Současně s koncem kalendářního roku
2021 nastává pro většinu účetních jednotek období, kdy dokončují nebo se
připravují na sestavení účetní závěrky. Před sestavením účetní závěrky je
nezbytné provést a zaúčtovat řadu transakcí, které jsou specifické právě pro
tuto oblast. V tomto příspěvku, ve vazbě na platnou legislativní úpravu a časté
dotazy v oblasti účetní závěrky, si připomeneme, na co si dávat pozor, co
mít na paměti a co zkontrolovat v této závěrečné fázi vedení účetnictví
podnikatelů. Účetní předpisy, a tedy i pravidla pro sestavení účetní závěrky,
se nijak nezměnily, významně se však změnila ekonomická situace mnoha
společností a s ní i rizika, která je potřeba v rámci sestavení účetní závěrky
posoudit a promítnout v účetnictví. Dopady pandemie COVID-19 z pohledu
zpracování účetnictví uvádíme průběžně v textu a příkladech.
1. Právní a věcný rámec účetní závěrky,
Účetní závěrka pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími
v soustavě podvojného účetnictví, za účetní období započaté v roce
2021 je upravena v těchto základních účetních normativech:
1.
Zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon“ nebo
„zákon o účetnictví“).
2.
Vyhláška
č. 500/2002 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které
jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů (dále „vyhláška“).
3.
České účetní standardy
pro podnikatele č. 001 až 023 (dále „ČÚS“).
Poznámka
Aktuální znění zákona o účetnictví, vyhlášky
a Českých účetních standardů lze nalézt např. na internetové adrese
Ministerstva financí, http://www.mfcr.cz, záložka „Veřejný sektor“,
„Účetnictví a účetnictví státu“, „Účetnictví podnikatelů a neziskového sektoru“
a „Právní rámce“.
·
Zákon o účetnictví
Definice účetní závěrky je obsažená v § 18 odst. 1 zákona.
V zákoně jsou uvedeny termíny sestavení účetní závěrky v běžných
případech i v některých případech mimořádných. Zákon v § 20 dále
doplňuje další kritéria, kdy musí být účetní závěrka ověřena auditorem,
a v § 21 ukládá také povinnost pro auditované účetní
jednotky vyhotovení výroční zprávy, její strukturu a obsah. Podstatné je
vymezení způsobů zveřejňování účetní závěrky a výroční zprávy
uvedené v § 21a. Dále zákon věnuje několik obecných ustanovení konsolidované
účetní závěrce v § 22 až 23a.
·
Vyhláška
č. 500/2002 Sb.
je určena pro podnikatele a upravuje v části druhé a páté:
·
rozsah a způsob sestavování účetní závěrky v plném a ve
zkráceném rozsahu,
·
uspořádání, označování
a obsahové vymezení
položek majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv v účetní
závěrce,
·
uspořádání, označování
a obsahové vymezení nákladů, výnosů a výsledků hospodaření
v účetní závěrce,
·
uspořádání a obsahové
vymezení vysvětlujících a doplňujících informací v příloze
v účetní závěrce,
·
uspořádání a obsahové
vymezení přehledu o peněžních tocích a přehledu o změnách
vlastního kapitálu,
·
uspořádání, označování
a obsahové vymezení položek konsolidované účetní závěrky, metody
konsolidace a postup zahrnování účetních jednotek do konsolidačního
celku.
·
České účetní standardy
pro podnikatele
jsou vydávány
v souladu s ustanovením § 36 zákona o účetnictví. Plné
znění a změny standardů jsou publikovány ve Finančním zpravodaji
Ministerstva financí ČR, nejsou
tedy zákonnou normou. V účetních standardech je stanoven zejména bližší
popis účetních metod a postupů účtování. Podnikatelské účetní jednotky se
mohou od standardů odchýlit, pokud tím zajistí věrný a poctivý obraz
předmětu účetnictví. V případě odchýlení se od standardů jsou účetní jednotky
povinny uvést v příloze účetní závěrky důvody tohoto postupu.
