláštním režimu jednoho správního místa v tuzemsku
(Oddíl 2)
Zastupování
(§ 110d)
Do § 110d byla
přesunuta úprava obsažená v § 110c zákona o DPH.
Plnou moc lze udělit
pouze v rozsahu opravňujícím k zastupování ve všech úkonech, řízeních
nebo jiných postupech v rámci daného režimu zvláštního režimu jednoho
správního místa; to platí i pro zprostředkovatele pověřeného více
pověřujícími osobami. Změna umožňuje zastoupení různými subjekty pro jednotlivé
režimy zvláštního režimu jednoho správního místa nebo umožňuje zastoupení
například pouze v jednom z režimů, které daná osoba používá.
Pokud
uděluje plnou moc zprostředkovatel, nemůže ji v roli zprostředkovatele
udělit samostatně za jednotlivé osoby uskutečňující vybraná plnění k němu
přiřazené. Zprostředkovatel může mít v procesním postavení
zprostředkovatele pouze jednoho zástupce.
Pokud je osoba
povinná k dani registrována v dovozním režimu jako zprostředkovatel
a zároveň jako osoba uskutečňující vybraná plnění, je této osobě umožněno
zvolit si zástupce samostatně v procesním postavení osoby uskutečňující
vybraná plnění a samostatně v procesním postavení zprostředkovatele.
Doručování
(§ 110e)
Podle odstavce 1 doručuje správce daně písemnost elektronicky, a to
prostřednictvím datové schránky, nebo veřejné datové sítě na elektronickou
adresu uvedenou v přihlášce k registraci, nemá-li adresát
zpřístupněnu datovou schránku. Na rozdíl od současné úpravy se
i v případě státu spotřeby umožňuje doručování prostřednictvím datové
schránky, a to vzhledem k tomu, že ČR může být zároveň státem
spotřeby i státem identifikace a doručovat tak v obou těchto
rolích českým subjektům.
Podle odstavce 2 se upomínka upozorňující na nesplnění
povinnosti doručuje pouze prostřednictvím veřejné datové sítě na elektronickou
adresu uvedenou v přihlášce k registraci.
Z odstavce 3 vyplývá, že písemnost, která se doručuje prostřednictvím
veřejné datové sítě na elektronickou adresu, se považuje za doručenou okamžikem
odeslání správcem daně prostřednictvím elektronického portálu.
Evidence pro účely
zvláštního režimu jednoho správního místa (§ 110f)
Podle odstavce 1 jsou osoba uskutečňující vybraná plnění nebo
zprostředkovatel povinni k uskutečněným vybraným plněním vést evidenci.
Pokud bude jménem a na účet osoby uskutečňující vybraná plnění plnit
povinnosti zprostředkovatel, vztahuje se povinnost vést evidenci pouze na
zprostředkovatele a osoba uskutečňující vybraná plnění tedy již tuto
evidenci vést nemusí. Jedná se o údaje, které mají být vedeny pro účely použití
režimu Evropské unie a režimu mimo Evropskou unii stanovuje čl. 63c
odst. 1 nařízení Rady a pro účely dovozního režimu čl. 63c
odst. 2 nařízení Rady.
V odstavci 2 je bez věcné změny uvedena povinnost pro
osobu uskutečňující vybraná plnění nebo zprostředkovatele uchovávat údaje podle
odstavce 1po dobu 10 let od konce kalendářního roku, ve kterém bylo plnění
uskutečněno a tyto údaje poskytnout na žádost správce daně nebo správce
daně příslušného státu spotřeby elektronicky.
Poslední známá daň
(§ 110g)
Podle odstavce 1se poslední známou daní pro účely zvláštního
režimu jednoho správního místa rozumí daň ve výši, ve které byla naposledy za
příslušné zdaňovací období tvrzena osobou uskutečňující vybraná plnění nebo
zprostředkovatelem, kteří jsou registrováni k dani ve zvláštním režimu
jednoho správního místa, v daňovém přiznání, nebo správcem daně pravomocně
doměřena z moci úřední.
Odstavec 2 řeší, případy, kdy je místo plnění
v jiném členském státě. Potom se pro účely zvláštního režimu jednoho
správního místa poslední známou daní rozumí výsledná daň, jak byla dosud
stanovena podle právních předpisů jiného členského státu. Důvodem je
skutečnost, že plátce může podat dodatečné daňové přiznání, které je navázané
na poslední známou daň.
