Do deseti let odejde z trhu práce do důchodu 1,2 milionu lidí, uvedl ministr Jurečka
16.04.2025
Český trh práce by mělo do deseti let opustit 1,2 milionu lidí. To je asi pětina zaměstnaných. Do penze začnou odcházet silné ročníky. Stát i zaměstnavatelé by měli usilovat o to, aby byl odchod postupný. Na pražské konferenci Česko na křižovatce to řekl ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Podle prezidentky Asociace poskytovatelů personálních služeb Jaroslavy Rezlerové má programy na podporu zaměstnanců nad 55 let pětina firem a změnit se bude muset i nastavení práce pro generaci Z, tedy narozené po polovině 90. let.
Podle aktualizované studie poradenské společnosti Boston Consulting Group a středoevropské pobočky Aspen Institute pro ministerstvo práce opustí do roku 2035 český trh práce 1,2 milionu osob, odejdou do důchodu. Nastoupit by mělo ale 1,9 milionu lidí. Z toho 1,5 milionu by měli tvořit absolventi škol a 400 tisíc by měli být cizinci. Výraznější úbytek pracovníků pak nastane po roce 2035, kdy začnou do penze chodit nejpočetnější ročníky Husákových dětí ze 70. let minulého století.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Výroba aut v Česku loni stoupla o desetinu
23.01.2023
Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Produkce rostla navzdory přetrvávajícímu nedostatku polovodičů a dalších součástí, válce na Ukrajině a obtížím ve výrobních a logistických řetězcích. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Víc než 92 procent vyrobených automobilů šlo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 12procentní růst. V tiskové zprávě to ve středu sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Škoda auto zvýšila loni produkci o 1,9 procenta na 693 032 aut. Toyota zvedla výrobu o 34,9 procenta na 202 255 automobilů a nošovický výrobce Hyundai vyrobil 322 500 automobilů, což byl nárůst o 17,3 procenta.
Český automobilový průmysl podle prezidenta sdružení Martina Jahna nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. Poukázal na to, že v odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie covidu‑19 v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy, který podle Jahna ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu.
„I přes tyto obtíže se finálním výrobcům podařilo meziročně navýšit výrobu o desetinu a dosáhnout tak objemu 1,25 milionu vyrobených vozidel. Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám,“ uvedl Jahn. „Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ dodal.
V
Hypotéky dál straší Čechy
16.01.2023
Úrokové sazby hypoték zůstaly na konci loňského roku u šesti procent. Přitom ještě před pár lety byly pod dvěma procenty. Zájem o úvěry na bydlení se proto loni meziročně propadl o více než 60 procent. S nervozitou sledují vývoj hypotečních sazeb hlavně lidé, kteří už hypotéku mají a v letošním roce je čeká refixace. Splátka se jim totiž prodraží o tisíce.
Za celý loňský rok poskytly banky a stavební spořitelny hypoteční úvěry v objemu 197 miliard korun. Meziročně se tak jedná o propad ve výši 63,6 procenta v případě všech hypoték. Vyplývá to z aktuálního hypomonitoru České bankovní asociace (ČBA), který zachycuje data všech tuzemských bank a spořitelen.
Ačkoli rok 2021 byl z pohledu aktivity na hypotečním trhu výjimečný a meziroční propad v roce 2022 byl očekávatelný, aktivita na hypotečním trhu byla v loňském roce téměř o 40 procent nižší i ve srovnání s rokem 2020. A to je potřeba brát v potaz i skutečnost, že první polovina minulého roku byla ještě relativně silná a teprve druhé pololetí roku ukázalo, jak citelně hypoteční trh slábne," říká Jakub Seidler, hlavní ekonom ČBA.
Poslední čísla z hypotečního trhu pocházejí z prosince, kdy lidé získali hypoteční úvěry v objemu 7,8 miliardy korun. Šlo o třetí meziměsíční nárůst v řadě, stále však pouze v řádech jednotek procent. V meziročním srovnání tak trvá citelný propad - tedy 82 procent.
V
Ceny výrobců v Česku loni vzrostly, v průmyslu téměř o čtvrtinu
16.01.2023
Ceny výrobců v Česku loni vzrostly. V zemědělství se meziročně zvýšily o 31,8 procenta, v průmyslu o 24,3 procenta, ceny stavebních prací stouply o 12,3 procenta a tržních služeb pro podniky o 5,8 procenta. V prosinci meziroční růst v zemědělství a průmyslu zpomalil, u stavebních prací a tržních služeb byl mírně rychlejší. Údaje dnes na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Ceny výrobců naznačují budoucí vývoj cen pro spotřebitele.
"Meziroční růst cen všech výrobců v prosinci pokračoval," uvedl vedoucí oddělení statistiky cen průmyslu a zahraničního obchodu ČSÚ Vladimír Klimeš. Průmysloví výrobci v prosinci proti předchozímu roku zvýšili ceny o 20,1 procenta, zemědělští o 27,3 procenta. Ceny stavebních prací v posledním loňském měsíci vzrostly meziročně o 12,2 procenta a tržních služeb pro podniky o 7,3 procenta.
Ve srovnání s listopadem se ceny stavebních prací a tržních služeb zvýšily shodně o 0,6 procenta. Ceny zemědělských výrobců stouply meziměsíčně o 1,7 procenta, v průmyslu ceny klesly o 1,1 procenta.
V
Paliva v Česku po zdražení na začátku roku opět zlevňují
12.01.2023
Pohonné hmoty v Česku po zdražení na začátku ledna opět zlevňují. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 za uplynulý týden klesla o 20 haléřů na 36,29 koruny za litr a cena nafty o 37 haléřů na 37,48 koruny. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Nafta nynějším zlevněním zcela smazala nárůst ceny na začátku roku. Vrátila se tak na nejnižší ceny od konce loňského února.
Paliva v zemi zlevňovala vytrvale od konce loňského října. Až v prvních dnech tohoto roku přerušilo pád cen zdražení. Nynější vývoj ale potvrzuje předchozí předpovědi analytiků, že ceny začnou opět klesat.
Navzdory více než dvouměsíčnímu poklesu cen jsou ale pohonné hmoty stále dražší než ve stejnou dobu loni. Před rokem byl litr benzinu v průměru o 31 haléřů levnější než nyní, a za naftu tehdy motoristé platili dokonce o 2,55 koruny na litru méně.
V