·
Další ustanovení o
účetních závěrkách
obsahují zejména následující právní předpisy (ve znění pozdějších
předpisů):
Þ
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích („ZOK“), je jednou ze základních právních
norem, která zasahuje do oblasti ekonomiky, účetnictví a daní. Nejenže definuje
právní rámec pro skutečnosti, které jsou předmětem zobrazení v účetnictví, ale
vazba je i obrácená. Účetnictví v řadě případů definuje pojmy a poskytuje
hodnoty, se kterými ZOK následně pracuje. Účetní závěrky se týká zejména § 196,
který ukládá jednateli společnosti s ručením omezeným zajišťovat řádné
vedení předepsané evidence a účetnictví (tedy i sestavení účetní závěrky),
v § 435 odst. 4 je tato povinnost uložena představenstvu akciové společnosti,
v § 707 představenstvu družstva. Zásadní je úprava vymezená v § 181 pro
společnosti s ručením omezeným a § 403 pro akciové společnosti, že řádnou
účetní závěrku projedná valná hromada nejpozději do 6 měsíců od posledního dne
předcházejícího účetního období.
Þ
Zákon č. 89/2012 Sb.,
občanský zákoník, vymezuje povinnost sestavit účetní závěrku
v některých případech (např. při přeměnách a změnách právní formy,
dále při likvidaci).
Þ
Zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností
a družstev, doplňuje občanský zákoník a zákon
o účetnictví o další situace týkající se povinnosti uzavření
účetních knih a sestavení účetní závěrky, popř. její ověření
auditorem, při přeměnách (zejména v § 11 a 12, v případě
změny právní formy § 365 a 366). Přeměnu lze uskutečnit fúzí,
rozdělením, převodem jmění na společníka nebo změnou právní formy. Hlava
XIV zákona obsahuje zvláštní ustanovení o přeshraniční fúzi.
Þ
Další termíny pro
sestavení účetní závěrky ukládá zákon č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, a to zejména v § 277
odst. 3, § 302 odst. 4, § 313 odst. 2, § 330
odst. 5.
Þ
Požadavky na vedení
účetnictví ve vymezených případech (např. pokud se fyzická nebo právnická osoba účastní hospodářské
soutěže) ukládá kromě právních předpisů v oblasti účetnictví i zákon
č. 319/2006 Sb., o některých opatřeních ke zprůhlednění
finančních vztahů v oblasti veřejné podpory, který v ustanovení
§ 5 odst. 1 stanoví další požadavky na účtový rozvrh a účetní
závěrku,
Þ
Úpravy pro veřejné
rejstříky obsahuje zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících
právnických a fyzických osob a o evidenci
svěřenských fondů („rejstříkový zákon“); v § 66 písm. c) uvádí, které účetní
dokumenty obsahuje sbírka listin.
·
Použití mezinárodních
účetních standardů
Mezinárodní standardy účetního výkaznictví („IFRS“) povinně používají k účtování
a sestavení své individuální účetní závěrky v současné době
podle § 19a a 23a zákona o účetnictví pouze účetní jednotky, které jsou emitentem
cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu
(kotované společnosti). Přehled emitentů cenných papírů vede Česká národní
banka. Ostatní účetní jednotky, jejichž papíry nejsou kotovány, se mohou
rozhodnout, zda budou svou konsolidovanou účetní závěrku sestavovat
podle českých účetních předpisů nebo podle IFRS. Tyto nekotované společnosti
mohou zvolit, zda budou podle IFRS účtovat a sestavovat také svou
individuální účetní závěrku, a to za předpokladu, že je vysoce
pravděpodobné, že k rozvahovému dni budou vytvářet konsolidační celek.
Stejnou možnost mají také konsolidované společnosti, jejichž konsolidující
účetní jednotka (mateřská společnost) používá pro sestavení konsolidované
účetní závěrky IFRS, pokud je vysoce pravděpodobné, že k rozvahovému dni
bude konsolidovaná účetní závěrka zahrnuta do jejího konsolidačního celku.
Rozhodnutí o použití IFRS pro účtování a sestavení účetní závěrky
v tomto případě podléhá schválení nejvyšším orgánem účetní jednotky
vzhledem k tomu, že přechod na jiný účetní systém i účtování podle IFRS je
složitá a nákladná záležitost.