Způsob placení
daně (§ 110h)
Podle odstavce 1 a 2 se daň se platí správci daně v eurech, daň se platí
na příslušný účet správce daně vedený v eurech, a to bezhotovostním
převodem.
Z odstavce 3 vyplývá, že osoba uskutečňující vybraná
plnění nebo zprostředkovatel jsou povinni uvést, na kterou daň je platba
určena, a označit platbu referenčním číslem příslušného daňového přiznání.
Přeplatek
(§ 110i)
V § 110i je
řešeno speciální pravidlo pro přeplatek.
Podle odstavce 1správce daně nepřevede přeplatek na vymáhaný
nedoplatek nebo na neuhrazenou částku zajištěné daně. Vznikne-li tak vratitelný
přeplatek, správce daně jej vrátí ve lhůtě pro jeho vrácení poté, co provede
jeho započtení na úhradu vymáhaného nedoplatku nebo neuhrazené částky zajištěné
daně. Za den úhrady vymáhaného nedoplatku se považuje den, kdy k tomuto
započtení došlo.
Přeplatek tak bude
možné převést pouze na zbývající nedoplatky. Při neexistenci nedoplatků, na
které by bylo možné přeplatek převést, se tento přeplatek stane vratitelným.
K vrácení
přeplatku nedojde před tím, než jeho správnost potvrdí zahájený kontrolní
postup. Obdobný princip platí i pro započtení takovéhoto přeplatku na
vymáhané nedoplatky a na neuhrazenou částku zajištěné daně. Samotné
započtení přeplatku musí být upřednostněno před jeho vrácením.
Z odstavce 2 vyplývá, že za dobu, po kterou nebylo možné
převést přeplatek, který byl započten podle odstavce 1, na úhradu vymáhaného
nedoplatku nebo neuhrazené částky zajištěné daně, nevzniká osobě uskutečňující
vybraná plnění nebo zprostředkovateli v tomto rozsahu úrok
z prodlení.
Z odstavců 3
a 4 vyplývá, že
vratitelný přeplatek nižší než 10 EUR se nevrací a úrok
z vratitelného přeplatku se nepřizná, nepřesahuje-li 40 EUR.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 10-11/2021
a komentář k zákonu o DPH po novele v měsíčníku Poradce 5-6/2022,
který právě vychází.
V zákoníku
práce se vyskytují ustanovení, která mnohdy nemají jednoznačný výklad. Odraz
mají v personální činnosti zaměstnavatelů. Předkládáme proto čtenářům
výběr problémových okruhů i s jejich řešením, s nimiž se
v praxi nejčastěji setkávají nebo mohou setkat. Nejde o ucelený
výklad, ale o upozornění na možné pracovněprávní problémy, které se v současnosti
vyskytují po novele zákoníku práce č. 285/2020 Sb. Zájemcům
o aktuální komentář k zákoníku práce připomínáme jeho vydání naším
vydavatelstvím, v němž jsou zapracovány nejnovější legislativní závěry
a doplňky s účinností od 1. července 2020 a od 1. ledna 2021.
1. Občanský zákoník
v pracovněprávní praxi
Občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
(dále “o. z.“) je činný více jak 7 let. V pracovněprávních vztazích se
uplatňuje jako podpůrný (subsidiární) předpis ve vztahu k zákoníku práce
(dále ZP).Řada pojmů z O. z. je pro pracovněprávní praxi dominantní
a jejich správný výklad má pro advokátní i soudní praxi důležitý
význam. Podívejme se na nejdůležitější z nich, které jsou v našem
právním řádu nové a jejich právní důsledky musí být řešeny ve vztazích
mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Většinu z nich ZP neobsahuje
a musíme je „hledat“ v O. z. Chci z pohledu advokáta připomenout
jeho dosavadní aplikaci v pracovněprávních vztazích s důrazem na
některé osvědčující se instituty.
Podpůrná platnost
O. z. se použije na
pracovněprávní vztahy vždy, neobsahuje-li ZP speciální úpravu, a to, aniž
by bylo třeba zvláštního odkazu (viz § 9 odst. 2 O. z.
a § 4 ZP). Není tedy možné, aby například smlouva o nástupu do
zaměstnání byla sjednána podle o. z., stejně jako dohoda o zvýšení nebo
prohloubení kvalifikace apod. Podle O. z. je však možné sjednat např. smlouvu
s lékařem nebo zdravotnickým zařízením k provádění pracovnělékařské
péče, dohodnout manažerskou smlouvu apod.
Právní jednání
O. z. přinesl
zásadní změny při posuzování právních úkonů, které za zaměstnavatele činí
jejich zástupci. Právní úkony již nedefinuje. Jsou legislativně nahrazeny
pojmem „ právní jednání „ která řadí mezi právní skutečnosti. Podle § 545 O. z.
právní jednání vyvolává právní následky, které jsou v něm vyjádřeny, jakož
i právní následky plynoucí ze zákona, dobrých mravů, zvyklostí
a zavedené praxe stran.
K platnosti
právního jednání za zaměstnavatele učiněného v písemné formě se podle O.
z. vyžaduje podpis jednajícího. Písemná forma je zachována i při právním
jednání, které je učiněno elektronicky nebo jinými technickými prostředky
umožňujícími zachycení jeho obsahu a určení jednající osoby. Byl-li záznam
pořízen při provozu závodu a dovolá-li si jej druhá strana k svému
prospěchu, má se za to, že záznam je spolehlivý.
Neplatnost
právního jednání
Nejčastěji se
uplatňuje neplatné právní jednání při nedodržení písemné formy podle § 582
O. z. . Z této úpravy vychází i ZP. Smluvní strany mohou nedostatek
písemné formy právního jednání dodatečně odstranit s právními účinky od
počátku tohoto jednání. Neplatnosti se není možné dovolat v případě
právních jednání, jimiž vzniká nebo se mění základní pracovněprávní vztah,
bylo-li již započato s plněním. To se týká zejména případů, kdy
pracovní smlouva, jíž se zakládá pracovní poměr, byla dohodnuta jen ústně,
stejně jako u dohody o pracovní činnosti nebo u dohody
o provedení práce (viz § 20 ZP). Jde sice o významné porušení
právní povinnosti zaměstnavatelem, který měl pracovněprávní vztah uzavřít
písemně, ale na platnost tohoto vztahu to nemá vliv, pokud již bylo započato
s plněním (zaměstnanec začal pracovat).
Příklad 1
Zaměstnanec
začal pracovat podle ústní dohody o pracovní činnosti. Později si to
rozmyslel a s odkazem „jen“ na ústní ujednání a dohodu předčasně
ukončil. Jedná se o protiprávní jednání, neboť neplatnost dohody pro
absenci písemné formy nemohl namítnout z toho důvodu, že již bylo započato
s plněním.
Kdy se
nepřihlíží k právnímu jednání
O. z. přinesl nový
způsob řešení neplatnosti právního jednání. Chybí-li vůle jednající smluvní
strany, není míněna vážně anebo je projevena nesrozumitelně či neurčitě, nejedná
se vůbec o právní jednání. V těchto případech se jedná pouze
o zdánlivé právní jednání. Takové jednání není neplatné, ale pro právo
neexistuje, nemohou vznikat žádné právní důsledky. Ustanovení § 554 O.
z. uvádí, že se k takovému jednání nepřihlíží.
Z tohoto
ustanovení vyšel i změnový zákon č. 303/2013 Sb.. s
pracovněprávními důsledky. V řadě jeho ustanovení se uvádí pojem
„k takovému jednání se nepřihlíží“. Je to zejména v případech,
kdy právní jednání není učiněno ve formě, jakou určuje ZP. Je to například
ústní výpověď z pracovního poměru nebo dojde-li k ujednání, které
právo zaměstnance určuje v nižší nebo vyšší míře, než kterou stanoví ZP
nebo kolektivní smlouva jako nejméně nebo nejvýše přípustnou.
Příklad 2
Nepřihlíží se
(právní jednání nemá žádné právní důsledky, neexistuje) například k:
- ujednání v kolektivní smlouvě, která
zaměstnancům ukládá povinnost nebo zkracuje jejich práva stanovená ZP,
- kolektivní smlouvě, která nebude uzavřena
písemně a nebude podepsána smluvními stranami na téže listině,
– výpovědi
z pracovního poměru, která nebude písemná, stejně tak
i k okamžitému zrušení pracovního poměru,
- zrušení pracovního poměru ve zkušební době,
které nebude písemné,
- dohodě o pracovní činnosti nebo dohodě
o provedení práce sjednané ústně,
- použití mzdy nebo platu zaměstnance
k zajištění dluhu,
- vnitřnímu předpisu podle § 305 ZP, který
bude obsahovat povinnosti,
- odchýlení se smluvních stran od právní úpravy
zástavního práva, kterým by si zaměstnavatel zajišťoval splnění práva
zaměstnancem.