V souladu s § 9 odst. 2 zákona o účetnictví
tyto účetní jednotky použijí metody uvedené v IFRS (tj. účetní
výkaznictví), v ostatním týkajícím se vedení účetnictví postupují
podle českých účetních předpisů (tzn. účetní doklady, účetní knihy, určení
osob odpovědných za účetní případ a za jeho zaúčtování, vedení účetnictví
v českém jazyce, inventarizace, zajištění integrity mezi účty a účetní
závěrkou, výroční zpráva, vymezení konsolidačního celku, aj.).
Z mezinárodních
účetních standardů nelze zjišťovat základ daně z příjmů. Jedná se o ustanovení § 23
odst. 2 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb. o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále „ZDP“), podle kterého se pro
zjištění základu daně se vychází z výsledku hospodaření (zisk nebo
ztráta), a to vždy bez vlivu mezinárodních účetních standardů. Na toto
ustanovení navazuje pokyn Ministerstva financí D-295 zveřejněný ve
Finančním zpravodaji č. 1/1 ze 13. 1. 2006. Ten rámcově stanoví postupy
při úpravách rozdílností vznikajících při účtování jednotlivých účetních
případů podle mezinárodních účetních standardů a českých účetních předpisů.
Dále se budeme
věnovat výhradně postupům v účetní závěrce pro účetní jednotky, které jsou
podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví a neúčtují
ani nesestavují účetní závěrku podle IFRS.
2. Účetní zásady a principy
Za účetní zásady a principy
se obecně považuje soubor pravidel, které jsou spojené s účetnictvím, jako
způsobu zachycení ekonomické reality formalizovaným a předvídatelným způsobem.
Účetní jednotky se těmito zásadami a principy řídí při vedení účetnictví a
sestavování účetní závěrky. Účetní zásady je nezbytné posuzovat ve vzájemných
souvislostech jako nedílný celek. Ve stávající právní úpravě jsou obecné účetní
zásady zapracovány do konkrétních ustanovení zákona o účetnictví v následujících
ustanoveních.
·
Zásada věrného
a poctivého zobrazení (§ 7
odst. 1)
Účetní jednotky jsou
povinny vést účetnictví, tak, aby účetní závěrka sestavená na jeho základě
podávala věrný
a poctivý obraz o majetku a jiných aktivech, vlastním kapitálu,
závazcích a jiných pasivech, nákladech a výnosech a tedy
i o výsledku hospodaření účetní jednotky. Jedná se o hierarchicky nejvýše postavenou
účetní zásadu.
·
Zásada účetní jednotky (§ 4 odst. 9, § 1 odst. 2,
§ 2)
Tato zásada vychází z předpokladu, že
skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, se vždy vztahují ke konkrétnímu
subjektu – ekonomickému celku, který
se označuje jako účetní jednotka. Účetní jednotka může, ale nemusí mít právní
subjektivitu.
·
Zásada nepřetržitého
trvání účetní jednotky (§ 7
odst. 3)
Nepřetržitým trváním účetní jednotky se rozumí nejen právní, ale
především ekonomické trvání po dobu blízké budoucnosti, obecně po dobu
následujících 12 měsíců po rozvahovém dni, ke kterému je sestavována účetní
závěrka. Není-li tato zásada naplněna (např. insolvenční řízení, likvidace),
účetní jednotka použije některé metody jinak. Právě v roce 2021 vzhledem
k dopadům pandemie COVID-19, nabývá otázka rizik ohrožujících pokračování
činnosti na významu. Pokud účetní jednotka shledá, že negativní dopady rizik
jsou natolik závažné, že ohrožují její schopnost pokračovat v činnosti, má
povinnost je v účetní závěrce náležitě zohlednit.
·
Zásada stálosti metod (§ 7 odst. 4, § 4
odst. 15)
Metody účtování, metody oceňování, způsoby odpisování, obsahové
vymezení položek účetní závěrky se nesmí v průběhu účetního období ani
mezi jednotlivými účetními obdobími měnit. Výjimku lze učinit pouze
v případě, pokud by změna metody vedla ke zvýšení kvality věrného a
poctivého obrazu účetnictví. Cílem je zajistit věcnou a metodickou
srovnatelnost mezi účetním i obdobími.