Úmyslné jednání
proti dobrým mravům
V několika
ustanoveních ZP (např. v oblasti náhrady škody) se uvádí, že jednání
zaměstnavatele nebo zaměstnance nesmí být v rozporu s dobrými mravy.
Pojem „dobré mravy“
se objevuje i v O. z. Při právním jednání, které by bylo
v rozporu s touto zásadou, stanoví jeho neplatnost.
ZP stanoví sankce nejen v případě konkrétních porušení
příslušných ustanovení účastníky pracovněprávních vztahů, ale i tehdy,
nejedná-li zaměstnavatel nebo zaměstnanec v rozporu s právní normou,
ale nedodržel zásadu dobrých mravů.
V právních
předpisech výklad pojmu „dobré mravy“ nenalezneme, jejich obsahem se však
několikráte zabýval Nejvyšší soud ČR (např. rozsudek Nejvyššího soudu České
republiky č. 19/1998 Sb. rozh.).
Příklad 3
Podle judikatury
se dobrými mravy rozumí „souhrn společenských, kulturních a mravních
norem, jež v historickém vývoji osvědčují jistou neměnnost, vystihující
podstatné historické tendence, jsou sdíleny rozhodující částí společnosti
a mají povahu norem základních. Ekonomickou, právní i sociální
integrací nabývají dobré mravy postupně mezinárodního (evropského) charakteru,
který postupně převáží nad jejich dosavadním národním (státním) pojetím.
V rozporu s dobrými mravy je jednání (právní úkon), které se nepříčí
zákonu, ani jej neobchází, ale přesto je z hlediska mravních zásad, na
kterých spočívá společnost, nežádoucí.“
V pracovním
procesu jde například o pravidla občanské spolupráce, která vyjadřují
„dobré mravy“. Patří sem např. předávání zkušeností mladším zaměstnancům, pomoc
při plnění pracovních úkolů apod. V souladu s dobrými mravy má být
dále např. výkon práv a povinností zaměstnavatele i zaměstnance
(§ 14 odstavec 1 ZP). V oblasti náhrady škody každé porušení dobrých
mravů (§ 265 odstavec 1 ZP) nemusí mít za následek vznik odpovědnosti
zaměstnavatele za škodu. Zaměstnanec musí prokázat, že šlo o úmyslné
porušení dobrých mravů.
Podnik
a podnikání
Mezi nejvýznamnější
pojmy v O. z. pro pracovněprávní účely patří vymezení pojmů „podnik“
a
„ podnikání“.
Vzhledem
k tomu, že O. z. zrušil obchodní zákoník č. 513/1991 Sb., mají
tyto definice pro pracovněprávní účely značný význam.
Vychází se
z nich například při posuzování práce načerno (tzv. nelegální práce). Podle
§ 420 O. z. se za podnikatele považuje fyzická nebo právnická osoba,
která samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost
živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem
dosažení zisku.
Tato definice se téměř neliší od
dřívější úpravy, která byla obsažena v § 2 obchodního zákoníku
a živnostenského zákona. Rozumí se tím plnění svěřených úkolů samostatně,
soustavně, na vlastní odpovědnost a za účelem dosažení zisku.
Podle § 420 O. z. má podnikání
tyto znaky:
Samostatnost: Nejvíce odlišuje činnost
podnikatelskou od činnosti v pracovněprávním vztahu požadavek
samostatnosti. Je to tehdy, jestliže osoba (živnostník) rozhoduje o své
činnosti samostatně a sama ji organizuje. Není možné za samostatnou
považovat činnost v závislém (podřízeném) postavení, zejména činnost,
která je vykonávána pro jedinou osobu, která určuje a řídí podstatné
složky jejího provádění. Zjistí-li se, že činnost není prováděna samostatně,
nejde vůbec o živnost.
Soustavnost: Za
soustavnou nelze považovat činnost jednorázovou nebo nahodilou, i když by
existovaly ostatní podnikatelské znaky. S požadavkem soustavnosti není
v rozporu, je-li činnost vykonávána sezónně. Podle okolností lze hodnotit
jako soustavnou činnost i jednání jednorázové, dochází-li k jeho
opakování v průběhu určitého období.
Vlastní účet: Za
podnikatele se považuje osoba zapsaná v obchodním rejstříku a tuto
činnost vykonává na vlastní účet.
Vlastní
odpovědnost: Požadavek
provozování živnosti na vlastní odpovědnost vyjadřuje podnikatelské riziko.