·
Zásada opatrnosti
(konzervativnosti) (§ 25
odst. 3, § 19 odst. 5 a 6)
Podstatou je oceňovat majetek s ohledem na možná rizika a ztráty
(nenadhodnocovat aktiva a výnosy a nepodhodnocovat pasiva a náklady a tím
vytvářet fiktivní zisky). Prakticky to znamená, že nemají být v účetnictví
podhodnoceny závazky a nadhodnocen majetek.
·
Zásada nezávislosti
účetních období (akruální princip) (§ 3 odst. 1)
Náklady a výnosy musí být zaúčtovány do období, se kterým věcně a
časově souvisejí. Podpůrným pravidlem je přiřazování nákladů primárně
k výnosům, které jsou díky vynaloženým nákladům dosaženy.
·
Zásada bilanční
kontinuity (§ 19 odst. 4)
Z této zásady vyplývá povinnost dodržet návaznost konečných
a počátečních zůstatků rozvahových účtů mezi navazujícími účetními
obdobími. Výjimku tvoří jen účet 431 – Výsledek hospodaření ve schvalovacím
řízení, který nesmí mít k okamžiku uzavření účetních knih zůstatek.
·
Zásada odděleného
oceňování jednotlivých složek aktiv a pasiv (§ 24 až 28)
Zákon vymezuje základní pravidla a způsoby oceňování majetku
a závazků k okamžiku ocenění, tj. k okamžiku uskutečnění účetního případu a ke konci
rozvahového dne.
·
Zásada oceňování
historickými cenami (§ 25
odst. 1)
Majetek a závazky se oceňují cenami platnými
v době jejich pořízení.
·
Zásada zákazu
vzájemného zúčtování (zákaz kompenzace) (§ 7 odst. 6)
Až na výjimky nelze vzájemně zúčtovávat aktiva
a pasiva, náklady a výnosy.
·
Zásada přednosti obsahu
nad formou (§ 7
odst. 2, § 8 odst. 2)
Zákon o účetnictví dává účetním jednotkám určitou možnost volby při
použití účetních metod, nikoliv však možnost nadřadit obsah nad formu a začít
účtovat podle ekonomické podstaty transakce. V případech výslovně
neuvedených v zákoně o účetnictví se nelze odchýlit od právního stavu
věci. Jinými slovy - účetnictví vychází zejména z právního stavu,
civilněprávní úpravu respektuje a zobrazuji ji v účetnictví.
·
Zásada správnosti,
úplnosti, průkaznosti, srozumitelnosti a významnosti (§ 8, § 19 odst. 7)
Účetnictví a účetní závěrka musí být správné,
úplné, průkazné, srozumitelné a údaje v účetní závěrce se vykazují na
základě jejich významnosti.
·
Princip podvojnosti
a souvztažnosti (např.
§ 2 odst.1, § 3 odst. 1)
Podle principu
podvojnosti každá skutečnost, která je předmětem účetnictví, znamená změnu vždy
na dvou stranách účtů (Má dáti a Dal), a to ve stejné částce. Princip
souvztažnosti znamená, že se účetní případ zaúčtuje právě na těch dvou stranách
účtů, které nejvěrněji zobrazí danou skutečnost; účty, na které je účtováno, spolu mají nějaký logický
vztah.
·
Princip dokladovosti
a inventarizace (§ 6
odst. 1 a 2, § 29 a 30)
Každá účetní operace musí být podložena účetním dokladem; účetní
doklady potvrzují správnost účetních zápisů. Nezastupitelným nástrojem
průkaznosti účetnictví je inventarizace, jejímž cílem je zjistit skutečný stav
veškerého majetku a závazků a ověřit, zda zjištěný skutečný stav
odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví.
Z neprůkazného účetnictví nelze sestavit
průkaznou účetní závěrku.
3. Vnitřní předpisy účetní jednotky
Správné a
srozumitelné nastavení vnitřních pravidel pro vedení účetnictví má zásadní
význam nejen pro vnitropodnikové řízení, ale i pro dokazování v rámci
daňového řízení, resp. při správě daní, a pro další povinnosti spojené např.
s čerpáním prostředků z veřejných rozpočtů. Významnou úlohu hraje
účetnictví a jeho výstupy též v rámci civilních řízení, exekučních a
insolvenčních řízení, správních a trestních řízení.
Základní
funkcí vnitřní kontrolní systému účetní jednotky je, pokud možno „ex ante“:
-
zajistit
jednotný metodický postup při sledování skutečností, které nastaly v účetní
jednotce tak, aby bylo zajištěno zachování stejného postupu a stejného řešení
obdobných situací;
-
nastavit
funkční vnitřní kontrolní systém organizace;
-
předejít
možnému vzniku chyb, omylů a nesprávností;
-
omezit
možnost realizace nestandardních postupů, často vedoucích k podvodům.
Vlastní rozsah
pravidel závisí na struktuře účetní jednotky, její velikosti, způsobu řízení
atd. A pokud jsou vnitropodnikové
směrnice dodržované v průběhu účetního období, i návštěva auditora nebo kontroly
správce daně může probíhat o poznání snáze, protože řada dotazů na metody a
způsob účtování je dopředu zodpovězena. Pro úplnost je však třeba upozornit a zdůraznit skutečnost, že pokud
účetní jednotka uvede ve svém vnitřním předpisu cokoli, co by bylo v rozporu s
obecně platnou právní úpravou, pak je toto automaticky neplatné.
Zákon o účetnictví výslovně stanoví povinnost
účetní jednotky mít vnitřní
předpis pouze v několika vybraných případech, např. v § 14,
§ 24 odst. 7 a § 33a odst. 10, ČÚS ve svých
doporučeních tento okruh poněkud rozšiřují; z řady ustanovení zákona
a vyhlášky tato povinnost vyplývá nepřímo.
V případě zahraničního zřizovatele účetní
jednotky se zpravidla i
většina vnitřních zásad řízení účetnictví přizpůsobuje požadavkům zřizovatele.
Pokud ovšem tyto požadavky v oblasti účetnictví nejsou v souladu
s tuzemskými právními předpisy, musí účetní jednotka zajistit dodržování
těchto předpisů. To znamená, že
zahraniční právnická osoba, která je účetní jednotkou, resp. její pobočka, vede
účetnictví pouze za podnikání nebo jinou činnost, kterou provozuje na území ČR.
Pro oblasti, které jsou v jiných kapitolách podrobně popsány, jsou
níže uvedeny pouze hlavní zásady.
Komplex vnitřních účetních předpisů by měl zahrnovat
následující oblasti:
3.1 Základní principy zpracování účetních agend
Tato základní
směrnice by měla určovat zejména používaný účetní program, projekčně
programovou dokumentaci, seznam účetních knih, typy účetních dokladů (záznamů),
rozsahy číselných řad, označení skladů, seznam používaných symbolů a zkratek,
apod. Jedná se o jednu z nejdůležitějších písemností, které popisují základní
informace vztahující se ke způsobu nastavení informačního systému či účetního
softwaru v dané účetní jednotce vzhledem k tomu, že v drtivé většině
účetních jednotek se účetnictví zpracovává pomocí výpočetní techniky a
příslušného programového vybavení.
Komplexní
informace najdete v odborné tematické publikaci Účetní závěrka
podnikatelů za rok 2021.
Prazákladem
problémů s daněmi z příjmů je antagonistický rozpor: stát je miluje
a poplatníci nenávidí. Oba k tomu mají pádné důvody: stát by totiž
nemohl bez těchto peněz financovat veřejné služby a správu země,
a poplatník logicky nejásá nad tím, že z vlastní kapsy přispívá na
platy úředníků, pochybné dotace a předražené veřejné zakázky. A proto
mnozí podnikatelé zlobí a vymýšlejí všechno možné i nemožné, aby
platili co nejnižší daně z příjmů. Na což zase zákonodárci reagují více či
méně úspěšně dalšími novelami, zaváděním elektronické evidence tržeb,
prokazováním nabytého majetku a jinými regulacemi komplikujícími daňový
život úplně všem.