Podnikatel odpovídá za své závazky celým svým majetkem.
Dosažení zisku: Není
rozhodující, zda bude zisku skutečně dosaženo, postačuje, je-li zde takový
úmysl a vůbec není rozhodující, pro jaké účely bude zisk použit.
Bude-li občan
vykonávat pro zaměstnavatele činnost s uvedenými znaky, jedná se
o podnikání a nikoliv o nelegální práci. Sjedná-li však
podnikatelskou smlouvu (např. podle živnostenského zákona) a nebudou znaky
podnikání naplněny, jedná se o závislou činnost (viz § 2 a 3
ZP), a z toho důvodu nelegální práci.
Příslib zaměstnání
Vzniku pracovní smlouvy může předcházet shodný projev vůle účastníků
pracovněprávního vztahu pracovní smlouvu uzavřít. Jako ostatní právní jednání
i pracovní smlouva musí být učiněna svobodně, srozumitelně, vážně
a určitě. Je-li dohoda o přijetí do zaměstnání uzavřena, pak
z ní pro zaměstnavatele plynou i dohodnuté závazky. Ve většině
případů je to povinnost, že zaměstnavatel uzavře s občanem pracovní smlouvu,
a tím mu poskytne zaměstnání.
O. z. smlouvu o smlouvě budoucí (v pracovněprávních vztazích
„příslib zaměstnání“) výslovně upravuje v § 1785. Podle ní se
jedna ze smluvních stran zavazuje, že po vyzvání v sjednané lhůtě (jinak
do jednoho roku) uzavře budoucí smlouvu.
Dospějí–li strany při jednání o smlouvě tak daleko, že se uzavření
smlouvy jeví jako vysoce pravděpodobné, jedná nepoctivě ta strana, která přes
důvodné očekávání druhé strany v uzavření smlouvy jednání o uzavření
smlouvy ukončí, aniž pro to má spravedlivý důvod (§ 1729 odstavec 1 O. z.
).
Příklad 4
Zaměstnanec ukončí jednání o uzavření budoucí pracovní smlouvy
proto, že dostal výhodnější finanční nabídku od jiného zaměstnavatele.
V tomto případě může zaměstnavatel požadovat náhradu škody, která odpovídá
ztrátě z neuzavřené smlouvy v obdobných případech. Jedná se např.
o úhradu mzdových nákladů na přesčasy, jejichž výkon si musel
zaměstnavatel zajistit.
Pro úspěch v případném soudním sporu by ovšem bylo nutné prokázat,
že tento občan jednal nepoctivě. Záleží pak na hodnocení všech skutečností,
zejména spočívající v osobě budoucího zaměstnance, rodinné a sociální
situaci a apod. Obdobně by se postupovalo v případě, kdyby pracovní
smlouvu neuzavřel zaměstnavatel.
Adhezní smlouvy
O. z. umožňuje
uzavírat tzv. adhezní smlouvu, která se může uplatnit při uzavírání smluv
a dohod podle ZP. Jedná se o adhezní způsob uzavírání smlouvy,
nikoliv o smlouvu samotnou. Podstata je v tom, že smlouva podle
§ 1798 O. z. nevzniká tak, že si strany obsah smlouvy ujednají, ale tím způsobem,
že jedna strana předloží druhé hotový text smlouvy a druhá strana má možnost
návrh buď přijmout, anebo odmítnout. Pro velký počet případů
i v personální praxi je to postup racionální a z hlediska
nákladů ekonomicky účelný. Při tomto způsobu uzavírání smluv nemůže však
silnější strana vnutit slabší straně smluvní podmínky výhodné pro sebe
a nevýhodné pro druhou stranu. V pracovněprávních vztazích je vždy
slabší stranou zaměstnanec.
Nejtypičtější
příklady z personální praxe mohou být pracovní smlouvy nebo dohody
o pracích konaných mimo pracovní poměr, kdy např. zaměstnavatel předloží
zaměstnanci hotový text těchto dohod (zpravidla předtištěný formulář).
Promlčení práva ve lhůtě
Právo upravené
v pracovněprávních vztazích se promlčí, jestliže nebylo vykonáno
v době stanovené v občanském zákoníku.
O. z. tyto otázky
upravuje v § 609 a násl., ZP tyto otázky neřeší. Promlčecí
lhůta je tříletá. Strany si mohou ujednat kratší nebo delší promlčecí lhůtu
počítanou ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé, nejméně však
v trvání jednoho roku a nejdéle v trvání patnácti let.