Úvod
Daně z příjmů
tvoří významnou položku veřejných rozpočtů drtivé většiny států. Pokud plátce
příjmu i jeho příjemce jsou rezidenty (občany nebo firmami) pouze jednoho
státu, pak zpravidla nevzniká problém, daň z příjmů – pochopitelně za
podmínek příslušného národního zákona – přísluší právě tomuto státu. Jestliže
je ale plátce příjmu rezidentem jednoho státu a příjemce tohoto příjmu
rezidentem druhého státu, nastává problém. První stát si bude dělat nárok na
daň z tohoto příjmu, jelikož jeho zdroj (osoba plátce) a obvykle
i důvod placení se nachází právě tam. Ale i druhý stát (kde je usazen
příjemce) bude chtít tento příjem zdanit, aby všichni jeho rezidenti byli
„spravedlivě“ zdaněni ze všech svých příjmů. Obojí má svou logiku, a oba
přístupy jsou v praxi většiny států zcela běžné. Aby se tím ale neomezoval
mezinárodní obchod – který je přínosem pro oba druhy států – je přijímána
vnitrostátní právní úprava a uzavírány mezinárodní smlouvy zamezující
dvojímu zdanění.
Lidé rádi cestují
a poznávají nové kraje a zvyky. Často bývá důvodem opuštění české
kotliny také snaha něco si vydělat, ať už formou letní brigády na farmě, dlouhodobější
péčí o děti v domácnosti (au pair), zajímavého profesního uplatnění
anebo rozšířením tuzemských podnikatelských aktivit o zahraniční
působiště. Nespočet způsobů výdělků ze všemožných koutů světa s sebou
přirozeně přináší pestrou paletu daňových režimů provázejících tyto příjmy. Od
nejpříjemnějšího nezdanění nikde na světě – pochopitelně legální cestu
a nikoli utajením příjmů a jiných nepravostmi – přes snesitelné
zdanění pouze jednou, až po hodně nepříjemné dvojí zdanění. Právě otevíraná
publikace by měla sloužit jednak jako průvodce metodami mezinárodního zdanění,
a jednak poradit správný postup v jednotlivých konkrétních případech
příjmů daňových rezidentů ČR ze zahraničí.
1. Problém dvojího
zdanění
Kdy nastává dvojí
zdanění
Dvojí
a vícenásobné zdanění v obecném smyslu zažíváme každý a stále.
Nejprve v potu tváře vyděláme nějakou tu korunku na mzdě nebo podnikáním,
kterou nám v prvním případě zdaní zaměstnavatel, v tom druhém dokonce
my sami formou přiznání. Abychom měli sílu vstát i příští den, zamíříme
s měšcem do obchodu, kde nakoupíme potraviny a další spotřební zboží,
za něž státu prostřednictvím prodejce zaplatíme daň z přidané hodnoty. Pro
zklidnění tepu zajdeme navečer s přáteli posedět do vinárny, kde nám
s bublinkami vyprchá i další část zdaněných příjmů pro změnu do spotřební
daně. Z čehož se musíme jít vyspat do vlastního domečku či bytu, při jehož
koupi jsme – ale naštěstí jen do roku 2019 – přispěli na chod státu daní
z nabytí nemovitých věcí a za jeho existenci již trvale státu,
respektive své obci odvádíme stále více na dani z nemovitých věcí… Tuto
situaci ovšem nelze považovat za dvojí zdanění, neboť předmětem zdanění je
pokaždé něco jiného: a) příjem, b) dodání zboží, c) výroba či dovoz vybraných
výrobků (např. vína), d) nabytí nemovité věci a e) vlastnictví nemovité
věci.
O dvojí zdanění
se však právně nejedná ani tehdy, je-li sice stejný předmět zdanění, ale různí
se daňový titul, jako je tomu např. u zmíněné lahvinky vína, kdy je tentýž
výrobek zatížen jak spotřební daní, tak i daní z přidané hodnoty,
která se navíc vypočítává z ceny včetně daně spotřební, tedy je fakticky
placena daň z daně.
Za dvojí zdanění se
ovšem již považuje, pokud stejný předmět daně podléhá téže dani.
Příklad 1
Ekonomické
dvojí zdanění
Např. když
obchodní společnost vykáže za rok 2021 zisk, resp. základ daně 1
milion Kč, z něhož zaplatí 19 % daň z příjmů právnických
osob 190 000 Kč a zbylých (zdaněných) 810 000 Kč vyplatí jako
podíl na zisku svému společníkovi – fyzické osobě. Příjem z podílu na
zisku bude zdaněn „znova“, a to 15 % tzv. srážkovou daní 121
500 Kč. Ze zisku dané firmy 1 milion Kč tedy bylo fakticky odvedeno
na dani z příjmů 311 500 Kč čili 31 %.
Protože se ale druhé
zdanění týkalo příjmu jiného poplatníka – společníka firmy, jemuž je podíl
na zisku vyplácen – nejde o „pravé“ neboli o právní dvojí zdanění,
nýbrž „jen“ o tzv. ekonomické dvojí zdanění.
Nejbolestnější je ovšem pravé neboli právní
dvojí zdanění, které bohužel také existuje a logicky se považuje za
nejškodlivější a nejvíce diskriminační. Asi tušíte, že jde o situace,
kdy stejný předmět zdanění podléhá stejné dani, a to u stejného
poplatníka. Např. pokud by mzdu zdaněnou zálohově nebo srážkou musel
zaměstnanec zdanit ještě podruhé v rámci daňového přiznání k dani
z příjmů. Toto konkrétně sice nehrozí, ale to neznamená, že by právní
dvojí zdanění bylo pouhou akademickou hříčkou daňových teoretiků, to skutečně
není.
Vnitrostátnímu
právnímu dvojímu zdanění docela účinně brání § 23 odst. 4
písm. d) ZDP. Podle tohoto ustanovení se do základu daně nezahrnují
částky, které již byly zdaněny podle ZDP u téhož poplatníka nebo
u poplatníka zaniklého bez provedení likvidace v případě, kdy jsou
příjmem u jeho právního nástupce. Spíše výkladově než právně se dovozuje,
že obdobně nepodléhají dvojímu zdanění ani příjmy, které byly zdaněny
u zůstavitele v případě fyzických osob (např. přeplatek záloh na dani
zemřelého podnikatele vrácený až dědicům).
Právní dvojí zdanění
ovšem skutečně existuje. Číhá na nás na západ od Aše, na východ od Břeclavi, na
jih od Českého Krumlova i na sever od Ostravy či Liberce, zkrátka „za
kopečky“. Hovoří se pak o mezinárodním dvojím zdanění a je nutno
uznat, že demokratické státy jej mají snahu řešit, resp. zmírňovat
jednostrannými (tj. vlastními) opatřeními nebo na smluvním základě s ostatními
státy (dvoustranné, příp. multilaterální smlouvy).
Příklad 2
Právní dvojí
zdanění – mezinárodní
Paní Magda je
vyhlášená kuchařka, která je v České republice zaměstnána u firmy
Hotely, a.s. O svých kulinářských dovednostech sepsala pro německého
vydavatele kuchařskou knihu, která byla vydána v Německu. Za což obdržela
v Německu honorář 10 000 EUR, který byl v Německu zdaněn daňovou
sazbou 5 %, takže jí německá redakce z příjmu srazila 500 EUR.
Paní Magda si proto do Česka přivezla zdaněných 9 500 EUR.
Protože ovšem jde
o tzv. českého daňového rezidenta, který v ČR povinně zdaňuje všechny
své celosvětové příjmy, musí paní Magda v Česku podat daňové přiznání
a přiznat ke zdanění nejen mzdu z Česka, ale také honorář za knihu
z Německa, a to v plné, hrubé výši 10 000 EUR (po přepočtu
na Kč).
Jak si dále
ukážeme, nebude konečný dopad pro poplatnici až tak tristní, že by ze zdaněných
německých peněz musela u nás platit daň z příjmů znovu. Brání tomu
Smlouva mezi ČR a Německem, podle které se o daň zaplacenou
v Německu (500 EUR) sníží daňová povinnost vypočtená v ČR
z celosvětových příjmů paní Magdy. Pokud by ale této smlouvy nebylo, resp.
příjem by pocházel ze státu, s nímž takovou smlouvu Česká republika
neuzavřela, pak by skutečně byla daň v ČR zaplacena podruhé z téhož
zahraničního příjmu. Uvedený § 23 odst. 4 písm. d) ZDP by zde
nebylo možno využít, neboť zahraniční příjem nebyl poprvé zdaněn podle českého
ZDP.