K promlčení soud přihlédne jen uplatní-li tuto námitku dlužník. Pak nelze
právo věřiteli přiznat. Po dobu soudního uplatnění promlčecí doba neběží.
Účelem institutu
promlčení je stimulovat věřitele, aby svá práva uplatnil včas a přispěl
tak k právní jistotě. Jestliže by věřitel, poté co mu vznikla možnost
uplatnit svá práva, příliš dlouho s tím otálel, ztížila by se možnost
dopátrat se skutkového stavu.
Zvláštní právní
úprava platí pro promlčecí dobu práv na náhradu škody. Tato práva se promlčí
nejpozději za deset let ode dne, kdy škoda nebo újma vznikla (§ 636 NOZ).
Byla-li škoda nebo újma způsobena úmyslně, promlčí se právo na její náhradu
nejpozději za patnáct let ode dne, kdy škoda nebo újma vznikla.
To platí i pro
uplatnění náhrady škody, která vznikla porušením právní povinnosti
v důsledku poskytnutí, nabídnutí nebo přislíbení úplatku jiným než
poškozeným, anebo v důsledku přímého nebo nepřímého vyžadování úplatku od
poškozeného.
Zánik práva
Na rozdíl od
promlčení, které musí účastník uplatnit, aby byl úspěšný ve sporu,
k zániku práva uplynutím stanovené doby (prekluzi), soud přihlíží
z úřední povinnosti. V pracovněprávních vztazích jde
o jen o několik práv, která podléhají prekluzi. K jejich
uplatnění musí tedy dojít ve stanovené lhůtě, jinak zanikají. ZP tyto lhůty
uvádí v § 330.
Příklad 5
Jedná se o:
- návrh na
určení, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou (§ 39
odst. 4 ZP– do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit uplynutím
sjednané doby),
- výpověď
zaměstnanci pro jiné porušení povinnosti zvlášť hrubým způsobem, porušení
dočasného režimu práce neschopného zaměstnance (§ 57 odstavec 1 ZP – do 1
měsíce, kdy se zaměstnavatel o tomto porušení dověděl, nejpozději však do
1 roku ode dne, kdy takový důvod k výpovědi vznikl)
- podání
výpovědi z pracovního poměru zaměstnavatelem nebo zrušení pracovního
poměru z důvodů porušení pracovních povinností (§ 58 ZP– do 2 měsíců
ode dne, kdy se o tomto porušení dověděl),
- okamžité
zrušení pracovního poměru zaměstnancem (§ 59 ZP– do 2 měsíců ode dne, kdy
se o důvodech k okamžitému zrušení dověděl),
- neplatnost
rozvázání pracovního poměru výpovědí, okamžitým zrušením, zrušením ve zkušební
době nebo dohodou (§ 72 ZP – do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr
skončit tímto rozvázáním),
- nesouhlas
zaměstnance s obsahem pracovního posudku (§ 315 ZP – zaměstnanec musí
uplatnit právo na opravu posudku u soudu do 3 měsíců ode dne, kdy se
o jeho obsahu dověděl)
-
podání výpovědi
zaměstnancem v souvislosti s přechodem práv a povinností
z pracovněprávních vztahů– (§ 339a ZP– do 2 měsíců ode dne nabytí
účinnosti přechodu práv a povinností).
Poznámka 1)
V právních
předpisech výklad pojmu „dobré mravy“ nenalezneme, jejich obsahem se však
několikráte zabýval Nejvyšší soud ČR (např. rozsudek Nejvyššího soudu České
republiky č. 19/1998 Sb. rozh.). Podle judikatury se dobrými mravy
rozumí „souhrn společenských, kulturních a mravních norem, jež
v historickém vývoji osvědčují jistou neměnnost, vystihující podstatné
historické tendence, jsou sdíleny rozhodující částí společnosti a mají
povahu norem základních. Ekonomickou, právní i sociální integrací nabývají
dobré mravy postupně mezinárodního (evropského) charakteru, který postupně
převáží nad jejich dosavadním národním (státním) pojetím. V rozporu
s dobrými mravy je jednání (právní úkon), které se nepříčí zákonu, ani jej
neobchází, ale přesto je z hlediska mravních zásad, na kterých spočívá
společnost, nežádoucí“.
Více již
najdete v měsíčníku Daně, účetnictví, vzory a případy č. 1-2/2022.