Proč mezinárodní
dvojí zdanění vzniká? Příčinou jsou dva základní důvody a principy zdanění
příjmů:
A)
Zdanění příjmů
pocházejících z daného státu neboli ze zdrojů na jeho území, a to
u všech poplatníků.
B)
Zdanění veškerých
příjmů plynoucích daňovým rezidentům
dotyčného státu.
Situace by byla jednoduchá, pokud by se
všechny státy světa dohodly, že budou jednotně uplatňovat buď princip
A nebo B, pak by mezinárodní dvojí zdanění nemohlo vzniknout, neboť každý
příjem by byl zdaněn pouze jednou, ať už ve státě zdroje příjmu nebo ve státě
rezidence (usazení) jeho příjemce (poplatníka). To ale není reálné. Většina států
se totiž přirozeně nechce vzdát daní z příjmů, které mají původ na jejich
území, ať už plynou komukoli, ale ani plného zdanění svých rezidentů. Což je
i vcelku oprávněné, uvědomíme-li si realitu.
Když si americká firma otevře prodejnu nebo
kancelář (pobočku) v České republice, zůstává jí sídlo a tím
i daňová rezidence v USA. Využívá ovšem naší tuzemské infrastruktury,
silnic, právního prostředí, úřadů, soudů, bezpečnostních složek, hasičů
a celé řady dalších veřejných statků financovaných přímo nebo nepřímo z českých
daní (např. těží z poměrně slušné vzdělanosti a zručnosti Čechů
zajištěné hlavně veřejným školstvím). Současně více či méně poškozuje naše
životní prostředí, ať už přímo přepravou zboží a produkcí odpadů, nebo
nepřímo skrze spotřebu elektrické energie apod., což opět vyžaduje nemalé
veřejné finance. Zdá se tedy vcelku spravedlivé, aby český stát požadoval
určitou finanční spoluúčast na krytí těchto a dalších výhod využívaných
americkou pobočkou neboli aby od ní chtěl příspěvek ve formě daně z příjmů,
které mají u nás svůj zdroj. Přičemž „zdrojem v ČR“ se míní zejména
příjmy plynoucí zdejší pobočce firmy (stálé provozovně), dále třeba příjmy
z užívání a z prodeje nemovitých věcí na našem území
a další platby od zdejších daňových rezidentů.
Zrcadlově obdobně je
tomu u pobočky české firmy podnikající v USA. Její příjmy od
amerických občanů a firem budou zajisté a po právu zdaněny již
v USA, z jejichž veřejných financí jsou přece tak jako u nás
kryty veřejné služby a statky přímo či nepřímo využívané tamní provozovnou
české firmy. Ovšem z důvodu daňové rezidence celé dotyčné firmy v ČR,
je legitimní také požadavek Česka na zdanění všech jejich příjmů – včetně těch,
které pocházejí z americké pobočky – a to proto, aby stejně vydělávající
poplatníci byli spravedlivě zdaněni stejně. To ale znamená opakované, dvojí
(právní) zdanění zahraničních příjmů plynoucích české firmě.
Zdanění ve státě zdroje příjmů
Ať už se podnikateli
v jeho zemi daří nebo ne, může být pro něj výhodné zkusit štěstí
v cizině. Kromě ekonomických a právních problémů s tím spojených
pak ale bude muset řešit navít také otázku zdanění příjmů ze zahraničí. Pokud
je podnikání v cizině dlouhodobější, stává se spravedlivějším nárok
dotyčného státu zdroje příjmu na zdanění těchto příjmů nerezidenta. Tyto příjmy
totiž daný stát přímo či nepřímo podporuje bezpočtem veřejných služeb
financovaných z daní, jako je např. silniční síť, právní a soudní
systém, který chrání vlastnická práva k tamním nemovitým věcem, umožňuje
vymáhání pohledávek a jiných práv apod. Pro efektivní zdanění příjmů
z podnikání zahraničních firem (nerezidentů) slouží několik metod,
z nichž hlavní je koncepce „stálé provozovny“, která sice nemá právní
osobnost (subjektivitu), ale je považována za samostatný daňový subjekt.
Více již
najdete v měsíčníku Daně, účetnictví, vzory a případy 1-2/2022.